Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: 12 médií hodnotí nového majiteľa Markízy

Hlavné témy aktuálneho MediaBrífingu – týždňového newslettra o médiách a žurnalistike:

  • Ako médiá reagujú na nového majiteľa Markízy a Novy.
  • Ženy urobia celé vydanie časopisu National Geographic.
  • Zakladateľ Wikipédie chce vytvoriť novú sociálnu sieť.
  • Twitter morálne víťazí nad Facebookom v otázke politických reklám.

Reprofoto – TV Markíza

Mediálny obchod desaťročia. Spoločnosť PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera kupuje skupinu CME, ktorá vlastní televízie Markíza, Nova a ďalšie stanice v Bulharsku, Rumunsku a Slovinsku. Hodnota transakcie sa odhaduje na 2,1 miliardy dolárov. V uplynulých dňoch o tom vznikli desiatky článkov – najmä v českých médiách.

Kto sa v tom má vyznať? Čitateľ MediaBrífingu! Prinášame prehľadný sumár reakcií redakcií médií:

Aktuality píšu, že televízia Markíza môže skončiť v Pente. „Je veľmi pravdepodobné, že si Kellnerova skupina PPF nebude chcieť nechať celú sieť televízií, ale že si nechá len českú TV Nova,“ napísal Peter Bárdy. „Ak sa nám tu rysuje scenár, že PPF bude predávať Markízu a cena nebude privysoká, je veľmi reálne, že Penta bude prvá v rade, kto o ňu prejaví záujem.“ Ak by sa to stalo, bol by to podľa šéfredaktora Aktualít veľký problém.

Trend sa bližšie pozrel na fungovanie Markízy. „Posledné štyri roky bola televízia v zisku, vlani z predaja inzercie zinkasovala vyše 80 miliónov eur. (…) Celkové tržby televízie dosiahli vlani 91 miliónov eur, medziročne o šesť percent viac. Markíza zarobila 14,2 milióna eur (–2 %).“ Televízia v posledných rokoch šetrila: „So sesterskou Novou sa spojila napríklad pri riadení technologických procesov, odbavovaní vysielania a viac spolupracovala aj pri výrobe programov. Zhruba päť miliónov eur ročne ušetrila po tom, čo v roku 2017 skončila s bezplatným šírením svojho vysielania na anténe.“

Denník E pripomína, že PPF vlastní u nás a v Česku telekomunikačného operátora O2. „Operátori sa dnes už nesústreďujú len na predaj paušálov na telefonovanie či surfovanie, predávajú aj obsah. O2 má už dnes vlastný športový kanál, ktorý má vysielacie práva na najkvalitnejšiu futbalovú súťaž na svete – na Ligu majstrov,“ napísal Dušan Mikušovič. „Podobný trend vidieť napríklad aj na inom projekte Orange Šport, keď si ďalší silný telekomunikačný hráč tiež vytvoril vlastný športový kanál, či na Telekome. Ten prevádzkuje detský kanál Ťuki, hudobnú Folkloriku a do konca roka chce spustiť komediálnu stanicu Comedy House.“ Denník E tiež podrobne popísal, na čom zarába Petr Kellner.

Český Deník N urobil rozhovor s analytikom Janom Potůčkom. „Na českom trhu môže byť zaujímavé spojenie O2 TV a televízie Nova. Nova mala silné voľne šírené programy. Vždy však mala snahu ponúkať aj platené stanice. Napríklad na poli športového vysielania by bolo zaujímavé spojenie Novy Sport a O2 TV Sport,“ vraví Potůček. Biznisovo sa teda PPF bude snažiť ponúkať čo najviac spoplatneného obsahu. Potůček však dodáva, že nákup televízií nie je len o peniazoch. „Je to vyslovene vplyvový nástroj.“ Deník N ešte v marci zverejnil vizualizáciu celého impéria Petra Kellnera – v Českuv zahraničí.

Respekt si veľmi šťastne zvolil hlavnú tému najnovšieho vydania: „Kto ovládne Českú televíziu a Novu“. Tému pritom vyberali ešte predtým, ako bol oznámený predaj CME. „Kto vlastní Novu, vlastní aj vplyv,“ píše šéfredaktor Erik Tabery. Ten je presvedčený, že Kellner nekupuje televíziu len ako ekonomickú investíciu. „Ako jeden z mála veľkých hráčov tu nevlastní médiá či nejakú politickú stranu. Má síce svojho prezidenta Miloša Zemana, ale jeho zdravotná kondícia musela v PPF vyvolať otázky: Kto bude

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie