Denník N

Ekonomický newsfilter: Fiat Chrysler znova skúša fúziu a tentoraz mu to možno vyjde s PSA

Šéf Stellantisu Carlos Tavares vidí šancu v úzkej kooperácii s Volkswagenom a Renaultom. Foto - TASR/AP
Šéf Stellantisu Carlos Tavares vidí šancu v úzkej kooperácii s Volkswagenom a Renaultom. Foto – TASR/AP
Komplexné IT riešenia. Kompletne od VNETu. Poďme robiť biznis spolu v časoch ktoré sa menia

Život v biznise a ekonomike ešte včera naplno pulzoval. Prinášame rýchly prehľad toho najdôležitejšieho, je na 5 minút čítania a má 1297 slov. Pripravil Oliver Brunovský.


1. Spojenie Fiat Chrysler + PSA môže vytvoriť ďalší automobilový gigant

Automobilové skupiny Fiat Chrysler a PSA sa zrejme už dohodli na fúzii. Ak naozaj došlo k dohode, zrodil by sa štvrtý najsilnejší automobilový konglomerát sveta s trhovou hodnotou okolo 45 mld. eur a s produkciou 8,7 mil. áut ročne. Zastrešoval by nielen značky Fiat, Chrysler, Peugeot a Citroën, ale napríklad aj Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Lancia či Maserati…

Aké je to vážne: Keďže sa už hovorí o tom, že výkonným riaditeľom skupiny by mohol byť  šéf PSA Carlos Tavares a predstavenstvo by zastrešil zasa najvyšší predstaviteľ Fiat Chrysler (FCA) John Elkann, rokovania zjavne dosť pokročili.

Hoci nič ešte nie je isté, pretože FCA ani PSA zatiaľ dosiahnutie finálnej dohody oficiálne nepotvrdili a nevie sa ani, či má ísť o úplnú fúziu alebo len voľnú alianciu, v noci na dnes už podľa zdrojov svetových médií podmienky spojenia schválili obe predstavenstvá.

K opatrnosti však nabáda skúsenosť, že Fiatu v roku 2015 nevyšiel pokus o spojenie s General Motors a ani tohto roku v lete s Renaultom.

Prečo spájanie dáva zmysel: Automobilky sú pod obrovským globálnym tlakom, ktorý ešte zvyšuje potreba investovať do technológií „čistejších“ áut. Zdieľanie nákladov na vývoj a výrobu komponentov by im uvoľnilo ruky na nové investície. Obaja partneri sú v hľadaní spojencov veľmi aktívni.

Zdroj – Statista, Denník E

Kto je kto: Fiat Chrysler Automobiles vznikli v roku 2014 zlúčením talianskeho Fiatu a amerického Chryslera, ktorý Fiat vykúpil pred hrozbou bankrotu. Skupina má v strednej Európe len jednu produkčnú základňu v poľskej Bialsko-Bialej.

Citroën a Peugeot sa spojili v roku 1976, Opel Vauxhall do skupiny pripojili predvlani.

Táto skupina má fabriky v Trnave, vyrába aj v českom Kolíne (spoločný podnik s Toyotou) a rozsiahlejšia výrobná základňa Oplu je v Nemecku a Poľsku.


2. Rada od 282 milionárov: Chystajte si

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ekonomický newsfilter

  • Ekonomický newsfilter Denníka E píšu skúsení editori Oliver Brunovský, Ján Kováč a Radoslav Tomek
  • Nové vydanie sumáru najdôležitejších udalostí z ekonomiky a spoločnosti vychádza každý deň najneskôr o 7:00 ráno, súčasne so zverejnením na webe posielame aj newslettrovú verziu (aktivujte si odber tu)
  • Do 8:00 ráno garantujeme zverejnenie audioverzie pre predplatiteľov, ktorí si ho môžu vypočuť na webe alebo v aplikácii Denník N
  • Ostatní poslucháči si ho môžu vypočuť po 12:00 na kanáli Denník E kdekoľvek počúvate podcasty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie