Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonomika sa spomalila, problém majú subdodávatelia automobiliek, robotu im berie Maďarsko

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Vývoj slovenskej ekonomiky v treťom štvrťroku nepotešil, medziročne rástla len o 1,3 percenta, čo znamená, že sa spomaľuje už tretí kvartál za sebou. Zároveň ide o najpomalší rast od tretieho kvartálu 2013.

Ešte v prvom kvartáli rástla ekonomika medziročne o takmer štyri percentá. Dôvodom výrazného spomalenia je najmä zhoršujúci sa zahraničný vývoj, klesá priemyselná aktivita aj export.

„Už druhýkrát v tomto roku tak slovenská ekonomika výrazne negatívne prekvapila a ukazuje sa, že hospodárske spomalenie v eurozóne a najmä v Nemecku na ňu dolieha veľmi výrazne,“ hovorí makroekonóm VÚB banky Michal Lehuta.

S takým spomalením ekonomického rastu nerátali vo svojich prognózach ekonómovia vládneho Inštitútu finančnej politiky (IFP) ani Národnej banky Slovenska. „Výkon ekonomiky zaostal za prognózou, čo vytvára riziko pre rozpočet verejnej správy,“ uviedol vládny inštitút v rýchlom komentári.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovenské domácnosti sú tak v pohode, že NBS je z toho nervózna
  • Trest: Bývalý šéf Váhostavu-SK Ján Kato dostal podmienečný trest za zvýhodňovanie veriteľa, prijal dohodu o vine a treste
  • Dovolenky: Štát bude opäť meniť zákon o zájazdoch, upraviť ho musí po tlaku z Bruselu
  • Doprava: V piatok opäť spustia pravidelné lety z bratislavského letiska na Ukrajinu
  • IT: Slovensko kleslo na 50. miesto v rebríčku digitálnej konkurencieschopnosti
  • EÚ: Nezamestnanosť stúpla na 7,4 %, rástla piaty mesiac v rade
  • Značky: H&M na budúci rok zatvorí 250 predajní, čo je 5 % celkového počtu, prispôsobuje sa zmene návykov zákazníkov
  • USA: Fed predĺžil do konca roka obmedzenie výplaty dividend a zákaz nákupu vlastných akcií

Keď Danko v Pellegriniho časoch pretláčal rekreačné poukazy, zarábala na nich obídením súťaže Kmotríkova firma

Demonštrácia za gastrolístky v roku 2011. Ilustračné foto - TASR
Demonštrácia za gastrolístky v roku 2011. Ilustračné foto – TASR

V štátnych zákazkách na elektronické stravné lístky a rekreačné poukazy sa za predchádzajúcej vlády darilo Kmotríkovej firme GGFS. Tá sa ku kontraktom dostala potom, čo sa viaceré úrady vyhli súťaži tým, že do hodnoty zákazky nezarátali hodnotu poukazov ani gastrolístkov. Podľa Úradu pre verejné obstarávanie porušili zákon.

Koronavírus potvrdili v prvom podniku, ktorý je kľúčový pre zasýtenie krajiny. Hyza má však aj záložné riešenie

Archívne foto - TASR
Archívne foto – TASR

Najväčším domácim hydinárňam Hyza dnes nepribudol nový prípad nákazy koronavírusom, a tak dúfajú, že sprísnené opatrenia začínajú zaberať. Ak by však museli prerušiť výrobu, materský Agrofert má pre slovenský trh riešenie v podobe dovozu mäsa z hydinární v Česku.

Minúta po minúte

Vatikán prvýkrát zverejnil detailné dáta z rozpočtu a sľúbil, že jeho finančné toky budú v budúcnosti „priehľadné ako sklo“. Informácie o príjmoch, výdajoch a majetku prezentoval šéf ekonomického sekretariátu kardinál Alves.

Katolícka cirkev vlani hospodárila s deficitom 11 miliónov eur, keď výdaje dosiahli 318 miliónov a príjmy 307 miliónov.

Necelú pätinu príjmov – 56 miliónov eur – tvorili príspevky od veriacich. V roku 2018 dosahoval schodok 75 miliónov eur. (čtk)

Arca Capital varuje ľudí pred klamlivými letákmi s poplašnými správami, podala trestné oznámenie na neznámeho páchateľa v súvislosti s ich distribúciou. Popiera informácie o konkurze Arca Capital Slovakia a iných spoločností, ktoré sú terčom útokov.

„Bezprecedentné útoky s cieľom vyvolať paniku boli zatiaľ zaznamenané voči spoločnostiam TeHo Topoľčany a TeHo Bardejov, ktoré prevádzkujú teplárne, ďalej voči spoločnosti Delia potraviny, prevádzkujúcej sieť maloobchodných predajní a kaviarní, a spoločnosti AAH Plastics, ktorá vyrába náhradné diely pre automobilky,“ špecifikovala spoločnosť.

Letáky a upozornenia obsahujú podľa skupiny vysoko zavádzajúce a klamlivé informácie rôzneho charakteru s cieľom vydesiť zákazníkov, klientov, zamestnancov a obyvateľov miest, kde skupina Arca pôsobí. „Autor letákov úmyselne a účelovo šíri hoaxy a iné nepravdivé informácie, ktorých cieľom je vyvolať vážne znepokojenie. Takéto konanie môže byť kvalifikované ako trestný čin šírenia poplašnej správy, ako aj trestný čin poškodzovania cudzích práv,“ dodala spoločnosť.

V letákoch sa má písať napríklad o úpadku viacerých spoločností alebo o hromadnom prepúšťaní. „V letákoch týkajúcich sa spoločností TeHo Topoľčany a TeHo Bardejov sa objavili informácie, že obyvatelia miest Topoľčany a Bardejov majú počas najbližšieho zimného vykurovacieho obdobia očakávať výpadok kúrenia a dodávok teplej vody,“ spresnila skupina.

„Skupina Arca Capital kategoricky odmieta všetky informácie uvedené v spomínaných letákoch a dôrazne upozorňuje, že ide o informácie nezakladajúce sa na pravde, ktoré nielenže predstavujú útok na spoločnosti zo skupiny Arca Capital, ale sú spôsobilé vyvolať vážnu paniku a strach medzi obyvateľmi jednotlivých miest, prípadne zamestnancami či dodávateľmi jednotlivých firiem,“ vyjadrila sa skupina.

Popiera aj všetky informácie o úpadku a konkurze spoločnosti Arca Capital Slovakia a ostatných spoločností, ktoré sú terčom tohto útoku. (tasr)

Desať stoličiek namiesto tridsiatich. Malé bistrá musia vymyslieť, ako prežiť s 2-metrovými rozostupmi medzi stolmi

Desať stoličiek namiesto tridsiatich. Malé bistrá musia vymyslieť, ako prežiť s dvojmetrovými rozostupmi medzi stolmi. Druhú vlnu v gastre prežijú len tí, ktorých to baví. „Pokiaľ vás to nebaví, nenájdete silu ráno vstať a tešiť sa do práce,“ vraví majiteľka populárneho bratislavského bistra Soupa.

Nové berlínske letisko Willyho Brandta získalo potrebné povolenia na prevádzku, otvoreniu k 31. októbru tak už nič nebráni. Pôvodne malo začať fungovať už v roku 2011, termín bol niekoľkokrát odložený.

„Letisko Willyho Brandta je jedným z najvýznamnejších infraštruktúrnych projektov Nemecka,“ povedal brandenburský minister dopravy Guido Beermann, podľa ktorého je letisko kľúčové pre rozvoj tejto spolkovej krajiny.

Viac o novom letisku:

  • nachádza sa na juhu Berlína, začalo sa budovať pred 14 rokmi. Pre problémy s včasným dokončením sa stalo symbolom neschopnosti politikov doťahovať veľké stavebné projekty;
  • zatiaľ bude otvorený iba Terminál 1, ktorého ročná kapacita 27 miliónov cestujúcich v koronakríze postačuje;
  • hotový je tiež Terminál 2 s kapacitou 6 miliónov pasažierov ročne, ktorý bude slúžiť ako rozšírenie jednotky. Začiatok jeho prevádzky sa predpokladá najskôr na jar budúceho roka;
  • v budúcnosti má nahradiť dve berlínske letiská Tegel a Schönefeld. (čtk)
Foto - Berlin Airport
Foto – Berlin Airport

Košičania si budú chodníky v zime odpratávať sami, mesto im za to zaplatí. Magistrát spúšťa 20. októbra aplikáciu Zimná údržba. Softvér, za ktorý mesto zaplatilo lokálnej firme 65-tisíc eur, má administrovať čistenie a udržiavanie 40 km chodníkov.

Košičania, ktorí sa do aplikácie zaregistrujú, dostanú na starosti dokopy 800 rôznych úsekov chodníkov, o ktoré sa budú celú zimu starať.

Aplikácia pre nich automaticky vytvorí zmluvu, ktorú však musia podpísať osobne na magistráte mesta. Následne inkasujú paušálny príspevok 200 eur na obdobie od polovice novembra do konca marca. Za každý aktívny deň údržby dostane správca chodníka extra päť eur.

Marketing mesta pracuje s výpočtom, že „ak by bola zhruba rovnaká zima ako naposledy, zaregistrovaný používateľ by počas jej trvania zarobil 500 eur.“

„Hľadáme teda 800 Košičanov, ktorí sú ochotní pomôcť, záleží im na svojom okolí a chcú si aj privyrobiť,“ agituje vedenie Košíc.

Mesto sa chce týmto spôsobom zbaviť nepopulárnych tabuliek s nápisom „Chodník je v zimnom období neudržiavaný“, ktoré minulú zimu vyrástli po celých Košiciach na miestach, kde mesto nevedelo zabezpečiť údržbu chodníkov.

Mesto kvôli projektu navýšilo rozpočet na zimnú údržbu o 300-tisíc eur.

Zvolený úsek údržby je naviazaný na trvalý pobyt používateľa a jeho okolie. Vždy, keď nasneží, aplikácia upozorní používateľov, že na ich úsekoch je potrebné vykonať údržbu. Či si svoje povinnosti splnili zdokladujú tak, že do aplikácie nahrajú fotku chodníka pred odpratávaním a po ňom.

Šestnásť úsekov ciest 2. triedy v Trnavskom kraji má byť zaradených do pilotnej časti projektu čiastočného spoplatňovania ciest tejto kategórie. Pôjde o úseky, ktoré sú paralelné s cestami vyššej triedy a najmä nákladná doprava ich využíva, aby sa vyhla poplatkom na diaľnici.

Projekt inicioval Trnavský samosprávny kraj, jeho predseda a zároveň predseda združenia samosprávnych krajov SK8 Jozef Viskupič na tému dopravy v Trnave rokoval s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom.

Medzi navrhované spoplatnené úseky by patrilo napríklad 30 kilometrov cesty I/51 od severného obchvatu Trnavy po hranicu s Trenčianskym krajom, cesta II/572 od hranice s Bratislavským krajom po Dunajskú Stredu v rovnakej dĺžke, cesta od Senice po Sobotište, od Trstína po Vrbové a ďalšie.

Ako zdôraznil minister, projekt bude musieť odlíšiť tranzitnú dopravu od miestnej obslužnej dopravy. Rátajú s kompenzáciami pre slovenských dopravcov, ktorí sú podľa jeho slov v ťažkej situácii.

„Máme pre nich pripravené schémy, ide predovšetkým o zásadné zníženie cestnej dane, ktorá bude adresná. Regulovať chceme najmä tranzitnú dopravu, vieme, ako dopravnú obsluhu – pekárov, mliekarov, zo systému vylúčiť,“ povedal Doležal.  Zdôraznil, že ministerstvo v žiadnom prípade nepripravuje spoplatnenie ciest druhej triedy ako celku.

„My potrebujeme zvýšiť kvalitu života a bezpečnosť v našich obciach, odkiaľ prichádza čoraz viac protestov proti dosahom prejazdu nákladnej tranzitnej dopravy,“ konštatoval Viskupič.

Na rokovaní boli témami priority štátu vo výstavbe ciest. Hovorili aj o potrebe vzniku nástroja, ktorý by umožnil participáciu štátu na dopravných projektoch, ktoré spadajú pod samosprávy, no tie nemajú prostriedky na ich financovanie. Príkladom toho môže byť oprava cesty pri vstupe do Hlohovca, na ktorú samospráva nemá dostatok prostriedkov, a štát aktuálne nemá nástroj, ako do procesu vstúpiť. „V každom kraji je projekt, na ktorý vyšší územný celok finančne nestačí,“ povedal Doležal. (tasr)

Ľudí, ktorí pre koronu nebudú vedieť splácať pôžičky, nebude veľa, ukazuje druhá vlna prieskumu NBS. V auguste neočakávalo zlepšenie svojej situácie 12 percent ľudí, ktorí si odložili splátky, v júni to bolo 9 % z nich.

  • Domácnosti, ktoré si nevybavili odklad alebo inú úľavu, z veľkej časti predpokladajú riadne splácanie svojich úverov od budúceho roka. Väčšina buď očakáva zlepšenie svojej finančnej situácie, alebo ani nezaznamenala zhoršenie.
  • Z opýtaných domácností, ktoré si zatiaľ nevybavili odklad či inú zmenu, necelých 6 % očakáva, alebo plánuje zmenu úverových podmienok, v rámci toho si ešte plánuje požiadať o odklad 1 %.

NBS tvrdí, že domácnostiam sa výrazne zlepšila ekonomická a finančná situácia, väčšina domácností považuje aktuálny stav za porovnateľný s predkrízovým obdobím.
V prvej vlne prieskumu väčšina zadlžených domácností (90 % z tých, ktorí si vybavili odklad alebo inú zmenu a 60 % z ostatných) poukázala na zhoršenie finančnej situácie počas krízy (strata zamestnania, pokles príjmu a pod.).
Tento podiel sa aktuálne znížil na približne tretinu v prípade oboch skupín. Na predkrízové úrovne sa podľa NBS zotavila aj spotreba domácností.

Křetínský s Tkáčom sa opäť usilujú o väčší vplyv v Metre

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč sa ďalej snažia zvýšiť svoj 29,9-percentný podiel v reťazci Metro. Ostatným držiteľom akcií ponúkajú za ne viac, než sa očakávalo. Dvojica investorov sa pokúsila ovládnuť nemecké Metro už vlani, no neuspela.

Majitelia akcií Metra sa môžu rozhodnúť, či využijú ponuku a predajú svoje podiely do 29. októbra. Křetínský a Tkáč vstúpili do Metra v roku 2018 prostredníctvom firmy EP Global Commerce, sú v ňom najväčším akcionárom.

Za jednu kmeňovú akciu, ktorej držitelia majú právo hlasovať na valnom zhromaždení, ponúka EPGC 8,48 eura. Za prioritnú akciu, s ktorou nie sú spojené hlasovacie práva, ale spravidla vyššia dividenda, dostane jej majiteľ 8,89 eura.

Aký majú plán

Křetínského a Tkáčova firma nepočíta s tým, že by v Metre získala viac než 50 % akcií s hlasovacími právami. Chce mať len väčšiu flexibilitu a zároveň nechce mať povinnosť podať ponuku na úplné prevzatie.

Keď EPGC minulý mesiac oznámila svoj zámer, akcie Metra sa výrazne spevnili. Správna rada reťazca pritom uviedla, že ponuka firmu výrazne podhodnocuje.

Ako je na tom Metro:

  • v posledných rokoch predáva niektoré divízie, aby sa mohlo sústrediť na kľúčové veľkoobchodné aktivity;
  • má v 25 krajinách 770 veľkoobchodov Cash & Carry, ktoré zamestnávajú 150-tisíc ľudí;
  • na Slovensku prevádzkuje šesť veľkoobchodov a čerpacie stanice, v posledných rokoch posilňuje rozvoz tovaru priamo k zákazníkom. (čtk, n)

Firmy po celom svete získali za prvých 9 mesiacov roka z IPO akcií 122 miliárd dolárov, čo je najviac za dva roky. Záujem o akcie zvýšili stimulačné opatrenia centrálnych bánk a tiež nízke úrokové sadzby.

Suma, ktorú získali európske firmy pri burzových debutoch, klesla o tretinu. V Ázii a USA stúpla hlavne vďaka technologickým firmám, ktoré ťažili z koronakrízy.

Objem peňazí získaných z ponúk akcií v Ázii sa zvýšil medziročne o 75 %, na americkom kontinente o 13 %. V Európe klesol na 9 miliárd dolárov, čo je najmenej od roku 2012.

Banky zarobili na poplatkoch z primárnych ponúk 8,43 miliardy dolárov, najviac za deväť mesiacov od roku 2007. V USA vzrástli príjmy z poplatkov na rekordných 4,2 miliardy dolárov.

Najväčšie IPO v regiónoch:

  • USA – zatiaľ najvyššia bola tento rok ponuka poskytovateľa cloudových úložísk Snowflake (viac ako 3 miliardy dolárov). Akcie firmy pri debute na burze približne zdvojnásobili hodnotu;
  • Ázia – na vstup na burzu sa pripravuje finančno-technologická firma Ant Group, ktorá patrí internetovému gigantu Alibaba. IPO by mohlo prekonať doterajší rekord Saudi Aramco z vlaňajška. Z ponuky v Hongkonge a Šanghaji by Ant Group mohla získať až 35 miliárd dolárov;
  • Európa – medzi hŕstku dokončených ponúk sa zaradil internetový predajca The Hut Group. Vstup na burzu pripravuje poľská internetová aukčná sieň Allegro.

Spojené štáty tiež zaznamenali rozmach vstupu na burzu v prípade firiem špecializovaných na akvizície, označovaných skratkou SPAC.

Tieto firmy bez konkrétneho obchodného plánu využívajú peniaze získané z ponuky na nákup inej spoločnosti, ktorá potom prostredníctvom akvizície automaticky vstúpi na burzu. (čtk, reuters)

Smer chce v piatok podať návrh na zvolanie mimoriadnej schôdze v parlamente, na ktorej by mali ministri predstaviť okamžité opatrenia na záchranu svojich rezortov v dôsledku koronakrízy.

Predseda strany Robert Fico dodal, že schôdza by sa mohla konať budúci utorok (6. 10.) alebo v stredu (7. 10.), pretože predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina) ju musí zvolať do siedmich dní.

Strana už začiatkom týždňa avizovala, že zbiera podpisy na zvolanie schôdze. Chce, aby parlament uznesením zaviazal členov vlády, aby v najbližších siedmich dňoch vystúpili pred parlamentom a každý minister odpovedal na základnú otázku, a to, čo ide robiť v týchto dňoch pre záchranu svojho rezortu. (tasr)

Najfalšovanejšie z ochranných respiračných pomôcok boli respirátory, poukázal na to úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Jeho predsedníčka Katarína Surmíková Tatranská upozornila, že nie všetky rúška sú rovnako kvalitné, no ich správne nosenie má význam.

„Ak sa textilné rúška správne nosia, majú svoj efekt a zohrávajú dôležitú úlohu pri potláčaní šírenia infekcií, a to tým, že minimalizujú šírenie respiračných kvapôčok uvoľňovaných pri hovorení, kašľaní alebo kýchaní. Môžu tak poskytnúť primeranú úroveň ochrany v prostredí okolo infikovaných osôb,“ uviedla.

Ako vysvetlila riaditeľka Výskumného ústavu textilnej chémie – Chemitex Dana Rástočná Illová, problém bol pri dovoze filtračných tvárových polmasiek, čiže respirátorov, kde dovozcovia deklarovali certifikáty, ktoré sa nevzťahovali k danému respirátoru.

„My sme to v niektorých prípadoch preverovali aj u notifikovanej osoby v zahraničí, konkrétne vo Veľkej Británii, ktorá bola uvedená na dokumentoch. Prišla nám odpoveď, že dokumenty sú správne, my sme ich vydali, ale na respirátory, ktoré ste nám poslali na fotografiách, sa to nevzťahovalo,“ doplnila s tým, že notifikovaná osoba musí vedieť identifikovať respirátor počas celej jeho životnosti.

Produkty úrad pre normalizáciu neskúša, ale autorizuje slovenské firmy na ich skúšanie a posudzovanie. Certifikáty slovenských skúšobní sú uznané aj v ostatných krajinách Európskej únie.

V súvislosti s certifikáciou ochranných rúšok sa na úrad obrátila aj správa štátnych hmotných rezerv. „Pri kontrole certifikátov od potenciálnych dodávateľov úrad zistil, že v mnohých prípadoch výrobky na ochranu dýchacích ciest buď nemali žiadne certifikáty, alebo mali certifikáty vydané skúšobňami, ktoré boli autorizované na iné výrobky,“ komentovala Surmíková Tatranská.

Riaditeľka odboru skúšobníctva a európskych záležitostí Monika Laurovičová vysvetlila, že rúška môžu byť textilné, papierové, plastové alebo z iných materiálov. Zásadou je, aby bol materiál zdravotne bezchybný.

O skúšanie a certifikáciu textilných rúšok žiadali v posledných mesiacoch najmä slovenskí výrobcovia. Vydaných bolo približne 40 certifikovaných. „Pozitívne je, že počas skúšania textilných rúšok, ktoré boli doručené do skúšobne v Žiline, nebol zaznamenaný žiadny prekročený obsah škodlivej chemickej látky, ktorá by sa nachádzala v textilnom materiáli,“ povedala.  (tasr)

V piatok po vyše polroku opäť spustia pravidelné lety z bratislavského letiska na Ukrajinu. Wizz Air obnoví lety do Kyjeva a od soboty aj do Ľvova. Koncom októbra pridá Wizz Air lety z Bratislavy do Odesy a späť.

Od konca októbra bude z Bratislavy prevádzkovať priame lety do Kyjeva, na letisko Kyjev-Boryspiľ, aj Ryanair s frekvenciou letov trikrát týždenne.

Aké pravidlá platia

Vstup na Ukrajinu

  • Osoby, ktoré vstupujú na územie Ukrajiny, sa musia preukázať poistnou zmluvou alebo potvrdením o poistení liečebných nákladov spojených s observáciou a liečbou COVID-19.
  • Poistenie musí byť platné počas celého pobytu na území Ukrajiny a uzatvorené v  poisťovacej spoločnosti, ktorá má zastúpenie alebo partnerskú poisťovňu na Ukrajine, alebo prostredníctvom ukrajinskej poisťovacej spoločnosti.
  • Štátna pohraničná služba Ukrajiny odporúča uzatvorenie online poistenia prostredníctvom štátneho portálu Visitukraine.today.

Vstup na Slovensko z Ukrajiny

  • Na územie Slovenska môžu vstúpiť len občania tretích krajín so vzťahom k osobe s trvalým alebo prechodným pobytom v SR alebo k občanovi SR, občania s platným pobytom na území SR podľa zákona o pobyte cudzincov, s platným národným vízom a pod. Viac tu.
  • Každý cestujúci je povinný vyplniť online formulár na webe ministerstva dopravy.
  • Zároveň je povinný vyplniť aj formulár a následne zotrvať v domácej izolácii do času testovania na COVID-19 a negatívneho výsledku RT-PCR testu (v prípade občanov EÚ po prílete z Ukrajiny či osôb, ktoré majú povolený vstup do SR).

Marathon Petroleum prepustí v Spojených štátoch 2050 zamestnancov, čo je 12 % pracovnej sily. Najväčšia americká rafinéria zdôvodnila rozhodnutie pandémiou, ktorá prudko znížila dopyt po pohonných látkach.

Rafinérie a producenti ropy po celom svete znižujú počty zamestnancov, výdavky a výrobu, aby sa vyrovnali s poklesom cien ropy a nadbytkom palív na trhu. Marathon preto odstavil na neurčito rafinérie v Kalifornii a Novom Mexiku.

Prepúšťanie sa netýka zamestnancov čerpacích staníc. Marathon sa v auguste dohodol, že divíziu Speedway predá japonskej firme Seven & i Holdings. Dohoda by mala byť dokončená na budúci rok.

V septembri oznámili prepúšťanie 10 % zamestnancov firmy Royal Dutch Shell a LyondellBasell Industries. Ropné koncerny Chevron a Exxon Mobil sú v procese reštrukturalizácie podnikania, ktorá im má pomôcť zastaviť straty. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať