Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonomický newsfilter: Opozícia by sa na ekonomike dohodla

Podcasty nájdete na: Apple Google Spotify Podbean Amazon Alexa RSS

Dobré ráno, včerajšok bol plný udalostí, ponúkame vám Ekonomický newsfilter zhrnutý do 1157 slov na 4 a pol minúty čítania. Pripravil ho Oliver Brunovský.


1. Kto podporuje opozíciu, môže byť optimista. Sú v nej realisti  

Zo šiestich rozhovorov, ktoré s ekonomickými expertmi opozície viedol Denník E, vyplynula dobrá správa.

PS/Spolu, SaS, OĽaNO, KDH, Za ľudí a Sme rodina by v ekonomických témach ľahko našli prieniky.

Denník E sa zhováral s Miroslavom Beblavým (PS/Spolu), Richardom Sulíkom (SaS), Eduardom Hegerom (OĽaNO), Ivanom Štefancom (KDH), Tomášom Meravým (Za ľudí) a Štefanom Holým (Sme rodina) .

Čo ich spája:

  • Prácu by zdanili menej, na znížení daňového a odvodového zaťaženia je úplná zhoda, diskutovať sa bude iba o jeho forme.
  • Ak schvália vyššie dane, tak za luxus, prípadne ako nástroj na zmenu správania: „Ale zase nechceme vystrašiť ľudí. Hovorím o enormnom luxuse ľudí, ktorí zbohatli na úkor štátu.“ (Heger)
  • Šetrili by tak, že štát nanovo upracú, hovoria napríklad o reorganizácii verejnej správy.
  • Najviac peňazí sa dá získať lepším výberom DPH: „DPH nie je o zákonoch, ale o inštitúcii“ (Beblavý), „kontrolórov treba posielať na živé prípady“. (Heger)
  • Vyrovnaný rozpočet je potrebný, ale „treba objektívne povedať, že máme väčšie problémy, ako je práve rozpočet“. (Sulík)
  • Výdavkové stropy nie sú prioritou: „Očakávať, že nová vláda sa mesiac po voľbách dohodne na výdavkových stropoch a bude to potom nemenné, je pri takej veľkej zmene nereálne.“ (Beblavý)
  • Sociálne balíčky by nerušili: „Každé opatrenie je potrebné pragmaticky zhodnotiť, či je dobré pre ľudí.“ (Štefanec)
  • Pri minimálnej mzde by len upravili vzorec: „Vidíme priestor pre mechanizmy, ktoré by sa opierali buď o produktivitu práce, alebo o ekonomický rast.“ (Meravý)
  • Kľúčom k znižovaniu regionálnych rozdielov sú diaľnice, „estónska daň“ podporujúca investovanie firiem (Beblavý) a tiež investície verejných podnikov. (Holý)
  • Základný poznatok je, že predstava o opozícii ako o spolku pravičiarov, ktorí prídu sekať sociálne a iné vládne výdavky, neplatí.

Posledné prieskumy Focusu a Ako pritom ukazujú už relatívne spoľahlivú prevahu opozície nad súčasnou koalíciou.

Problém je však v tom, že do partie chýba víťaz volieb, aby mohol dostať šancu na zostavenie vlády.

A ešte mrzutejšie je, že zo šiestich opozičných strán sa až päť potáca blízko prahu (ne)zvoliteľnosti.


2. Do brexitu 36 dní: Žiadny pokrok, biznis zvyšuje tlak

Britský Najvyšší súd rozhodol, že pozastavenie činnosti parlamentu iniciované premiérom Borisom Johnsonom bolo nezákonné, a teda neplatné. Dnes znova zasadne Dolná snemovňa a bude to v nej horúce.

O čom budú hovoriť: 

  • Johnson sa znova – a znova márne stretol so šéfom Európskej rady Donaldom Tuskom, tentoraz na valnom zhromaždení OSN.
  • Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier povedal, že súčasný postoj Londýna neponúka „žiadny základ na dosiahnutie dohody“.
  • Biznis je už z toho nervózny. Predstavitelia automobilového priemyslu z 24 štátov Európy vrátane Slovenska sa dokázali skoordinovať a spoločne predložili výzvu, aby sa Británia a EÚ vyhli brexitu bez dohody.
  • Varujú, že tvrdý brexit by mal na jedno z najvýznamnejších hospodárskych odvetví Európy „seizmický dosah“. Len colné poplatky na vozidlá vyčíslili na  5,7 miliardy eur. Tie by ďalej priškrtili už aj tak oslabený trh.

3. Nemeckí prokurátori obvinili špičky VW, vraj manipulovali akciový trh

Súčasného šéfa Volkswagenu Herberta Diessa, šéfa dozornej rady Hansa Dietera Pötscha a predchádzajúceho šéfa VW Martina Winterkorna obvinila nemecká prokuratúra z manipulácie  akciového trhu.

Z čoho sú obvinení:

  • manažéri vraj zámerne príliš neskoro informovali investorov o finančných záväzkoch VW plynúcich z emisnej kauzy
  • protiprávne tak ovplyvnili cenu akcií automobilky

O čo išlo v emisnej kauze:

  • Volkswagen v septembri 2015 priznal, že do 11 miliónov naftových vozidiel namontoval softvér, ktorý maskoval vysoké hodnoty emisií oxidov dusíka
  • akcie po prepuknutí škandálu spadli o 37 percent, investori žiadajú od VW odškodné
  • aféra stála firmu viac ako 30 miliárd dolárov

V čom je pozícia šéfov VW silná: 

  • VW záležitosť už štyri roky prešetruje a za svojimi šéfmi stojí.
  • Môžu argumentovať aj tým, že koncern napriek obrovským pokutám a škodám posilňuje svoju pozíciu, stal sa najväčším svetovým výrobcom áut a drží sa nastavenej rozvojovej stratégie.

4. Musk avizuje príchod na Slovensko a má ďalší nápad

Šéf americkej Tesly Elon Musk avizuje na rok 2020 otvorenie viacerých obchodných pobočiek a „dúfa, že to bude na Slovensku, v Chorvátsku, Srbsku a vo väčšine východnej Európy“.

Napísal to na svojom Twitteri.

Ako je na tom Tesla:

  • Balansuje naďalej na hrane: stále prehlbuje stratu, ktorá sa v druhom štvrťroku vyšplhala už takmer na trištvrte miliardy dolárov, ale zároveň aj rekordne zvyšuje výrobu.
  • Z jej štvrťročných čísel vidno, že v druhom kvartáli sa dostala na 5000 áut týždenne. Koncom augusta mala byť na šiestich tisíckach, bod zlomu je okolo 7000 áut. Musk má víziu vyrábať do konca roka 10-tisíc áut týždenne.
  • Tesla bleskovo buduje svoju druhú fabriku v čínskom Šanghaji s cieľom začať produkciu do konca roka.
  • Intenzívne pracuje na vývoji batérií, ktoré vydržia až 1,6 milióna kilometrov.

S ďalšou inováciou, ktorá má opäť potenciál zmeniť podstatu jedného biznisu, prišiel Musk začiatkom septembra. Znova ide o trochu kontroverznú myšlienku.

Keďže majitelia áut s téčkom majú problém s poistením, lebo Tesly sú drahé a ich opravy sú vzhľadom na špecifiká vozidiel náročnejšie, Musk začal v Kalifornii testovať vstup do poistného segmentu. Na začiatok ponúka až o 20 – 30 % nižšie ceny poistiek.

Ako zmenia trh autopoistenia: 

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Silné overovanie klientov dostalo odklad

Banky v Európe dostali odklad povinnosti takzvaného silného overovania klienta. To malo prísť už od polovice septembra a týka sa napríklad platieb kartami na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) nastavil nový termín na koniec budúceho roka.

Centrálnym bankám odporučil, aby sa nezameriavali len na kontrolu toho, či banky vo svojej úlohe pri silnom overovaní klienta uspeli. Ale mali by  aktívne sledovať aj celú prípravu.

Posun termínu zo strany EBA sa očakával, predbežné posuny konečného termínu odobrovali centrálne banky komerčným bankám po celej Európe. Nevedeli sa totiž novým pravidlám prispôsobiť. Nie preto, že by sa nepripravovali. Zaskočila ich však pred letom samotná EBA. Vydala správu so súhrnom záverov, čo silnej autentifikácii vyhovuje a čo nie. Škrtla im viac možností, s ktorými počítali.

Silné overovanie klienta, takzvané SCA (strong customer authentication) hovorí o tom, že klient musí byť vždy overený aspoň dvomi z troch faktorov. Tieto tri faktory sú: niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a overenie, kým je.

Na Slovensku aj v mnohých iných štátoch je zaužívané, že pri platení kartou na webe človek zadá údaje z karty, cez systém 3D Secure je overený a na povolenie transakcie musí zadať SMS kód, ktorý príde na jeho telefón. V kartových schémach Visa aj MasterCard sa práve 3D Secure zavádzal preto, aby boli platby bezpečné. A postupne sa zavádza jeho vyšší štandard, 3D Secure 2.0.

Lenže podľa výkladu EBA údaje o karte nie sú niečo, čo klient „vie“. A 3D Secure nič nehovorí o tom, „kým je“, aj keď sa posudzujú jeho dáta. Z dvojfaktorovej autentifikácie tak banky pri kartách spĺňajú len jednu – overenie toho, čo klient má, teda zariadenia cez SMS.

Teraz dostali banky čas. Budú hľadať riešenia, aby pravidlám EBA vyhoveli.

Zdieľať

Gazprom začal plniť plynom prvú vetvu nového podmorského plynovodu TurkStream, ktorý prepája Rusko a Turecko. Moskva ním chce obísť ukrajinskú tranzitnú trasu na prepravu ruského plynu do Európy a posilniť si pozíciu na európskom trhu.

Plnenie plynovodu je poslednou fázou pred uvedením do prevádzky, ktorá by mala byť spustená pred koncom tohto roka, píše Reuters.

Základné fakty o plynovode TurkStream:

  • spája Rusko s Tureckom po dne Čierneho mora;
  • má 2 vetvy, každú s prepravnou kapacitou 15,75 miliardy kubických metrov ročne;
  • prvá vetva má slúžiť na zásobovanie tureckých zákazníkov;
  • druhá má zabezpečovať dodávky ďalej do Bulharska, Srbska a Maďarska.

Plnenie druhej vetvy TurkStreamu je naplánované na neskôr.

Zdieľať

Vyzerá to ako súboj Slovenská sporiteľňa vs. Prima banka

Hypotéky sa ďalej zlacňujú, Slovenská sporiteľňa znova znižuje sadzby.  Po tom, čo sadzby Prima banky klesli na 0,8 percenta, ponúka sporiteľňa sadzby od 0,79 percenta.

Sporiteľňa podľa Finančnej hitparády od nedele opäť zníži úrokové sadzby pri úveroch na bývanie. Na úroveň od 0,79 percent sa (po odpočítaní zľavy za vernosť) dostanú pri ročnej a trojročnej fixácii. Pridala aj pätnásťročnú fixáciu (sadzba bude od 1,89 percenta).

Naposledy významný krok smerom nadol urobila sporiteľňa koncom júna. Šéf sporiteľne Peter Krutil v rozhovore tvrdil, že to bola reakcia na situáciu na finančnom trhu. Nebolo však tajomstvom, že veľké banky cítili agresívnu cenovú politiku menších hráčov, najmä Prima banky Slovensko.

Tá tento mesiac znížila úrokové sadzby nových  hypoték na 0,8 percenta pri trojročnom fixe s tým, že takúto sadzbu dá všetkým záujemcom, ktorí na hypotéku splnia podmienky.

Prima banka si pokles dovolila najmä vďaka tomu, že získala lacné zdroje. Na finančnom trhu umiestnila kryté dlhopisy so záporným výnosom do splatnosti. Možno predpokladať, že záporné výnosy budú mať aj neskoršie emisie veľkých bánk. Pretože aj v prípade Prima banky boli najmä dôsledkom toho, že sa do záporu dostali swapové sadzby, od ktorých sú odvodené.

Éra lacných hypoték sa tak najskôr nadlho zakonzervuje.

Zdieľať

Disponibilná miera nezamestnanosti si aj napriek prírastku absolventov udržala 5 % aj v septembri. Po sezónnom očistení miera nezamestnanosti zopakovala 4,9 %, informuje Inštitút finančnej politiky.

Miera nezamestnanosti ostáva nezmenená už päť mesiacov v rade. Spomalenie v Nemecku jej čísla zatiaľ výrazne neovplyvnilo.

Počet voľných pracovných miest dosiahol v auguste nový rekord: úrady práce evidovali takmer 98-tisíc voľných pracovných miest.

Vyše dvoch tretín voľných pozícií hlási západné Slovensko s mierou nezamestnanosti pod 4 %. Najviac žiadaní sú stále operátori a montéri strojov a zariadení a kvalifikovaní remeselníci a pracovníci.

Zdieľať

Pellegrini reaguje na množstvo prijímaných zákonov, ktoré nie sú zahrnuté v rozpočte: „Takúto smršť poslaneckých návrhov zákonov na sklonku volebného obdobia som nevidel už dávnejšie.“ Pozmeňujúce návrhy podľa neho pribúdajú veľmi rýchlo.

„Strácam v tom prehľad,“ povedal premiér, ktorý je momentálne v Bruseli. Viaceré návrhy sú podľa neho ekonomicky náročné a neráta s nimi rozpočet.

Príkladom je minimálny dôchodok, ktorý má stáť navyše 150 miliónov eur.

Návrhy, ktoré predkladajú poslanci, nie sú podľa neho koordinované s vládou. „Niektoré by sme si mohli dovoliť o rok alebo o dva,“ povedal.

Obáva sa nielen ekonomických dosahov, ale aj toho, že zákony môžu mať chyby, pretože sa prijímajú rýchlo.

„Zaváňa mi to viac predvolebným súbojom ako snahou o zlepšenie situácie na Slovensku,“ povedal premiér. Privítal by, aby zákony išli štandardným procesom.

„Nerád by som bol, aby sa posledné mesiace v parlamente rozbehli preteky, kto príde so senzačnejším návrhom,“ povedal premiér.

Zdieľať

Najväčší boom nákupných centier v Európe zažíva Turecko

Najaktívnejšou krajinou v plánovanej výstavbe nákupných centier v Európe je Turecko, kde má do konca roka 2020 pribudnúť 1,5 milióna štvorcových metrov nákupnej plochy. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Cushman & Wakefield.

V prvom polroku 2019 bola výstavba nákupných centier vo väčšine európskych krajín stabilná.

Výrazné pribrzdenie aktivity v Turecku sa však zaslúžilo o celkový pokles dokončených nových priestorov o 18 percent na zhruba 860-tisíc štvorcových metrov

„Napriek poklesu v tomto roku má Turecko naplánované zvýšenie svojej aktivity a táto krajina má momentálne najväčší objem naplánovanej výstavby v Európe,“ tvrdí v analýze realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W).

Ako je na tom Slovensko

Aj napriek vysokej saturácii nákupných centier, najmä v regionálnych mestách, je nemalá časť ďalšej výstavby naplánovaná na najbližšie 2 až 3 roky.

„Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne malého vplyvu online predaja na trh,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retailového tímu C&W na Slovensku.

Čo sa stavia v Bratislave:

  • druhá fáza nákupného centra Eurovea (pribudne 25-tisíc štvorcových metrov, plánované dokončenie 2021);
  • plánované rozšírenie Auparku (+ 10-tisíc štvorcových metrov);
  • v tomto roku otvára prístavbu Tesco Extra v Petržalke (+ 4000 štvorcových metrov);
  • vo výstavbe je projekt Stanica Nivy (70-tisíc štvorcových metrov maloobchodných priestorov).

Podľa prieskumu je v Európe vo výstavbe približne 5,4 milióna štvorcových metrov nových priestorov s ukončením do konca roka 2020.

Výstavba nákupných centier je výrazne polarizovaná na úrovni krajín a miest.

Mestá s veľkým počtom obyvateľov sú cieľovými pre výstavbu nákupných centier, zatiaľ čo pre menšie centrá sa vyhľadávajú lokality s vysokou návštevnosťou, konštatuje autorka správy Silvia Jodlowski, senior analytička C&W.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po polroku vrátila nad 5 percent

Miera evidovanej nezamestnanosti v septembri po pol roku opäť stúpla nad 5 percent. Podiel ľudí bez práce od júna do augusta stagnoval na 4,97 percenta, v deviatom mesiaci vzrástol o 0,07 percentuálneho bodu.

Septembrové štatistiky nezamestnanosti zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.

Podľa neho nezamestnanosť v prvom mesiaci po letných prázdninách ovplyvnili absolventi stredných škôl.

„Je tu isté ochladenie, strata dynamiky na trhu práce, ale nie je to stagnácia, nemôžeme hovoriť o kríze,“ vyhlásil minister práce Ján Richter (Smer-SD).

Čo hovoria štatistiky:

  • v porovnaní s augustom nezamestnanosť stúpla vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského;
  • ku koncu septembra mohlo okamžite nastúpiť do práce 138 893 osôb, úrady práce evidovali 97 589 voľných miest;
  • medziročne nezamestnanosť klesla o 0,34 percentuálneho bodu

Najviac voľných pracovných miest úrady registrovali na pozíciách operátor a montér strojov a zariadení, kvalifikovaný pracovník a remeselník a pomocný a nekvalifikovaný pracovník.

Spomedzi okresov bola v septembri najvyššia nezamestnanosť v Rimavskej Sobote (15,04 %), najnižšia v Nitre (2,08 %).

Zdieľať

Pozrite si, ktoré Érsekove sľuby sa naplnili, a ktoré diaľnice prenechá ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek stíha do volieb vyhlásiť zhruba polovicu diaľničných zákaziek, ktoré sľuboval predvlani voličom. Ide najmä o úseky na južnej rýchloceste R2.

Čo je reálne vyhlásiť ešte do volieb: Národná diaľničná spoločnosť sa chce do volieb pustiť už iba do jedného úplne nového stavebného projektu. Je ním úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška na južnej rýchloceste R2 s odhadovanou hodnotou 300 miliónov eur.

Tento zámer nie je úplne istý, lebo úsek podľa odhadov nebude mať vysoké dopravné intenzity. Preto sa zrejme nebude dať financovať z eurofondov a nemusí sa dostať do pripravovaného rebríčka prioritných ciest.

Okrem toho sa NDS chystá do volieb začať tri súťaže, v ktorých pôjde o pokračovanie prác na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline.

V úvode tohto roka z tejto stavby odišlo združenie Salini – Dúha, ktoré neplnilo termíny a sporilo sa s NDS o peniaze. Diaľničiari chcú zákazku rozdeliť na tri časti, o ktoré sa má súťažiť samostatne: 1. hlavná trasa, 2. technológia tunela Višňové a 3. stredisko správy a údržby diaľnic a regionálne operátorské pracovisko.

Poslednou zákazkou v tomto volebnom období bude rozširovanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina.

Čo presne Érsek sľúbil:

Minister Érsek predvlani prezentoval oveľa smelšie zámery. Plánoval vyhlásiť tendre na 9 úplne nových úsekov. Spolu šlo o 90,5 kilometra.

Vyhlásenie súťaže je pritom len prvým krokom k začatiu výstavby. Tendre NDS zvyknú trvať  1 – 2 roky, niektoré ešte dlhšie.

Denník E vtedy jeho víziu znázornil v tejto prehľadnej mapke, ktorá už dnes neplatí:

Čo sa z toho podarilo, čo sa nepodarilo a čo je ešte otvorené? Tu je stručný prehľad:

Tendre, ktoré NDS vyhlásila

  • Kriváň – Mýtna
  • Mýtna – Lovinobaňa
  • Prešov, severný obchvat, 1. etapa
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 2. etapa
  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – most ponad diaľničný obchvat D4

Tendre, ktoré plánuje vyhlásiť do volieb:

  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – obchádzkové trasy
  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška)

Tendre, ktoré nestihne:

  • Úsek R4 Prešov, severný obchvat, 2. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v lete 2020.
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 1. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v druhom polroku 2020.
  • Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote. NDS plánuje vyhlásiť tendre najskôr v roku 2021, ak sa nájdu peniaze.
Zdieľať

Francúzi štartujú privatizáciu lotérie FDJ. Môžu získať 1,5 mld. eur

Štátna lotériová spoločnosť Française des Jeux (FDJ) získala súhlas s uvedením akcií na parížsku burzu. Oficiálne tak odštartovala proces privatizácie, z ktorej by francúzska vláda mohla získať zhruba 1,5 miliardy eur.

Registračné dokumenty FDJ schválil regulátor trhu AMF, píše Bloomberg.

Francúzsko plánuje znížiť svoj 72-percentný podiel v FDJ na 20 %.

Obchodovať s akciami by sa mohlo začať o mesiac. Cena pre primárnu verejnú ponuku zatiaľ nebola stanovená.

Podľa šéfky FDJ Stéphanie Pallezovej bude určená v novembri, hovorí sa skôr o desiatkach než stovkách eur, uvádza Reuters.

Prečo predávajú lotériu:

  • privatizácia je súčasťou snahy prezidenta Emmanuela Macrona na skresanie štátneho dlhu, získanie peňazí na inovatívne projekty a celkové posilnenie ekonomiky;
  • spoločne s FDJ vláda začala minulý rok pripravovať aj na zníženie svojho podielu v letiskovej spoločnosti Aeroports de Paris (ADP);
  • zákon, ktorým si kabinet pripravil pôdu na predaj podielov v FDJ a ADP, umožňuje tiež privatizáciu energetiky Engie.

Privatizácia francúzskych podnikov prichádza v hektickej dobe pre vstup na európsky akciový trh.

Plánovanú premiéru na burze naposledy zrušil taliansky výrobca luxusných jácht Ferretti. Dôvodom bolo globálne obchodné napätie a obavy z dosahu brexitu.

FDJ v kocke:

  • vlani hospodárila so ziskom 170 miliónov eur pri tržbách 1,8 miliardy eur (v tomto roku očakáva 1,9 mld. eur);
  • jej korene siahajú do roku 1933, keď vznikla jej predchodkyňa Národná lotéria na pomoc vojnovým invalidom;
  • okrem lotérie prevádzkuje aj športové stávky a celkovo má 2 500 zamestnancov.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať