Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonomický newsfilter: Pellegrini si v Trnave zašoféroval, ale nič nevybavil 

Najprv najdôležitejšie jednou vetou zo Slovenska a zo sveta:

  • V stredu v Bratislave zasadala vláda aj parlament a rozdávalo a sľubovalo sa veľa peňazí malým aj veľkým firmám.
  • Prezident Trump odložil o dva týždne zvýšenie niektorých ciel na čínsky tovar, čo sám interpretoval ako prejav dobrej vôle pred blížiacimi sa rokovaniami s Čínou.

Dobré ráno, Ekonomický newsfilter má 1034 znakov – 4 minúty čítania. Pripravil ho Konštantín Čikovský.


1. Pellegrini sa stretol so šéfmi PSA

Predseda vlády v stredu v Trnave rokoval s členmi najvyššieho vedenia koncernu PSA o budúcnosti slovenskej fabriky.

Slovensko okrem premiéra zastupoval minister hospodárstva.

Najvyššími šaržami na strane PSA boli šéf značky Peugeot a šéf výrobnej časti koncernu.

Firma verejnosti predstavila elektromobil Peugeot e-208.

Z rokovania nie je žiaden iný konkrétny výsledok.

Prečo to bolo aj tak dôležité:

  • Bolo to prvé stretnutie premiéra s vedením niektorej z automobiliek po tom, čo mu Zväz automobilového priemyslu odkázal, že vláda nedodržala slovo o zastavení tvorby nových nákladov firmám.
  • PSA bude čoskoro rokovať o výrobe nového modelu, ktorý chce získať trnavská fabrika.
  • Trnava stráca v rámci koncernu pozíciu, pretože portugalské a španielske fabriky majú rovnakú alebo už aj nižšiu cenu práce a tamojšie vlády automobilkám agresívne ponúkajú štátnu pomoc.
Peter Pellegrini šoféruje Foto N – Vladimír Šimíček

Čo ponúkol Pellegrini: Premiér dal na rokovaní nezáväzný sľub o investičnej pomoci v prípade, že PSA s novým modelom prinesie aj modernizáciu.

Predseda slovenskej vlády nedal automobilke žiadnu garanciu obmedzenia rastu osobných nákladov, ktoré vyplývajú zo zákonov schvaľovaných v parlamente.

Výsledok: Pellegrini nenašiel žiaden argument, ktorým by vylepšil pozíciu slovenskej fabriky vo vnútrokoncernovej súťaži pobočiek PSA.


2. Narodil sa mikrodaňovník

Poslanci v stredu schválili aj daňové zmeny, ktoré zjednodušia život predovšetkým malým firmám.

Najväčšia novinka, ktorú priniesli zmeny vymyslené ministerstvom financií, je vznik takzvaného mikrodaňovníka.

Kto alebo čo je mikrodaňovník: Je to živnostník alebo firma s ročným príjmom do 49 790 eur (limit pre registráciu na DPH).

Prečo bude dobré byť mikrodaňovníkom: 

  • bude môcť odpisovať celý majetok už v roku, keď ho získal (napríklad auto nie štyri roky, ale hneď)
  • Uplatniť si daňovú stratu bude môcť mikrodaňovník tiež okamžite
  • Odpisovanie pohľadávok takisto nebude štvorročné, ale také rýchle, ako sa rozhodne mikrodaňovník.

Čo bude nasledovať: Parlament bude ešte v jeseni rokovať aj o návrhu SNS na zníženie dane z príjmu na 15 percent pre firmy s obratom do stotisíc eur.

Firmy do obratu 49 790 eur tak dostanú pred voľbami, ale s platnosťou od roku 2020, zároveň aj viaceré úľavy aj nižšiu sadzbu dane.

Otázka: Čo by podľa Vás najviac pomohlo firmám na Slovensku? Píšte nám na e@dennikn.sk


3. Veľké firmy si presadili viac peňazí z emisií

Ťažký priemysel a teplárne získali zákonom istotu, že štát im daruje na ich investície ročne 30 percent z predaja emisných kvót.

Rádovo ide o desiatky miliónov eur zo štátneho rozpočtu, istota podnikom vyplýva z novely zákona o obchodovaní s emisiami.

Kľúčové zmeny cez pozmeňovacie návrhy presadili poslanci vládnej koalície, v stredu bola schválená aj s podporou politickej opozície.

Kontext: 

  • Firmy tlačia na vládu, aby im kompenzovala náklady na drahú elektrinu, a aby im pomohla pri spomalení ekonomiky.
  • Lobing firiem sa začal na slovenskej úrovni v júni, keď napríklad U.S. Steel oznámil prepustenie 2500 ľudí a k jeho požiadavkám sa pridal aj Klub 500 a odborári týchto fabrík.
  • Okrem dotácií z predaja emisií žiadajú ešte aj vyššie odškodnenie za drahú elektrinu zo štátneho rozpočtu. Namiesto 40 miliónov by mohli získať napokon dvojnásobok.

Koľko dostanú z emisií:

Doteraz nemali firmy isté ani euro z predaja prebytočných emisií štátu, po novom majú istých 30 percent.

Podľa údajov z roka 2018 by mohlo ísť ročne o dotácie za dokopy 70 miliónov eur.

Záujem o tieto peniaze majú predovšetkým viaceré huty a teplárne, ktoré lobing organizovali.


4. Zálohovanie PET fliaš a plechoviek definitívne prešlo

Parlament schválil povinné zálohovanie PET fliaš a plechoviek od roku 2022.

Prečo je to dôležité: 

  • K dobrovoľnému systému recyklácie pribudne povinné vykupovanie.
  • Nový poriadok má postupne zvýšiť mieru recyklácie až na 90 %

Kto a za čo bude platiť:

Spotrebitelia zaplatia za PET fľašu minimálne 12 a za plechovku minimálne 10 centov. Peniaze dostanú späť, ak obaly vrátia.

Výrobcovia budú platiť dvoma spôsobmi – za uvedenie obalu na trh a každý rok sa budú musieť poskladať aj na straty celého systému. Jednorazovo musia investovať všetky firmy dokopy zhruba 80 miliónov eur plus cca 5 miliónov eur ročne.

Obchody nebudú za nič platiť. Všetky obchody s potravinami väčšie ako 300 m2 budú vykupovať povinne, ale všetky náklady im bude podľa zákona refundovať zálohovací systém. Menšie obchody môžu vykupovať, ale nemusia.

Čo sa teraz začne diať:

Prezidentka podpíše zákon, podľa ktorého ministerstvo životného prostredia ešte tento rok začne vyberať organizáciu na prevádzku celého systému.

Očakáva sa, že pôjde o združenie firiem, ktoré obaly produkujú. Tie budú do systému platiť najviac, preto majú aj najväčší záujem ho viesť efektívne.

Prvá fľaša a plechovka so zálohou budú predané na Nový rok 2022.


5. Cigarety budú drahšie, ak s tým bude súhlasiť aj Danko

Minister financií Kamenický si vo vláde nechal schváliť zvýšenie tabakovej dane o vyše sto miliónov eur ročne.

Návrh priniesol na rokovanie v poslednej chvíli bez toho, aby mal podporu šéfov koaličných strán.

Prečo chce Kamenický dvíhať dane:

  • Minister financií už má k dispozícií nové odhady vývoja ekonomiky na budúci rok a tak vie, aký veľký má problém s rozpočtom.
  • Keďže s väčšinou výdavkov nedokáže hýbať a, naopak, bude musieť súhlasiť s ich zvyšovaním, hľadá vyššie príjmy.
  • V polovici októbra musí Kamenický draft rozpočtu predložiť Európskej komisii, ktorá posúdi jeho reálnosť.
  • Kamenický si tak nemôže rozpočet úplne vymýšľať, a preto už teraz tlačí cez vládu aspoň na zvyšovanie dane z tabaku.

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf žilinskej Kie: Aspoň raz mesačne sa pracuje dlhšie, lebo druhá zmena stojí v dopravnej zápche

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Chýbajúca diaľnica na Kysuciach pravidelne komplikuje výrobu v žilinskej automobilke Kia. „Len pred dvoma dňami museli operátori zostať v práci dlhšie, pretože ďalšia zmena sedela v autobusoch v dopravnej zápche,“ opisuje v rozhovore šéf závodu Kyong-Jae Lee.

Minúta po minúte

Zdieľať

Premiér Pellegrini verí, že by rozpočet mohol v parlamente prejsť aj napriek „ťažkým diskusiám“. „Bez nejakých drastických zmien by sme mohli nájsť zhodu v parlamente,“ uviedol po výjazdovom rokovaní vlády v Slavošovciach.

O návrhu rozpočtu bude na nadchádzajúcej novembrovej schôdzi rokovať parlament. Predseda SNS Andrej Danko však v utorok upozornil na to, že prijatie rozpočtu je ohrozené, aj strana SaS hovorí o stiahnutí tohto návrhu.

„Pre štát je lepšie, keď je stanovený riadny rozpočet. Samozrejme, že štát sa vie vyrovnať aj s inými režimami, ale nemyslím si, že je momentálne cieľom politických strán hnať krajinu do rozpočtového provizória,“ povedal Pellegrini.

Podľa neho by to ani nevyslalo dobrý signál navonok. „Preto sa minister financií Ladislav Kamenický (Smer) bude snažiť udržať diskusiu pod kontrolou tak, aby nedošlo k nejakej dramatickej zmene parametrov rozpočtu, ktoré by výrazne posúvali deficit, zhoršovali to riziko, lebo vtedy by pravdepodobne zasiahla Európska komisia. To si nikto z nás neželá,“ zhodnotil premiér s tým, že sa bude snažiť získať pre rozpočet čo najširšiu politickú podporu.

V súvislosti s hodnotením rozpočtu Európskou komisiou uviedol, že to nevidí až tak dramaticky. „Sme v skupine číslo tri, ktorá je však rozdelená na dve skupiny. Na tú, kde je riziko väčšie a kde je menšie. Slovensko je v tej lepšej skupine. Sú to skupiny krajín, u ktorých je konštatované, že existujú riziká odchýlenia sa od stanovených cieľov. To nie je hodnotenie, ktoré by zamietlo rozpočet. Hodnotenie nepovažujem za nejako extra dramatické.“ (tasr)

Zdieľať

Španielsky súd rozhodol, že Ryanair nemôže vyberať poplatky za príručnú batožinu. Rozsudok je výsledkom sťažnosti nemenovanej cestujúcej na túto politiku, ktorú najväčší nízkonákladový dopravca v Európe zaviedol minulý rok.

Ryanair vyberá poplatky od pasažierov, ak si berú do lietadla viac ako len jednu menšiu tašku.

Spoločnosť sa zatiaľ k rozhodnutiu súdu nevyjadrila.

Cestujúca, ktorá letela z Madridu do Bruselu, sa obrátila na súd po tom, ako ju personál leteckej spoločnosti prinútil zaplatiť 20 eur za to, že si vzala na palubu 10-kilogramovú batožinu.

Súd nariadil spoločnosti Ryanair, aby jej vrátila 20 eur plus úrok, ale podľa súdnych dokumentov zamietol žiadosť o kompenzáciu vo výške ďalších 10 eur za nepríjemný zážitok.

Sudkyňa rozhodla, že takáto príručná batožina sa môže vzhľadom na veľkosť a hmotnosť ľahko prepravovať v kabíne, pričom poukázala na španielske predpisy, ktoré umožňujú cestujúcim vziať si na palubu príručnú batožinu bez dodatočných poplatkov.

Sudkyňa označila poplatok za zneužitie a dodala, že „obmedzuje práva, ktoré cestujúcim priznáva zákon“, a vyhlásila ho za neplatný v Španielsku.

Zamietla však požiadavku na odškodnenie, pričom uviedla, že aj keď „cestujúca v čase nástupu na palubu zažila hnev a bezmocnosť, keď musela zaplatiť ďalšie nepredvídané náklady, jej nepohodlie nedosiahlo úroveň, ktorá by bola dôvodom na odškodnenie“.

Súd vo vyhlásení uviedol, že proti jeho rozhodnutiu sa nemožno odvolať. (reuters, tasr)

Zdieľať

Continental prepustí vyše 5-tisíc ľudí. Slovenské závody v pláne škrtov nespomína

Continental zruší do roku 2028 vyše 5-tisíc pracovných miest, prepúšťanie súvisí s redukciou výroby v divízii motorov. Dodávateľa dielcov pre automobilový priemysel postihol pokles dopytu po autách a posun k elektromobilom.

K osekaniu produkcie v oblasti motorov vedú Continental prísnejšie emisné pravidlá, ktoré ohrozujú dopyt po dielcoch na spaľovacie motory, píše Reuters.

Redukcia sa týka viacerých závodov v západnej Európe, vrátane domáceho Nemecka, a v Spojených štátoch.

Continental zamestnáva celosvetovo vyše 240-tisíc ľudí.

Kde sú ohrozené pracovné miesta:

  • V roku 2024 skončí závod v nemeckom Rodingu, ktorý vyrába hydraulické dielce na benzínové a naftové motory. Zanikne v ňom zhruba 520 pracovných miest.
  • 850 miest je ohrozených v Limbachu-Oberfrohne po ukončení výroby súčiastok na dieselové motory v roku 2028.
  • V nemeckom Babenhausene môže skončiť 2200 ľudí.
  • 720 miest zanikne v roku 2024 v americkej továrni v Newport News, kde sa vyrábajú hydraulické súčiastky na benzínové motory.
  • V talianskej Pise skončí 750 zamestnancov, výroba komponentov na benzínové motory sa má skončiť v roku 2028.

Continental plánuje začať rozhovory aj so zástupcami zamestnancov v španielskom Rubi, kde vyrába analógové zobrazovacie systémy. Pracuje tam 760 ľudí.

Firma už v septembri avizovala, že počas najbližších 10 rokov uvoľní zhruba desatinu pracovnej sily a zavrie niekoľko závodov v Nemecku, USA, Taliansku a Malajzii.

Slovensko sa škrtom zrejme vyhne:

Continental je veľkým zamestnávateľom aj na Slovensku, kde preň pracuje takmer 7000 ľudí.

Prepúšťanie vo štvorici slovenských fabrík sa v plánoch zoštíhľovania nespomína.

Na Slovensku má Continental dva pneumatikárske závody v Púchove, jeden vo Zvolene (brzdové komponenty) a v Dolných Vesteniciach (pružiace elementy).

Všetky štyri závody sú v dobrej forme a generujú slušné zisky.

Zdieľať

Britániou sa valí vlna zatvárania obchodov. Za prvých deväť mesiacov roka skončilo zhruba 5800 maloobchodných predajní, o 77 % viac ako za celý vlaňajšok, vyplýva zo štatistík spoločnosti Centre for Retail Research.

Údaje sa týkajú maloobchodníkov s najmenej 10 predajňami, píše portál Retailgazette.co.uk.

Zatváranie prevádzok súvisí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou, rýchlym rastom online predaja, nedostatkom investícií a slabým plánovaním, tvrdí Joshua Bamfield, riaditeľ spoločnosti Centre for Retail Research.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po mesiaci opäť znížila a podliezla 5 %

V októbri klesla evidovaná nezamestnanosť na Slovensku na 4,94 %, medzimesačne o 0,1 percentuálneho bodu. Medziročne sa znížila o takmer 0,3 bodu.

Nezamestnanosť klesla vo viacerých skupinách – v prípade mladých ľudí aj dlhodobo nezamestnaných, informuje ÚPSVaR.

V októbri bolo pripravených okamžite nastúpiť do práce 136 192 osôb, úrady práce evidovali 99 648 voľných pracovných miest.

Evidovaná nezamestnanosť sa drží pod 5 percentami od apríla.

Výnimkou bol iba september, keď dosiahla 5,04 %. Podľa ústredia práce ju ovplyvnil prílev absolventov stredných škôl do evidencie.

Zdieľať

ZSSK sa nakopili incidenty v nočných vlakoch. Nasadila do nich SBS

ZSSK od 1. novembra testuje sprevádzanie štyroch nočných vlakov príslušníkmi SBS. Reaguje tak na rastúci počet incidentov, pri ktorých dochádza k obťažovaniu pasažierov inými cestujúcimi, najmä pod vplyvom alkoholu.

Už počas prvých 7 dní nasadenia vo vlakoch zasahovali zamestnanci SBS celkom 13-krát, uvádza ZSSK na webovej stránke.

Z vlaku vyprevádzali podgurážených či agresívnych cestujúcich, prípadne takých, ktorí nemali platný lístok a neboli ochotní si ho dodatočne zakúpiť.

V ktorých vlakoch je sprievod SBS:

  • R 614 a 615 Zemplín (linka Bratislava – Žilina – Humenné)
  • R 800 a 810 Poľana (linka Bratislava – Zvolen – Prešov)

„Dostávali sme desiatky sťažností. Napriek maximálnej ústretovosti Policajného zboru SR nie je možné volať takmer ku každému vlaku hliadku a zakaždým tak naberať meškanie,“ hovorí šéf ZSSK Filip Hlubocký.

Prečo nasadzujú SBS:

  • frekvencia incidentov na oboch dotknutých tratiach do konca októbra rástla;
  • vlakvedúci sa nie vždy dokážu postaviť agresívnemu cestujúcemu;
  • nezriedka je potrebné privolať do nasledujúcej stanice políciu, čo často spôsobuje meškanie vlaku.

SBS bude sprevádzať nočné vlaky na skúšku do konca februára 2020.

Koľko to stojí:

Náklady na skúšobnú prevádzku dosahujú približne 34-tisíc eur.

Počas 4 mesiacov sa v štyroch nočných diaľkových vlakoch odvezie približne 240-tisíc cestujúcich.

Predpokladané tržby z ich prepravy presahujú 1 milión eur.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať