Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Bankroty verzus tučné platy v Start Group

Autor je hlavný analytik Finstatu

Po Patrikovi Petrášovi, ktorý podnikal v móde a personálnom lízingu, zostali dve skrachované firmy. Start Management a Start People na daniach a odvodoch stále dlhujú vyše 300-tisíc eur. Podľa médií  však Petráš na podnikanie nezanevrel. Móde, personalistike či gastrobiznisu sa venuje ďalej. Prostredníctvom skupiny Start Group.

Hoci má skupina atraktívnu webovú prezentáciu, nová vizáž ani nové meno jej viac šťastia nepriniesli. V módnom biznise podniká cez sieť firiem okolo Start Fashion. Jej tržby podľa naposledy dostupných údajov za rok 2017 nedosiahli ani 11-tisíc eur.

Dve dcérske spoločnosti Start Garment a Start Eshop zatiaľ nevykazujú žiadnu aktivitu. Zato s dcérou Start Retail bolo začiatkom augusta začaté konkurzné konanie. Na návrh Základnej odborovej organizácie Zantar.

Ešte v júli začali súdy konkurzné konanie so spoločnosťou Degusta, prostredníctvom ktorej skupina podniká v gastronómii. A k dnešnému dňu začali súdy konkurzné konanie s ďalšou dcérskou firmou Start Temps. V oboch prípadoch na návrh dlžníka.

Kým po Deguste nezostali žiadne záväzky k verejnému sektoru, Start Temps dlhuje finančnej správe na daniach takmer 737-tisíc eur. A ďalšie pohľadávky spolu za desiatky tisícov evidujú verejné poistné fondy.

Start Temps sa v skupine venovala personálnemu lízingu. Podľa naposledy uloženej účtovnej závierky za rok 2017 jej tržby presiahli 4,2 mil. eur, zamestnávala 333 ľudí, no hospodárila so stratou. Povolenie na výkon činnosti agentúry dočasného zamestnávania jej zrušili koncom lanského augusta. A v októbri oň prišla aj sesterská personálna agentúra Personal Agency.

V personalistike podniká aj ďalšia firma zo skupiny. Podľa naposledy zverejnených údajov za rok 2017 tržby Start Professionals dosiahli 260-tisíc eur. Firma zamestnávala 8 pracovníkov. V súčasnosti je dlžná finančnej správe a verejným poistným fondom už viac ako 50-tisíc eur.

Ako jediná úspešná dcéra v skupine sa javí Start Services. Tá podniká v obchode, čistiacich a upratovacích prácach či prenájme hnuteľných vecí. Jej celkové prevádzkové výnosy vlani presiahli 3,2 mil. eur a čistý zisk 108-tisíc eur. Jej 14 pracovníkov sa tešilo platom, ktoré sú takmer päťnásobkom priemernej mzdy v slovenskej ekonomike.

Portfólio Start Group

Start Group, s. r. o. (2017: tržby 30 000 eur, strata – 705 782 eur, bez zamestnancov)

Start Services, s. r. o. (2018: tržby 2 506 000 eur, zisk 108 053 eur, 14 zamestnancov)

personalistika

Start Professionals, s. r. o. (2017: tržby 260 000 eur, 8 zamestnancov, záväzky k Sociálnej poisťovni, zdravotným poisťovniam a Finančnej správe vyše 50 000 eur)

Start Temps, s. r. o. (2017: tržby 4 260 000 eur, strata 7 812 eur, 333 zamestnancov, aktuálny daňový nedoplatok 737 000 eur + záväzky voči poisťovniam) – povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania zrušené k 31. 8. 2018

Personal Agency, s. r. o. (za rok 2018 nepublikovala účtovnú závierku, dlh voči Sociálnej poisťovni 1 254 eur) – povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania zrušené k 26. 10. 2018

móda

Start Fashion, s. r. o. (2017: tržby 10 800 eur)

  •  100 % podiel v Start Retail, s. r. o. (2017: tržby 515 000 eur, 3 zamestnanci) – začaté konkurzné konanie
  • 100 % podiel v Start Eshop, s. r. o. (vznik 2017, nepublikovaná účtovná závierka)
  • 100 % podiel v Start Garment, s. r. o. (vznik 2018, nepublikovaná účtovná závierka)

gastro

Degusta, s. r. o. (2018: tržby 43 600 eur, zisk 2291 eur, 1 zamestnanec) – začaté konkurzné konanie na návrh dlžníka

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Matovič testuje možnosť vyberať od ľudí len jednu veľkú daň a zrušiť  odvody
  • Stavebníctvo: Pripravuje sa novela, ktorá by mala zabrániť ničeniu hniezd pri zatepľovaní a rekonštrukciách budov
  • Plán obnovy: Investície by mali byť až radikálne zelené, zhodli sa ekonomickí ministri
  • Doprava: Slovenská správa ciest začne s veľkoplošnými opravami ciest prvej triedy
  • Plán obnovy: Prezidentka Čaputová požiadala ministra Hegera, aby z plánu nevypadli priority, ktoré považuje za dôležité
  • Vývoj: Nálada v slovenskej ekonomike sa v septembri zlepšila tretí mesiac za sebou
  • Firmy: Siemens uviedol na nemeckú burzu energetickú divíziu Siemens Energy
  • Automobilky: VW a jeho tri spoločné podniky v Číne plánujú investovať 15 mld. dolárov do elektrickej mobility do roku 2024

Kmotríkov vrtuľník už nedáva pozor na stožiare s elektrickým vedením. Ale ani žiadny iný

Foto – EHC.sk
Foto – EHC.sk

Štátna Slovenská elektrizačná prenosová sústava nemá dva roky nikoho, kto by kontroloval zo vzduchu elektrické vedenie. Nový manažment SEPS zrušil súťaž, keď vo finále zostala len jedna ponuka. Dvaja uchádzači neprešli pre nesplnenie podmienok či dodatočných vysvetlení a dokladov.

Minúta po minúte

Francúzsko plánuje stlačiť deficit verejných financií naspäť k 3 % HDP do roku 2025. V tomto roku vláda odhaduje nárast schodku na 10,2 % výkonu ekonomiky, čo je viac ako trojnásobok oproti vlaňajšku.

Nové ciele pre verejné financie predstavila vláda v návrhu rozpočtu na budúci rok. Počíta v ňom so stimulmi 42 miliárd eur na podporu ekonomiky v koronakríze z celkového balíka 100 miliárd eur rozdeleného na najbližšie dva roky.

V tomto roku kabinet odhaduje pokles hospodárstva o rekordných 10,2 %, na budúci rok by malo prísť oživenie s 8-percentným rastom HDP. S návratom ekonomiky na úroveň pred koronakrízou kabinet počíta do roku 2022. (reuters, ft)

EÚ hrozí Británii odvetou a právnymi krokmi, ak vláda do stredy neodstráni z navrhovaného trhového zákona kontroverzné pasáže, ktoré porušujú brexitovú dohodu.

Vyhlásil to podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič, podľa ktorého má európsky blok stále záujem na dohodnutí zmluvy o budúcich vzťahoch. Rokovania sa však musia výrazne zrýchliť.

Obe strany iniciujú ďalšie kolo rozhovorov, ktoré stále nedospeli k zblíženiu v kľúčových sporných bodoch. O ich úspechu by podľa Bruselu aj Londýna mali rozhodnúť najbližšie týždne. (čtk)

Minister práce Milan Krajniak mal pracovné stretnutie so zamestnávateľmi a Modernými odbormi Volkswagen Zoroslava Smolinského. Konfederácia odborových zväzov sa podľa Krajniaka ospravedlnila. Minister sa tak ďalej snaží rokovať s inými odborármi ako KOZ.

Schôdzka bola okrem iného venovaná fondu obnovy EÚ, z ktorého by Slovensko mohlo čerpať 7,5 miliardy eur grantov.

Zamestnávatelia, vláda a odbory sa za bežných okolností stretávajú na takzvanej tripartite (oficiálne Hospodárska a sociálna rada SR). Tá však mala posledné rokovanie naplánované na 24. augusta.

Na tripartite je jediným zástupcom odborárov Konfederácia odborových zväzov, minister Krajniak však plánuje zmeniť zákon, aby sa mohli zapojiť iné organizácie. KOZ sa to nepáči a protestuje.

Zamestnávateľov na dnešnom stretnutí reprezentovali Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení a Republiková únia zamestnávateľov, ktoré sa zúčastňujú aj na tripartite. (e, tasr)

Reťazec Aldi na budúci rok otvorí v Británii ďalších 100 predajní a vytvorí 4-tisíc pracovných miest. V expanzii pokračuje vďaka rastúcemu záujmu Britov o nákupy v diskontných obchodoch.

V najbližších dvoch rokoch Aldi investuje v Británii 1,3 miliardy libier. To je najviac za obdobie prítomnosti nemeckého reťazca na britskom trhu, na ktorý vstúpil pred 30 rokmi.

V čom Aldi zaostáva

Koronakríza mení návyky britských spotrebiteľov, ktorí čoraz viac preferujú online nákupy. Diskontné reťazce však v prechode na internetový obchod zaostávajú.

Britská pobočka Aldi sa snaží držať krok aspoň ponukou služby „klikni a vyzdvihni“. Pri nej si zákazník vyberie tovar na internete, vybraná predajňa mu ho nachystá a on si objednávku osobne vyzdvihne. Aldi ponúka túto službu len v niektorých predajniach.

Podľa údajov za tri mesiace do 6. septembra sa nový prístup vypláca. Tržby Aldi v uvedenom období stúpli o 10 %, no prvý raz zaostali za celým trhom.

Viac o britskom Aldi:

  • prevádzkuje zhruba 900 predajní, podľa dlhodobého plánu ich do roku 2025 chce mať 1200;
  • tento rok firma vytvorila 3-tisíc nových pracovných miest;
  • vlani sa tržby reťazca zvýšili o 8 % na 12,3 miliardy libier, pričom celý britský trh s potravinami stúpol o 1 %.

Aký hendikep majú diskonty

Podľa spotrebiteľského analytika Frasera McKevitta z firmy Kantar doplácajú diskonty ako celok na to, že zákazníci najnovšie chodia nakupovať menej často, ale robia väčší nákup.

Menšie predajne, aké máva práve Aldi, tak horšie držia krok s veľkými nákupnými strediskami. (čtk, bbc)

Uber môže naďalej poskytovať svoje služby v Londýne. Firma podala odvolanie proti rozhodnutiu londýnskeho dopravného regulátora a súd jej dal za pravdu.

TfL, čo je úrad zodpovedný za reguláciu dopravy v Londýne, koncom vlaňajška odmietol predĺžiť Uberu licenciu. Americká firma prišla o licenciu na prevádzku svojich služieb v Londýne druhýkrát, prvýkrát licenciu stratila v roku 2017.

Úrad uviedol ako dôvod sériu zlyhaní, ktoré ohrozili cestujúcich. TfL poukázal na chybu v systéme Uberu, ktorá umožnila neautorizovaným vodičom nahrať svoje fotografie na účty iných vodičov a podvodne realizovať minimálne 14 000 jázd. „Aj napriek ich historickému zlyhaniu si myslím, že teraz už sú pripravení opätovne získať licenciu,“ uviedol sudca Tanweek Ikram.

Uber mohol prevádzkovať svoje služby aj počas obdobia, kým sa rozhodovalo o jeho odvolaní. Londýn je pre firmu ďaleko najväčším trhom v Európe, kde od spustenia v roku 2012 získala okolo 3,5 milióna používateľov a 45 000 vodičov. (tasr)

SaS bude pri otázke možného zlúčenia zdravotných a sociálnych odvodov požadovať analýzu. Strana sa odvoláva na program vlády, podľa ktorého vláda zváži unitárny systém zdravotného poistenia, teda jednu poisťovňu, až po analýze.

Strana Richarda Sulíka upozorňuje na vety z programového vyhlásenia vlády, že ak súčasný systém zdravotných poisťovní po analýze nebude prinášať hodnotu pre pacienta a dosahovanie zdravotných celospoločenských cieľov, vláda zváži zavedenie unitárneho systému zdravotného poistenia.

„Z toho dôvodu budeme v zmysle PVV požadovať najskôr spomínanú analýzu,“ povedal TASR hovorca strany Ondrej Šprlák. (tasr, e)

Ford žiada nemeckú vládu o štátnu pomoc vo výške pol miliardy eur vo forme záruk. Plánuje využiť program, ktorý Berlín vytvoril na záchranu domácich firiem v koronakríze. Ford má v Nemecku dva výrobné závody.

Ford mal ťažkosti už pred vypuknutím pandémie, o možnej pomoci rokuje so spolkovou vládou a s krajinami Severné Porýnie-Vestfálsko a Sársko.

Väčšiu časť záruk by mala prevziať centrálna vláda, menšiu obe spolkové krajiny. Automobilka má v Nemecku menší závod na hranici s Francúzskom a väčší neďaleko Kolína nad Rýnom.

Podľa denníka Handelsblatt sa nemecká vláda obáva odlivu štátnych peňazí do zahraničia, čoho príkladom je aj americký Ford.

Prečo je to dôležité

Nemecká vláda vytvorila po vypuknutí pandémie fond na stabilitu hospodárstva WSF, do ktorého vložila 100 miliárd eur. Cieľom bolo zabrániť krachu dôležitých domácich firiem a zamedziť tomu, aby sa bankrotujúce podniky dostávali lacno do rúk zahraničných vlastníkov.

Kabinet sa však dostal do ťažkej situácie, pretože nemeckí zamestnanci dcérskych firiem zahraničných spoločností by teraz mohli poslúžiť ako zajatci a vytvárať na kabinet tlak, aby pomohol ich zamestnávateľovi aj bez záruk, čo sa stane s uvoľnenými peniazmi.

V čom je problém

Podľa Handelsblattu o pomoc z fondu WSF v auguste požiadalo 14 firiem; ako prvá z neho získala 9 miliárd eur Lufthansa. Už rokovania s ňou boli náročné – okrem iného preto, že aerolinky majú dcérske podniky v zahraničí.

Teraz sa zdá, že opačná cesta, keď sa majú zachraňovať nemecké dcéry zahraničných firiem, je ešte komplikovanejšia a politicky citlivejšia. (čtk, handelsblatt)

V bratislavskom Volkswagene štartuje hybrid Touareg R, do 140 km/h si vystačí s elektrinou

V bratislavskom Volkswagene štartuje výroba nového derivátu Touareg R s plug-in hybridným pohonom. Model začína schádzať z linky symbolicky desať rokov od výroby prvého hybridného vozidla koncernu, ktorým bol rovnako Touareg z Bratislavy.

Aký je medzi nimi rozdiel:

  • Hybridný Touareg z roku 2010 využíval tzv. paralelný hybridný systém, ktorého batérie sa dobíjali rekuperáciou, prípadne generovaním elektrickej energie od spaľovacieho motora.
  • Dnes je Touareg R plug-in hybrid – na jednej strane karosérie sa nachádza otvor palivovej nádrže a na druhej strane je za rovnakými dvierkami elektrická zásuvka.
  • Touareg R je zároveň prvým vysokovýkonným modelom R s plug-in hybridným pohonom. Vlajková loď Volkswagenu má maximálny systémový výkon 340 kW (462 koní) s maximálnym systémovým krútiacim momentom 700 Nm, čím ide o najsilnejšiu a najvýkonnejšiu motorizáciu spomedzi „rodiny“ Touareg.
  • Vďaka kombinácii pohonu – benzínového spaľovacieho trojlitrového šesťvalca s čisto elektrickým motorom – ponúka tento zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 4,9 sekundy.
  • Na čisto elektrický pohon s nulovými emisiami dokáže ísť až do rýchlosti 140 km/h a následne prepína na spaľovací motor.
  • Vďaka tomu dokáže jazdiť bežné každodenné krátke vzdialenosti výlučne na elektrinu, čo výrazne znižuje jeho emisie v porovnaní s konvenčnými pohonmi.

V U. S. Steele Košice sa od októbra končí skrátený pracovný režim, ktorý v podniku využívali počas predchádzajúcich mesiacov. V niektorých prevádzkach sa, naopak, počas októbra pracovný čas predĺži na 37,5 hodiny týždenne. Železiari už evidujú zvýšený dopyt po niektorých produktoch.

Investície by mali byť zelené až radikálne zelené, hovorí Remišová po rokovaní s ekonomickými ministrami

Slovensko by z plánu obnovy EÚ malo podporiť zelenú ekonomiku, digitalizáciu, ekologické projekty či rozvoj infraštruktúry, ako sú železnice, ale napríklad aj obchvaty menších miest. Zhodli sa na tom ministri Veronika Remišová, Ján Budaj, Andrej Doležal a štátny tajomník ministerstva hospodárstva Karol Galek.

„Investície by mali byť zelené až radikálne zelené,“ povedala Remišová (Za ľudí), podľa ktorej sú investície do zelených projektov šancou pre slovenskú ekonomiku.

Využitie balíka vo výške približne šesť miliárd eur by Slovensko malo podľa vicepremiérky zamerať na oblasti ochrany ovzdušia, vôd, podporiť by malo reformu odpadového hospodárstva, zamerať by sme sa mali aj na projekty súvisiace so zmenou klímy. Využitie viac ako polovice financií z EÚ najmä na zelené projekty a digitalizáciu presadzuje aj Európska komisia (EK).

Minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO) zdôraznil, že Slovensko má oproti priemeru vzhľadom na hrubý domáci produkt (HDP) o 80 % väčšiu spotrebu energie. Energetika a životné prostredie by preto už v nasledujúcich rokoch nemali byť v konflikte a presadzovať by sme mali rast podielu obnoviteľných zdrojov energie.

Štátny tajomník Galek (SaS) pripomenul, že Slovensko musí do roku 2030 splniť úlohu rastu podielu energie z obnoviteľných zdrojov na úroveň 19,2 %. Pomôcť by k tomu mala aj implementácia takzvaného zimného energetického balíčka EÚ, ktorý okrem iného presadzuje prístup do elektrickej siete aj malým výrobcom elektrickej energie.
Veľká časť investícií z plánu obnovy by mohla skončiť v obnove budov či v železničnej doprave. Minister dopravy Doležal (Sme rodina) však upozornil na podmienku EK, že minimálne 70 % financií z plánu obnovy by mali štáty vyčerpať do roku 2023. Detaily tejto podmienky Slovensko s EK ešte konzultuje.

Pokiaľ by platila, podľa Doležala bude ťažké financovať rozsiahle infraštrukturálne projekty a bude dôležité kombinovať financovanie aj zo štrukturálnych fondov a štátneho rozpočtu. Peniaze z plánu obnovy by sa potom využili na časovo menej náročné investície.

Európska komisia spúšťa posúdenie vplyvu používania jedno- a dvojcentových euromincí v krajinách EÚ. Do procesu posudzovania patrí aj otvorená konzultácia, ktorá potrvá 15 týždňov.

Posúdenie vplyvu jedno- a dvojcentových euromincí v obehu vyžadujú aj právne predpisy EÚ (nariadenie 651/2012). Tie ukladajú eurokomisii povinnosť pravidelne skúmať používanie euromincí rôznych nominálnych hodnôt na základe kritérií zahŕňajúcich náklady a prijateľnosti pre verejnosť.

Posúdením vplyvu sa aktualizuje analýza správy o tejto veci z roku 2018. Na základe nového posúdenia exekutíva EÚ koncom roka 2021 rozhodne, či bude prijatý legislatívny návrh na zavedenie jednotných pravidiel zaokrúhľovania cien pre hotovostné platby v eurozóne a prípadne na ukončenie platnosti najmenších euromincí. (tasr)

Nosnou témou Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry budú vodíkové technológie. „Chceme využiť všetky dostupné aj finančné prostriedky na to, aby sme vodíkovú stratégiu naštartovali,“ povedal generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.

Podľa jeho slov je potrebné dôsledne využiť európske finančné zdroje z aktuálneho programovacieho obdobia.

Informoval, že počas jeho štvormesačného pôsobenia vo vedení SIEA sa zaviedol nový systém zásobníkov žiadateľov v projekte podpory malých obnoviteľných zdrojov energie (OZE) Zelená domácnostiam. „Nový systém umožňuje, aby prostriedky využilo omnoho viac žiadateľov o podporu,“ oznámil.

SIEA sa podľa neho bude v najbližšej budúcnosti sústreďovať na dve oblasti, ktoré sú aj v názve agentúry, a to na podporu inovácií a rozvoj energetiky. „Podporovať sa budú nové technológie uchovania energie, kam patrí aj vodík. Budeme sa venovať aj inovatívnym prístupom v oblasti vývoja batérií,“ doplnil.

Dodal, že inovácie bude agentúra podporovať aj cez tzv. inovačné vouchery, ktorých vydávanie bude výrazne transparentnejšie a adresnejšie. „Ak budú mať podniky zmysluplnú technológiu, inováciu, tak jej zavedenie bude podporené,“ povedal.

SIEA sa podľa neho v energetike chce zamerať na podporu OZE, ako aj na energetické poradenstvo pre firmy, domácnosti a profesionálov. (tasr)

Terno má nový sklad. Chce pokračovať v expanzii, naznačuje aj možnosť akvizície

Firma Terno real estate otvorila v Ivanke pri Dunaji nové distribučné centrum, ktoré zvýšilo jej skladovaciu kapacitu o polovicu. Z nového skladu bude zásobovať trvanlivými potravinami všetky predajne reťazcov Terno a Kraj.

Celková plocha nového distribučného centra dosahuje takmer 6-tisíc štvorcových metrov. Ide o takzvaný suchý sklad, kde sa držia prevažne trvanlivé potraviny.

Spustenie prevádzky si podľa firmy vyžiadala výrazná expanzia v uplynulom období a potreba zväčšenia skladovej kapacity.

Aké majú plány

Terno tvrdí, že vďaka novému skladu sa mu otvárajú ďalšie možnosti podnikania v maloobchode, vo veľkoobchode a online.

„Toto je jeden z dôležitých krokov na našej ceste k celoštátne fungujúcemu reťazcu. V nových, moderných skladových priestoroch sme pripravení zvládnuť nielen organický, ale aj akvizičný rast,“ povedal šéf Terna Stanislav Čajka.

Viac o Terne:

  • prevádzkuje 115 predajní Terno, od marca 2018 rozvíja aj značku Kraj, pod ktorú patrí 24 obchodov, a plánuje ďalšiu expanziu;
  • gro siete sa nachádza v Bratislave a okolí, postupne sa rozširuje do regiónov;
  • patrí do portfólia spoločnosti Sandberg Capital, za ktorou stojí bývalý partner skupiny J&T Martin Fedor.

Prezidentka Čaputová považuje plán obnovy za kvalitný. Ministra financií Hegera požiadala, aby z neho nevypadli priority, ktoré aj ona sama považuje za dôležité. Ide o ochranu klímy, investície do vzdelávania, vedy a výskumu a o sociálnu oblasť.

Prezidentka považuje za dobré, aby sa plán zverejnil čo najskôr, Heger ho chce predstaviť tento týždeň. „Treba povedať, že doterajší proces nebol netransparentný, boli prizvaní rôzni odborníci aj môj poradca,“ povedala Čaputová.

Siemens uviedol na nemeckú burzu svoju energetickú divíziu Siemens Energy. Jej akcie sa po zalistovaní oslabovali a trhová hodnota dosiahla zhruba 16 miliárd eur.

Vstup Siemens Energy na burzu predstavuje ďalší krok k odčleneniu divízie od koncernu, ktorý vyrába širokú paletu produktov od zdravotníckej techniky cez lokomotívy a plynové turbíny až po ďalšie strojárske výrobky.

Siemens pokračuje v odčleňovaní divízií aj napriek negatívnemu vplyvu pandémie na firmy po celom svete. V roku 2018 vstúpila na burzu divízia výroby zdravotníckej techniky Healthineers, ešte v roku 2013 tak urobil producent osvetľovacej techniky Osram. (tasr, bloomberg)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať