Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonomický newsfilter: Lex Haščák by mal zaujímať aj J&T, Kmotríka, Babiša či Petra Kellnera

Dobrý deň, Ekonomický newsfilter prináša presné fakty, dôležité súvislosti, je prehľadný a stručný. Dnes má 1142 slov – 5 minút čítania. Pripravil ho Konštantín Čikovský.

Podcasty nájdete na: Apple Google Spotify Podbean Amazon Alexa RSS


1. Dankove reči o dlhu neboli úplne mimo, ale…

Slovensko si tento týždeň požičalo vyše 130 miliónov eur na 9 rokov so záporným úrokom, čo znova otvára debatu o tom, či by sa štát nemal predzásobiť lacnými peniazmi.

Politický kontext: 

  • O potrebe masívne investovať hovorili v minulosti politici celej vládnej koalície, keď chceli do zákona o dlhovej brzde vložiť výnimku na investície najmä do diaľnic. Nič z toho nebolo, lebo nemali dosť hlasov.
  • Aktuálne hovoril opakovane o užitočnosti verejných investícií aj na úkor dlhu predseda SNS Andrej Danko, ktorý Smeru vyčítal konzervatívny prístup jeho ministerstva financií.

Čo na to ekonómovia:

Väčšina odborníkov sa zhoduje, že limity dlhovej brzdy treba zmeniť tak, aby sa posudzoval len čistý dlh. To by umožnilo uchovávať zásoby relatívne lacnej hotovosti.

Problémom je riziko, že ak sa otvorí zákon o dlhovej brzde, môže sa v parlamente tento zákon aj úplne zmrzačiť.

Požičiavanie si peňazí so záporným úrokom automaticky neznamená, že na nich štát zarába. V čase záporných úrokov sú totiž v mínuse nielen pôžičky, ale aj úložky. Za držanie veľkej „hotovosti“ sa teda fakticky platí pokuta.

V perspektíve dlhého obdobia nízkych úrokov potom stráca zmysel si požičiavať lacno do zásoby.


2. Malé firmy nebudú musieť prispievať na dovolenky

Parlament neschválil rozšírenie povinnosti uhrádzať takzvané rekreačné poukazy aj zamestnancom malých firiem.

Čo bolo v návrhu:

  • Aj firmy s menej ako 50 zamestnancami mali od roka 2021 dostať povinnosť preplatiť sumu 275 eur z 500-eurovej dovolenky na Slovensku všetkým zamestnancom s riadnym pracovným pomerom dlhším ako 2 roky. Malé firmy by to stálo podľa vládneho výpočtu do sto miliónov eur ročne, hoci by to bol uznaný daňový náklad.
  • Uhrádzať sa mali aj rekreácie detí a rodičov zamestnancov. Neschválením novely zostane táto povinnosť len firmám s viac ako 49 zamestnancami a nebude sa povinne platiť dovolenka rodičov zamestnanca.

Politický kontext: Člen vládnej koalície Most-Híd v utorok nepodporil návrh SNS na vznik ministerstva cestovného ruchu a v stredu to zopakoval pri rekreačných poukazoch.

Vedenie parlamentu potom presunulo dôležité hlasovania na pondelok.


3. Lex Haščák by postihol nielen Pentu

Parlament bude zrejme už na decembrovej schôdzi rozhodovať o takzvanom Lex Haščák, ktorý má obmedziť koncentráciu vlastníctva v zdravotníctve a prepojenie médií s firmami, ktoré podnikajú aj s verejnými zdrojmi.

Navrhovateľom zákona je strana PS/Spolu.

Prečo to je dôležité:

  • PS/Spolu to považuje za jednu zo svojich hlavných tém, a preto na nej bude pravdepodobne trvať aj po parlamentných voľbách.
  • Regulácia vzťahov v zdravotníctve môže výrazne oslabiť postavenie Penty v jej kľúčovom sektore.
  • Regulácia vzťahu médií a dodávateľov verejného sektora môže znížiť mieru zneužívania médií v prospech konkrétnych obchodných záujmov jej majiteľov.
  • Oba typy regulácií môžu znížiť hodnotu firiem, ktorých sa to týka, aj keby im nebolo dokázané zneužitie ich postavenia.

Ako chcú PS/Spolu regulovať zdravotníctvo: Návrh sa ani netají tým, že chce znížiť vplyv Penty. Faktickým cieľom je prinútiť ju pod hrozbou pokút , aby do dvoch rokov predala hociktoré dve z troch druhov svojich zdravotníckych aktív (lekárne Dr. Max, poisťovňa Dôvera, nemocnice Svet zdravia + polikliniky Pro Care).

Okrem toho má zákon vytvoriť register, z ktorého by bolo jasné, ako vlastne poisťovne platia nemocniciam a laboratóriám. Zmluvy sú aj teraz verejné, ale nie je z nich jasné, kto komu koľko a za akých podmienok naozaj platí.

Reakcia Penty: Penta  hovorí, že poisťovňa Dôvera nijako nezvýhodňuje ich zdravotnícke zariadenia, no zároveň pripomína, že integrácia prináša v zdravotníctve vyššiu efektivitu a lepšiu liečbu.

Penta už v súčasnosti hľadá partnera pre svoju sieť nemocníc, ale tvrdí, že mu ponúka len menšinu.

Ako chcú PS/Spolu regulovať médiá: Protimonopolný úrad by mal strážiť, aby žiadne významnejšie médium (obrat nad 1 mil. eur) nemalo rovnakého vlastníka, ako firma vo veľkom objeme dlhodobo obchodujúca s verejným sektorom.

Z príkladov použitých v komunikácii PS/Spolu by zákon napríklad zakazoval,

  • aby Petr Kellner získal aj podiel vo výbere mýta aj v televízii Markíza,
  • J&T by nemohli mať aj televízie aj správcovskú firmu pre druhý dôchodkový pilier,
  • Penta by nemohla vlastniť zdravotnú poisťovňu aj skupinu médií okolo Plus 7 dní.
  • Ivan Kmotrík by zrejme nemohol vlastniť televíziu, ktorej kľúčovým klientom sú eurofondové ministerstvá, a popri tom ešte byť dôležitým dodávateľom učebníc pre školstvo.
  • Andrej Babiš by zasa možno podľa takého zákona bol v konflikte záujmov za to, že vlastní Hospodárske noviny, poberá agrodotácie a jeho podnik má sľúbenú daňovú úľavu za vyše 50 miliónov eur.

4. Prezidentka môže pribrzdiť utajovanie IT zákaziek

Združenie

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy a tamojší zamestnávatelia a odbory volajú po masívnych, dlhovo-financovaných investíciách +

  • Európskemu sektoru umelej inteligencie dominuje niekoľko krajín, veľké firmy a muži.
  • Štatistika: Ako nám pribúda povrchu, ktorý si prisvojujeme

Minúta po minúte

Zdieľať

Automobilka Jaguar Land Rover je otvorená vstupu do partnerských aliancií za účelom zníženia nákladov na vývoj technológií. O korporátnu fúziu s konkurenčným výrobcom však nemá záujem, vyhlásil výkonný šéf JLR Ralf Speth.

„Cítime tlak, ktorý vytvára dopyt po znížení uhlíkových emisií a vývoj elektrických vozidiel,“ cituje Spetha agentúra Reuters.

Na otázku, či sa automobilka alebo jej materská spoločnosť Tata Motors usilujú o fúziu pre JLR, odpovedá nie. „Dokážeme prežiť samostatne.“

JLR sa v tomto roku dohodla s BMW na spoločnom vývoji súčiastok pre elektrické autá.

Nový elektrický prírastok:

Jaguar už predáva svoje prvé elektrické SUV I-Pace.

Plne elektrická má byť aj nová generácia najluxusnejšieho sedanu XJ. Výrobca zatiaľ nepovedal, kedy uvedie na trh nové XJ.

Zdieľať

Slovenská ekonomika by podľa OECD mala v roku 2019 vzrásť o 2,5 %, v roku 2020 o 2,2 % a v roku 2021 o 2,6 %. To je menej, ako nateraz predpokladajú domáce i iné medzinárodné inštitúcie, upozornila Národná banka Slovenska.

Novembrový ekonomický výhľad OECD predpokladá, že rast globálneho HDP bude v najbližších rokoch dosahovať v porovnaní s minulosťou výrazne nižšie hodnoty. Rast svetového hospodárstva by sa mal zvoľniť z 3,5 % v minulom roku na 2,9 % v rokoch 2019 a 2020.

OECD očakáva výrazné ochladenie rastu globálneho obchodu. Rast svetovej obchodnej výmeny by sa mal spomaliť z 3,7 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,6 % v roku 2020 a 2,3 % v roku 2021.

OECD zdôrazňuje, že v horizonte predikcie naďalej pretrvávajú významné negatívne riziká. Popri možnom spomalení čínskej ekonomiky sú stále najväčšou hrozbou pokračujúce obchodné spory globálneho charakteru, ako aj možné nedosiahnutie obchodnej dohody v termíne prechodného obdobia po (pravdepodobne usporiadanom) brexite.

Organizácia odhaduje, že tarifné opatrenia prijaté USA a Čínou v priebehu tohto roka (zapracované v prognóze) spôsobia zníženie globálneho rastu o 0,3 až 0,4 percentuálneho bodu v roku 2020 a 0,2 – 0,3 percentuálneho bodu v roku 2021.

V základnom scenári OECD očakáva, že rast HDP eurozóny sa spomalí z 1,9 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,1 % v roku 2020 a 1,2 % v roku 2021.

Zdieľať

Aston Martin má prvé SUV. Z problémov ho má vytiahnuť Čína a ženy

Foto - Aston Martin
Foto – Aston Martin

Luxusná automobilka Aston Martin vstupuje do rastúceho segmentu športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Od nového modelu DBX si sľubuje zlepšenie finančnej kondície, ktorá upadá od vlaňajšieho vstupu na burzu. Chce ním tiež osloviť viac žien.

Nové SUV predstavili súčasne v Los Angeles a Pekingu, keďže USA a Čína by preň mali byť kľúčovými trhmi, píšu Financial Times.

Cena DBX je 158-tisíc libier. Prichádza na trh v neľahkom období pre výrobcu.

Ako sa (ne)darí Aston Martin:

  • akcie automobilky od októbra 2018, keď ich uviedla na burzu, spadli o 80 percent;
  • tržby firmy poznačilo globálne spomalenie dopytu po autách;
  • ekonomiku ťažia náklady na prípravu novej fabriky vo Walese.

Aston Martin dúfa, že DBX osloví viac zákazníkov mimo Británie. Na ostrovoch generuje približne štvrtinu celkových tržieb.

Automobilka vkladá nádeje najmä do Číny, ktorá je najsilnejším trhom prémiových SUV. Približne polovica jej zákazníkov na čínskom trhu sú už teraz ženy.

S DBX vstupuje Aston Martin do najhorúcejšieho trhového segmentu. Silný rast predaja aj ziskovosti v ňom vykazujú konkurenti Lamborghini (model Urus) aj Maserati (model Levante).

Aston Martin plánuje výrazne zvýšiť odbyt. K súčasnému ročnému predaju zhruba 6-tisíc áut chce pridať do 5-tisíc kusov SUV, píše Reuters.

Zdieľať

Potravinárska komora Slovenska navrhuje, aby darovanie potravín po dátume minimálnej trvanlivosti zostalo na dobrovoľnej báze. Odporúča, aby novelu zákona, ktorá má zakotviť povinné darovanie potravín, pred schválením prediskutovali odborníci na bezpečnosť potravín a zdravie.

PKS síce oceňuje snahu predkladať návrhy riešení aj na také dôležité otázky, ako je plytvanie potravinami. No tvrdí, že pri zavedení povinnosti darovať charitatívnym organizáciám všetky potraviny, ktorým uplynula doba minimálnej trvanlivosti, pokiaľ sú bezpečné, vznikajú mnohé problémy.

Komora upozorňuje, že dátumom minimálnej trvanlivosti sú označené tisícky položiek. Za otázne považuje, či sú charitatívne organizácie kapacitne a technologicky na takýto krok pripravené.

„Druhá, nemenej dôležitá otázka, je bezpečnosť spotrebiteľa, najmä rizikových skupín, ako sú starší ľudia. Potravinári po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti nemôžu garantovať zachovanie typických chuťových či senzorických vlastností potravín. Otázne preto je, či príjemcovia darovaných potravín, najmä sociálne zariadenia, budú spôsobilé rozpoznať bezpečnosť potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti na jej konzumáciu,“ reaguje PKS.

Viac k téme nájdete tu.

Zdieľať

Elektromobily z čínskej fabriky Tesly majú prísť na trh v januári

Tesla plánuje odštartovať dodávky elektromobilov Model 3 vyrobených v novej čínskej fabrike v januári. Je to ďalší signál, že sa približuje k masovej produkcii vozidiel na najväčšom automobilovom trhu na svete.

Tesla chce začať postupne dodávať zákazníkom elektrické sedany zo závodu v Šanghaji pred prvým dňom Čínskeho nového roka, ktorý pripadne na 25. januára, píše Bloomberg.

V októbri automobilka uviedla, že štart dodávok očakáva v prvom kvartáli 2020. Bližší termín nespresnila.

Na trh by mali ako prvé putovať vozidlá, ktoré Tesla vyrobí v úvodnej várke produkcie „vo veľkom“, nie kusy, ktoré nedávno zmontovala v menšom počte.

Čínska fabrika Tesly je prvá v krajine, ktorú celú vlastní zahraničná automobilka. Zároveň je to prvý závod Tesly mimo domovských Spojených štátov.

Pre jej šéfa Elona Muska bude rozhodujúcim testom toho, či dokáže udržať ziskovosť.

Zdieľať

OECD zvýšila prognózu rastu ekonomiky eurozóny v tomto aj v budúcom roku. V roku 2019 predpokladá zvýšenie HDP o 1,2 %, na budúci rok prírastok o 1,1 %. V oboch prípadoch ide o zlepšenie o 0,1 bodu oproti prechádzajúcim odhadom.

Rast svetovej ekonomiky by mal v tomto aj v budúcom roku dosiahnuť 2,9 percenta, odhaduje OECD v novembrovej prognóze.

Išlo by o najslabšie tempo od globálnej finančnej krízy pred desiatimi rokmi.

Svetová ekonomika sa podľa OECD potýka s negatívnymi dosahmi obchodných konfliktov, slabých podnikateľských investícií a pretrvávajúcej politickej neistoty, čo zvyšuje riziko dlhodobej hospodárskej stagnácie.

Podľa OECD slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,5 percenta. V budúcom roku by sa tempo rastu HDP malo zvoľniť na 2,2 percenta.

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad uložil automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler súhrnnú pokutu 100 miliónov eur. Podľa jeho zistení sa v rozpore so zákonom dohadovali na cenách ocele, ktorú nakupovali od dodávateľov.

Podľa úradu platili výrobcovia vozidiel ceny, na ktorých sa vopred spoločne dohodli, najmenej do roku 2016, uvádza Reuters.

V spojení v tejto veci boli v rokoch 2004 až 2013.

Vyšetrovanie prípadu trvalo tri a pol roka. Všetky tri firmy verdikt prijali.

Kto koľko zaplatí:

  • BMW uhradí 28 miliónov eur;
  • Daimler má platiť 23,5 milióna eur;
  • Volkswagen sa k výške sankcie, ktorú má uhradiť, odmietol vyjadriť.

Podľa kartelového úradu sa ceny oceľových výrobkov, na ktorých sa dohodla trojica automobiliek, podieľajú na konečnej cene vozidla menej ako 1 percentom.

Zdieľať

Štvrtkový parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti nie je uznášaniaschopný. Na programe mal aj návrh kandidáta Petra Helexu na post predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií.

Helexa je aktuálnym šéfom Slovenskej pošty a súhlasil, že vystúpi pred poslancami aj mimo oficiálneho programu výboru.

Americká obchodná komora a tri podnikateľské zväzy listom žiadali, aby Helexa verejne odpovedal na otázky o svojich plánoch a odbornosti.

Zdieľať

Následky klimatickej zmeny sú podľa verejnosti najdôležitejšia téma, ktorou by sa mali zodpovedné firmy zaoberať. V prieskume Focusu pre Business Leaders Forum prekonali ekologické témy aj popularitu podpory znevýhodnených, vzdelávania a boja proti korupcii.

Zdieľať

Spojené štáty podržali Nemecko, aby nespadlo do recesie

Američania pomohli Nemecku vyhnúť sa recesii. Nemecký vývoz do Spojených štátov napriek obchodnému napätiu zrýchlil v 3. štvrťroku medziročný rast na 7,6 percenta, v predchádzajúcom kvartáli sa zvýšil o 5,3 percenta.

Export do Číny, ktorá je najdôležitejším obchodným partnerom Nemecka, v 3. štvrťroku takmer stagnoval, píše Reuters.

Spojené štáty boli vlani po Číne a Holandsku tretím najväčším odbytiskom pre nemecké výrobky. Obe krajiny si medzi sebou vymenili tovar za 177,8 miliardy eur.

Motorom nemeckej ekonomiky býva tradične vývoz, ktorému sa však prestáva dariť.

Môže za to globálne napätie vyvolané americko-čínskou obchodnou vojnou, hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zvýši dovozné clá na európske automobilky a obavy z brexitu

Nemecko sa tesne vyhlo recesii:

Nemecká ekonomika vykázala v 3. štvrťroku prekvapujúco nepatrný medzikvartálny rast o 0,1 percenta a vyhla sa tak technickej recesii.

Ťahala ju najmä domáca spotreba, výdavky štátu a stavebníctvo. Lepší výsledok než v 2. kvartáli napokon zaznamenal aj export.

Zdieľať

Google zastaví možnosť cieliť politickú reklamu na konkrétnych užívateľov podľa ich predpokladaných preferencií. Inzerenti ju budú môcť naďalej zameriavať podľa veku, pohlavia či bydliska užívateľov.

Nové pravidlá začnú platiť od budúceho týždňa v Británii, kde budú v decembri parlamentné voľby, píšu Financial Times.

V EÚ vstúpia do platnosti do konca tohto roka, v ostatných krajinách začiatkom januára 2020.

Google tiež oznámil, že bude podnikať kroky proti zjavne zavádzajúcim informáciám v politických reklamách.

V tom sa líši od Facebooku, ktorý sa nechystá overovať fakty v politickej reklame, uvádza BBC.

Politická reklama má relatívne nízky podiel na celkových príjmoch Googlu z inzercie, ktoré vlani dosiahli zhruba 116 miliárd dolárov.

Zdieľať

Donald Trump pripustil, že Apple by mohol získať ďalšie úľavy z ciel na súčiastky dovážané z Číny. Firma už získala výnimky na komponenty pre počítače Mac Pro, no snaží sa tiež o úľavy z taríf, ktoré majú začať platiť v decembri.

Trump hovoril o clách počas návštevy fabriky Applu v americkom Austine, píše Bloomberg.

Pripomenul, že Apple je v nevýhode oproti Samsungu, ktorého smartfóny nie sú dotknuté clami. Podľa Trumpa je to nefér.

Clá na čínsky dovoz, ktoré majú byť zavedené v decembri, by sa mohli dotknúť aj súčiastok potrebných na výrobu hodiniek Apple Watch, počítačov iMac a niektorých dielov smartfónov iPhone.

Apple vyrába svoje zariadenia prevažne v Číne, kde má bližšie k dodávateľom a tiež prístup k množstvu kvalifikovanej lacnej pracovnej sily.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať