Denník N

Ekonomický newsfilter: Biznis dobre loboval a dostal štedrý Modernizačný fond

Bratislavská rafinéria Slovnaft. Foto – TASR
Bratislavská rafinéria Slovnaft. Foto – TASR
Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Dobrý deň,

takmer celý dnešný Ekonomický newsfilter má jedného spoločného menovateľa. Legislatívu, ktorá sa robí bez zodpovednej analýzy, napochytre a bez systému. Namiesto profesionálneho vedenia krajiny pretrváva krátkodobý politický účel. Prečítajte si 1 106 slov, stačí vám 4 a pol minúty. Pripravil Oliver Brunovský.


1. Lobing priemyselníkov im vyniesol štedrý Modernizačný fond 

Slovenským firmám, ktoré znečisťujú ovzdušie, sa podarilo vylobovať mimoriadne zaujímavú schému na modernizácie s ekologickým efektom.

Vláda od roku 2021 zriadi Modernizačný fond, z ktorého by biznis každý rok mohol čerpať odhadom až 200 mil. eur. Viac peňazí ako doteraz bude aj v envirofonde.

Čím to je mimoriadne: 

  • Rozvojový impulz v takomto objeme tu už dlho nebol, naopak, posledných desať rokov štát firmám skôr bral čoraz viac peňazí na rôznych daniach a odvodoch.
  • Modernizačný fond je výsledkom sústredeného tlaku tradičných výrobcov, ktorí argumentujú zhoršujúcimi sa podmienkami na podnikanie a oslabovaním svojej konkurenčnej pozície.

Kde sa vzali stovky miliónov:

  • Parlament na konci leta schválil novelu zákona o obchodovaní s emisnými kvótami. Zdroje teda pochádzajú z európskeho systému obchodovania s tzv. emisiami. Doteraz značná časť z nich končila v štátnom rozpočte.
  • Ich trhové ceny sa však hýbu, preto objem nie je a nebude presne stanovený.
  • Koalícia uvoľňuje tento peňazovod, pretože Slovensko sa zaviazalo dosiahnuť do roku 2050 úplnú klimatickú neutralitu a firmy musia rýchlo znižovať emisie, aby krajina plnila aj priebežné ciele.
  • Okrem Modernizačného fondu sa zvýšia aj dotácie z Environmentálneho fondu na tzv. zelené projekty, ročne by tam malo byť k dispozícii zhruba ďalších 90 mil. eur.

Kto sa dostane k peniazom: Najväčšiu šancu majú zrejme najväčší znečisťovatelia, ale projekty sa môžu týkať aj obnoviteľných zdrojov, uskladňovania energie, ale aj zvyšovania energetickej efektívnosti v doprave, stavebníctve, poľnohospodárstve, odpadovom hospodárstve…

Pri tzv. prioritných projektoch môže Modernizačný fond preplatiť až 100 % investície.


2. Čo hovoria Amazon, AT&T, Dell, IBM, Lenovo, Siemens a ďalší o podnikaní na Slovensku

Sektor zdieľaných služieb je tretie najväčšie odvetvie biznisu na Slovensku hneď po automobilovom a elektrotechnickom. Pracuje v ňom 37-tisíc ľudí.

Vytvára pracovné miesta s vysokou pridanou hodnotou a podľa asociácie podnikových služieb je v ňom priemerná mesačná mzda 1 830 eur.

Čo sú zdieľané služby: Svetové korporácie koncentrujú isté typy podporných činností (účtovníkov, programátorov, obstarávanie, call centrá…) na miesto, kde je to pre firmu najvýhodnejšie.

Typickou črtou odvetvia je, že zriadia centrum, ktoré zamestná aj niekoľko tisíc jazykovo zdatných vysokoškolákov, a za krátky čas ho poľahky rozpustia, lebo sa inde vyskytne ešte lepšia príležitosť.

Slovensko je zatiaľ pomerne atraktívnou krajinou. Centrá zdieľaných služieb tu majú napríklad Amazon, Johnson Controls, AT&T, Dell, IBM, Accenture, Lenovo, Osram, Mondeléz, Embraco či Siemens.

Čo hovoria o svojom podnikaní na Slovensku:

  • potrebujú pružnejší Zákonník práce,
  • žiadajú, aby štát obmedzil zásahy do odmeňovania ich zamestnancov cez rôzne povinné zložky mzdy,
  • za veľký problém považujú komplikácie pri zamestnávaní cudzincov z tretích krajín.

Čo ich trápi najviac:  „Poslanecké návrhy, ktoré prídu v druhom čítaní.“ (Gabriel Galgóci, šéf AT&T a Asociácie centier zdieľaných služieb, o zmenách legislatívy, ktoré neprejdú žiadnym pripomienkovým konaním, no dokážu zásadne zmeniť podmienky na podnikanie)


3. Čudné poslanecké iniciatívy, z ktorých ťaží dražobná a bytová mafia, pokračujú

Poslanec SNS Peter Pamula pretláča cez parlament novelu zákona, vďaka ktorej by sa dal vydražiť byt hocikomu, kto 15-krát meškal so splátkou do fondu opráv.

Takú možnosť by mali dostať správcovia bytov, ktorí by si tým ešte viac posilnili svoje postavenie aj voči majiteľom bytov a dokonca pred bankami aj s ich záložným právom.

Zvyšuje sa tým riziko, že ľudia budú prichádzať o byty aj pri dlhoch voči bytovému družstvu, ktoré sú sporné alebo rovno vymyslené. Okrem toho to môže zvýšiť riziká pre banky a tie budú menej odvážne pri požičiavaní ľuďom na bývanie.

O čo tu ide: Koalícia už na jar schválila prvý čudný Pamulov návrh. Hoci ho predkladateľ odôvodňoval snahou o lepšiu ochranu práv vlastníkov bytov, viacerí právnici upozorňovali, že nahráva skupine, ktorá pôsobí ako správca budov aj ako dražobná spoločnosť a zameriava sa na  vymáhanie pohľadávok.

Už vtedy sa ukázalo, že je to fajn pôda pre dražobnú a bytovú mafiu.

Bankári sa zaktivizovali: Kým jarná novela v rýchlosti a tichosti prešla, teraz už proti ďalšej namietajú Národná banka Slovenska, Slovenská banková asociácia, banky aj ministerstvá financií a spravodlivosti, pretože vidia jej zásadné nedostatky.

Vnímajú spoločné črty s nedávnym pokusom o novelu dražobného zákona. Tú, ktorú nakoniec ministerstvo spravodlivosti pred mesiacom stoplo a vôbec neposlalo do parlamentu.


4. Érsek sa inšpiroval u SaS a ide zaviesť 365-dňové diaľničné poplatky

Ministerstvo dopravy plánuje popri existujúcich diaľničných poplatkoch aj zavedenie „známky“ s platnosťou 365 dní od kúpy. Avizoval to minister dopravy Árpád Érsek s tým, že návrh do parlamentu predloží poslankyňa Irén Sárközy (obaja Most-Híd).

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie