Denník N

Ekonomický newsfilter: Opozícia by sa na ekonomike dohodla

Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia
Podcasty nájdete na: Apple Google Spotify Podbean Amazon Alexa RSS

Dobré ráno, včerajšok bol plný udalostí, ponúkame vám Ekonomický newsfilter zhrnutý do 1157 slov na 4 a pol minúty čítania. Pripravil ho Oliver Brunovský.


1. Kto podporuje opozíciu, môže byť optimista. Sú v nej realisti  

Zo šiestich rozhovorov, ktoré s ekonomickými expertmi opozície viedol Denník E, vyplynula dobrá správa.

PS/Spolu, SaS, OĽaNO, KDH, Za ľudí a Sme rodina by v ekonomických témach ľahko našli prieniky.

Denník E sa zhováral s Miroslavom Beblavým (PS/Spolu), Richardom Sulíkom (SaS), Eduardom Hegerom (OĽaNO), Ivanom Štefancom (KDH), Tomášom Meravým (Za ľudí) a Štefanom Holým (Sme rodina) .

Čo ich spája:

  • Prácu by zdanili menej, na znížení daňového a odvodového zaťaženia je úplná zhoda, diskutovať sa bude iba o jeho forme.
  • Ak schvália vyššie dane, tak za luxus, prípadne ako nástroj na zmenu správania: „Ale zase nechceme vystrašiť ľudí. Hovorím o enormnom luxuse ľudí, ktorí zbohatli na úkor štátu.“ (Heger)
  • Šetrili by tak, že štát nanovo upracú, hovoria napríklad o reorganizácii verejnej správy.
  • Najviac peňazí sa dá získať lepším výberom DPH: „DPH nie je o zákonoch, ale o inštitúcii“ (Beblavý), „kontrolórov treba posielať na živé prípady“. (Heger)
  • Vyrovnaný rozpočet je potrebný, ale „treba objektívne povedať, že máme väčšie problémy, ako je práve rozpočet“. (Sulík)
  • Výdavkové stropy nie sú prioritou: „Očakávať, že nová vláda sa mesiac po voľbách dohodne na výdavkových stropoch a bude to potom nemenné, je pri takej veľkej zmene nereálne.“ (Beblavý)
  • Sociálne balíčky by nerušili: „Každé opatrenie je potrebné pragmaticky zhodnotiť, či je dobré pre ľudí.“ (Štefanec)
  • Pri minimálnej mzde by len upravili vzorec: „Vidíme priestor pre mechanizmy, ktoré by sa opierali buď o produktivitu práce, alebo o ekonomický rast.“ (Meravý)
  • Kľúčom k znižovaniu regionálnych rozdielov sú diaľnice, „estónska daň“ podporujúca investovanie firiem (Beblavý) a tiež investície verejných podnikov. (Holý)
  • Základný poznatok je, že predstava o opozícii ako o spolku pravičiarov, ktorí prídu sekať sociálne a iné vládne výdavky, neplatí.

Posledné prieskumy Focusu a Ako pritom ukazujú už relatívne spoľahlivú prevahu opozície nad súčasnou koalíciou.

Problém je však v tom, že do partie chýba víťaz volieb, aby mohol dostať šancu na zostavenie vlády.

A ešte mrzutejšie je, že zo šiestich opozičných strán sa až päť potáca blízko prahu (ne)zvoliteľnosti.


2. Do brexitu 36 dní: Žiadny pokrok, biznis zvyšuje tlak

Britský Najvyšší súd rozhodol, že pozastavenie činnosti parlamentu iniciované premiérom Borisom Johnsonom bolo nezákonné, a teda neplatné. Dnes znova zasadne Dolná snemovňa a bude to v nej horúce.

O čom budú hovoriť: 

  • Johnson sa znova – a znova márne stretol so šéfom Európskej rady Donaldom Tuskom, tentoraz na valnom zhromaždení OSN.
  • Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier povedal, že súčasný postoj Londýna neponúka „žiadny základ na dosiahnutie dohody“.
  • Biznis je už z toho nervózny. Predstavitelia automobilového priemyslu z 24 štátov Európy vrátane Slovenska sa dokázali skoordinovať a spoločne predložili výzvu, aby sa Británia a EÚ vyhli brexitu bez dohody.
  • Varujú, že tvrdý brexit by mal na jedno z najvýznamnejších hospodárskych odvetví Európy „seizmický dosah“. Len colné poplatky na vozidlá vyčíslili na  5,7 miliardy eur. Tie by ďalej priškrtili už aj tak oslabený trh.

3. Nemeckí prokurátori obvinili špičky VW, vraj manipulovali akciový trh

Súčasného šéfa Volkswagenu Herberta Diessa, šéfa dozornej rady Hansa Dietera Pötscha a predchádzajúceho šéfa VW Martina Winterkorna obvinila nemecká prokuratúra z manipulácie  akciového trhu.

Z čoho sú obvinení:

  • manažéri vraj zámerne príliš neskoro informovali investorov o finančných záväzkoch VW plynúcich z emisnej kauzy
  • protiprávne tak ovplyvnili cenu akcií automobilky

O čo išlo v emisnej kauze:

  • Volkswagen v septembri 2015 priznal, že do 11 miliónov naftových vozidiel namontoval softvér, ktorý maskoval vysoké hodnoty emisií oxidov dusíka
  • akcie po prepuknutí škandálu spadli o 37 percent, investori žiadajú od VW odškodné
  • aféra stála firmu viac ako 30 miliárd dolárov

V čom je pozícia šéfov VW silná: 

  • VW záležitosť už štyri roky prešetruje a za svojimi šéfmi stojí.
  • Môžu argumentovať aj tým, že koncern napriek obrovským pokutám a škodám posilňuje svoju pozíciu, stal sa najväčším svetovým výrobcom áut a drží sa nastavenej rozvojovej stratégie.

4. Musk avizuje príchod na Slovensko a má ďalší nápad

Šéf americkej Tesly Elon Musk avizuje na rok 2020 otvorenie viacerých obchodných pobočiek a „dúfa, že to bude na Slovensku, v Chorvátsku, Srbsku a vo väčšine východnej Európy“.

Napísal to na svojom Twitteri.

Ako je na tom Tesla:

  • Balansuje naďalej na hrane: stále prehlbuje stratu, ktorá sa v druhom štvrťroku vyšplhala už takmer na trištvrte miliardy dolárov, ale zároveň aj rekordne zvyšuje výrobu.
  • Z jej štvrťročných čísel vidno, že v druhom kvartáli sa dostala na 5000 áut týždenne. Koncom augusta mala byť na šiestich tisíckach, bod zlomu je okolo 7000 áut. Musk má víziu vyrábať do konca roka 10-tisíc áut týždenne.
  • Tesla bleskovo buduje svoju druhú fabriku v čínskom Šanghaji s cieľom začať produkciu do konca roka.
  • Intenzívne pracuje na vývoji batérií, ktoré vydržia až 1,6 milióna kilometrov.

S ďalšou inováciou, ktorá má opäť potenciál zmeniť podstatu jedného biznisu, prišiel Musk začiatkom septembra. Znova ide o trochu kontroverznú myšlienku.

Keďže majitelia áut s téčkom majú problém s poistením, lebo Tesly sú drahé a ich opravy sú vzhľadom na špecifiká vozidiel náročnejšie, Musk začal v Kalifornii testovať vstup do poistného segmentu. Na začiatok ponúka až o 20 – 30 % nižšie ceny poistiek.

Ako zmenia trh autopoistenia: 

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie