Denník N

Ekonomický newsfilter: Črtá sa nečakaný prírastok pre bratislavský Volkswagen

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Dobrý deň,

najprv z príbehu brexitu, ktorý sledujeme, len veľmi stručne: Európska únia včera odsúhlasila odklad najviac o tri mesiace s tým, že Briti môžu odísť, ak sa dohodnú, aj skôr.

Zatiaľ sa nedohodli, Boris Johnson večer nezískal podporu pre predčasné voľby, čo však neznamená, že to nebude skúšať ďalej. Ďalšie dôležité informácie podrobnejšie: majú 955 slov a sú na 4 minúty čítania. Pripravil Oliver Brunovský.

Podcasty nájdete na: Apple Google Spotify Podbean Amazon Alexa RSS


1. VW Slovakia možno dostane Karoq a Passat

VW Slovensko sa mal koncom tohto roka dozvedieť, aká budúcnosť ho čaká aj v súvislosti s masívnym prechodom koncernu na výrobu elektrických áut.

Tie Bratislava teraz nedostane, s platformou ID.3 štartuje v novembri závod v nemeckom Zwickau.

Pozastavenie výstavby závodu plánovaného v Turecku pre turecké vojenské operácie v Sýrii však zrejme rozhodovanie koncernu urýchlilo a Bratislava je podľa odborných automobilových portálov v hre o model Passat.

Automotive News Europe navyše tvrdí, že sa už rozhodlo o presune časti výroby SUV Škoda Karoq, na ktorý nestačia české kapacity.

Prečo práve Passat a Karoq: Úspešné české SUV nestačí Škoda Auto vyrábať, vypomôcť s ním malo Turecko, a Passat mal neistý turecký závod prevziať úplne. Od októbra 2022 musí totiž uvoľniť linky v Emdene, pretože aj táto nemecká fabrika prejde na elektromobily.

Bude to ešte súboj, pretože o lukratívne modely sa chcú pobiť aj Česi.

Špekulácie, podľa ktorých chce koncern mladoboleslavskú škodovku orientovať na „východnú“ produkciu, aby konkurovala najmä rumunskej Dacii, vyprovokovali odborárov a tí chystajú na november petíciu s leitmotívom: „Nie sme ovce, ktoré len tak sledujú, ako nás chce niekto poškodiť.“

Šéf Volkswagenu Herbert Diess na to reagoval, že Škoda Auto má „zo všetkých značiek koncernu najväčší potenciál rastu“, a preto jej chce koncern poskytnúť väčšie výrobné kapacity.


2. Prečo môže byť Kellner v Markíze a Nove nebezpečný 

Správou dňa, a zrejme mediálnym obchodom štvrťstoročia v regióne, je predaj piatich lídrov televíznych trhov na Slovensku, v Česku, v Bulharsku, Slovinsku a v Rumunsku (s presahom aj do Moldavska) dovedna s 30 kanálmi spoločnosti PPF Petra Kellnera.

Central European Media Enterprises je kótovaná na NASDAQ-u a pražskej burze. Kellner ju kupuje za 2,1 miliardy eur.

Kellner (55) je pritom veľmi nenápadný hráč – neposkytuje rozhovory, na verejnosť z času na čas pustí jednu oficiálnu fotografiu, o jeho biznis stratégiách sa prakticky nič nevie.

Napriek tomu je podľa aktuálneho rebríčka Forbesu s prehľadom najmajetnejším biznismenom regiónu (s výnimkou Ruska), jeho majetok Forbes odhaduje na 15,5 mld. USD a radí ho na 73. miesto na svete.

Prečo treba v piatich štátoch zvýšiť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie