Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Érsek chce južnú trasu. Chaos na diaľniciach by nechal ďalšej vláde

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek (vpravo) na protestnom blokovaní dopravy pod horským priechodom Soroška v roku 2017. Maďarský nápis na transparente hovorí: „R2 je potrebná!“ Foto – TASR

Ministerstvo dopravy chce ešte do volieb rozbehnúť výstavbu južnej rýchlocesty R2 pri Lučenci a aspoň vyhlásiť tender na ďalší úsek s tunelom Soroška. Árpád Érsek z Mosta-Híd sa s tým musí ponáhľať nielen preto, aby tým urobil dojem na svojich voličov z juhu Slovenska ešte do februárových volieb.

Tlačí ho aj blížiaca sa povinnosť ukázať prepočty, ktoré diaľnice sú potrebné najviac, ktoré menej a do ktorých sa neoplatí investovať.  Vie, že aj cesta pri Lučenci, aj tunel Soroška by boli skôr v kategórii drahé a málo užitočné, a preto dáva veľa zo svojej ministerskej autority do snahy zrušiť nenápadnú vládnu úlohu o takzvanej prioritizácii diaľnic.

Stretával sa k tomu viackrát s bývalým ministrom financií Kažimírom, loboval teraz aj u ministra Kamenického a aj u premiéra. Stačilo by mu, aby sa úloha, ktorú mu uznesením nariadila vláda na základe odporúčaní štátnych analytických útvarov, presunula z konca októbra aspoň o pár mesiacov, a cesta pre pokrok v južných tendroch by bola otvorená.

Minister má totiž do 31. októbra spolu s analytikmi vytvoriť a zverejniť záväzný kľúč, podľa ktorého sa má rozhodovať o veľkých investíciách. Prioritu majú mať samozrejme také, ktoré sa najviac oplatia. Tie Érsekove by ale v rebríčku priorít dopadli zle, lebo po nich jazdí málo áut.

Iba tak sa dá vysvetliť, prečo ministerstvo najmenej rok a pol nedokáže s analytikmi nájsť dohodu ani o kritériách a teraz žiada ďalší odklad.

Výhody záväzného investičného plánu:

  • Do výstavby pôjdu prioritne úseky, ktoré sa najviac oplatí stavať. Má sa pritom vychádzať z objektívnych kritérií, ako sú počty áut a investičné náklady.
  • NDS sa potom môže sústrediť na to, čo je najdôležitejšie. Doteraz míňala zdroje na projektovanie mnohých úsekov, aj keď na výstavbu všetkých nebude mať dosť peňazí. Zároveň potom nemá poriadne pripravené úseky, ktoré sú najpotrebnejšie.
  • Plán môže tiež zabrániť politikom svojvoľne a neodborne zasahovať do investičných plánov NDS v snahe pomôcť svojim regiónom.
  • Takéto politické zásahy zároveň spôsobujú, že v stavebníctve je niekedy príliš málo a inokedy zase veľa práce.

Juhu sľúbil rýchlocesty

Érsek v roku 2017 sľúbil svojim voličom, že kým odíde, vyhlási verejné súťaže na 9 autostrád.

Podarilo sa mu to iba spolovice. Zo zoznamu 9 ciest mu zostali napríklad tri úseky na rýchlostnej ceste R2 pri Rimavskej Sobote a Rožňave. Z nich najdôležitejší a najdrahší je úsek s tunelom Soroška, ktorého investičné náklady by podľa odhadov mohli dosiahnuť 300 miliónov eur.

S týmto projektom majú dlhodobo problém analytici Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Ich výhradu, že tam bude jazdiť príliš málo áut, však čiastočne uznáva aj Érsek. „Keď sa začne stavať tunel Soroška, nedokážeme (ho) financovať zatiaľ z eurofondov, lebo sú tam také hustoty v tomto momente, že na to Európska komisia nepristúpi,“ povedal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Napriek tomu však doposiaľ trvá na tom, že tender vyhlási.

Investičný plán by mohol priniesť pochybnosti aj o ďalšom úseku na južnej R2 Kriváň – Mýtna medzi Zvolenom a Lučencom. Ani ten by sa v pláne nemusel dostať medzi najvyššie priority. O zákazku už firmy súťažia a NDS dokonca vyhodnocuje cenové ponuky. Najvýhodnejšiu podľa vyhodnotenia NDS predložilo združenie Doprastavu, ale v tendri ešte bežia námietkové konania.

