Denník N

Ekonomický newsfilter: Prečo sa ministri rozhodli štrajkovať

Dobré ráno,

včerajšok bol plný udalostí, dnešný Ekonomický newsfilter nemôže byť až taký stručný ako obvykle.

Zhrnuli sme ho do 1290 slov a 5 minút čítania. Pripravil Oliver Brunovský.

1. Telegraficky o včerajšom zlom dni:

  • Nálada amerických nákupných manažérov sa prepadla na najhoršiu úroveň od júna 2009. Ekonómovia z toho vinia obchodnú vojnu Donalda Trumpa.
  • Svetová obchodná organizácia povolila USA uvaliť clá na dovoz z EÚ vo výške 7,5 miliardy dolárov za nezákonné subvencovanie výrobcu lietadiel Airbus. Objem je menší ako vzájomný obchod za tri dni, napriek tomu komplikuje situáciu.
  • Británia odovzdala Európskej komisii návrh na zmeny v brexitovej dohode. Tzv. írsku poistku chce nahradiť inými opatreniami, aby kontroly na hraniciach nevznikli. Je to istý pokrok, ale podľa šéfa Európskej komisie Junckera problémy okolo írskej poistky pretrvávajú. A do brexitu je len 28 dní.
  • Všetky zlé správy vyvolali poklesy na akciových trhoch.  Britský index FTSE 100 stratil vyše 3 percentá a mal najhorší deň od roku 2016. Nemecký DAX skončil v mínus 2,5 % a kontinentálny Stoxx 600 podobne (−2,6 %). Hlavné americké indexy tiež strácali  S&P 1,8 % a Nasdaq 1,6 %. V noci poklesy pokračovali v Ázii.

 

2. Insideri predávajú akcie. Môže to byť predzvesť poklesu cien

Top manažéri amerických firiem predávajú akcie svojich spoločností najviac za ostatné dve desaťročia. Informáciu Financial Times si všimol Trend. Verejnosť sa o predajoch dozvedá preto, že majitelia a manažéri firiem musia svoje obchody hlásiť úradom.

Do polovice septembra už predali akcie za 19 mld USD a do konca roka by to mohlo stúpnuť na 26 mld USD. Veľké balíky akcií predali napríklad Waltonovci z Walmartu, Bezos z Amazonu alebo riaditelia Estée Lauder.

Výkyv však ešte nemusí nevyhnutne veštiť blížiacu sa krízu, pomerne vysoké predaje sa uskutočnili aj pred dvomi rokmi.

Čo to môže znamenať:

  • môže to byť signál, že akciový trh by mohol mať to najlepšie už za sebou
  • vedúci pracovníci firiem vedia o ich vyhliadkach viac ako bežní investori
  • ak by došlo k poklesom na trhoch, vo výhode bude ten, kto má pripravenú hotovosť, aby mohol za nižšie ceny nakupovať aktíva

3. Minimálna mzda schválená, Dankovi ministri a Gál štrajkovali

Nariadenie vlády, ktorým chcela koalícia nahradiť tripartitnú dohodu o minimálnej mzde, definitívne zakotvilo najnižšiu úroveň mzdy na 580 eur. Nehlasovala zaň však SNS ani minister spravodlivosti Gábor Gál z Mosta-Híd.

Dôvod je vážnejší, ako sa na prvý pohľad zdá. Spor v skutočnosti nie je o minimálku, ale o to, kto bude musieť šetriť viac, a kto málo. Každý ide bojovať o svojho voliča, svoj vplyv a svoj prídel peňazí.

Preto chceli Danko aj Gál odložiť minimálnu mzdu z predvolebnej agendy Smeru na čas, keď budú známe kontúry šetrenia spolu s návrhom nového rozpočtu.

Danko obvinil Pellegriniho z porušenia koaličnej zmluvy, začal sa zaliečať odborárom aj zamestnávateľom a pri návrhu na minimálnu mzdu 580 eur chce odrazu vyčíslenie následkov pre podnikateľov a rozpočty, ktoré ho však spravidla nezaujímajú pri jeho vlastných návrhoch.

Ústupok zamestnávateľom: Smer však rozmýšľa podobne, a tak vláda schválila úlohu pre ministra Richtera, aby sa dalo zrušiť len nedávno schválené napojenie rastu príplatkov za prácu v noci a cez víkend na minimálnu mzdu. Mali by byť naviazané na priemernú alebo mediánovú mzdu, ktoré rastú pomalšie.  

 4. Súboj potomkov Chemlonu ohrozuje región

Spory v areáli bývalého humenského výrobcu chemických vláken dospeli do štádia, v ktorom už ohrozujú výrobcu vlákien Nexis Fibers aj priemyselný park, ktorý vlastní Chemes. Obe firmy sa potopili do strát.

O čo ide:

  • Chemes má od privatizácie zmluvnú povinnosť dodávať Nexisu služby a komodity (stlačený vzduch, dusík). Finančné problémy a reštrukturalizácia Nexisu teraz ťahajú ku dnu aj majiteľa priemyselného parku.
  • Nexis sa sťažuje, že Chemes požaduje premrštené ceny. A Chemes zasa tvrdí, že Nexis platí svojvoľne menej, ako bolo dohodnuté v reštrukturalizačnom pláne.
  • Majiteľ Chemesu, vplyvný humenský podnikateľ Ján Molnár, sa zároveň netají tým, že by mal o Nexis záujem.
  • Riaditeľ Nexisu tvrdí, že Chemes voči nim už používa šikanózne praktiky.

Ako sa to týka nás:  Vojna silných podnikateľských skupín ohrozuje región, keďže sú v nej zainteresovaní najväčší zamestnávatelia.

Podobné spory v priemyselných parkoch sú aj inde na Slovensku (Strážske, Vlkanová). A hlavný problém je zlá vymožiteľnosť práva. Súdy nedokážu rýchlo zareagovať a spravodlivo rozhodnúť skôr, ako by to firmy vážne poškodilo.

5. Érsekova predvolebná bilancia: 12 : 6 pre diaľnice na juhu

Od augusta 2016, odkedy Árpád Érsek prevzal vedenie rezortu dopravy, rozbehol prípravu vyše 200 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a 50  km dostal do štádia súťaže o stavbu.

Prečo to nie je zlé:  Slovensko má len 700 km diaľnic, stavia ich už pol storočia slimačím tempom 14 km ročne. Napríklad za Počiatka so Stromčekom sa nepripravilo na výstavbu skoro nič.

Prečo to je málo: V Chorvátsku za osem rokov (2002 – 2010), v ktorých sa koncentrovali na výstavbu diaľničnej siete, postavili zhruba 700 km.

V Poľsku od roku 2015 vybudovali zhruba 400, v Srbsku 300 km a v Albánsku za posledné tri roky 180 km diaľnic.

Čo je prioritou: Minister Érsek je člen predsedníctva strany Most-Híd. Tá vo volebnom programe za najdôležitejšie komunikácie označila popri diaľnici D1 aj rýchlostné cesty R2 a R7, ktoré vedú juhom Slovenska. Mapka ukazuje, že práve na týchto úsekoch Érsek najrýchlejšie napreduje.

6. Širokého Váhostav-SK padol do veľkej straty

Jedna z najväčších slovenských stavebných firiem sa v uplynulom účtovnom roku prepadla do veľkej straty. Pri tržbách 71 mil. eur zaknihovala stratu 12 mil. eur.

Čo sa s ňou deje:

  • Stavebný sektor bojuje s nedostatok zákaziek, keďže diaľničné stavby nie sú pripravené.
  • O to málo dopravných stavieb súperia aj s málo transparentnými konzorciami so zahraničnými firmami, ktoré blokujú tendre podozrivo nízkymi cenami.
  • Váhostav sa ešte úplne nepozviechal ani z reštrukturalizácie, kde narobil problémy mnohým dodávateľom.
  • Staršie zákazky z toho obdobia viaznu (obchvat Ružomberka, úsek Žilina – Martin).
  • Váhostavu za vlaňajšok vyskočila položka „ostatné finančné náklady“.

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie