Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonomický newsfilter: Volkswagen ukázal novú identitu, Apple šokoval cenami

Dobré ráno, prinášame vám stručný ranný výber zaujímavých informácií o ekonomike a biznise. Dnes je plný dobrých správ, má 1123 slov, dva grafy a tri fotografie. Stačia vám 4 1/2 minúty čítania. Pripravil Oliver Brunovský.

1. Apple zaútočil na trh nízkou cenou streamingu

Tim Cook predstavuje nový iPhone. Foto – Apple

Apple v utorok večer oznámil cenu svojej streamovacej služby Apple TV+. Základný balík by mal stáť 4,99 dolára, čím sa Apple dostane hlboko pod ceny konkurencie.

Prečo to je dôležité: Apple má vďaka svojim zariadeniam schopnosť svoju streamovaciu službu rýchlo rozšíriť a stať sa tak krátko po štarte jedným zo svetových lídrov a diktovať nové štandardy v tomto priemysle.

Kto z koho a za koľko:

  • Apple štartuje 1. novembra v 100 krajinách naraz, zrejme aj na Slovensku. Majitelia nových zariadení od Applu, napríklad iPhonu a MacBooku, dostanú službu na rok zadarmo.
  • Súčasný líder streamingu Netflix predáva najlacnejší balík len pre dva monitory za 8,99, Apple TV+ za 4,99 dolára už ponúka rodinný prístup. Akcie Netflixu aj preto hneď po oznámení stratégie Apple klesli o tri percentá.
  • V novembri má štartovať aj Disney TV, o ktorej sa do utorka predpokladalo, že s cenou 6,99 za prístup podstrelí uvádzaciu cenu streamingu od Applu.
  • Jesenným útokom Apple a Disney môžu byť ohrozené aj súčasné pozície HBO Go a webovej káblovky Amazonu.

Šrotovné na najdrahšie iPhony: Popri Apple TV+ sa jabĺčkari blysli aj novými funkciami Apple Watch, fotoaparátmi a cenami nových iPhonov jedenástkového radu, ku ktorým navyše vymysleli „šrotovné“.


2. Volkswagen má nové ID

Volkswagen na frankfurtskom autosalóne predstavil tretie najdôležitejšie auto v jeho histórii. Výnimočnosť symbolizuje aj meno plne elektrického sériového modelu – ID.3.

Rovnako ako v prípade „chrobáka“ a golfu, má ísť o tú kombináciu ceny a výkonu, z ktorej sa vo VW rodia vozidlá novej generácie pre masy. Tentoraz už elektrické.

ID.3 Foto – Volkswagen

V čom je ID.3 prelomové:

  • má ambíciu dosiahnuť na jedno nabitie (s najlepším typom batérie) dojazd až 550 km, čo má byť filozofia jedno nabitie za týždeň
  • auto by sa malo zmestiť pod cenu 30-tisíc eur a už táto cena v kombinácii s typicky nižšími prevádzkovými nákladmi elektromobilov má prelomiť psychologickú bariéru nákupu elektromobilov.

Prečo je ID novou identitou VW:

  • koncern štartuje veľkoryso zainvestovanú novú koncernovú platformu MEB pre elektromobily. Nazval ju bez okolkov stavebnicou. Na nej sa má do roku 2025 postaviť najmenej 50 rôznych modelov z viacerých segmentov
  • VW prichádza naraz s veľkým objemom výroby a investíciami v Číne, Európe a v USA, ktoré by vraj „na rozdiel od Tesly“ mali zabezpečiť ziskovosť výroby elektromobilov
  • do roku 2030 majú elektromobily vo VW predstavovať 40 % jeho predajov
  • koncern intenzívne pracuje aj na modeloch, ktoré by mali byť ešte výrazne lacnejšie

Ako sa to dotkne Bratislavy: To zatiaľ nie je jasné. Niektoré hlasy hovoria, že slovenský VW boj o novú platformu vinou odborárov prehral.

Nateraz to tak naozaj vyzerá, MEB sa má predbežne umiestniť do ôsmich fabrík – piatich európskych, dvoch v Číne a jednej v USA. Bratislava medzi nimi podľa všetkého nie je, no na druhej strane má svoju silnú pozíciu vo výrobe prestížnych SUV.


3. Nemecko zabojuje „mnohými, mnohými miliardami“

„So slušnou finančnou základňou, ktorú máme dnes, môžeme reagovať mnohými, mnohými miliardami eur, ak v Nemecku a Európe prepukne ekonomická kríza,“ povedal včera nemecký minister financií Olaf Scholz poslancom.

Naďalej obhajoval vyrovnaný rozpočet nielen na budúci rok, ale aj na obdobie 2021 – 2023. Merkelová so Scholzom chcú mať rozpočet bez deficitu už siedmy rok za sebou. Chcú ho udržať, hoci počujú výzvy z opozície, aby pomohli slabnúcej ekonomike vyššími výdavkami.

Podpora okľukou: Vláda si preto pripravuje konštrukciu, aby mohla investovať do infraštruktúry a na ochranu klímy prostredníctvom nezávislých verejných agentúr bez toho, aby museli zmierňovať prísne pravidlá rozpočtových výdavkov.

Čo to znamená pre nás: Oslabovanie nemeckej ekonomiky, ktorá je s takmer 23 % najväčším exportným trhom krajiny, je kritické nielen pre Slovensko.

Nemecko je hlavnou exportnou krajinou pre 16 krajín EÚ. A Scholz, našťastie, hovoril o pomoci celej Európe.


4. Priemysel sa po júnovom zaváhaní vrátil k rastu

Júnové štatistické údaje, podľa ktorých priemyselná výroba na prahu leta už klesala, výrazne vylepšili včera zverejnené dáta za júl.

Priemysel znova rástol – medziročne o 2,8 % a medzimesačne o 0,7 %. Rast bol síce o poznanie pomalší ako začiatkom roka, klesali automobilový priemysel, petrochémia aj hutníctvo, ale celkovo sa priemysel udržal v raste. Podržala ho najmä výroba elektrických zariadení a strojov.


5. Slovensko dostalo slabé portfólio, Šefčovič sa vrátil k úradničine 

Maroš Šefčovič, ktorý si poznačil diplomatickú kariéru kandidatúrou za slovenského prezidenta, mal v predchádzajúcej Európskej komisii jednu z kľúčových úloh – budovanie energetickej únie.

Podľa návrhu Ursuly von der Leyenovej zostane jedným z ôsmich podpredsedov komisie. No nová šéfka komisie chce jeho rutinu využiť tam, kde treba skúseného eurobyrokrata.

Šefčovič bude mať na starosti opäť vzťahy medzi inštitúciami, čo bola jeho kompetencia v prvom ucelenom funkčnom období 2010 – 2014.

Novou časťou mandátu je „strategický výhľad“. Šefčovič by v rámci neho mal riadiť Spoločné výskumné centrum, čo je podľa jeho slov „mozgový trust Komisie“.

Nemenovaný slovenský diplomat pôsobiaci v Bruseli to označil za pomerne slabé portfólio, z ktorého pre Slovensko nevyplývajú žiadne benefity.

Von der Leyenová si do 27-člennej komisie (už bez Brita) vybrala až 13 žien. Európsku vládu chce orientovať na tri hlavné úlohy: klimatickú zmenu, digitálnu transformáciu a migráciu.


6. Odkaz zakladateľa Alibaby: Pracuj 996, oddychuj v 55

Včera, v deň svojich 55. narodenín, Jack Ma odišiel do dôchodku. V rodnom meste usporiadal rozlúčku na štadióne pre 80-tisíc ľudí.

Jack Ma je síce členom čínskej komunistickej strany, no ani to mu nezabránilo vybudovať druhý globálny e-shop po Amazone, dvakrát taký silný ako e-bay.

Alibaba za 20 rokov vystúpal na trhovú hodnotu 460 miliárd dolárov. Keď firmu pred piatimi rokmi kótovali na newyorskej burze, bol to rekordný úpis (IPO) za 25 mld USD.

Čínsky e-shop funguje v 200 krajinách, zamestnáva 100-tisíc ľudí a dnes už rozširuje svoje aktivity do finančných služieb a umelej inteligencie.

Mr. Ma Foto – TASR/AP

Čím Ma vzbudil rozruch:

  • hlásal koncept 996 – pracovať od deviatej ráno do deviatej večer šesť dní v týždni
  • argumenty o (ne)vyváženosti osobného a pracovného života vyvracal tým, že práca má byť aj zábavou a má pri nej byť priestor na štúdium, premýšľanie aj sebazdokonaľovanie
  • plánoval odísť z aktívneho výkonu, keď bude mať 55 rokov. Ako povedal, tak aj urobil.

Prečo sú Číňania takí úspešní:

„Keď v Číne manažérom poviete: Chlapci,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Štátny tajomník Švejna: Mám problém, ak musím byť v dôchodkoch solidárny aj s tými, ktorí nerobili

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Pri minimálnom dôchodku sú dva problémy, tvrdí v rozhovore pre Denník E štátny tajomník ministerstva práce Ivan Švejna. Nemáme peniaze na takéto štedré dôchodkové opatrenie a druhý problém tkvie v tom, či má dostávať rovnakú penziu ten, ktorý robil, ako ten, čo nerobil.

Minúta po minúte

Zdieľať

Výbohov fond znova nakupuje, tentoraz elektrotechnickú firmu BBF Tech

Realitno-investičný fond MiddleCap Group Miroslava Výboha kupuje firmu BBF Tech, spišskonovoveského výrobcu elektrotechnických zariadení. Ovládne tak jedného z najväčších hráčov v oblasti elektrických inštalácií a významného dodávateľa pre veľké developerské a priemyselné stavby. Informáciu zverejnil portál hnonline.sk.

V prípade kúpy BBF Tech MiddleCapom ide podľa hnonline.sk o klasickú investíciu nahromadeného kapitálu. Výbohov fond už kúpil aj český startup InsightArt. Ten overuje pravosť umeleckých diel cez využitie kozmických technológií. V lete zase prikúpil v Česku a na Slovensku siete očných optík Fokus.

Kto je BBF Tech a Miroslav Biroš:

  • Firma založená východoslovenským podnikateľom Miroslavom Birošom, ktorý ju aj vedie a do ktorej pribral ako 70-percentného investora britskú schránku Hillsbram Freight & Logistics Ltd. podnikateľa Ivana Petríčeka známeho zo železničného biznisu.
  • BBF Tech projektuje, vyrába a inštaluje elektrické zariadenia, zamestnáva vyše sto ľudí. Ide o vysoko ziskový biznis s vysokou pridanou hodnotou. Vlani firma utŕžila takmer 30 miliónov eur, až tretinu tržieb dokázala pretaviť do čistého zisku.
  • Aktuálne dodáva inštalácie na projekt Stanica Nivy v Bratislave aj najväčšiu výrobnú halu pre papierenskú výrobu v Ružomberku. Vlani získala veľkú zákazku na modernizáciu trafostaníc na bratislavskom letisku.
  • Birošove firmy pripájali stovky trafostaníc a desiatky fotovoltických elektrární na Slovensku, v Česku, v Bulharsku aj Bielorusku. Ako dodávatelia slovenských stavebných gigantov zabezpečovali elektroinštaláciu v tuneloch na Slovensku (Branisko), v Česku aj Poľsku.

Ivan Petríček ovláda minoritný podiel v logistickej skupine Budamar, ktorá v posledných rokoch nakúpila do svojho portfólia podiely v najväčšom európskom producentovi vagónov Tatravagónka Poprad či vo výrobcovi osobných vlakových súprav ŽOS Vrútky.

Miroslav Výboh je oligarcha blízky Smeru a osobný priateľ Roberta Fica. Vyrástol na zbrojárskom biznise, jeho meno zarezonovalo aj v medzinárodnej korupčnej kauze nákupu transportérov Pandur pre Česko. Teraz veľmi aktívne investuje do realít v Bratislave a Londýne, nedávno jeho nová firma Sytiq získala lukratívnu netransparentnú zákazku na  opravy pôšt. Špičky slovenského stavebníctva považujú Výboha za faktického majiteľa Doprastavu, on sám to popiera.

Akvizíciu BBF Techu skupinou MiddleCap musí ešte posúdiť Protimonopolný úrad SR.

Zdieľať

Európske akcie po víťazstve konzervatívcov v britských parlamentných voľbách rekordne stúpli. Investorov povzbudili aj správy o nádejnom vývoji ohľadne americko-čínskej obchodnej dohody.

Konzervatívci premiéra Borisa Johnsona získali absolútnu väčšinu v Dolnej snemovni. Ich víťazstvo otvorilo cestu k brexitu do konca januára 2020.

Ako reagovali akcie:

  • paneurópsky akciový index Stoxx Europe 600 si pripísal 1,6 percenta a prekonal tak rekordnú zatváraciu hodnotu z apríla 2015;
  • hlavný index londýnskej burzy FTSE 100 stúpol o 1,7 percenta;
  • index menších britských firiem FTSE250 vzrástol o 5,4 percenta, najviac od mája 2010.

„Niektorí investori vnímajú dnešok ako predčasné Vianoce, pretože sa črtá skoré riešeneie dvoch zásadných politických rizík,“ cituje Bloomberg Deana Turnera zo spoločnosti UBS Wealth Management.

Na devízových trhoch sa výrazne posilňuje libra.

Dopoludnia sa voči doláru zhodnotila o približne 1,8 percenta na 1,34 USD. Euro voči libre strácalo zhruba 1,4 percenta na 0,8342 GBP.

Zdieľať

Qantas chcú na ultra dlhé lety Airbusy. Testovali ich s Boeingom

Airbus A350-1000 Foto - Airbus
Airbus A350-1000 Foto – Airbus

Aerolinky Qantas uprednostnili pre najdlhšie komerčné lety stroje Airbusu pred Boeingom. Spoločnosť plánuje prevádzkovať pravidelné spojenie medzi Austráliou a New Yorkom či Londýnom bez medzipristátia.

Európsky a americký výrobca lietadiel súperili o prestížnu zákazku od roku 2017, píše Bloomberg.

Qantas pripravuje pre ultradlhé lety objednávku 12 Airbusov A350-1000 (v hre bol konkurenčný Boeing 777X). Spoločnosť Citi odhaduje hodnotu zákazky na 3,5 miliardy austrálskych dolárov (2,2 miliardy eur).

Konečné rozhodnutie sa očakáva v marci budúceho roka. Prvý komerčný let by sa mal uskutočniť v prvej polovici roka 2023.

Ako testovali ultradlhé lety:

V októbri Qantas uskutočnil rekordné dlhý skúšobný let medzi New Yorkom a Sydney so svojím Boeingom 787 Dreamliner.

Stroj pristál po vyše 19 hodinách vo vzduchu. Letu sa zúčastnilo iba niekoľko desiatok ľudí, prevažne zamestnanci aeroliniek a členovia posádky.

Cieľom bolo preveriť dosah dlhých letov na ľudský organizmus. V lietadle sa monitorovali mozgové vlny, hladina melatonínu a bdelosti pilotov či vplyv osvetlenia, jedla a cvičenia na pasažierov.

Najdlhší komerčný let v súčasnosti prevádzkujú Singapore Airlines na linke medzi Singapurom a New Yorkom. Lietadlo Airbus A350-900 zvláda trastu za takmer 19 hodín.

Zdieľať

Medziročná inflácia na Slovensku sa v novembri zrýchlila na 3 percentá z októbrových 2,7 percenta. V medzimesačnom porovnaní spotrebiteľské ceny stúpli o 0,2 percenta.

V porovnaní s novembrom 2018 sa ceny zvýšili vo všetkých sledovaných kategóriách, informuje Štatistický úrad.

Najviac, o 5,3 percenta zdraželi potraviny a nealko nápoje. Ich ceny stúpli najrýchlejšie v tomto roku.

Inflácia na Slovensku je vyššia než v priemere za celú eurozónu.

NBS odhaduje tohtoročný rast spotrebiteľských cien na 2,6 percenta, čo je nepatrne viac než vlani.

Rast cenovej hladiny začiatkom budúceho roka ovplyvní ohlásené zdražovanie energií či zníženie DPH na ďalšie potraviny a na noviny.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter:

  • Most-Híd pretlačil zníženie daní z práce, tak mestá musia zvyšovať dane z nehnuteľností.
  • Kamenický chce limitovať nasledujúceho ministra.
  • Wall Street verí, že Trump sa s Číňanmi dohodne.
Zdieľať

USA a Čína sa dohodli na podmienkach prvej fázy dlho očakávanej obchodnej zmluvy, informoval Bloomberg s odkazom na zdroje oboznámené so situáciou. Text teraz čaká na Trumpov podpis.

Poradcovia pre obchodné záležitosti teraz majú v pláne schôdzku s prezidentom, na ktorej s ním chcú podmienky dohody prebrať. Oficiálne oznámenie by podľa zdrojov Bloombergu mohlo prísť v nasledujúcich hodinách.

Spojené štáty a Čína spolu od minulého roka vedú obchodnú vojnu, v ktorej na seba vzájomne uvaľujú cla. Zároveň sa snažia dosiahnuť dohodu, ktorá by ich obchodné spory vyriešila. (bloomberg, čtk)

Zdieľať

Karoq sa bude vyrábať v bratislavskom VW od jesene 2020

Škoda Karoq sa začne montovať v bratislavskom Volkswagene na jeseň budúceho roka z dovážaných dielov. Karosérie kompaktného SUV modelu sa budú naďalej produkovať a lakovať v závode Škody v českých Kvasinách.

Podrobnosti o výrobe Karoqu zverejnila Škoda Auto na webovej stránke.

Bratislavský VW by mal byť piatou fabrikou, v ktorej sa bude montovať.

K závodom v českých Kvasinách, Mladej Boleslavi a čínskom Ning-po najnovšie pribudol ruský Nižný Novgorod, kde sa vyrába aj Octavia a SUV Kodiaq.

Škoda je jednou zo zhruba desiatich značiek, ktoré sú súčasťou koncernu VW.

Aký je záujem o Karoq

Karoq je na trhu od októbra 2017. Patrí k najžiadanejším modelom Škody, dopyt po ňom výrazne prevyšuje ponuku.

V roku 2018 sa predalo 115 700 kusov, za 11 mesiacov tohto roka 137 700 vozidiel Karoq.

V Bratislave už Škoda vyrába svoj najmenší model Citigo iV – prvý s plne elektrickým pohonom.

Zdieľať

Slovensko je pripravené pripojiť sa k iniciatíve uhlíkovo neutrálnej ekonomiky do roku 2050. „Slovensko sa pripojí k väčšine európskych krajín, pretože osobne si myslím, že Európska únia musí byť lídrom. Len vtedy dokážeme presvedčiť aj ostatné krajiny ako Čína a India,“ povedal premiér Pellegrini pred samitom EÚ.

Dodal, že jednou z podmienok je jasne deklarovaná technologická neutralita. „Samozrejme, máme niektoré podmienky. Jednou zo základných je, aby bola jasne deklarovaná technologická neutralita, to znamená, aby si každá krajina mohla rozhodovať o svojom energetickom mixe, aké technológie použije, aby tam boli nejaké základy ekonomickej transparentnosti, respektíve aby sme neboli nútení investovať do nákladných investícií obnoviteľných zdrojov, ktoré by extrémnym spôsobom zvyšovali náklady energie,“ dodal premiér. (tasr)

Zdieľať

ECB podľa očakávaní ponechala menovú politiku vrátane úrokových sadzieb bez zmien. Zasadnutie Rady guvernérov po prvý raz viedla nová prezidentka Christine Lagardová. Podľa nej ekonomika eurozóny smeruje k pomalému oživeniu.

V septembri ECB znížila svoju depozitnú úrokovú sadzbu o 0,1 percentuálneho bodu na mínus 0,5 percenta. Rozhodla tiež, že od novembra obnoví nákup dlhopisov v mesačnom objeme 20 miliárd eur.

Menový výbor vo vyhlásení uvádza, že sadzby zotrvajú na súčasných alebo nižších úrovniach, kým sa výhľad inflácie stabilne nepriblíži dostatočne blízko k cieľovej úrovni 2 percentá.

Analytici upozornili, že stanovisko ECB sa nelíši od toho, ktoré centrálna banka zverejnila po minulom zasadnutí menového výboru. To naznačuje, že Lagardová je spokojná s postojom svojho predchodcu, píše Reuters.

Lagardová prevzala funkciu v ECB 1. novembra. Predtým pôsobila ako šéfka Medzinárodného menového fondu a v minulosti riadila aj francúzske ministerstvo financií.

Ako ECB upravila prognózy rastu:

  • zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky eurozóny na 1,2 percenta z doterajších 1,1 percenta;
  • výhľad rastu HDP v roku 2020 zhoršila na 1,1 percenta (doposiaľ predpokladala 1,2 %);
  • na rok 2021 naďalej očakáva 1,4-percentný rast hospodárstva.

Lagardová už skôr avizovala dôkladné posúdenie činnosti ECB vrátane zváženia zmeny niektorých základných bodov, napríklad inflačného cieľa či spôsobu boja so zmenami klímy.

Strategickú revíziu by chcela zavŕšiť do konca budúceho roka.

Zdieľať

Nízkonákladovka Wizz Air vytvorí nové aerolínie. Chce s nimi preraziť v Ázii a Afrike

V druhej polovici budúceho roka začnú lietať nové nízkonákladové aerolínie Wizz Air Abu Dhabi. Spočiatku budú obsluhovať letiská v Európe a Rusku, neskôr sa plánujú zamerať aj na Blízky východ, Afriku a indický subkontinent.

Nové aerolínie budú spoločným podnikom Wizz Airu so štátnou spoločnosťou Abu Dhabi Development Holding, ktorá v ňom kontroluje 51-percentný podiel, píše Bloomberg.

Na začiatok sa počíta s flotilou troch lietadiel Airbus SE A321neo, v priebehu nasledujúcej dekády by sa mala rozšíriť na 50 strojov.

So širokou paletou destinácií bude mať Wizz Air Abu Dhabi potenciál osloviť 5 miliárd pasažierov.

Wizz Air patrí k popredným európskym lowcostom so základňou v Budapešti. Lieta do 44 krajín, lety medzi Európou a Dubajom prevádzkuje od roku 2013.

S kým sa pobijú:

Wizz Air Abu Dhabi budú na Blízkom východe súperiť o cestujúcich s ďalším novým hráčom.

Najneskôr v 2. štvrťroku 2020 by mali z Abú Zabí začať lietať Air Arabia Abu Dhabi, v ktorých sa spájajú nízkonákladovka Air Arabia a Etihad. Ich spoločný podnik bude slúžiť najmä ako podpora diaľkových letov Etihadu.

Nové letecké spoločnosti posilnia spojenie na Blízkom východe, v ktorom vlani ubudla takmer pätina liniek. Cítiť bolo najmä redukciu vlajkového dopravcu Etihad, ktorý škrtal v dôsledku miliardových strát.

Wizz Air smeruje do regiónu, v ktorom majú nízkonákladové aerolínie len 5-percentný trhový podiel. Cítiť v ňom však silný dopyt po turistike a od migrujúcich pracovníkov, uvádza Rishika Savjani, analytička spoločnosti Barclays.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať