Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Päť vecí, ktoré ak by Andrej Danko vedel o reforme nemocníc, bol by asi za

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

V nedeľu predseda SNS Andrej Danko nazval reformu nemocníc ministerky Kalavskej „odrbom“ a píše o rušení nemocníc. Na októbrovej schôdzi o nej majú hlasovať v prvom čítaní poslanci. Prinášame preto vysvetlenie, o čom konkrétne reforma je, a ako by mala zmeniť zdravotníctvo do roku 2030, ak by sa naozaj splnilo, čo je v zákone napísané.

Celú verziu textu majú k dispozícii všetci predplatitelia Denníka N.

Najdôležitejšie veci, ktoré treba vedieť o reforme nemocníc:

  • Nemocnice sa rušiť nebudú, ale v niektorých nebudú robiť akútne zákroky.
  • Niektorí ľudia budú mať do nemocnice ďalej, ale aj tak to bude pre nich bezpečnejšie.
  • Poisťovne budú merať, ktorá nemocnica čo a ako robí, a podľa toho sa povie, čo ktorá nemocnica zvláda na dobrej úrovni.
  • Nakoniec bude menej (ale dosť) postelí pre akútnych pacientov a viac lôžok pre chronických pacientov.
  • Zmeny budú postupné, trvať by mali 11 rokov.

Ako je to s rušením nemocníc

Jeden z najčastejších argumentov proti reforme zo strany SNS, ale aj predsedu Smeru Roberta Fica je, že sa budú rušiť nemocnice. Nemajú však zanikať, majú meniť to, čo robia. Zjednodušene by malo byť po reforme viac nemocníc, ktoré nebudú poskytovať akútnu starostlivosť, ale budú mať chronické či doliečovacie lôžka.

Ako by to malo fungovať? Skúsme to vysvetliť na príklade. Pacient z Malaciek má ísť na operáciu chrbtice. Prijmú ho v nemocnici v Malackách, urobia mu testy, pripravia ho na operáciu. Na samotný výkon však pôjde do nemocnice vyššieho typu, kde s takými výkonmi majú skúsenosti, a teda tam bude skúsený personál.

Ak po výkone nebude mať pacient komplikácie, môžu ho previezť späť do Malaciek, kde bude bližšie k rodine, ale kde bude aj dosť personálu, ktorý sa o neho bude môcť starať. Zároveň by tam mal dostať napríklad aj rehabilitácie alebo inú následnú starostlivosť, ktorú bude potrebovať.

Nemocnice sa rozdelia na jednotlivé typy podľa toho, akú náročnú starostlivosť budú mať na starosti. Ako by to malo vyzerať: najzložitejšiu starostlivosť budú poskytovať národné nemocnice. Budú štyri – v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici a v Martine. V Bratislave to budú nemocnice na Kramároch alebo na Rázsochách, ak sa dostavajú, a v Ružinove.

Druhý stupeň nemocníc budú regionálne, ktoré budú poskytovať menej náročnú starostlivosť a bude ich šesť. Podľa dokumentov ministerstva zdravotníctva, ktoré má Denník N k dispozícii, by v roku 2030 mali byť regionálnymi veľké štátne zariadenia v Nitre, Prešove, Trenčíne a menšie nemocnice v Poprade a Lučenci. Regionálnou má byť aj nová nemocnica v Michalovciach, ktorá patrí pod sieť nemocníc Penty Svet zdravia.

Okrem toho sa zatiaľ ráta s regionálnou nemocnicou v Žiline, aspoň kým sa nepostaví tunel Višňové.  Až do dokončenia sa totiž vinou ciest nedá zabezpečiť, aby sa dostali ľudia zo Žilinského kraja do nemocnice vyššieho stupňa do hodiny.

Preto by Fakultná nemocnica v Žiline mala mať najskôr vyšší status, po dokončení tunela Višňové by sa mal znížiť.

Tretia skupina nemocníc bude poskytovať základnú starostlivosť. Ide o lokálne nemocnice, ktorých má byť 32. Okrem toho budú fungovať aj detské nemocnice, špecializované ústavy a liečebne. Nemocnice, ktoré nebudú v žiadnej skupine, budú môcť poskytovať len také zákroky, ktoré budú robiť dostatočne často.

Autor mapy: Daniel Kerekes

Starostlivosť bude ďalej, ale bude bezpečnejšia

Nemocnice ministerstvo rozdelilo podľa vzdialenosti. Slovensko si rozdelilo na desať regiónov a v každom z nich musí byť jedna regionálna alebo národná nemocnica. Okrem ôsmich krajov tak do rozdelenia pribudli Michalovce a Lučenec.

V praxi to znamená, že lokálnu nemocnicu, ktorá poskytuje základnú starostlivosť, má mať pacient do pol hodiny jazdy autom. Vyššiu – regionálnu – do hodiny a najvyššiu starostlivosť v národnej nemocnici má mať do dvoch hodín jazdy autom.

Zložité výkony sa majú centralizovať, aby mal personál väčšie skúsenosti, čo podľa výskumov znižuje komplikácie či opätovné zákroky. Zároveň má Slovensko veľký problém s nedostatkom personálu. Starostlivosť tak pre niektorých pacientov bude ďalej, ale bude bezpečnejšia.

Podľa toho, v akej skupine nemocnica bude, takú starostlivosť bude musieť zabezpečiť.

Čo konkrétne majú zabezpečovať jednotlivé typy nemocníc? 

  1. Prvá skupina sú lokálne nemocnice. V nich musí byť chirurgia, vnútorné lekárstvo, pediatria, neurológia, gynekológia, oddelenie anesteziológie a intenzívnej medicíny spolu s jednotkou intenzívnej starostlivosti a následná starostlivosť.

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Generálny riaditeľ Slovnaftu Szabó: Ako jedni z prvých sme si priznali, že nemôžeme vyrábať len uhľovodíkové palivá

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovnaft chce do roku 2030 polovicu svojej výroby presmerovať do výroby plastov a chemikálií. Firma zároveň hľadá nové biznisy, ktoré s ropou vôbec nemusia súvisieť. O rozsiahlych tohtoročných modernizáciách hovorí jeho výkonný šéf Gabriel Szabó.

Minúta po minúte

Zdieľať

Prepoisťovacia kampaň bola podľa exministra zdravotníctva Tomáša Druckera (Dobrá voľba) nelegálna. Zo štátnej VšZP malo odísť 140-tisíc poistencov. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou by to mal preveriť, Drucker dal podnet.

V porovnaní s uplynulým rokom ide v rámci odlevu poistencov takmer o štvornásobný nárast.

Bývalý šéf VšZP Miroslav Kočan (Dobrá voľba) povedal, že súkromné zdravotné poisťovne získavali nových poistencov cez  agentúry za finančnú odmenu. Každá mala dostať milióny eur.

„Takýto postup je v rozpore so zákonom. Na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou preto podávame podnet, aby takéto nekalé praktiky prešetril,“ povedal Kočan s tým, že úrad má preveriť, ako sú zaúčtované náklady na získavanie nových poistencov a z akých peňazí.

Súkromné zdravotné poisťovne Dôvera a Union podozrenia z nelegálnej kampane odmietajú. (tasr, sita)

Zdieľať

Čo je Lex Haščák od PS/Spolu: Penta by mala dva roky na to, aby si vybrala, či chce mať poisťovňu, nemocnice či lekárne. Firmy nebudú môcť obchodovať so štátom a vlastniť médiá. Inak by mali dostať vysoké pokuty. Opozičná PS/Spolu chce zákon predložiť v decembri do parlamentu.

Zdieľať

V apríli vznikne Siemens Energy a začne konkurovať energetickým gigantom

Koncern Siemens plánuje vytvorenie vlastnej energetickej odnože, ktorá bude kótovaná na frankfurtskej burze. Siemens Energy má konkurovať veľkým energetickým hráčom na trhu s obnoviteľnými energiami.

Siemens Energy by mala podľa portálu euro.cz poskytovať služby predovšetkým s využitím technológií Siemensu. Koncern chce využiť, že až pätina dodávok energie na svete je postavená na ich technológiách. Venuje sa celej škále energetiky okrem jadra.

Firma kladie dôraz na obnoviteľné zdroje, najmä na veternú energiu, keďže dcérska firma Siemens Gamesa nedávno kúpila krachujúceho nemeckého výrobcu turbín Senvion a stala sa svetovou jednotkou vo výstavbe veterných turbín na mori.

Kontúry budúcej Siemens Energy:

  • Začne samostatne fungovať od apríla 2020,
  • v septembri má vstúpiť na burzu, Siemens si ponechá najviac 49 %,
  • obrat budúcej firmy sa teraz v rámci koncernu pohybuje okolo 27 mld. eur,
  • zamestnáva po celom svete 88-tisíc pracovníkov,
  • už teraz je kandidátom na umiestnenie v indexe DAX, ktorý zahŕňa tridsať najväčších nemeckých firiem.

Generálnym riaditeľom novej firmy sa má stať Michael Sen, šéf divízie Siemens Gas and Power Operating Compan. Za najväčšiu výzvu a zároveň príležitosť považuje klimatickú zmenu.

Zdieľať

Národná diaľničná spoločnosť posunula termín v 9,5-miliónovom tendri na kontrolu elektronických diaľničných známok zo stredy 23. októbra na 31. október. Posúvanie termínov v štátnych tendroch nie je výnimočné. 

Ide o termín, dokedy sa majú NDS prihlásiť záujemcovia o zákazku. Pôvodný údaj označila NDS v oznámení za nesprávny.

Tender vyhlásili diaľničiari v septembri tohto roka, kontrakt s víťazom plánujú podpisovať na štyri roky. Odhadovaná cena 9,5 milióna eur je horný limit bez DPH.

„Predmetom zákazky je poskytnutie služby zberu dát a identifikácie evidenčných čísiel v dopravnom prúde predovšetkým pre účely kontroly úhrady elektronických diaľničných známok po 1.1. 2021,“ píše Národná diaľničná.

Momentálne funguje pokutovanie čiernych pasažierov vďaka kamerám. Konkrétne NDS ich má podľa údajov spred troch rokov 114.

Kamery snímajú poznávacie značky vozidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách. Nasnímané údaje sa automaticky porovnávajú s databázou áut, za ktoré je uhradená diaľničná známka. Register o úhradách má firma SkyToll, ktorá je dodávateľom predajného systému e-známok.

Pokutovanie štát rieši cez štátny Jednotný informačný systém v cestnej doprave, odkiaľ putujú podklady na vyrubenie pokuty na okresné úrady. Tie by mali potvrdené pokuty posielať priamo do schránok šoférov.

Zdieľať

Boeingu spadol zisk o polovicu. Dôvodom je nútená odstávka lietadiel 737 Max

Boeingu v 3. štvrťroku klesol čistý zisk medziročne o 51 % na 1,17 miliardy dolárov. K prepadu prispeli negatívne dosahy vynútenej odstávky strojov 737 Max po dvoch tragédiách. Akcie firmy reagovali na výsledky miernym rastom.

Boeing naďalej očakáva obnovenie prevádzky lietadiel 737 Max vo 4. kvartáli, píše Reuters.

„Našou najvyššou prioritou zostáva bezpečný návrat 737 Max do služby,“ vyhlásil šéf Boeingu Dennis Muilenburg.

Novinky Boeingu v kocke:

  • celkové tržby Boeingu v 3. štvrťroku dosiahli takmer 20 miliárd dolárov, medziročne klesli o 21 percent;
  • výrobca dodal v 3. kvartáli zákazníkom 62 komerčných lietadiel, pred rokom ich bolo výrazne viac, až 190 kusov;
  • v utorok prišiel o miesto riaditeľ divízie komerčných lietadiel Kevin McAllistera, ktorý dohliadal na výrobu strojov 737 Max.

Prevádzka lietadiel 737 Max je celosvetovo pozastavená od polovice marca po dvoch tragédiách, ktoré sa stali so zhruba 5-mesačným odstupom.

V Indonézii a Etiópii pri nich zahynulo spolu 346 ľudí.

V marci Boeing tiež pozastavil dodávky 737 Max zákazníkom.

Zdieľať

Väčšina slovenských miest plánuje zvyšovanie dane z nehnuteľností a ďalších poplatkov, aby vykryli výpadky príjmov, ktoré budú mať samosprávy v dôsledku viacerých nových zákonov, najmä novelizácie zvyšujúcej nezdaniteľnú časť príjmov fyzických osôb.

Po stredajšom rokovaní to z diskusie prezídia Únie miest Slovenska tlmočil predseda únie a primátor Trenčína Richard Rybníček.

„Môžem jednoznačne povedať, že sa tak chystá urobiť vyše 95 percent členov ÚMS,“ skonštatoval. Členmi únie je približne tretina miest na Slovensku, v ktorých žijú asi dve tretiny mestského obyvateľstva.

Podľa Rybníčka budú však k rovnakému kroku donútené aj mnohé obce.

„Dôvod je rovnaký ako v prípade miest, zabezpečiť zdroje na to, aby služby, ktoré v rámci svojich kompetencií samosprávy poskytujú, udržali minimálne na rovnakej úrovni ako v súčasnosti a zároveň sa pripravili aj na ekonomicky horšie časy, ktoré nás čakajú,“ zdôraznil Rybníček.

Viceprezident ÚMS a primátor Hlohovca Miroslav Kollár zároveň podotkol, že samosprávy nemajú inú možnosť, keďže sú povinné zostavovať vyrovnaný alebo prebytkový rozpočet. „Ak nezvýšia dane, nebudú tak môcť urobiť,“ skonštatoval.

Rybníček zopakoval, že chystané nepopulárne opatrenia sú dôsledkom viacerých zákonov, ktoré v poslednom období zákonodarcovia prijali a premietajú sa do výšky výdavkov samospráv.

„Sú to tzv. chodníková novela, obedy zadarmo, veľmi výrazné zvýšenie nezdaniteľnej časti príjmu fyzických osôb, ale aj novela zákona o sociálnych službách a tiež novela o základných požiadavkách na bezpečnosť detských ihrísk, to všetko zvyšuje naše výdavky,“ upozornil.

Odmietol zároveň argumentáciu poslancov, že mestá a obce majú pri lepšom výbere daní a pri zvýšených príjmoch v posledných rokoch dostatočné zdroje na financovanie nových opatrení. Rybníček tvrdí, že zvýšené výdavky v dôsledku sociálnych balíčkov a ďalších legislatívnych úprav zvyšujú výdavky nad úroveň príjmov.

Rybníček v súvislosti so stredajším rokovaním prezídia ÚMS potvrdil, že jednou z priorít únie je pokračovať v príprave reformy verejnej správy.

„Budeme tvrdo vyžadovať od budúcej vlády i parlamentu, aby sa vytvorila komisia pre štrukturálnu reformu štátnej a verejnej správy,“ dodal s tým, že chce spolupracovať aj so Združením miest a obcí Slovenska. (tasr)

Zdieľať

Billa v tichosti spustila novú službu nakupovania s mobilom. Zákazník s vernostnou kartou si môže smartfónom priebežne skenovať tovar počas nákupu. Pri odchode z predajne ho nemusí vykladať pri pokladni, ale rovno zaplatí.

Obchodník sprístupnil službu zatiaľ v troch bratislavských a jednom trnavskom supermarkete, píšu Živé.sk.

Zákazníkovi v predajni stačí na nakupovanie smartfón s fotoaparátom, do ktorého si stiahne aplikáciu.

„Pre pridanie položky na virtuálny blok stačí na kameru naskenovať našu špeciálnu cenovku a ona sa tak vloží do zoznamu,“ opisuje funkciu Billa.

Keď zákazník skončí s nakupovaním, príde k pokladni, ukáže mobil a pracovníkovi zaplatí. Tovar netreba vykladať na pás, predavač však môže nákup skontrolovať.

Podobnú službu nakupovania so skenerom alebo mobilom ponúka už dlhší čas konkurenčné Tesco.

Zdieľať

Europarlament chce viac peňazí na inovácie a zmrazenie financií Ankare. Viac podporiť by sa mal v rozpočte aj boj proti klimatickým zmenám, študentský program Erasmus, opatrenia v oblasti migrácie a zamestnanosť mladých. (čtk)

Zdieľať

Nissan plánuje znižovanie kapacít. V hre je aj koniec značky Datsun

Nissan zvažuje ukončenie výroby áut pod značkou Datsun, plánuje aj znižovanie produkčných kapacít vo viacerých závodoch. Zmeny sú súčasťou zámeru zoštíhliť podnikanie a zvýšiť ziskovosť biznisu.

Automobilka mení stratégiu, ktorú vytýčil predchádzajúci líder Carlos Ghosn. Jej súčasťou boli ambiciózne ciele predaja v Spojených štátoch a na ďalších trhoch, píše Reuters.

Vychádza z informácií nemenovaných zdrojov, Nissan sa k nim odmietol vyjadriť.

Prečo to má Datsun nahnuté:

  •  vytratil sa z trhu v 80. rokoch minulého storočia, Nissan značku oživil pod Ghosnovým vedením a oslovuje ňou zákazníkov na rýchlo rastúcich trhoch;
  • modely Datsun sa vyrábajú v Indonézii, Indii a Rusku, ktoré patria k hlavným odbytiskám tejto značky;
  • Datsun a Nissan sa navzájom kanibalizujú na viacerých trhoch.

„Skončíme s podporou dvoch mainstreamových značiek na trhu, kde máme jedno- alebo dvojpercentný podiel,“ cituje Reuters nemenovaný zdroj.

Kde osekajú kapacity:

Kandidátmi na znižovanie výrobných kapacít sú všetky krajiny, v ktorých má Nissan produkčné závody, s výnimkou Číny.

Plán nepočíta s kompletným zatvorením žiadnej fabriky.

V USA, ktoré sú jedným z najväčších trhov Nissanu, chce firma skončiť s kupovaním si trhového podielu prostredníctvom predaja áut požičovniam a ďalším prevádzkovateľom flotíl za výrazné zľavy.

Pod Ghosnom sa Nissan snažil dosiahnuť ciele predaja za každú cenu. Tieto praktiky ničili ziskovosť a podkopávali imidž firmy.

Nissan by mal nové strategické plány oznámiť tento mesiac.

Pred niekoľkými dňami vymenil výkonné vedenie. Šéfom sa stal Makoto Uchida, ktorý doteraz riadil biznis Nissanu v Číne.

Zámerom Nissanu je aj získať zdroje, aby sa mohol viac sústrediť na americký a čínsky trh.

Zdieľať

Štátny tajomník ministerstva financií Radko Kuruc sa vzdal funkcie na vlastnú žiadosť. V rezorte pôsobil od roku 2012, keď začínal ako poradca ministra a riaditeľ odboru, neskôr sa stal štátnym tajomníkom. Predtým pôsobil v NBS aj v Inštitúte hospodárskej politiky.

V súčasnosti pôsobí ešte ako podpredseda dozornej rady v národnej lotériovej spoločnosti Tipos, je predsedom Dozornej rady Slovenskej konsolidačnej a predsedom Dozornej rady SZRB Asset Management.

Ministerstvo financií malo doteraz dvoch štátnych tajomníkov. Druhou je tajomníčka Dana Meager, ktorá je na ministerstve od roku 2016.

„Radko Kuruc bude naďalej pôsobiť na ministerstve ako externý poradca ministra pre oblasť rozpočtu. Ministerstvo financií nateraz neplánuje obsadiť uvoľnené miesto štátneho tajomníka a bude pracovať iba s jednou štátnou tajomníčkou, Danou Meager,“ informoval tlačový odbor rezortu financií.(tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať