Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonomický newsfilter: Táto ekonomika má na menej, ako sa zdalo

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Dobrý deň, piatkový Ekonomický newsfilter má 980 slov, dva grafy, investujte do neho 4 minúty vášho čítania. Pripravil Konštantín Čikovský.


1. Možnosti našej ekonomiky sú menšie, ako sme doteraz rátali

Šokujúci prepad tempa rastu slovenskej ekonomiky v druhom štvrťroku sa spätne pokúsili vysvetliť analytici NBS.

Bolo to ich povinnosťou, sami uznávajú, že tak veľmi svojou predpoveďou precenili realitu naposledy začiatkom roka 2009.

Aktuálne závery analytikov NBS nie sú povzbudivé: zníženie tempa rastu slovenskej ekonomiky v druhom štvrťroku nie je jednorazový výkyv.

Tri postrehy:

I. Prehrievanie, do ktorého sa dostala slovenská ekonomika pred zhruba tromi rokmi, minulý rok vyvrcholilo, v tomto roku sa už zmenšuje.

Analytici hovoria, že to dokazuje silný rast platov v minulom roku, stúpajúce ceny nehnuteľností, rýchle zadlžovanie ľudí a firiem a rekordne nízka nezamestnanosť. A ešte, že všetky tieto trendy už tento rok nie sú až také viditeľné ako v minulom.

Inak povedané, rýchlosť rastu z minulého roka sa tak skoro nevráti.

II. Možnosti slovenskej ekonomiky sú menšie, ako si NBS a väčšina analytikov doteraz mysleli. Takzvané potenciálne HDP slovenskej ekonomiky na rok 2021 zmenšili analytici NBS o významných 1,3 %.

Inak povedané, plány tržieb a ziskov, ktoré si najmä veľké firmy a štát robili z údajov o budúcich rastoch slovenskej ekonomiky, treba znova prepočítať alebo rovno osekať smerom nadol.

III. Jednou z príčin zhoršenia je aj podľa analytikov NBS stav slovenského automobilového priemyslu. Hovoria, že v tomto prípade ide o problémy „štrukturálne“, ktoré „s vysokou pravdepodobnosťou nemajú len dočasný charakter“.

Analýza oceňuje, že odklon záujmu od dieselových k benzínovým motorom, ktorý nasledoval po emisnom škandále Volkswagenu, zvládli automobilky veľmi dobre a postupne reagujú aj na tlak na využívanie alternatívnych pohonov.

„Vo všeobecnosti však možno konštatovať, že európske automobilové závody nie sú na štrukturálnu zmenu podmienenú environmentálnou agendou dostatočne konkurenčne a kapacitne pripravené,“ píšu analytici NBS.

Inak povedané, aj na Slovensku sa už vyrábajú elektrické autá (2 modely) a takzvané mild hybridy, ale jasnú predstavu o tom, čo presne bude ďalej, nemajú ani v centrálach automobiliek, nieto ešte v ich slovenských závodoch.


2. Starostlivosť o doménu .sk sa zlepšila, zmluva sa nedá vypovedať

Zmluva medzi štátom a súkromnou firmou sk.nic o správe národnej internetovej domény .sk je nevypovedateľná, tvrdí právna analýza, ktorú si zadala Nadácia Zastavme korupciu.

Prečo to je dôležité:

  • Slovensko môže mať v prípade nekvalitnej správy domény .sk problém získať kontrolu nad vecou kľúčovou pre prevádzku webu.
  • Slabé postavenie štátu v zmluve so zahraničnou firmou ukazuje chabé vyjednávacie schopnosti tímu Petra Pellegriniho, ktorý o nej dlhodobo rokoval.

Stručná história domény .sk:

Firma, ktorá si ju v čase vzniku internetu na Slovensku prisvojila, ju predala skupine Swan, a tá ju potom predala do zahraničia.

Štát mal v tej chvíli možnosť si v zmluve s novým správcom domény dohodnúť nové podmienky. Urobil to tak, že ľudia z internetovej komunity ostali sklamaní.

Štát po novom dostáva len 5 percent z príjmov za správu a založenie domén a nemá podľa renomovaných právnikov, ktorí pripravili analýzu pre Nadáciu Zastavme korupciu, možnosť od zmluvy jednostranne odstúpiť.

Na druhej strane, všetci uznávajú, že kvalita služieb firmy sk.nic sa v poslednom čase zlepšila.

Politický kontext:

Jedným z lídrov webovej komunity v čase prerokúvania novej zmluvy pre doménu .sk bol Michal Truban z firmy Websupport (teraz predseda strany PS), ktorý vtedy Pellegriniho prístup ostro kritizoval.


3. Trabelssie zatiaľ Jurinovú v pokri poráža

Žilinskej župe sa nepodarilo dokončiť prvú normálnu súťaž na výber autobusových dopravcov pre kraj v hodnote zhruba 20 miliónov eur ročne.

Dostala sa tak do slabej vyjednávacej pozície, ktorú môžu na posilnenie svojho postavenia využiť Ariva a George Trabelssie.

Prečo zrušili súťaž:

Proti podmienkam tendra sa odvolal Trabelssie ako potenciálny súťažiaci, čím súťaž predĺžil. U predsedu ÚVO neuspel, tak sa odvolal na Radu ÚVO.

Tá Trabelssiemu pomohla tým, že nerozhodla ani po dvoch mesiacoch. Župa tak už nemala šancu súťaž ukončiť do konca novembra, keď končia v súčasnosti platné kontrakty.

Kto má aké karty v rukách:

  • V novembri sa končí desaťročná zmluva súčasným dopravcom, kraj potrebuje autobusovú dopravu, a preto musí buď zohnať nových dopravcov, alebo súhlasiť s podmienkami Trabelssieho a Arivy.
  • Firmy sa budú snažiť získať päťročný kontrakt, ktorý by šiel za hranicu súčasného mandátu županky Jurinovej z OĽaNO. Kraj bude naproti tomu tlačiť aj na nižšiu cenu, aj na kratší kontrakt.

Celoslovenský kontext: Zavedeným lokálnym dopravcom musel v podobnom spore pred rokom ustúpiť banskobystrický župan Lunter.

Ak prehrá aj Jurinová v Žiline, autobusové firmy už neuveria, že župy dokážu zorganizovať nespochybniteľný dlhodobý tender na autobusovú dopravu, do ktorého by sa mohlo prihlásiť viac záujemcov.


4. Na Vianoce 2020 bude na trhu mobil MSFT

Microsoft plánuje ďalší pokus o návrat na trh s mobilnými telefónmi.

Na čo sa máme tešiť: Nový mobil má firma predávať na konci budúceho roka. Cena je neznáma. Má ísť o rozkladací telefón s duálnym displejom.

Microsoft Surface Duo Foto – TASR/AP

Prečo sa máme na mobil od Microsoftu tešiť: Nový telefón od MSFT pobeží na Androide, čiže nepomôže zlomiť hegemóniu Googla a Applu na trhu operačných systémov pre mobily.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Silné overovanie klientov dostalo odklad

Banky v Európe dostali odklad povinnosti takzvaného silného overovania klienta. To malo prísť už od polovice septembra a týka sa napríklad platieb kartami na webe. Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA) nastavil nový termín na koniec budúceho roka.

Centrálnym bankám odporučil, aby sa nezameriavali len na kontrolu toho, či banky vo svojej úlohe pri silnom overovaní klienta uspeli. Ale mali by  aktívne sledovať aj celú prípravu.

Posun termínu zo strany EBA sa očakával, predbežné posuny konečného termínu odobrovali centrálne banky komerčným bankám po celej Európe. Nevedeli sa totiž novým pravidlám prispôsobiť. Nie preto, že by sa nepripravovali. Zaskočila ich však pred letom samotná EBA. Vydala správu so súhrnom záverov, čo silnej autentifikácii vyhovuje a čo nie. Škrtla im viac možností, s ktorými počítali.

Silné overovanie klienta, takzvané SCA (strong customer authentication) hovorí o tom, že klient musí byť vždy overený aspoň dvomi z troch faktorov. Tieto tri faktory sú: niečo, čo klient vlastní, niečo, čo vie, a overenie, kým je.

Na Slovensku aj v mnohých iných štátoch je zaužívané, že pri platení kartou na webe človek zadá údaje z karty, cez systém 3D Secure je overený a na povolenie transakcie musí zadať SMS kód, ktorý príde na jeho telefón. V kartových schémach Visa aj MasterCard sa práve 3D Secure zavádzal preto, aby boli platby bezpečné. A postupne sa zavádza jeho vyšší štandard, 3D Secure 2.0.

Lenže podľa výkladu EBA údaje o karte nie sú niečo, čo klient „vie“. A 3D Secure nič nehovorí o tom, „kým je“, aj keď sa posudzujú jeho dáta. Z dvojfaktorovej autentifikácie tak banky pri kartách spĺňajú len jednu – overenie toho, čo klient má, teda zariadenia cez SMS.

Teraz dostali banky čas. Budú hľadať riešenia, aby pravidlám EBA vyhoveli.

Zdieľať

Gazprom začal plniť plynom prvú vetvu nového podmorského plynovodu TurkStream, ktorý prepája Rusko a Turecko. Moskva ním chce obísť ukrajinskú tranzitnú trasu na prepravu ruského plynu do Európy a posilniť si pozíciu na európskom trhu.

Plnenie plynovodu je poslednou fázou pred uvedením do prevádzky, ktorá by mala byť spustená pred koncom tohto roka, píše Reuters.

Základné fakty o plynovode TurkStream:

  • spája Rusko s Tureckom po dne Čierneho mora;
  • má 2 vetvy, každú s prepravnou kapacitou 15,75 miliardy kubických metrov ročne;
  • prvá vetva má slúžiť na zásobovanie tureckých zákazníkov;
  • druhá má zabezpečovať dodávky ďalej do Bulharska, Srbska a Maďarska.

Plnenie druhej vetvy TurkStreamu je naplánované na neskôr.

Zdieľať

Vyzerá to ako súboj Slovenská sporiteľňa vs. Prima banka

Hypotéky sa ďalej zlacňujú, Slovenská sporiteľňa znova znižuje sadzby.  Po tom, čo sadzby Prima banky klesli na 0,8 percenta, ponúka sporiteľňa sadzby od 0,79 percenta.

Sporiteľňa podľa Finančnej hitparády od nedele opäť zníži úrokové sadzby pri úveroch na bývanie. Na úroveň od 0,79 percent sa (po odpočítaní zľavy za vernosť) dostanú pri ročnej a trojročnej fixácii. Pridala aj pätnásťročnú fixáciu (sadzba bude od 1,89 percenta).

Naposledy významný krok smerom nadol urobila sporiteľňa koncom júna. Šéf sporiteľne Peter Krutil v rozhovore tvrdil, že to bola reakcia na situáciu na finančnom trhu. Nebolo však tajomstvom, že veľké banky cítili agresívnu cenovú politiku menších hráčov, najmä Prima banky Slovensko.

Tá tento mesiac znížila úrokové sadzby nových  hypoték na 0,8 percenta pri trojročnom fixe s tým, že takúto sadzbu dá všetkým záujemcom, ktorí na hypotéku splnia podmienky.

Prima banka si pokles dovolila najmä vďaka tomu, že získala lacné zdroje. Na finančnom trhu umiestnila kryté dlhopisy so záporným výnosom do splatnosti. Možno predpokladať, že záporné výnosy budú mať aj neskoršie emisie veľkých bánk. Pretože aj v prípade Prima banky boli najmä dôsledkom toho, že sa do záporu dostali swapové sadzby, od ktorých sú odvodené.

Éra lacných hypoték sa tak najskôr nadlho zakonzervuje.

Zdieľať

Disponibilná miera nezamestnanosti si aj napriek prírastku absolventov udržala 5 % aj v septembri. Po sezónnom očistení miera nezamestnanosti zopakovala 4,9 %, informuje Inštitút finančnej politiky.

Miera nezamestnanosti ostáva nezmenená už päť mesiacov v rade. Spomalenie v Nemecku jej čísla zatiaľ výrazne neovplyvnilo.

Počet voľných pracovných miest dosiahol v auguste nový rekord: úrady práce evidovali takmer 98-tisíc voľných pracovných miest.

Vyše dvoch tretín voľných pozícií hlási západné Slovensko s mierou nezamestnanosti pod 4 %. Najviac žiadaní sú stále operátori a montéri strojov a zariadení a kvalifikovaní remeselníci a pracovníci.

Zdieľať

Pellegrini reaguje na množstvo prijímaných zákonov, ktoré nie sú zahrnuté v rozpočte: „Takúto smršť poslaneckých návrhov zákonov na sklonku volebného obdobia som nevidel už dávnejšie.“ Pozmeňujúce návrhy podľa neho pribúdajú veľmi rýchlo.

„Strácam v tom prehľad,“ povedal premiér, ktorý je momentálne v Bruseli. Viaceré návrhy sú podľa neho ekonomicky náročné a neráta s nimi rozpočet.

Príkladom je minimálny dôchodok, ktorý má stáť navyše 150 miliónov eur.

Návrhy, ktoré predkladajú poslanci, nie sú podľa neho koordinované s vládou. „Niektoré by sme si mohli dovoliť o rok alebo o dva,“ povedal.

Obáva sa nielen ekonomických dosahov, ale aj toho, že zákony môžu mať chyby, pretože sa prijímajú rýchlo.

„Zaváňa mi to viac predvolebným súbojom ako snahou o zlepšenie situácie na Slovensku,“ povedal premiér. Privítal by, aby zákony išli štandardným procesom.

„Nerád by som bol, aby sa posledné mesiace v parlamente rozbehli preteky, kto príde so senzačnejším návrhom,“ povedal premiér.

Zdieľať

Najväčší boom nákupných centier v Európe zažíva Turecko

Najaktívnejšou krajinou v plánovanej výstavbe nákupných centier v Európe je Turecko, kde má do konca roka 2020 pribudnúť 1,5 milióna štvorcových metrov nákupnej plochy. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Cushman & Wakefield.

V prvom polroku 2019 bola výstavba nákupných centier vo väčšine európskych krajín stabilná.

Výrazné pribrzdenie aktivity v Turecku sa však zaslúžilo o celkový pokles dokončených nových priestorov o 18 percent na zhruba 860-tisíc štvorcových metrov

„Napriek poklesu v tomto roku má Turecko naplánované zvýšenie svojej aktivity a táto krajina má momentálne najväčší objem naplánovanej výstavby v Európe,“ tvrdí v analýze realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield (C&W).

Ako je na tom Slovensko

Aj napriek vysokej saturácii nákupných centier, najmä v regionálnych mestách, je nemalá časť ďalšej výstavby naplánovaná na najbližšie 2 až 3 roky.

„Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne malého vplyvu online predaja na trh,“ hovorí Katarína Paule, vedúca retailového tímu C&W na Slovensku.

Čo sa stavia v Bratislave:

  • druhá fáza nákupného centra Eurovea (pribudne 25-tisíc štvorcových metrov, plánované dokončenie 2021);
  • plánované rozšírenie Auparku (+ 10-tisíc štvorcových metrov);
  • v tomto roku otvára prístavbu Tesco Extra v Petržalke (+ 4000 štvorcových metrov);
  • vo výstavbe je projekt Stanica Nivy (70-tisíc štvorcových metrov maloobchodných priestorov).

Podľa prieskumu je v Európe vo výstavbe približne 5,4 milióna štvorcových metrov nových priestorov s ukončením do konca roka 2020.

Výstavba nákupných centier je výrazne polarizovaná na úrovni krajín a miest.

Mestá s veľkým počtom obyvateľov sú cieľovými pre výstavbu nákupných centier, zatiaľ čo pre menšie centrá sa vyhľadávajú lokality s vysokou návštevnosťou, konštatuje autorka správy Silvia Jodlowski, senior analytička C&W.

Zdieľať

Nezamestnanosť sa po polroku vrátila nad 5 percent

Miera evidovanej nezamestnanosti v septembri po pol roku opäť stúpla nad 5 percent. Podiel ľudí bez práce od júna do augusta stagnoval na 4,97 percenta, v deviatom mesiaci vzrástol o 0,07 percentuálneho bodu.

Septembrové štatistiky nezamestnanosti zverejnilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.

Podľa neho nezamestnanosť v prvom mesiaci po letných prázdninách ovplyvnili absolventi stredných škôl.

„Je tu isté ochladenie, strata dynamiky na trhu práce, ale nie je to stagnácia, nemôžeme hovoriť o kríze,“ vyhlásil minister práce Ján Richter (Smer-SD).

Čo hovoria štatistiky:

  • v porovnaní s augustom nezamestnanosť stúpla vo všetkých krajoch s výnimkou Bratislavského;
  • ku koncu septembra mohlo okamžite nastúpiť do práce 138 893 osôb, úrady práce evidovali 97 589 voľných miest;
  • medziročne nezamestnanosť klesla o 0,34 percentuálneho bodu

Najviac voľných pracovných miest úrady registrovali na pozíciách operátor a montér strojov a zariadení, kvalifikovaný pracovník a remeselník a pomocný a nekvalifikovaný pracovník.

Spomedzi okresov bola v septembri najvyššia nezamestnanosť v Rimavskej Sobote (15,04 %), najnižšia v Nitre (2,08 %).

Zdieľať

Pozrite si, ktoré Érsekove sľuby sa naplnili, a ktoré diaľnice prenechá ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek stíha do volieb vyhlásiť zhruba polovicu diaľničných zákaziek, ktoré sľuboval predvlani voličom. Ide najmä o úseky na južnej rýchloceste R2.

Čo je reálne vyhlásiť ešte do volieb: Národná diaľničná spoločnosť sa chce do volieb pustiť už iba do jedného úplne nového stavebného projektu. Je ním úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška na južnej rýchloceste R2 s odhadovanou hodnotou 300 miliónov eur.

Tento zámer nie je úplne istý, lebo úsek podľa odhadov nebude mať vysoké dopravné intenzity. Preto sa zrejme nebude dať financovať z eurofondov a nemusí sa dostať do pripravovaného rebríčka prioritných ciest.

Okrem toho sa NDS chystá do volieb začať tri súťaže, v ktorých pôjde o pokračovanie prác na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline.

V úvode tohto roka z tejto stavby odišlo združenie Salini – Dúha, ktoré neplnilo termíny a sporilo sa s NDS o peniaze. Diaľničiari chcú zákazku rozdeliť na tri časti, o ktoré sa má súťažiť samostatne: 1. hlavná trasa, 2. technológia tunela Višňové a 3. stredisko správy a údržby diaľnic a regionálne operátorské pracovisko.

Poslednou zákazkou v tomto volebnom období bude rozširovanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina.

Čo presne Érsek sľúbil:

Minister Érsek predvlani prezentoval oveľa smelšie zámery. Plánoval vyhlásiť tendre na 9 úplne nových úsekov. Spolu šlo o 90,5 kilometra.

Vyhlásenie súťaže je pritom len prvým krokom k začatiu výstavby. Tendre NDS zvyknú trvať  1 – 2 roky, niektoré ešte dlhšie.

Denník E vtedy jeho víziu znázornil v tejto prehľadnej mapke, ktorá už dnes neplatí:

Čo sa z toho podarilo, čo sa nepodarilo a čo je ešte otvorené? Tu je stručný prehľad:

Tendre, ktoré NDS vyhlásila

  • Kriváň – Mýtna
  • Mýtna – Lovinobaňa
  • Prešov, severný obchvat, 1. etapa
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 2. etapa
  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – most ponad diaľničný obchvat D4

Tendre, ktoré plánuje vyhlásiť do volieb:

  • Rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina – obchádzkové trasy
  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška)

Tendre, ktoré nestihne:

  • Úsek R4 Prešov, severný obchvat, 2. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v lete 2020.
  • Košice Šaca – Košické Oľšany, 1. etapa. NDS plánuje vyhlásiť tender v druhom polroku 2020.
  • Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote. NDS plánuje vyhlásiť tendre najskôr v roku 2021, ak sa nájdu peniaze.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať