Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek chce južnú trasu. Chaos na diaľniciach by nechal ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek (vpravo) na protestnom blokovaní dopravy pod horským priechodom Soroška v roku 2017. Maďarský nápis na transparente hovorí: „R2 je potrebná!“ Foto – TASR

Ministerstvo dopravy chce ešte do volieb rozbehnúť výstavbu južnej rýchlocesty R2 pri Lučenci a aspoň vyhlásiť tender na ďalší úsek s tunelom Soroška. Árpád Érsek z Mosta-Híd sa s tým musí ponáhľať nielen preto, aby tým urobil dojem na svojich voličov z juhu Slovenska ešte do februárových volieb.

Tlačí ho aj blížiaca sa povinnosť ukázať prepočty, ktoré diaľnice sú potrebné najviac, ktoré menej a do ktorých sa neoplatí investovať.  Vie, že aj cesta pri Lučenci, aj tunel Soroška by boli skôr v kategórii drahé a málo užitočné, a preto dáva veľa zo svojej ministerskej autority do snahy zrušiť nenápadnú vládnu úlohu o takzvanej prioritizácii diaľnic.

Stretával sa k tomu viackrát s bývalým ministrom financií Kažimírom, loboval teraz aj u ministra Kamenického a aj u premiéra. Stačilo by mu, aby sa úloha, ktorú mu uznesením nariadila vláda na základe odporúčaní štátnych analytických útvarov, presunula z konca októbra aspoň o pár mesiacov, a cesta pre pokrok v južných tendroch by bola otvorená.

Minister má totiž do 31. októbra spolu s analytikmi vytvoriť a zverejniť záväzný kľúč, podľa ktorého sa má rozhodovať o veľkých investíciách. Prioritu majú mať samozrejme také, ktoré sa najviac oplatia. Tie Érsekove by ale v rebríčku priorít dopadli zle, lebo po nich jazdí málo áut.

Iba tak sa dá vysvetliť, prečo ministerstvo najmenej rok a pol nedokáže s analytikmi nájsť dohodu ani o kritériách a teraz žiada ďalší odklad.

Výhody záväzného investičného plánu:

  • Do výstavby pôjdu prioritne úseky, ktoré sa najviac oplatí stavať. Má sa pritom vychádzať z objektívnych kritérií, ako sú počty áut a investičné náklady.
  • NDS sa potom môže sústrediť na to, čo je najdôležitejšie. Doteraz míňala zdroje na projektovanie mnohých úsekov, aj keď na výstavbu všetkých nebude mať dosť peňazí. Zároveň potom nemá poriadne pripravené úseky, ktoré sú najpotrebnejšie.
  • Plán môže tiež zabrániť politikom svojvoľne a neodborne zasahovať do investičných plánov NDS v snahe pomôcť svojim regiónom.
  • Takéto politické zásahy zároveň spôsobujú, že v stavebníctve je niekedy príliš málo a inokedy zase veľa práce.

Juhu sľúbil rýchlocesty

Érsek v roku 2017 sľúbil svojim voličom, že kým odíde, vyhlási verejné súťaže na 9 autostrád.

Podarilo sa mu to iba spolovice. Zo zoznamu 9 ciest mu zostali napríklad tri úseky na rýchlostnej ceste R2 pri Rimavskej Sobote a Rožňave. Z nich najdôležitejší a najdrahší je úsek s tunelom Soroška, ktorého investičné náklady by podľa odhadov mohli dosiahnuť 300 miliónov eur.

S týmto projektom majú dlhodobo problém analytici Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Ich výhradu, že tam bude jazdiť príliš málo áut, však čiastočne uznáva aj Érsek. „Keď sa začne stavať tunel Soroška, nedokážeme (ho) financovať zatiaľ z eurofondov, lebo sú tam také hustoty v tomto momente, že na to Európska komisia nepristúpi,“ povedal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Napriek tomu však doposiaľ trvá na tom, že tender vyhlási.

Investičný plán by mohol priniesť pochybnosti aj o ďalšom úseku na južnej R2 Kriváň – Mýtna medzi Zvolenom a Lučencom. Ani ten by sa v pláne nemusel dostať medzi najvyššie priority. O zákazku už firmy súťažia a NDS dokonca vyhodnocuje cenové ponuky. Najvýhodnejšiu podľa vyhodnotenia NDS predložilo združenie Doprastavu, ale v tendri ešte bežia námietkové konania.

Investovať do diaľnic rozumne

Érsekovi, ako aj iným ministrom však vláda zároveň uznesením nariadila, aby robili to, čo im odporúčajú štátni analytici.

A tí na prvom mieste žiadajú, aby vznikol záväzný investičný plán spolu s finančným krytím a harmonogramom. V prvom kroku sa má ÚHP spolu s ministerstvom dohodnúť na kritériách, podľa ktorých sa má spraviť rebríček priorít.

Vychádzať sa má zo vstupných nákladov, z dopravných intenzít, z toho, aké benefity cesta regiónu prinesie.

Plán sa odkladá

Kritériá výberu projektov mali byť pôvodne hotové už do konca roka 2018. Žiadala to vo svojej správe Implementačná jednotka na Úrade vlády (jej úlohou je presadzovať, aby sa odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze stávali realitou.)

Potom sa cieľ presunul na koniec októbra 2019 s tým, že investičný plán má byť hotový do konca roka.

Oficiálne zatiaľ tieto termíny platia. Neoficiálne sa na zúčastnených úradoch debatuje o ďalšom odklade na jún 2020. „Pri diskusiách o Priebežnej implementačnej správe za rok 2019 nás ministerstvo dopravy s touto požiadavkou oslovilo,“ potvrdila informácie zo zákulisia riaditeľka Implementačnej jednotky Miriama Letovanec.

Tlačové oddelenie ministerstva dopravy zvykne reagovať na novinárske otázky promptne a ochotne, ale v tomto prípade je zdržanlivé. Debaty o posune termínov len naznačilo. „Zodpovedne posúdiť hodnotu za peniaze jednotlivých projektov v rôznom štádiu prípravy je technicky mimoriadne komplikované a v prípade, ak má ísť o oficiálny vládny materiál, nie je možné ho uponáhľať,“ odpovedali úradníci z ministerstva.

Letovanec však na ďalší odklad nevidí dôvod, keďže na dokončenie kritérií a vytvorenie investičného plánu apelujú od apríla minulého roka. „Platné uznesenie vlády hovorí, že metodika má ambíciu byť hotová do 31. októbra 2019 a zásobník projektov má byť zverejnený najneskôr do 31. decembra 2019. Tento záväzok schválila vláda na svojom rokovaní v apríli tohto roka.“

Príprava sa podľa nej nachádza vo finálnej fáze, čo dokazuje, že termíny boli stanovené realisticky.

Ministerstvo dopravy Denníku E neodpovedalo na otázku, či úlohu splní, alebo nejakým spôsobom požiada o jej odklad.

Ďalší minister môže súťaž zrušiť

Ak NDS bez súhlasu analytikov vyhlási tender, nemusí to znamenať, že sa cesta aj postaví. S klesajúcimi preferenciami Mosta-Híd je čoraz väčšia šanca, že sa minister zmení.

Keď sa to stane, nový minister môže rozbehnutý tender zrušiť. Opäť to môže závisieť od jeho politického nastavenia a odvahy čeliť ďalším verejným protestom.

V minulosti sa už stalo, že po príchode nového ministra dopravy zrušili veľkú zákazku pre obavy, že ju Európska komisia nepreplatí. Bolo to v prípade výstavby tratí a železničnej stanice Filiálka v širšom centre Bratislavy. Železnice SR mali dokonca v tejto súťaži už aj vyhodnotené cenové ponuky a vybratú firmu.

V čom je problém

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka tu mal byť harmonogram už dávno a mala byť  o ňom seriózna verejná diskusia. Keďže harmonogram nebol, minister podľa neho svojvoľne uprednostňoval úseky na južnom Slovensku, ktoré sú dôležité pre Most-Híd.  „Malo by to oveľa väčší význam, keby to spravili včas a už minulý a tento rok podľa toho rozhodovali, ktoré úseky sa majú projektovo pripravovať.“

NDS si totiž za Érseka objednala projektovú dokumentáciu pre viaceré úseky južných rýchlociest, kde sa počíta s podpriemernou dopravou.

Keby napokon predsa len vznikol harmonogram priorít, podľa Kovalčíka by väčšina úsekov na južnej R2 mala veľmi vzdialený horizont realizácie, čo si vláda pred voľbami nechce pripustiť.

Čo Érsek sľúbil do volieb a ako to dopadne

(úseky, pre ktoré chcel vyhlásiť verejnú súťaž na dodávateľa stavby)

Úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška),

NDS plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby na prelome rokov 2019 a 2020. Stavať sa má v lacnejšom polovičnom profile, čiže s dvoma jazdnými pruhmi. Aj tak sa ale nemusí dostať medzi priority v investičnom pláne. Úsek má hotovú dokumentáciu pre stavebné povolenie. Momentálne prebieha najzložitejšia časť prípravy – na základe rozhodnutia Okresného úradu životného prostredia Košice stavba musí byť posúdená podľa vodného zákona, čo si vyžiada približne šesť mesiacov.

Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote

NDS plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby po roku 2020, ak sa nájdu peniaze. Stavať sa má v polovičnom profile. Či by sa tieto úseky zaradili medzi priority v investičnom pláne, nie je isté. V oboch prípadoch je spracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie vo finálnej fáze.

Úsek R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa 

NDS predpokladá vyhlásenie súťaže na dodávateľa stavebných prác  v lete 2020. O projekte rokovali aj s analytikmi ÚHP, pričom posudzovali šesť rôznych variantov. Ekonomická analýza podľa NDS odporúča stavať cestu v plnom profile, čiže so štyrmi jazdnými pruhmi. Je to vďaka vyšším dopravným intenzitám. Či sa tento úsek dostane aj medzi priority v investičnom pláne, nie je isté.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovensko má šancu na obrovské peniaze
  • Makro: Nálada v slovenskej ekonomike klesla aj v máji, padla najnižšie za 11 rokov
  • Bratislava: Mestskí poslanci schválili kúpu 49 % v dcére vodární od firmy Ivana Kmotríka
  • Železnice: Študentom od júna obnovia bezplatnú prepravu
  • Firmy: SES Tlmače ohlásili prepúšťanie, ukončenie výroby je jeden z dvoch scenárov
  • Pomoc ekonomike: Podnikatelia už môžu žiadať o odklad odvodov za máj
  • Nemecko: Ekonomika tento rok podľa Ifo klesne zrejme o 6,6 %
  • Automobilky: Nissan zatvorí závod v Barcelone
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Ako mám odmietnuť odklad dovolenky a získať peniaze? (otázky a odpovede)

Foto N - Denisa Čimová
Foto N – Denisa Čimová

Ak máte 65 a viac rokov a cestovka vám ponúka zmenu zmluvy k objednanej dovolenke, ale vy chcete radšej späť peniaze, treba dodatok písomne odmietnuť. Prinášame otázky a odpovede k novele zákona, ktorá umožňuje cestovkám vracať peniaze neskôr.

Minúta po minúte

Zdieľať

McDonald´s dnes rozšíril službu donášky jedla McDelivery do Košíc. Po Bratislave, kde ju už ponúka deväť reštaurácií, pribudli dve reštaurácie v Košiciach. Doručenie jedla ku dverám zákazníkov zabezpečuje doručovacia služba Wolt.

Zdieľať

Smer vyzval vládu, aby prestala riešiť epidemiologickú situáciu a začala sa zaoberať ekonomikou. „Kým na jednej strane dnes minister zdravotníctva a vláda ohlasujú, že pravdepodobne sme pandémiu vírusu porazili, z čoho máme veľkú radosť, žiaľ, dnes musím skonštatovať, že Slovensku hrozí ďalšia veľmi vážna pandémia – pandémia nezamestnanosti,“ povedal Peter Pellegrini.

Od premiéra a členov vlády očakáva, že nebudú „hodiny a hodiny na tlačovkách rozprávať“ napríklad o tom, aká vzdialenosť má byť medzi stolmi, ale že sa pred kamery na dennej báze postavia premiér s ministrom hospodárstva a ministrom financií a povedia, čo mienia so slovenskou ekonomikou v najbližšej dobe robiť.

„Zatiaľ sú to len kozmetické opatrenia, ktoré určite neprinesú nejaký výrazný impulz do našej ekonomiky,“ dodal Pellegrini.

Na 13. dôchodky sa podľa neho peniaze nájsť musia. Vládu zároveň vyzýva, aby dôchodcom dala jasnú odpoveď, či peniaze dostanú alebo nedostanú.

„Ekonomika sa tak skoro nenaštartuje,“ uviedol Peter Žiga. Tvrdí, že napríklad ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS) nevidel na tlačovej konferencii posledné dva či tri týždne. Od vlády pritom očakáva presný plán vrátane toho, ako chce využiť 8 miliárd eur z európskeho fondu obnovy, ktoré má SR dostať.

„Vláda nemá plán, nevie s tým narábať,“ reaguje na situáciu bývalý minister hospodárstva. Apeluje na súčasný kabinet, aby sa venoval trom skupinám ľudí, ktorí budú nezamestnanosťou postihnuté v najvyššej miere. Prvou sú zamestnanci zo segmentu služieb, ďalej z oblasti firiem a fabrík, ktoré boli napojené na zahraničné trhy a treťou skupinou sú ľudia, ktorí sa vrátili zo zahraničia, pretože tam prišli o zamestnanie. (Tasr)

Zdieľať

Bratislavskí poslanci schválili kúpu 49-percentného podielu v dcére bratislavských vodarní Infra Services. Za bolo 39, proti jeden, zdržali sa štyria. Podnikateľ Ivan Kmotrík tak už nebude mať v BVS vplyv.

Poslancom, ktorí sa zdržali, prekážalo, že nemali dostatok času na preštudovanie materiálov, a chýbalo im stanovisko dozornej rady BVS.

„Ide o historický míľnik vo veľmi dôležitej infraštruktúre. Rozpredaj majetku mesta a profit súkromníkov bez toho, aby bol braný záujem obyvateľov mesta a obcí, skončí, keď sa transakcia dokončí,“ povedal primátor Matúš Vallo a poďakoval mestským poslancom a zástupcom BVS.

Vallo hovorí, že doterajší stav v BVS a InfraServices bol výrazne nevýhodný a mesto podnikne ďalšie kroky, pokiaľ získa dôkazy o nevýhodnom hospodárení v BVS.

Kúpa podielu v InfraServices bude podmienená súhlasom dozornej rady BVS, ktorá bude rokovať 8. júna.

Zdieľať

Nissan zatvorí závod v Barcelone, o prácu príde zhruba 2800 ľudí. Redukcia kapacít je súčasťou plánu ozdravenia biznisu, ktorý počíta tiež so znížením počtu modelov. Automobilka spadla vo finančnom roku do marca do prvej straty za 11 rokov.

Nissan už dlhšie bojuje s poklesom predaja, v uplynulom finančnom roku mu klesol o 13 % na 4,8 milióna áut a zaznamenal čistú stratu 6,2 miliardy dolárov.

Firma chce byť menšia a efektívnejšia. V najbližších štyroch rokoch má v pláne znížiť výrobnú kapacitu o pätinu, skresať réžijné náklady o 2,8 miliardy dolárov, zúžiť portfólio modelov a sústreďovať sa na elektrické a športové autá.

Nissan a jeho partneri Renault a Mitsubishi predstavili nový plán, ktorý počíta s väčšou spoluprácou pri vývoji a výrobe áut, aby znížili náklady.

Nissan prehodnotil starší zámer agresívnej expanzie presadzovaný bývalým šéfom Carlosom Ghosnom. Automobilka sa snažila zvyšovať trhový podiel, osobitne v USA, čo však viedlo k nadmernej kapacite a výrazným zľavám.

Európsku produkciu Nissan sústredí do továrne v britskom Sunderlande, výrobu z Indonézie presunie do Thajska. (bbc, reuters, čtk)

Zdieľať

Ministerstvo dopravy pripravilo návrh na obnovenie charterových letov do 20 cestujúcich pre slovenských občanov. Platiť by mohlo od piatka 29. mája, konečné slovo však bude mať až ústredný krízový štáb.

Charterové lety by mohli využiť občania s prechodným alebo trvalým pobytom na území Slovenska a mohli by sa uskutočniť nad územím Slovenska, Maďarska, Poľska, ČR, Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Nemecka alebo Švajčiarska.

Komerčné civilné lety s pasažiermi z cudziny nesmú na Slovensku pristávať od 13. marca. Ministerstvo opatrenie formálne predlžuje každých 14 dní, súčasné platí do konca dnešného dňa. (tasr, n)

Zdieľať

Obec Donovaly súhlasila s výstavbou letnej lyžiarskej haly Donovalley Resort. Stavať by sa malo začať v roku 2022. Petíciu proti hale podpísalo viac ako 22-tisíc ľudí.

Prokurátorka Okresnej prokuratúry Banská Bystrica žiadala vo februári zrušiť územný plán obce Donovaly, ktorý počítal s výstavbou haly. Zmena tohto plánu nebola v súlade s územným plánom Banskobystrického kraja. Na nesúlady s územným plánom upozorňovali aj obyvatelia obce. (tasr)

Zdieľať

Ekonomická nálada v eurozóne aj celej EÚ vykazuje prvé signály oživenia, v máji sa však zlepšila menej, než čakali analytici. Pomohol najmä optimizmus v priemysle a medzi spotrebiteľmi, nálada v službách a stavebníctve sa ešte zhoršuje.

Správu o vývoji ekonomickej nálady zverejnila Európska komisia. Index dôvery v eurozóne sa zvýšil z aprílového rekordného minima o 2,6 bodu na 67,5 bodu, v celej EÚ stúpol o 2,9 bodu na 66,7 bodu.

Z jednotlivých krajín ekonomická nálada narástla o vyše 3 body v Holandsku a Nemecku. V Španielsku stúpla o 1,6 bodu, vo Francúzsku klesla o 0,3 bodu. Na Slovensku sa podľa dát Štatistického úradu SR v máji zhoršila na 11-ročné minimum.

Podrobnejšie výsledky:

  • k zlepšeniu dôvery v priemysle pomohli najmä očakávania vyššej výroby;
  • dôvera v stavebníctve sa mierne znížila, v maloobchode zostala takmer bez zmeny;
  • v službách, ktoré sa podieľajú dvoma tretinami na HDP eurozóny, dôvera naďalej klesá, aj keď pomalšie než v apríli. V sektore je veľa aktivít pre koronavírus stále prerušených.

Výrazne sa zlepšil tiež ukazovateľ očakávania vývoja zamestnanosti. Znížil sa strach z nezamestnanosti medzi spotrebiteľmi, ktorí tiež očakávajú zvýšenie cien. (čtk, n)

Zdieľať

Parkovanie v Košiciach bude opäť spoplatnené, rozhodlo mestské zastupiteľstvo. Poslanci tak odvolali jedno z opatrení z obdobia mimoriadnej situácie, ktoré prijali v marci s cieľom zamedziť šíreniu koronavírusu. (tasr)

Zdieľať

EasyJet prepustí zhruba 30 % zamestnancov, čo je 4500 z celkových 15-tisíc pracovníkov. Ohlásené znižovanie stavov pre koronakrízu je výraznejšie než v prípade konkurenčných nízkonákladových aerolínií Ryanair či Wizz Air.

Okrem prepúšťania easyJet plánuje zoštíhliť svoju flotilu o približne 50 lietadiel na tri stovky strojov. S postupným obnovovaním letov po uvoľnení koronavírusových obmedzení chce začať od polovice júna.

Personálne škrty easyJetu idú hlbšie než u nízkonákladových rivalov. Ryanair oznámil redukciu miest o 15 %, maďarský Wizz Air prepustí 19 % zamestnancov.

EasyJet očakáva, že dopyt po osobnej leteckej doprave sa vráti na úroveň pred koronakrízou najskôr v roku 2023. Odhaduje, že neskôr v tomto roku bude lietať na 30 % svojej kapacity. (reuters, bbc)

Zdieľať

SES Tlmače hovoria, že ukončenie výroby kotlov a prepúšťanie je možným scenárom, ale konečné rozhodnutie padne až v júni. Druhou možnosťou je, že podnik výrobu neukončí, ale obmedzí, a prepustených by bolo menej.

Firma nahlásila hromadné prepúšťanie, ktoré zodpovedá naplneniu scenára úplného ukončenia výroby. Podľa televízie Markíza by o prácu prišlo zhruba 400 ľudí. V takom prípade by si firma objednávala výkony externe.

Ako svoje rozhodnutie vysvetľuje podnik

  • „Súčasná situácia s novým koronavírusom výrazne obmedzila dokončenie predkontraktačných rokovaní u viacerých nových projektov, ktoré sme v tomto roku plánovali získať. V prvom štvrťroku sme mali uzavrieť veľký kontrakt v Českej republike s hodnotou vyše 170 miliónov eur, kde sme na jeseň minulého roka zvíťazili v tendri. Zákazník však doteraz nepristúpil k podpisu kontraktu. Ak by sa podarilo v krátkom čase túto zmluvu uzavrieť, znamenalo by to pre SES silnú stabilizáciu na dva až tri roky,“ zhodnotil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Martin Paštika.
  • „Oneskorená reakcia by mohla priniesť riziko, že sa značka SES neudrží na trhu,“ tvrdil.

Čo chce podnik robiť ďalej

  • Firma sa chce v každom prípade venovať aktivitám v oblasti spaľovania plynu, odpadu a biomasy, kde vidí rastový potenciál.

SES Tlmače majú celkovo zhruba 550 zamestnancov, venujú sa výrobe kotlov pre elektrárne, teplárne a spaľovne. Podnik vlastnia firmy, za ktorými podľa Registra partnerov verejného sektora stojí Daniel Křetínský a tiež Roman Korbačka. (tasr, n)

Zdieľať

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský chce, aby farmári, ktorí budú spory o pôdu riešiť násilím, prišli o štátnu podporu. Reagoval tak na prípad napadnutia farmára Iva Belejčáka pri Bardejove, na tlačovú konferenciu zobral aj farmárovho syna.

„Takéto správanie nestrpím. Minulý týždeň som dal pokyn na prípravu tvrdých opatrení proti farmárom, ktorí sa takýchto skutkov dopustia. Budú vylúčení z dotačných schém a prídu o pôdohospodárske podpory,“ povedal Mičovský.

Opatrenia si podľa ministerstva vyžiadajú zmeny legislatívy, ktoré ovplyvnia všetkých žiadateľov.

Syn zbitého farmára Ivo Belejčák zdôraznil, že ich firma chová 200 kusov dobytka, ktoré musia živiť. Problém s obhospodarovaním plôch sa podľa neho tiahne už od roku 2014. „Je mi ľúto, že to došlo tak ďaleko,“ povedal Belejčák.

Prípadov, keď sa niektorí podnikatelia usilujú svojich konkurentov zničiť, je podľa neho na Slovensku veľmi veľa. Schéma je vo veľkej väčšine prípadov rovnaká. Farmárom bránia vo využívaní priamych platieb ich konkurenti tak, že požiadajú o dotácie na rovnaké plochy. Pôdohospodárska platobná agentúra potom takéto žiadosti vyradí.

S fyzickým násilím sa však Belejčák stretol počas uplynulých rokov prvýkrát.

Nový generálny riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) Tibor Guniš zdôraznil, že PPA hľadá spôsoby, ako zabrániť, aby k takejto situácii, keď sa farmári sporia o obhospodarovanie pozemkov, nemohlo v budúcnosti dôjsť. Jedným z možných spôsobov je digitalizácia procesov.

Podľa Guniša pomôžu dáta zo satelitných snímok, z katastra nehnuteľností či iných dátových zdrojov. (tasr, n)

Zdieľať

Nemecká ekonomika klesne pre koronakrízu zrejme o 6,6 %, na budúci rok vzrastie o 10,2 %, odhaduje inštitút Ifo. Podniky počítajú s návratom prevádzok do normálu o 9 mesiacov, čo by znamenalo prepad HDP v 2. kvartáli o vyše 12 %.

Množstvo prieskumov ukazuje, že nemecké hospodárstvo po karanténnych opatreniach prijatých v marci ožíva. Najnovšie dáta však naznačujú nebývalý dosah pandémie.

Aké sú ďalšie scenáre Ifo:

  • najhorší – návrat do normálu o 16 mesiacov, prepad ekonomiky o 9,3 % v tomto a rast o 9,5 % v budúcom roku,
  • najlepší – zotavenie firiem za 5 mesiacov, pokles HDP v tomto roku o 3,9 % a rast o 7,4 % v roku 2021.

Všetky scenáre vychádzajú z údajov o podnikateľskej nálade, výrobe, tržbách a zahraničnom obchode a počítajú s postupným uvoľňovaním koronavírusových reštrikcií od konca apríla.

Čast odvetví sa pripravuje na dlhšie a bolestivejšie zotavenie. Letecký sektor čaká, že návrat do normálu potrvá 16 mesiacov. Viac času budú potrebovať tiež cestovný ruch, pohostinstvá či automobilový priemysel.

Aké sú ďalšie prognózy

MMF v aprílovej predikcii odhaduje, že globálna ekonomika tento rok klesne o 3 %. Najvyspelejším krajinám prognózuje výraznejší prepad.

Podľa MMF sa nemecký HDP zníži o 7 %, čo je o niečo lepšie, než v prípade celej eurozóny (- 7,5 %). Ekonomika USA podľa fondu stratí 5,9 %, Británia sa prepadne o 6,5 %.

MMF tento mesiac varoval, že zrejme prikročí k zhoršeniu výhľadu svetového hospodárstva, lebo koronakríza má na veľa ekonomík väčší dosah, než sa pôvodne predpokladalo. (reuters, čtk, n)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať