Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Kalavská nepodáva demisiu, aj keď ministri jej reformu nemocníc neschválili

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Tri roky pripravovalo ministerstvo zdravotníctva reformu, ktorá mala roztriediť nemocnice podľa toho, akú zložitú staroslivosť by poskytovali. Znamenalo by to napríklad aj rušenie niektorých oddelení v nemocniciach. Ministri mali o reforme rozhodnúť v stredu na prvom rokovaní vlády po letnej prestávke, aby potom mohla ísť do parlamentu.

Mala to byť pritom najväčšia reforma v zdravotníctve a od začiatku ju podporoval aj premiér Peter Pellegrini. Postavil sa však proti nej predseda Smeru Robert Fico. Žiadal zmenu urobiť cez ústavný zákon a musela by tak získať aj hlasy opozície.

Kalavskej návrh sa tak stal zároveň testom sily Petra Pellegriniho v momente, keď sa dostane do sporu s Robertom Ficom.

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská napokon reformu na rokovanie vlády predložila ako bežný, nie ústavný zákon. Ministri ju takto neschválili. Body zákona, ktoré hovoria o rozdelení nemocníc a o tom, na akú starostlivosť má pacient nárok, vypustili a nehlasovali o nich.

Premiér dal ministerke ešte mesiac, aby získala podporu medzi stranami. Kalavská hovorí, že teraz sa stretne so všetkými parlamentnými stranami a bude im vysvetľovať, o čom reforma je.

Premiér vysvetľoval, prečo reformu nemocníc nepredložili ako ústavný zákon. „Nie je to odpor alebo nesúhlas, ale nemožnosť nájsť dobré ústavné riešenie,“ povedal Pellegrini. Bola to podľa neho komplikovaná situácia, lebo mohla byť schválená len niektorá časť. „Legislatívnu správnosť napadlo aj ministerstvo spravodlivosti,“ povedal premiér.

Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská hovorí, že má stále nádej, že reforma nemocníc môže byť schválená. „Stále je tu priestor, aby bola reforma schválená,“ povedala. Aj keď ministri neschválili reformu, demisiu nepodá. Povedala, že takéto politické divadlá robiť nebude, a mrzelo ju, že sa to zúžilo len na otázku, či podá demisiu alebo nie.

„Nie som sklamaná. Bola by som sklamaná, keby prišla stopka a nebola by nádej,“ povedala Kalavská.

„Možno vyzerám, že som veľmi naivná, ale nie som,“ povedala Kalavská. Ľudia na ministerstve na návrhu robili tri roky a ona to nechce zhodiť zo stola. „Nechce sa mi už, unavená som, ale napriek tomu, pre dobro veci, ešte chcem bojovať,“ povedala.

O reforme ešte s parlamentnými stranami nehovorila. Predpokladá, že sa s nimi bude môcť stretnúť druhý septembrový týždeň. Hovorí, že v čase, keď by sa o reforme nemocníc malo hlasovať v parlamente, už nebude platiť koaličná zmluva. Je teda možné, že by mohla prejsť aj s hlasmi opozície. „Je to jedna z možností,“ povedala ministerka na to, či sa spolieha, že už nebude platiť koaličná zmluva.

V stredu tak schválili zákon bez reformy nemocníc a o tom budú rokovať neskôr. „Museli sme hľadať cestu, ako túto situáciu vyriešime,“ povedal premiér Peter Pellegrini. Pridal sa k Robertovi Ficovi, že treba na takúto veľkú zmenu celospoločenský aj celopolitický kompromis. O reforme nemocníc sa podľa neho veľa hovorilo a nie vždy šlo o úplnú pravdu.

Na vláde sa podľa premiéra rozhodovali, či reformu úplne zhodia zo stola a rezignujú alebo ju formálne schvália, keď koalícia nemá zaručenú politickú podporu, a odovzdajú ju na milosť a nemilosť parlamentu. Preto sa radšej rozhodli, že schvaľovanie posunú na neskôr.

Fico ministerke za Smer opakovane naznačoval, že ak by do parlamentu poslala návrh napriek jeho nesúhlasu a neprešiel by, mala by rezignovať.

Ministri schválili len časť návrhu

Vládou prešla len jedna časť reformy:

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovenskí občania sa zatiaľ neobrátili na ministerstvo zahraničia v súvislosti s krachom britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook. Ministerstvo má informáciu, že medzi klientmi CK sú aj slovenskí občania.

Odporúča im sledovať stránky kancelárie, prípadne kontaktovať najbližší slovenský zastupiteľský úrad.

„Sme v kontakte s britskými úradmi aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárii a cestovných agentúr,“ doplnil riaditeľ tlačového odboru rezortu Juraj Tomaga.

„Cestovná kancelária pripravuje rozsiahly plán repatriácie turistov, na ktorých sa vzťahuje ochrana prostredníctvom európskej smernice ATOL platnej aj pre Spojené kráľovstvo a ďalšie členské krajiny Európskej únie,“ avizoval Tomaga. (tasr)

Zdieľať

Finax začína využívať tvárovú biometriu, jej potenciál si overí až v Poľsku

Obchodník s cennými papiermi Finax začal na overovanie nových klientov využívať tvárovú biometriu. Na Slovensku ju používa len Tatra banka a testuje aj Slovenská sporiteľňa. Finax tvrdí, že je prvý broker v Európe s takýmto overením klientov.

Čo je na tom zaujímavé:

  • Pomocou rozpoznania tváre môže broker na diaľku identifikovať človeka a overiť jeho občiansky preukaz cez web. To musí urobiť vzhľadom na zákon o zamedzení prania špinavých peňazí
  • Investície do indexových fondov môžu byť vďaka technológii dostupnejšie pre viacerých a špeciálne mladších klientov, ktorí si na takéto novinky potrpia
  • Technológia zrýchľuje registráciu a aktiváciu zákazníckeho účtu (neskôr aj zmeny pri výmene dokladov) a odbremeňuje klientských pracovníkov

Šéf Finaxu Juraj Hrbatý hovorí, že všetko zariadili so slovenskými firmami. “Na Slovensku máme veľmi talentovaných programátorov a dokázali sme, že aj slovenské firmy sa vedia vo svete technologicky presadiť,“ pokračuje.

Pripomína, že tvárovú biometriu zatiaľ nevyužívajú ani najmodernejšie online banky ako Revolut či N26.

Ako to funguje:

  • Na biometrickú verifikáciu klientov Finax využil technológiu slovenskej spoločnosti Innovatrics podnikateľa Jána Luntera. Využíva ju aj Tatra banka, ktorá túto technológiu zaviedla začiatkom roka. Testuje ju Slovenská sporiteľňa. Innovatrics má väčšinu zákazníkov v zahraničí.
  • Technológia web-based od firmy Wezeo zasa overuje totožnosť bez potreby stiahnuť  aplikáciu. J. Hrbatý tvrdí, že ide o európsky a možno aj celosvetový unikát.
Foto – Finax

Podľa J. Hrbatého je tvárová biometria extrémne dôležitá najmä preto, že Finax chce expandovať v zahraničí. “Tento týždeň by sme mali spustiť našu službu pre poľských  zákazníkov,” hovorí. Práve na trhu ako je Poľsko podľa neho treba mať proces absolútne digitalizovaný. “Tu vieme získavať stovky až tisícky zákazníkov denne a postačí nám minimálny počet poľsky hovoriacich zamestnancov,” dodáva.

Na prelome roka chce Finax vstúpiť na ďalší trh a budúci rok ešte na dva veľké východoeurópske. Tie zatiaľ nekonkretizuje.

Ako sa overuje totožnosť: 

  • Počas registrácie klient nahráva preukaz totožnosti, ktorého súčasťou je aj fotografia klienta. Potom urobí svoju fotografiu online.
  • Tá sa na základe charakteristických čŕt porovnáva s črtami tváre na občianskom preukaze.
  • Vykoná sa aj overenie živosti. Pri ňom sa sleduje, či klient pohybuje očami a sleduje červený bod na obrazovke.
  • Algoritmus vyhodnocuje percentuálne zhody a pri dosiahnutí miery istoty vysoko nad 90 % overí identitu zákazníka.
  • Benefitom tvárovej biometrie je aj skenovanie údajov na preukaze totožnosti prostredníctvom technológie OCR. Osobné údaje z preukazu totožnosti už klient nemusí vypisovať.

Investovanie do indexových fondov je len jednou z možností, kam môžu ľudia umiestniť svoje voľné prostriedky. V bankách sú síce v bezpečí, sú chránené Fondom ochrany vkladov, no úročenie je mizivé. V inflačnom prostredí teda peniaze v bankách strácajú na svojej reálnej hodnote.

Dlhodobé a pravidelné investovanie by malo sporiteľom pomôcť pripraviť sa na dôchodok, peniaze od štátu totiž najmä mladším ročníkom nebudú stačiť.

Investovať možno rôzne, závisí od vyspelosti investora, jeho potrieb, času, na ktorý chce odložiť peniaze bokom.

Podielové fondy sú tradičnou voľbou, ponúkajú sa aj v rámci bankových skupín.

Ľudia môžu investovať aj priamo do konkrétnych cenných papierov, v ostatnom čase neraz smerujú svoje prostriedky aj do podnikových dlhopisov.

Indexové fondy, čiže exchange traded funds (ETF), ktoré ponúka aj Finax, by mali mať na rozdiel od aktívne riadených fondov tunajších správcov väčší potenciál zárobku. Aj pre nižšie poplatky či daňové zvýhodnenia. Indexové fondy banky nezvyknú ponúkať, investovať do nich možno cez obchodníkov s cennými papiermi. J. Hrbatý tvrdí, že majú zatiaľ “niekoľko tisícok” klientov, tento rok odhaduje ich rast na “niekoľkonásobný”.

Konkurenciu v tomto prostredí Finaxu tento rok vytvorili finanční poradcovia z Partners Group, keď založili novú firmu na investovanie do indexových fondov. Partners Investments má za sebou najväčšieho sprostredkovateľa investičných služieb, a tak bude vedieť osloviť všetkých svojich klientov.

Zdieľať

Košický župan zosmiešňuje U. S. Steel, komentuje ministerstvo hospodárstva návrh na odkúpenie fabriky za jedno euro.

Čo sa stalo: Košický župan Trnka neoficiálne ponúkol U. S. Steelu, že od nich odkúpi košické železiarne za symbolické euro.

Reakcia U. S. Steelu: Firma povedala, že reagovať bude iba v prípade, ak dostane oficiálnu ponuku.

Reakcia ministerstva hospodárstva: „Pre svoje osobné PR Rastislav Trnka zosmiešňuje jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku,“ uviedol v pondelok hovorca rezortu Maroš Stano.

„Je to absurdné a nezodpovedné voči serióznemu investorovi, ale predovšetkým voči tisícom zamestnancom fabriky a mal by zvážiť zotrvanie vo funkcii. Toto vyhlásenie nestojí za žiaden seriózny ani slušný komentár,“ dodal hovorca.

Reakcia vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho (Smer-SD): „Toto je cynický a nechutný prvoaprílový žart župana voči ľuďom, ktorí v U. S. Steele pracujú a žijú v neistote. Ako by mohla župa, ktorá nemá zdroje ani na financovanie svojich ciest, škôl a sociálnych zariadení, čo má v správe, zvládnuť vedenie jednej z najväčších slovenských fabrík?“

Ako to vysvetľuje košický župan: Podľa Trnku dočasným vstupom do podniku chce kraj predísť následkom negatívneho vývoja v závode, najmä prepúšťaniu ďalších zamestnancov. „Vzhľadom na predchádzajúcu diskusiu o investičnom dlhu a ekonomických problémoch, s ktorými U. S. Steel bojuje, sme vedeniu spoločnosti ponúkli pomocnú ruku. Aby sme predišli následným problémom a uchránili zamestnanosť v kraji, zatiaľ neoficiálne sme ponúkli odkúpenie závodu U. S. Steel Košice za obdobných podmienok ako v srbskom Smedereve, kde prešli oceliarne do rúk verejného sektora za jeden dolár,“ uviedol v pondelok predseda KSK.

Zdieľať

Saudská Arábia obnovila tri štvrtiny výpadku produkcie ropy

Saudská Arábia obnovila zhruba 75 percent ropnej produkcie, ku ktorej výpadku došlo po útokoch dronov na ropné zariadenia. K plnému objemu výroby by sa mala vrátiť začiatkom budúceho týždňa.

Denná produkcia z ropného poľa Churajs v súčasnosti presahuje 1,3 milióna barelov, v závode na spracovanie ropy v Búkjaku sa pohybuje na zhruba 3 miliónoch barelov, píše Reuters.

Po útoku na obe lokality, ktoré patria k najväčším ropným strediskám v Saudskej Arábii, sa produkcia ropy znížila o 5,7 milióna barelov. To predstavuje viac ako polovicu denného výtlaku.

Saudskoarabskí predstavitelia nedávno tvrdili, že produkcia ropy bude plne obnovená do konca septembra.

Zdieľať

Benzina sa na Slovensku rozširuje, preberá 7 čerpacích staníc od spoločnosti Fontee, koncentráciu schválil Protimonopolný úrad. Benzina, ktorá len nedávno otvorila prvú čerpačku v Malackách, patrí pod poľský koncern PKN Orlen, v Česku má vyše 400 púmp. Fontee vlastní Juraj Végh, ktorý v minulosti podnikal aj s O. Világim, šéfom Slovnaftu.

Zdieľať

V októbri bude na D1 Poprad východ – Beharovce povolená najvyššia rýchlosť 140 km/h. Ministerstvo dopravy chce zistiť, aké bude správanie vodičov. V budúcnosti pripadá do úvahy aj úsek Trnava – Trenčín.

„Tak, ako som sľúbil, vyskúšame, či je možné zvýšiť najvyššiu dovolenú rýchlosť na bezpečnostne vyhovujúcich úsekoch diaľnic. Celkovo 38 kilometrov dlhý úsek diaľnice D1 pri Poprade spĺňa na to všetky stavebné, technické a bezpečnostné predpoklady. Teraz bude závisieť od správania sa vodičov, či a odkedy bude možné povoliť vyššiu rýchlosť na D1 pod Tatrami natrvalo,“ uviedol minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

Na úseku diaľnice pri Poprade začne v krátkom čase Národná diaľničná spoločnosť osádzať nové dopravné značky tak, aby bol pripravený na zvýšenie rýchlosti od 1. októbra.

Ďalším úsekom, ktorý v budúcnosti prichádza do úvahy na otestovanie vyššej rýchlosti, je úsek D1 Trnava – Trenčín, dnes ho však pre vysokú intenzitu dopravy aktuálne  polícia neodporučila.

„Na ďalšom vybranom diaľničnom úseku Prešov – Košice sa uskutočňujú stavebné práce súvisiace so stavbou Budimír – Bidovce. O tom, či bude možné po niektorých úsekoch našich diaľnic jazdiť v budúcnosti rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu, bude možné uvažovať až po dôkladnom preskúmaní správania sa vodičov a odbornej diskusii s políciou,“ dodala hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. (tasr)

Zdieľať

Železničiarom rastú tržby, lebo ľudia uvažujú ekologicky

Železničnej spoločnosti Slovensko rastú tržby, lebo ľudia sa správajú ekologicky a v Bratislave sú zápchy. Zároveň železničiarom viac peňazí dáva aj štát. Najlepšie čísla dosiahli v lete, pretože sa viac cestuje vlakmi aj na dovolenky.

Minulý týždeň sa Železničná spoločnosť Slovensko pochválila, že v auguste dosiahla výnimočne dobré tržby. Prvýkrát boli vyššie ako pred zavedením bezplatnej prepravy v roku 2014.

Čo železničiarom pomohlo v biznise:

  • Štát im dal viac peňazí, aby posilnili vlaky. Viac vlakov prilákalo viac platiacich cestujúcich. Na rok 2019 im podľa zmluvy poskytol 226 miliónov eur, čo bolo o 28 miliónov (14 percent) viac ako v roku 2014. A objednal si takmer 33 miliónov vlakokilometrov, čo bol nárast o 4 milióny (12 percent).
  • Hustá premávka a zápchy v okolí Bratislavy, ale napríklad aj pod Strečnom pri Žiline zvyšujú popularitu vlakovej dopravy a podporujú tržby. Na silný bratislavský región myslela Železničná spoločnosť aj pri pridávaní vlakov v posledných rokoch.
  • Ľudia viac cestujú aj preto, že sa darí ekonomike.
  • Zároveň zmýšľajú ekologickejšie, preto viac využívajú ekologickú dopravu.
  • Pomáha aj štátna podpora domáceho cestovného ruchu cez rekreačné poukazy.
  • Železničná spoločnosť obnovila IC vlaky, čím vytlačila prémiové vlaky RegioJetu a prebrala jeho klientov.

Prečo je zvlášť zaujímavé leto:

Júl a august sú podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča najsilnejšie mesiace.

Je menej ľudí, ktorí pravidelne dochádzajú do práce a do školy a využívajú zľavy alebo jazdia zadarmo.

Stúpa však počet platiacich cestujúcich, ktorí jazdia síce nepravidelne, ale bez zliav. Absolvujú aj dlhšie, čiže drahšie cesty. Železničiari okrem toho v lete nasadzujú posilnené turistické spoje, napríklad na Tatranskú elektrickú železnicu.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Rozpočtová rada v najnovšom odhade predpokladá spomalenie ekonomiky v tomto roku na 2,7 %. Očakávania ekonomického rastu sa zhoršili najmä vplyvom slabšieho externého dopytu. Slovenský export sa spomaľuje. „Priemyslu dochádza po prudkých rastoch dych.“

Neistota týkajúca sa vývoja ekonomiky sa prejavuje i vo volatilných investíciách a vo väčšom hromadení úspor domácností na úkor spotreby.

Okrem slabšieho dopytu a neistoty mohli mať vplyv na negatívnu dynamiku vývozu aj jednorazové faktory (odstávky v priemysle), preto nie je možné jednoznačne určiť, či bude výrazne negatívny trend pokračovať aj v najbližších mesiacoch.

Ministerstvo financií v septembrovej prognóze ráta so spomalením ekonomického rastu v tomto roku na 2,4 %.

Najnovšia prognóza rozpočtovej rady je tu.

Čím sa líši odhad rastu na rok 2019 podľa RRZ od prognózy makrovýboru pri ministerstve financií?

Viktor Novysedlák, riaditeľ kancelárie RRZ:  Naša krátkodobá prognóza využíva rýchlejšie dostupné indikátory o ekonomike a priamo odhaduje agregát HDP a nezávisle i zložky HDP. Prístup sa teda líši od detailnejších prognóz Výboru pre makroekonomické prognózy (VpMP) používaním prístupu zdola-nahor.

Avšak predpoklady, ktoré využíva VpMP pri odhade najpravdepodobnejšieho vývoja ekonomiky sú si veľmi podobné. Technický odhad však indikuje, že rast vývozu a dovozu bude pomalší, skôr bližšie k nule, než sú prognózy VpMP.

Odklad investícií a spotreby vplyvom neistôt bude u našich obchodných partnerov výraznejší a bude trvať zrejme dlhšie. Na druhej strane očakávame o niečo lepší vývoj domácej spotreby, najmä spotreby domácností z dôvodu vyšších disponibilných príjmov.