Investovať do diaľnic rozumne

Érsekovi, ako aj iným ministrom však vláda zároveň uznesením nariadila, aby robili to, čo im odporúčajú štátni analytici.

A tí na prvom mieste žiadajú, aby vznikol záväzný investičný plán spolu s finančným krytím a harmonogramom. V prvom kroku sa má ÚHP spolu s ministerstvom dohodnúť na kritériách, podľa ktorých sa má spraviť rebríček priorít.

Vychádzať sa má zo vstupných nákladov, z dopravných intenzít, z toho, aké benefity cesta regiónu prinesie.

Plán sa odkladá

Kritériá výberu projektov mali byť pôvodne hotové už do konca roka 2018. Žiadala to vo svojej správe Implementačná jednotka na Úrade vlády (jej úlohou je presadzovať, aby sa odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze stávali realitou.)

Potom sa cieľ presunul na koniec októbra 2019 s tým, že investičný plán má byť hotový do konca roka.

Oficiálne zatiaľ tieto termíny platia. Neoficiálne sa na zúčastnených úradoch debatuje o ďalšom odklade na jún 2020. „Pri diskusiách o Priebežnej implementačnej správe za rok 2019 nás ministerstvo dopravy s touto požiadavkou oslovilo,“ potvrdila informácie zo zákulisia riaditeľka Implementačnej jednotky Miriama Letovanec.

Tlačové oddelenie ministerstva dopravy zvykne reagovať na novinárske otázky promptne a ochotne, ale v tomto prípade je zdržanlivé. Debaty o posune termínov len naznačilo. „Zodpovedne posúdiť hodnotu za peniaze jednotlivých projektov v rôznom štádiu prípravy je technicky mimoriadne komplikované a v prípade, ak má ísť o oficiálny vládny materiál, nie je možné ho uponáhľať,“ odpovedali úradníci z ministerstva.

Letovanec však na ďalší odklad nevidí dôvod, keďže na dokončenie kritérií a vytvorenie investičného plánu apelujú od apríla minulého roka. „Platné uznesenie vlády hovorí, že metodika má ambíciu byť hotová do 31. októbra 2019 a zásobník projektov má byť zverejnený najneskôr do 31. decembra 2019. Tento záväzok schválila vláda na svojom rokovaní v apríli tohto roka.“

Príprava sa podľa nej nachádza vo finálnej fáze, čo dokazuje, že termíny boli stanovené realisticky.

Ministerstvo dopravy Denníku E neodpovedalo na otázku, či úlohu splní, alebo nejakým spôsobom požiada o jej odklad.

Ďalší minister môže súťaž zrušiť

Ak NDS bez súhlasu analytikov vyhlási tender, nemusí to znamenať, že sa cesta aj postaví. S klesajúcimi preferenciami Mosta-Híd je čoraz väčšia šanca, že sa minister zmení.

Keď sa to stane, nový minister môže rozbehnutý tender zrušiť. Opäť to môže závisieť od jeho politického nastavenia a odvahy čeliť ďalším verejným protestom.

V minulosti sa už stalo, že po príchode nového ministra dopravy zrušili veľkú zákazku pre obavy, že ju Európska komisia nepreplatí. Bolo to v prípade výstavby tratí a železničnej stanice Filiálka v širšom centre Bratislavy. Železnice SR mali dokonca v tejto súťaži už aj vyhodnotené cenové ponuky a vybratú firmu.

V čom je problém

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka tu mal byť harmonogram už dávno a mala byť  o ňom seriózna verejná diskusia. Keďže harmonogram nebol, minister podľa neho svojvoľne uprednostňoval úseky na južnom Slovensku, ktoré sú dôležité pre Most-Híd.  „Malo by to oveľa väčší význam, keby to spravili včas a už minulý a tento rok podľa toho rozhodovali, ktoré úseky sa majú projektovo pripravovať.“

NDS si totiž za Érseka objednala projektovú dokumentáciu pre viaceré úseky južných rýchlociest, kde sa počíta s podpriemernou dopravou.

Keby napokon predsa len vznikol harmonogram priorít, podľa Kovalčíka by väčšina úsekov na južnej R2 mala veľmi vzdialený horizont realizácie, čo si vláda pred voľbami nechce pripustiť.

Čo Érsek sľúbil do volieb a ako to dopadne

(úseky, pre ktoré chcel vyhlásiť verejnú súťaž na dodávateľa stavby)

Úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (tunel Soroška),

NDS plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby na prelome rokov 2019 a 2020. Stavať sa má v lacnejšom polovičnom profile, čiže s dvoma jazdnými pruhmi. Aj tak sa ale nemusí dostať medzi priority v investičnom pláne. Úsek má hotovú dokumentáciu pre stavebné povolenie. Momentálne prebieha najzložitejšia časť prípravy – na základe rozhodnutia Okresného úradu životného prostredia Košice stavba musí byť posúdená podľa vodného zákona, čo si vyžiada približne šesť mesiacov.

Úseky R2 Zacharovce – Bátka a Bátka – Figa pri Rimavskej Sobote

NDS plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby po roku 2020, ak sa nájdu peniaze. Stavať sa má v polovičnom profile. Či by sa tieto úseky zaradili medzi priority v investičnom pláne, nie je isté. V oboch prípadoch je spracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie vo finálnej fáze.

Úsek R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa 

NDS predpokladá vyhlásenie súťaže na dodávateľa stavebných prác  v lete 2020. O projekte rokovali aj s analytikmi ÚHP, pričom posudzovali šesť rôznych variantov. Ekonomická analýza podľa NDS odporúča stavať cestu v plnom profile, čiže so štyrmi jazdnými pruhmi. Je to vďaka vyšším dopravným intenzitám. Či sa tento úsek dostane aj medzi priority v investičnom pláne, nie je isté.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Šéf žilinskej Kie: Aspoň raz mesačne sa pracuje dlhšie, lebo druhá zmena stojí v zápche

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Chýbajúca diaľnica na Kysuciach pravidelne komplikuje výrobu v žilinskej automobilke Kia. „Len pred dvoma dňami museli operátori zostať v práci dlhšie, pretože ďalšia zmena sedela v autobusoch v dopravnej zápche,“ opisuje v rozhovore šéf závodu Kyong-Jae Lee.

Zdieľať

Farmárska odnož J&T preskočí aj Babiša. Preberá statky, na ktorých zbili farmára Oravca

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Holding Sanagro, ktorý financuje J&T, mieri do prvej trojky najväčších slovenských agrárnych skupín. Pohltí farmy ESIN Group, ktoré sú známe spormi s farmárom Oravcom. Polia a lúky Sanagro sa tým rozšíria z 19- na 31-tisíc hektárov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Slovensko je medzi krajinami, ktoré Európska komisia varuje pred porušením rozpočtových pravidiel. Zásadnejšie námietky má k návrhom rozpočtov Talianska, Francúzska, Španielska a Belgicka, z ktorých je podľa komisie zrejmá nedostatočná snaha obmedziť vysoký verejný dlh.

Celková dlhová situácia eurozóny sa napriek očakávanému spomaleniu rastu zlepší, uviedla komisia v hodnotení rozpočtových plánov. Dlh eurozóny v pomere k hrubému domácemu produktu by mal klesnúť z tohtoročných 86 na 85 %.

V prípade Slovenska, Fínska, Portugalska či Slovinska je síce komisia spokojná s prístupom k znižovaniu dlhu, no upozornila, že tieto krajiny by sa mohli v budúcom roku podstatne odchýliť od strednodobých rozpočtových cieľov.

Návrhy rozpočtov ostatných sú v súlade s paktom rastu a stability, v ktorom sa krajiny EÚ zaviazali udržiavať dlh pod hranicou 60 % HDP či ho znižovať. Rozpočtové deficity zároveň nesmú prekročiť tri percentá.

„Hospodársky rast Európy čelí stále väčším rizikám, a preto je povzbudivé, že krajiny eurozóny ako Nemecko a Holandsko využívajú fiškálny priestor na podporu investícií. Mohli by však vyvinúť ešte väčšie úsilie,“ konštatoval podpredseda komisie Valdis Dombrovskis.

Európska komisia pripomenula, že tento rok prvýkrát od roku 2002 nevedie sa žiadnou krajinou konanie pre nadmerný deficit. (čtk)

Zdieľať

Do projektu ťažby zlata pri Kremnici chcú vstúpiť Austrálčania

Austrálska MetalsTech sa predbežne dohodla na vstupe do projektu ťažby zlata pri Kremnici, z ktorého chce vycúvať spoločnosť Arc Minerals. Cena transakcie má dosiahnuť 462-tisíc eur.

O potenciálnej zmene majiteľa projektu ťažby v lokalite Šturec informuje portál Themarketherald.com.au.

Podľa dohody má MetalsTech 45 dní na dokončenie technickej, právnej a finančnej hĺbkovej kontroly projektu.

Ak dôjde k transakcii, predávajúci získa nad rámec kúpnej ceny licenčný poplatok 2 austrálske doláre (1,23 eura) za každú uncu zlata nad súčasným odhadom zdrojov 1,5 milióna uncí.

Arc Minerals podľa webovej stránky investovala do projektu 30 miliónov amerických dolárov.

Ťažba zlata v Šturci sa začala v 8. storočí. Historická produkcia dosiahla 1,5 milióna uncí zlata a 6,7 milióna uncí striebra, píše ČTK. Ťažilo sa prevažne v podzemí, ale aj z niekoľkých malých otvorených jám.

MetalsTech upozornila, že predchádzajúcemu majiteľovi zabránil v rozvoji projektu zákaz kyanidu na Slovensku v roku 2014. Odvtedy sa zlepšilo používanie technológie bez kyanidu, ktorá je aj nákladovo konkurencieschopná.

Viac k téme: Slovensko je Klondike, povolenie ťažiť zlato stojí toľko ako stánok na vianočných trhoch

Zdieľať

Tesco vo štvrtok spúšťa 7. ročník Potravinovej zbierky, ktorá potrvá do 23. novembra. Môžu sa do nej zapojiť zákazníci v 120 obchodoch, prvý raz aj cez online verziu zbierky v e-shope. Vlani sa vyzbieralo 147 ton trvanlivých potravín a drogérie.

Zdieľať

UniCredit Bank umožnila klientom platiť cez Google Pay. Na Slovensku je tak deväť bánk s touto možnosťou platby. Apple Pay banka zaviedla v októbri .

Zdieľať

Emirates kúpia od Boeingu 30 nových lietadiel 787 Dreamliner

Aerolinky Emirates si objednali od Boeingu 30 lietadiel 787 Dreamliner v katalógovej cene 8,8 miliardy dolárov. Nadviazali tak na predbežnú dohodu spred 2 rokov, ktorá počítala s nákupom štyroch desiatok strojov tohto typu.

Najväčší letecký dopravca na Blízkom východe uzavrel dohodu s americkým výrobcom na medzinárodnom aerosalóne v Dubaji, informuje Bloomberg.

Prvé širokotrupé dreamlinery majú Emirates prevziať v roku 2023, píše portál Zdopravy.cz. Pre dopravcu pôjde o prvé stroje tohto typu vo flotile.

Ďalšia veľká objednávka Emirates na 150 strojov 777X, ktorá mešká, by mala byť zredukovaná na 126 lietadiel s dodávkou v roku 2021. I tak majú byť ich najväčším prevádzkovateľom.

Emirates začiatkom týždňa podpísali tiež dohodu s Airbusom, od ktorého kúpia 50 lietadiel A350-900 v cenníkovej hodnote 16 miliárd dolárov.

Dreamlinery 787 si objednali v Dubaji od Boeingu aj ďalšie spoločnosti. Dve lietadlá „pristanú“ vo flotile Biman Bangladesh Airlines, na dodávke troch strojov sa Boeing predbežne dohodol s leteckou spoločnosťou, ktorú zakladá ghanská vláda.

Zdieľať

Kópia Mony Lisy zo 17. storočia sa predala na aukcii v Paríži za 552 500 eur, čo je násobne viac ako odhadovaná cena 70- až 90-tisíc eur. Originál diela Leonarda da Vinci zo začiatku 16. storočia sa nachádza v parížskom múzeu Louvre.

„Úžasný výsledok [aukcie] svedčí o tom, že tento ikonický obraz ľudí neprestáva fascinovať,“ cituje Reuters Baukje Coenenovú, zástupkyňu aukčnej siene Sotheby’s.

Podobná kópia Mony Lisy sa začiatkom roka predala v aukcii Sotheby’s za približne 1,7 milióna dolárov, dopĺňa ČTK.

Foto - Sotheby's
Foto – Sotheby’s
Zdieľať

Slovensko pri sťažnosti europarlamentu týkajúcej sa umiestnenia Európskej pracovnej agentúry ako vedľajší účastník sporu podporí žalovanú stranu. Ministerstvo práce sa neobáva, že by agentúra v dôsledku sťažnosti nemala sídliť v Bratislave.

„Výber sa uskutočnil od začiatku výhradne na základe práva EÚ,“ uviedlo ministerstvo.

Európskemu parlamentu prekáža, že o sídle nového orgánu rozhodli členské štáty bez súhlasu poslancov. (čtk)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať