Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

S čím majú e-shopy u nás problém? Odpovede nájdete v grafoch

E-shopy musia spĺňať veľa zákonných povinností, no veľká časť z nich ich všetky nespĺňa. Oproti vlaňajšku síce stúpol počet elektronických obchodov, ktoré všetky povinnosti zo zákona dodržiavajú, stále však s nimi má problém vyše štyri pätiny e-shopov u nás.

Ukázal to prieskum portálu Nakupujbezpecne.sk, ktorý sa venuje aj certifikácii e-shopov. Prieskum zameraný na dodržiavanie zákonom stanovených požiadaviek v e-shopoch urobil portál už tretí rok po sebe.

Martin Bendík z portálu Nakupujbezpecne.sk odhaduje, že na Slovensku môže pôsobiť viac ako 8000 e-shopov. Pri výbere tých, ktoré zaradil do prieskumu, portál vychádzal z verejne prístupných databáz bánk, čo ponúkajú online platobné systémy. Z 897 aktívnych e-shopov zo zoznamov vybrali ako reprezentatívnu vzorku 300 e-shopov.

Všetky zákonné podmienky

 

1oprava
Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

Tretine údaje chýbajú?

Prieskum ukázal, že zďaleka nie všetky e-shopy zverejňujú povinné kontaktné údaje. Kým niečo vyše dve tretiny si túto povinnosť plní, takmer tretina neposkytuje spotrebiteľom všetky informácie, ktoré by mala.

Oproti predošlým rokom sa podľa prieskumu situácia zlepšila len mierne.

Povinné kontaktné údaje

 

Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

 

Najčastejšie pri kontrole nezverejňovali e-shopy názov registra, v ktorom sú zapísané (obchodný register alebo obvodný úrad) a čísla zápisu tohto registra, ktorý vykonal zápis. Pri niektorých e-shopoch chýbal telefonický kontakt či e-mailová adresa.

„Počas kontroly sme našli aj dva internetové obchody, ktoré na svojej stránke  nezverejňovali vôbec žiadne kontaktné údaje,“ uviedol Bendík.

Väčšina sídli v Bratislavskom kraji

Ak príde na kontroly e-shopov, alebo riešenie podnetov, najviac práce s nimi majú inšpektori v Bratislavskom kraji. V tomto kraji totiž podľa prieskumu sídli najviac elektronických obchodov.

“ Z toho môžeme predpokladať, že aj najviac spotrebiteľských podnetov riešil Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Bratislavský kraj, “ tvrdí Bendík.

Kde sídli najviac e-shopov

Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

 

Inšpektorát pre Bratislavský kraj prijal najviac podnetov aj  podľa výročnej správy SOI za rok 2014. Zaregistroval 3704 podnetov, sťažností a oznámení, čo predstavuje skoro tretinu na všetkých podnetov, ktoré prišli vlani na SOI.

Cenu za dopravu netaja

Pomerne dobre vyšli e-shopy v prieskume pri poskytovaní informácií o cene a podmienkach dopravy objednaného tovaru. Len štyri percentá totiž počas prieskumu o nich neposkytovali údaje.

Tieto informácie sú pritom dosť dôležité pri rozhodovaní sa, pretože môžu zvýšiť celkovú cenu objednaného tovaru, prípadne narušiť komfort v prípade, ak nie je dodanie tovaru z pohľadu spotrebiteľov dostatočne jednoduché.

Informácie o cene za dodanie tovaru

Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

„V rámci prieskumu sme zistili aj to, že jeden e-shop deklaroval cenu dopravného v určitej sume, ale po objednaní tovaru sme zistili, že si dopravné účtoval vo vyššej cene. Toto konanie je v rozpore s ustanoveniami zákona o ochrane spotrebiteľa, ak prevádzkovateľ poskytuje nejasné, nepresné a dvojzmyselné údaje,“ tvrdí Bendík.

Prieskum tiež ukázal, že oproti predošlým dvom rokom sa rozsah a pravdivosť údajov o doprave a cene za ňu zlepšili. „Podiel e-shopov, ktoré nezverejňovali alebo zverejňovali rozdielne informácie o dopravnom sa v porovnaní s účtovaným dopravným pri objednávke radikálne znížil.“ dodal Bendík.

Platba je u väčšiny jasná

Len o niečo horšie ako pri zverejňovaní údajov o doprave a dodaní tovaru dopadli e-shopy v prieskume z pohľadu informovania o spôsobe platby. Informácie o platobných podmienkach totiž počas prieskumu chýbali v šiestich percentách kontrolovaných e-shopov.

Informácie o platobných podmienkach

Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

„Nezverejňovanie informácie o možnostiach platby môže mať vplyv na rozhodnutie spotrebiteľa, či si daný produkt objedná alebo nie,“ vraví Bendík. Pripomína, že napríklad môže za tovar chcieť zaplatiť na dobierku, no v potvrdzujúcej správe sa môže od predávajúceho dozvedieť, že za tovar musí zaplatiť vopred.

„Každoročne sa však počet prevádzkovateľov, ktorí neinformujú o možnostiach platby ako o prípadných doplatkoch za zvolený spôsob platby znižuje,“ vraví.

Odstúpenie od zmluvy je problém

Ak väčšina predošlých podmienok daných zákonom nespôsobuje podľa prieskumu vážne problémy, inak je to pri poučení spotrebiteľa o jeho práve odstúpiť od zmluvy do 14 dní od doručenia tovaru. Bendík tvrdí, že tak ako v predošlých rokoch, aj v tomto roku, dopadla táto podmienka pri hodnotení e-shopov najhoršie.

Vyše dve tretiny – 70 percent – e-shopov, zaradených do prieskumu neinformovali o možnosti odstúpiť vôbec, alebo dostatočne.

Informovanie o odstúpení od zmluvy 

Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

No nie všetky e-shopy nezverejňovali informácie o odstúpení od zmluvy vôbec, mnohé to však robili nesprávne. Podľa Bendíka najčastejšie poskytovali nepresné a zavádzajúce informácie. Ďalšou chybou bolo, že časť e-shopov im dávala kratšiu dobu na odstúpenie od zmluvy – len sedem pracovných dní, táto lehota bola pritom už predĺžená na 14 dní.

Oproti uplynulým dvom rokom je podľa Bendíka vidieť v tejto oblasti zlepšenie. „Môžeme predpokladať, že bolo ovplyvnené aj účinnosťou nového zákona, časť predávajúcich legislatívne zmeny zapracovali do obchodných podmienok. Ale aj z rozhodnutí kontrolných orgánov je zrejmé, že predávajúci majú najčastejšie nedostatky v poučení o práve na odstúpenie od zmluvy,“ dodal.

Záručnú dobu niektorí krátia

Prieskum ukázal, že desatina e-shopov nezverejnila správne, alebo vôbec dĺžku záručnej doby výrobkov.

Zdroj: Nakupujbezpecne.sk

 

Niektoré e-shopy dĺžku nezverejňovali, ďalšie ju v zverejnených informáciách skrátili takým spôsobom, že nezačne plynúť prevzatím tovaru spotrebiteľom, ale už dňom vystavenia faktúry, prípadne dňom, keď bol tovar odovzdaný prepravcovi. V takých prípadoch by spotrebiteľ prišiel o niekoľko dní až týždňov záruky.

„V dvoch prípadoch sme sa stretli aj s tým, že záručná lehota bola iba 12 mesiacov,“ tvrdí Bendík.

No oproti minulým rokom ukázal prieskum potešujúci trend. Počet e-shopov, ktoré boli zahrnuté do prieskumu a  nezverejnili dĺžku záručnej doby, alebo ju zverejnili nesprávne, sa oproti uplynulým rokom znížil o viac ako polovicu.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Maroš Šefčovič vyhlásil, že Rusko a Ukrajina ukázali dobrú vôľu do ďalších rokovaní, ktoré by mohli viesť k uzavretiu novej zmluvy o tranzite ruského plynu cez Ukrajinu. Podpredseda eurokomisie pre energetickú úniu to uviedol po ďalšom kole rokovaní so zástupcami oboch krajín. (čtk)

Zdieľať

Líder strany Za ľudí Andrej Kiska obvinil vládu zo zlyhania v súvislosti s prepúšťaním v košických oceliarňach U. S. Steel. Premiér Peter Pellegrini mu odkázal, že ako prezident mohol pomôcť riešiť situáciu vo fabrike, a vyčítal mu, že počas cesty do USA navštívil centrálu Facebooku namiesto U. S. Steelu.

Čo navrhuje Kiska: Podľa Kisku musí vláda v súvislosti s prepúšťaním v U. S. Steele, ako i v ďalších podnikoch na Slovensku, prijať konkrétne aj legislatívne opatrenia.

„Po prvé, už dnes je potrebné pripraviť legislatívny rámec na prácu v skrátenom pracovnom čase – ‚kurzarbeit‘, ako je to v Nemecku a iných krajinách, aby podniky nemuseli prepúšťať ľudí, ale mohli ich nechať pracovať, a aby štát vykryl prípadné finančné straty,“ uviedol bývalý prezident. V prípade straty práce vzniká podľa neho pre ľudí obrovský problém.

Zároveň je podľa neho potrebné pripraviť prepusteným ľuďom reálnu rekvalifikáciu. Uviedol, že podľa portálu ponúkajúceho voľné miesta bolo v Košiciach tento rok 12-tisíc voľných pracovných miest. Neobsadené miesta zahŕňajú oblasť informačnej techniky, programátorov do výroby či montérov.

„My potrebujeme automaticky, keď človek príde o miesto, pripraviť preňho skutočnú rekvalifikáciu. Nie administratívnu budovu, kde ľudia budú sedieť a niekto im bude hovoriť, ako sa majú motivovať v živote, ale skutočnú fabriku na reálne preškoľovanie podľa požiadaviek praxe,“ konštatoval.

V čom vidí zlyhanie: Kiska uviedol, že v košickom U. S. Steel už prišlo o prácu tento rok 1400 ľudí, pričom plánované zníženie stavu zamestnancov do roku 2021 je o 2500.

„Kríza postihuje nielen U. S. Steel, ale valí sa na celú našu krajinu, no tu už prepukla naplno,“ povedal.

Vládu obvinil, že zlyháva. Konštatoval, že sú aj objektívne dôvody problémov, ako je prepad ceny ocele, americko-čínska obchodná vojna i celkové znižovanie objednávok.

„Na druhej strane treba povedať, že vláda dala tomuto podniku opakovane finančnú podporu. Ak mu dala podporu, tak má právo klásť aj nepríjemné otázky: čo sa stalo, že sa vyviezla viac ako miliarda eur zisku zo Slovenska preč, prečo sa neinvestovalo strategicky do rozvoja fabriky, a prečo fabrika nie je pripravená na takéto obdobie?“ vyhlásil.

Premiérova odpoveď: Pellegrini reagoval, že Kiska mohol vo funkcii prezidenta priložiť ruku k spoločnému dielu a prispieť konkrétnymi činmi k riešeniu situácie v továrni.

„To by však počas svojej návštevy USA musel navštíviť centrálu tejto spoločnosti v Pittsburghu alebo nastoliť tento problém na stretnutiach na najvyššej úrovni, ktoré sa nikdy neuskutočnili. Pán Kiska totiž pred týmito štátnickými povinnosťami uprednostnil návštevu Facebooku a iné osobné priority, ktorým podriadil aj program cesty v USA,“ vyhlásil premiér. (tasr)

Zdieľať

Premiér Pellegrini sa stretol s predstaviteľmi zamestnávateľských zväzov, debatovali o spomalení ekonomického rastu. „Už zajtra zverejní ministerstvo hospodárstva akčný plán na podporu slovenskej ekonomiky a slovenského priemyslu,“ rečnil Pellegrini.

Za jeden z najvážnejších problémov označili na stretnutí slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia.

„Slovenský legislatívny proces je koncipovaný tak, že nielen vláda, ale aj parlament má svoju legislatívnu právomoc a rokovací poriadok umožňuje prijať zásadné zmeny v zásadných zákonoch tejto krajiny v priebehu dvoch mesiacov,“ povedal Pellegrini.

Aktuálne sa debatuje napríklad aj o minimálnej mzde.

„Veľkou témou bola síce minimálna mzda, ale ani jeden z predstaviteľov slovenských zamestnávateľov nemal problém s minimálnou mzdou ako takou,“ povedal Pellegrini, podľa ktorého je problém skôr v desiatkach iných zákonov, ktoré sú s minimálnou mzdou previazané.

Zdieľať

Ceny ropy dnes obnovili rast. Obchodníci vyhodnocujú riziká, ktoré prináša výpadok dodávok zo Saudskej Arábie po víkendovom útoku dronmi na jej ropnú infraštruktúru. Brent pridával pred 17:00 1,5 percenta na 64,14 dolára. (reuters)

Zdieľať

Tender na opravy za 200 miliónov bol nefér, rozhodol ÚVO. Cesty zostanú deravé

Sľubované opravy ciest za 200 miliónov za tejto vlády nebudú, lebo štátni cestári vyberali stavbárov cez diskriminačnú súťaž, ktorú musia zrušiť, informoval Trend.

Širší kontext: 

  • Stav ciest prvej triedy sa dlhodobo zhoršuje, čo prispieva k nehodám.
  • V roku 2004 bola v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave pätina ciest, v roku 2011 vyše polovica.
  • Po roku 2012 sa to trochu zlepšilo vďaka eurofondom, ale cesty sú stále v horšom stave než napríklad v roku 2005.
  • Je to preto, lebo štát v posledných rokoch preferoval nákladnú výstavbu diaľnic a cesty prvej triedy zanedbával.
  • Pritom investície do opráv ciest prvej triedy môžu byť efektívnejšie, čo zvykne odporúčať aj Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií.

Čo sa stalo:

Minister dopravy Árpád Érsek zabezpečil na opravy ciest peniaze zo štátneho rozpočtu. Súťaž vyhlásila Slovenská správa ciest v máji.

Hodnota zákazky 200 miliónov eur bez DPH je na slovenské pomery prelomová. Veľkoplošné opravy ciest sa v minulosti financovali len z eurofondov, aj to v menších objemoch.

Počas štyroch rokov po podpise zmluvy štát plánoval opraviť každoročne 130 kilometrov ciest prvej triedy vo všetkých ôsmich krajoch.

Ministerstvo a Slovenská správa ciest sa chceli pri výbere stavebných firiem vyhnúť nekonečným výberovým konaniam, ktoré stále niekto napáda a brzdí.

Preto plánovali vybrať v jednom veľkom tendri tri firmy a s nimi podpísať rámcové zmluvy na štyri roky.

Potom by im zadávali čiastkové zákazky na konkrétne cestné úseky, o ktoré mali tri firmy medzi sebou súťažiť v elektronickej aukcii.

Argumenty proti:

Takéto podmienky nevyhovovali menším stavebným firmám. Jeden z nich namietal na Úrade pre verejné obstarávanie, že pravidlá súťaže vytvárajú riziko „ťažkého kartelu“ a neodôvodnene diskriminujú väčšinu súťažiteľov.

Nespokojná firma podľa rozhodnutia úradu namietala, že súťaž „fakticky umožňuje splnenie podmienok výlučne rádovo pár hospodárskym subjektom s vysokou ekonomickou silou a vylučuje z hospodárskej súťaže malé a stredné podniky, čo je v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní“.

Rozhodnutie o zrušení súťaže je už právoplatné. „Podľa navrhovateľa rozdelenie zákazky na menšie časti by, naopak, vylúčilo diskrimináciu a viedlo k súťaži viacerých súťažiteľov a vo finále by pre kontrolovaného prinieslo výhodnejšiu cenu,“ uvádza sa v rozhodnutí.

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR
Zdieľať

Tržbu v systéme eKasa aktuálne eviduje vyše 124 000 pokladníc z celkového počtu približne 220 000 evidovaných v systéme eKasa. Najviac nepripojených pokladníc je v sektore maloobchodu, tvrdí finančná správa.

Zo štatistík finančnej správy vyplýva, že 28,58 % z nepripojených pokladníc je v sektore maloobchod (potraviny, nápoje, textil, domáce potreby), nasleduje veľkoobchod s 12,89 % a ubytovacie a stravovacie zariadenia s 12 %.

Finančná správa upozorňuje podnikateľov, ktorí evidujú tržby v pokladnici a ešte neprešli na systéme eKasa, aby to urobili čo najskôr. Čas majú len do konca roka.

Počet pokladníc zapojených do systému eKasa stúpa. Aktuálne je v systéme eKasa evidovaných 218 154 pokladníc, z toho 124 204 už aj v systéme eKasa eviduje tržbu, teda vydáva pokladničné doklady.

Zdieľať

Na splatnosti pohľadávok zatiaľ nevidno žiadne problémy, v 3. kvartáli sa splatnosť dokonca skracovala

Platobné termíny v slovenskom strojárstve sú oveľa dlhšie ako pred rokom. Pred rokom si podľa platobného barometra firmy Atradius dovoľovali firmy svojim odberateľom splatiť faktúry do 33 dní, teraz je to až 44 dní. Podniky si tým zrejme chcú udržať konkurencieschopnosť v zahraničí.

Firma Atradius, ktorá sa venuje poisťovaniu pohľadávok, robila prieskum v treťom kvartáli tohto roka v siedmich krajinách na viac ako 1,5 tisícke firiem.

Z jej aktuálneho platobného barometra vyplýva, že firmy ešte stále zažívajú dobré časy, peniaze inkasujú včas častejšie ako pred rokom.

No snažia sa viac zaujať svojich obchodných partnerov tým, že im poskytujú obchodný úver. Jednoducho im dovolia zaplatiť s odloženou splatnosťou. A to nielen v strojárstve, ale celkovo.

Kým vlani podľa prieskumu dávalo obchodný úver svojim odberateľom viac ako 51 percent klientov, tento rok dovolilo platiť neskôr 91,5 percent firiem.

Je to najviac v tomto regióne, kde priemer predajov s úverom presahuje 67 percent.

Hlavné zistenia:

  • Firmy dávajú viac obchodných úverov, aby lepšie obstáli v konkurencii na zahraničných trhoch.
  • Potrebujú však stabilitu platobných podmienok ako kompromis medzi výhodami a nákladmi poskytovania úveru zákazníkom.
  • Preto vo všeobecnosti nie sú naklonení voľnejším platobným podmienkam. Väčšina slovenských podnikov v prieskume (77 %) vyžaduje zaplatenie faktúry od biznis klientov v priemere do 33 dní od fakturácie.
  • Je to síce viac oproti 31 dňom v minulom roku, no stále pod 37-dňovým regionálnym priemerom.
  • Firmy sa starajú o to, aby náklady na rozšírenie úverov neprevážili nad jeho výhodami. Napríklad pri upomienkovaní k neuhradeným faktúram sú oveľa aktívnejšie (57 %) ako ich kolegovia v krajinách strednej a východnej Európy (36%).

V ktorých sektoroch sa ukazuje najviac problémov:

  • Najvyššiu úroveň obchodného úverového rizika na domácom trhu vykazuje podľa prieskumu firmy Atradius slovenské stavebníctvo, kde je štvrtina faktúr po splatnosti.
  • Segmenty s najvyšším podielom pohľadávok odpísaných ako nevymožiteľných sú chémia a strojárstvo, ktoré prichádzajú o približne dve percentá pohľadávok.

Celkový obraz platobného sveta firiem je stále celkom pozitívny a firmy sú optimistické vo svojich očakávaniach.

  • Za posledný rok sa priemerná platobná disciplína biznis zákazníkov zlepšila. Zvýšili sa platby včas z 72,1 % pred rokom na aktuálnych 76,2 % faktúr.
  • Podniky na Slovensku tak zinkasujú oneskorené platby v priemere o tri dni skôr ako minulý rok (41 dní od fakturácie, oproti 45 dňom vlani).
  • Napriek tomu zostalo 22 percent  z celkovej hodnoty faktúr biznis odberateľom ku dňu termínu splatnosti bez úhrady.
  • Ak podnikom vypadnú príjmy pre zlú platobnú morálku, na 54 percent z nich to nemalo žiadne závažné dôsledky. Štvrtina však musela vyplatiť svojich vlastných dodávateľov s oneskorením alebo požiadať o predĺženie kontokorentného úveru.
  • Oveľa viac respondentov (81%) než v krajinách strednej a východnej Európy (60 %) očakáva, že platobná morálka ich biznis zákazníkov zostane počas nasledujúcich mesiacov bez zmeny.