Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ekonóm Koršňák z UniCredit Bank: Slovensko patrí medzi najpomalšie rastúce krajiny regiónu

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Hlavný ekonóm UniCredit Bank Ľubomír Koršňák vysvetľuje, prečo automobilový sektor pomáha menej ekonomike a prečo to vyzerá tak, že to nie je problém ani tak výrobcov áut ako ich subdodávateľov, ktorým berie robotu Maďarsko.

Stále platí, že sa vývoj našej ekonomiky nepodobá roku 2008? Slovenská ekonomika sa neustále spomaľuje, v treťom kvartáli rástla medziročne iba o 1,3 percenta.

Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank

Povedal by som, že spomalenie rastu, ktoré sme videli v treťom kvartáli, ale čiastočne aj v druhom kvartáli, súvisí síce aj s tým, že sa externý dopyt spomaľuje, ale pravdepodobne sa tam pridáva aj viacero domácich štrukturálnych problémov, ktoré ekonomický rast na Slovensku ešte výraznejšie spomaľujú. Ak sa pozrieme na okolité krajiny regiónu, vo väčšine z nich vidíme mierne spomalenie, ale výrazne menšie ako na Slovensku. Maďarská alebo poľská ekonomika si stále držia medziročný rast niekde okolo štyroch, piatich percent. Česká republika v treťom kvartáli spomalila z 2,8 na 2,5 percenta. To spomalenie bolo výrazne menšie aj napriek tomu, že očakávania boli presne opačné. Slovenská ekonomika mala podľa všetkých očakávaní v tomto roku rásť o niečo rýchlejšie a byť skôr ťahúňom v regióne aj vďaka ponukovému šoku v automobilovom priemysle v podobe štvrtej automobilky. To sa na číslach zatiaľ neukazuje a Slovensko patrí medzi najpomalšie rastúce krajiny regiónu.

Vývoj ukazuje, že naša ekonomika má štrukturálny problém a ani príchod štvrtej automobilky jej nepomáha do takej miery, ako sa očakávalo. Tak?

Presne tak. Keď sme sa pozerali zatiaľ na nie úplné dáta za tretí kvartál, ale napríklad aj na dáta zahraničného obchodu za prvý kvartál, mohli sme pozorovať, že tá slabosť ani nie je u koncových producentov automobilov, ale v subdodávateľskom reťazci. To sa v treťom kvartáli mohlo čiastočne zmeniť, ale minimálne v prvej polovici roka to tak bolo. To znamená, že jednak klesajú vývozy komponentov zo Slovenska, čo môže súvisieť s pomalším rastom nemeckých automobiliek, ale aj so štrukturálnymi zmenami v odvetví, keď sa s nárastom elektromobility požiadavky automobiliek voči subdodávateľom zmenia. Ale zaujímavejšie možno je, že nám prudko rastú dovozy komponentov z okolitých krajín. To, samozrejme, súvisí s tým, že tu máme novú štvrtú automobilku, produkcia hotových áut rastie, ale zároveň nám rastie aj dovozná náročnosť. Sekundárne efekty zo štvrtej automobilky sa ako keby rozlievali do okolitých krajín a predovšetkým to vidíme na dovozoch komponentov z Maďarska. Máme pocit, že problém je zatiaľ skôr tam.

Hovoríte, že našim subdodávateľom berie zákazky Maďarsko. Prečo?

Môže to byť kombinácia viacerých efektov. Jednak je to nedostatok pracovnej sily na západnom Slovensku, kde sú subdodávateľské klastre situované. To sa, samozrejme, prejavuje na zvýšených mzdových tlakoch, na raste platov a najmä jednotkových nákladov práce. Čiastočne to však pozorujeme aj v Maďarsku, takže pravdepodobne to nebude jediným vysvetlením. Tým ďalším môže byť zhoršujúce sa podnikateľské prostredie, ktoré takisto tlačí na rast mzdových nákladov, či sú to príplatky, nestabilita, rozhodovanie na poslednú chvíľu, čo v meniacom sa svete subdodávateľov, keď sa požiadavky automobiliek na nich postupne menia, vytvára ako keby nové preskupenie subdodávateľského reťazca. A tým, že ten náš je o niečo menej konkurencieschopný z dôvodov, ktoré som menoval, môže to vytláčať investície do okolitých krajín a v podstate tým oslabovať subdodávateľský sektor. Je to istým spôsobom hypotéza, nemáme to zatiaľ potvrdené úplne presnými, tvrdými číslami. Ale z toho, čo máme, sa zdá, že toto by mohol byť jeden z problémov, s ktorým slovenská ekonomika v tomto roku zápasí.

Platí teda, že automobilový priemysel najviac prispel k spomaleniu ekonomiky v treťom kvartáli?

Zatiaľ nemáme detailné čísla hrubého domáceho produktu, môžeme vychádzať len z mesačných čísel, ktoré nám postupne dávkoval štatistický úrad. Keď sa pozrieme na produkciu priemyslu, tam sa javí, že práve automobilový priemysel bol tým zásadným faktorom, ktorý prispel k relatívne silnému poklesu priemyslu v treťom kvartáli.

Vieme už dnes povedať, či automobilový priemysel bude alebo nebude v ďalších kvartáloch čoraz menej prispievať k ekonomickému rastu?

Úplne stopercentne to povedať nevieme, ale keď sa pozrieme na to, ako sa vyvíja podnikateľské prostredie, mzdy na Slovensku, tak predpokladám, že tieto trendy zostanú v rovnakej miere zachované aj do budúcnosti. Samozrejme, otázka je, kde je ten jadrový subdodávateľský priemysel, ktorý tu na Slovensku zostane, pretože tá blízkosť je preň významnejším benefitom ako to, že produkciu presunie do Maďarska, Česka, Rumunska, Srbska alebo inde.

V treťom kvartáli sa spomalil aj rast zamestnanosti. Je to nepríjemné prekvapenie?

Nie je a skôr s ohľadom na to významné spomaľovanie ekonomického rastu to bola možno až nad očakávania dobrá zamestnanosť. Vysvetlením, prečo zamestnanosť ešte stále silno rastie, je, že v jej dátach sa spomalenie rastu prejaví predsa len s nejakým oneskorením. Máme tu legislatívne obmedzenia, výpovedné lehoty. Takisto tým, že ekonomika bola v posledných rokoch v tomto podinvestovaná, ekonomický rast je výrazne náročnejší na pracovnú silu. Akýkoľvek rast ekonomiky v súčasnosti má zvyšovať zamestnanosť, keďže ekonomika nie je schopná rásť prostredníctvom rastu produktivity práce.

V ktorých odvetviach sa už prepúšťa?

Pokles zamestnanosti už vidíme v priemysle. V sektore služieb stále vidíme rast, aj keď spomalenie zo sektora priemyslu sa postupne prelieva aj do sektora služieb.

Vráťme sa ešte k porovnaniu s rokom 2008. V čom je teda podoba súčasného vývoja s rokom 2008? V štrukturálnych problémoch ekonomiky?

Skôr by som povedal, že je to naopak. V roku 2008 bola domáca ekonomika na tom štrukturálne veľmi dobre s tým, že sme mali veľa zainvestovaného pred krízou. V roku 2009 sme síce mali prudký pokles, avšak rast sa veľmi rýchlo naštartoval, keďže tu boli nevyužité kapacity automobiliek. Štrukturálne bola ekonomika zdravá. V súčasnosti tu, naopak, máme spomalenie externého prostredia, teda ani nie pokles, ale domáca ekonomika nie je v úplne dobrej kondícii, štrukturálne sú tu nejaké problémy. V kľúčovom autosektore dochádza k štrukturálnym zmenám aj v súvislosti s nástupom elektromobilov, ekonomika nie je na to celkom pripravená. Je menší predpoklad, že budeme vidieť rýchle dramatické oživenie bez toho, aby sme si spravili nejaké domáce úlohy.

Vyzerá to podľa aktuálnych čísel tak, že nám hrozí prepad ekonomiky a kríza?

Zatiaľ sa to stále tak nejaví, že by sme mali klesať. Ale riziko, že vývoj bude horší, ako by zodpovedal externému prostrediu, sa v posledných kvartáloch zvyšuje. Zatiaľ však neočakávame pokles ekonomiky.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Slovenské domácnosti sú tak v pohode, že NBS je z toho nervózna
  • Odvody: Premiér Matovič odmietol zlúčenie VšZP a Sociálnej poisťovne
  • Trest: Bývalý šéf Váhostavu-SK Ján Kato dostal podmienečný trest za zvýhodňovanie veriteľa, prijal dohodu o vine a treste
  • Doprava: V piatok opäť spustia pravidelné lety z bratislavského letiska na Ukrajinu
  • IT: Slovensko kleslo na 50. miesto v rebríčku digitálnej konkurencieschopnosti
  • EÚ: Nezamestnanosť stúpla na 7,4 %, rástla piaty mesiac v rade
  • Značky: H&M na budúci rok zatvorí 250 predajní, čo je 5 % celkového počtu, prispôsobuje sa zmene návykov zákazníkov
  • USA: Fed predĺžil do konca roka obmedzenie výplaty dividend a zákaz nákupu vlastných akcií

Koronavírus potvrdili v prvom podniku, ktorý je kľúčový pre zasýtenie krajiny. Hyza má však aj záložné riešenie

Archívne foto - TASR
Archívne foto – TASR

Najväčším domácim hydinárňam Hyza dnes nepribudol nový prípad nákazy koronavírusom, a tak dúfajú, že sprísnené opatrenia začínajú zaberať. Ak by však museli prerušiť výrobu, materský Agrofert má pre slovenský trh riešenie v podobe dovozu mäsa z hydinární v Česku.

Za blamáž v tuneli Višňové môže aj štát, hovorí vyhodený stavbár Remeta

Majiteľ spoločnosti Dúha Miroslav Remeta. Foto N - Tomáš Hrivňák
Majiteľ spoločnosti Dúha Miroslav Remeta. Foto N – Tomáš Hrivňák

Za blamáž v tuneli Višňové môže aj štát, hovorí vyhodený stavbár Miroslav Remeta. NDS podľa neho najskôr nariadila, aby stavbári celú diaľnicu preprojektovali podľa nových noriem, ale potom spolu s dozorom odmietali schvaľovať prerobené návrhy a náklady navyše, hovorí majiteľ firmy Dúha.

Minúta po minúte

Šestnásť úsekov ciest 2. triedy v Trnavskom kraji má byť zaradených do pilotnej časti projektu čiastočného spoplatňovania ciest tejto kategórie. Pôjde o úseky, ktoré sú paralelné s cestami vyššej triedy a najmä nákladná doprava ich využíva, aby sa vyhla poplatkom na diaľnici.

Projekt inicioval Trnavský samosprávny kraj, jeho predseda a zároveň predseda združenia samosprávnych krajov SK8 Jozef Viskupič na tému dopravy v Trnave rokoval s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom.

Medzi navrhované spoplatnené úseky by patrilo napríklad 30 kilometrov cesty I/51 od severného obchvatu Trnavy po hranicu s Trenčianskym krajom, cesta II/572 od hranice s Bratislavským krajom po Dunajskú Stredu v rovnakej dĺžke, cesta od Senice po Sobotište, od Trstína po Vrbové a ďalšie.

Ako zdôraznil minister, projekt bude musieť odlíšiť tranzitnú dopravu od miestnej obslužnej dopravy. Rátajú s kompenzáciami pre slovenských dopravcov, ktorí sú podľa jeho slov v ťažkej situácii.

„Máme pre nich pripravené schémy, ide predovšetkým o zásadné zníženie cestnej dane, ktorá bude adresná. Regulovať chceme najmä tranzitnú dopravu, vieme, ako dopravnú obsluhu – pekárov, mliekarov, zo systému vylúčiť,“ povedal Doležal.  Zdôraznil, že ministerstvo v žiadnom prípade nepripravuje spoplatnenie ciest druhej triedy ako celku.

„My potrebujeme zvýšiť kvalitu života a bezpečnosť v našich obciach, odkiaľ prichádza čoraz viac protestov proti dosahom prejazdu nákladnej tranzitnej dopravy,“ konštatoval Viskupič.

Na rokovaní boli témami priority štátu vo výstavbe ciest. Hovorili aj o potrebe vzniku nástroja, ktorý by umožnil participáciu štátu na dopravných projektoch, ktoré spadajú pod samosprávy, no tie nemajú prostriedky na ich financovanie. Príkladom toho môže byť oprava cesty pri vstupe do Hlohovca, na ktorú samospráva nemá dostatok prostriedkov, a štát aktuálne nemá nástroj, ako do procesu vstúpiť. „V každom kraji je projekt, na ktorý vyšší územný celok finančne nestačí,“ povedal Doležal. (tasr)

Ľudí, ktorí pre koronu nebudú vedieť splácať pôžičky, nebude veľa, ukazuje druhá vlna prieskumu NBS. V auguste neočakávalo zlepšenie svojej situácie 12 percent ľudí, ktorí si odložili splátky, v júni to bolo 9 % z nich.

  • Domácnosti, ktoré si nevybavili odklad alebo inú úľavu, z veľkej časti predpokladajú riadne splácanie svojich úverov od budúceho roka. Väčšina buď očakáva zlepšenie svojej finančnej situácie, alebo ani nezaznamenala zhoršenie.
  • Z opýtaných domácností, ktoré si zatiaľ nevybavili odklad či inú zmenu, necelých 6 % očakáva, alebo plánuje zmenu úverových podmienok, v rámci toho si ešte plánuje požiadať o odklad 1 %.

NBS tvrdí, že domácnostiam sa výrazne zlepšila ekonomická a finančná situácia, väčšina domácností považuje aktuálny stav za porovnateľný s predkrízovým obdobím.
V prvej vlne prieskumu väčšina zadlžených domácností (90 % z tých, ktorí si vybavili odklad alebo inú zmenu a 60 % z ostatných) poukázala na zhoršenie finančnej situácie počas krízy (strata zamestnania, pokles príjmu a pod.).
Tento podiel sa aktuálne znížil na približne tretinu v prípade oboch skupín. Na predkrízové úrovne sa podľa NBS zotavila aj spotreba domácností.

Křetínský s Tkáčom sa opäť usilujú o väčší vplyv v Metre

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč sa ďalej snažia zvýšiť svoj 29,9-percentný podiel v reťazci Metro. Ostatným držiteľom akcií ponúkajú za ne viac, než sa očakávalo. Dvojica investorov sa pokúsila ovládnuť nemecké Metro už vlani, no neuspela.

Majitelia akcií Metra sa môžu rozhodnúť, či využijú ponuku a predajú svoje podiely do 29. októbra. Křetínský a Tkáč vstúpili do Metra v roku 2018 prostredníctvom firmy EP Global Commerce, sú v ňom najväčším akcionárom.

Za jednu kmeňovú akciu, ktorej držitelia majú právo hlasovať na valnom zhromaždení, ponúka EPGC 8,48 eura. Za prioritnú akciu, s ktorou nie sú spojené hlasovacie práva, ale spravidla vyššia dividenda, dostane jej majiteľ 8,89 eura.

Aký majú plán

Křetínského a Tkáčova firma nepočíta s tým, že by v Metre získala viac než 50 % akcií s hlasovacími právami. Chce mať len väčšiu flexibilitu a zároveň nechce mať povinnosť podať ponuku na úplné prevzatie.

Keď EPGC minulý mesiac oznámila svoj zámer, akcie Metra sa výrazne spevnili. Správna rada reťazca pritom uviedla, že ponuka firmu výrazne podhodnocuje.

Ako je na tom Metro:

  • v posledných rokoch predáva niektoré divízie, aby sa mohlo sústrediť na kľúčové veľkoobchodné aktivity;
  • má v 25 krajinách 770 veľkoobchodov Cash & Carry, ktoré zamestnávajú 150-tisíc ľudí;
  • na Slovensku prevádzkuje šesť veľkoobchodov a čerpacie stanice, v posledných rokoch posilňuje rozvoz tovaru priamo k zákazníkom. (čtk, n)

Firmy po celom svete získali za prvých 9 mesiacov roka z IPO akcií 122 miliárd dolárov, čo je najviac za dva roky. Záujem o akcie zvýšili stimulačné opatrenia centrálnych bánk a tiež nízke úrokové sadzby.

Suma, ktorú získali európske firmy pri burzových debutoch, klesla o tretinu. V Ázii a USA stúpla hlavne vďaka technologickým firmám, ktoré ťažili z koronakrízy.

Objem peňazí získaných z ponúk akcií v Ázii sa zvýšil medziročne o 75 %, na americkom kontinente o 13 %. V Európe klesol na 9 miliárd dolárov, čo je najmenej od roku 2012.

Banky zarobili na poplatkoch z primárnych ponúk 8,43 miliardy dolárov, najviac za deväť mesiacov od roku 2007. V USA vzrástli príjmy z poplatkov na rekordných 4,2 miliardy dolárov.

Najväčšie IPO v regiónoch:

  • USA – zatiaľ najvyššia bola tento rok ponuka poskytovateľa cloudových úložísk Snowflake (viac ako 3 miliardy dolárov). Akcie firmy pri debute na burze približne zdvojnásobili hodnotu;
  • Ázia – na vstup na burzu sa pripravuje finančno-technologická firma Ant Group, ktorá patrí internetovému gigantu Alibaba. IPO by mohlo prekonať doterajší rekord Saudi Aramco z vlaňajška. Z ponuky v Hongkonge a Šanghaji by Ant Group mohla získať až 35 miliárd dolárov;
  • Európa – medzi hŕstku dokončených ponúk sa zaradil internetový predajca The Hut Group. Vstup na burzu pripravuje poľská internetová aukčná sieň Allegro.

Spojené štáty tiež zaznamenali rozmach vstupu na burzu v prípade firiem špecializovaných na akvizície, označovaných skratkou SPAC.

Tieto firmy bez konkrétneho obchodného plánu využívajú peniaze získané z ponuky na nákup inej spoločnosti, ktorá potom prostredníctvom akvizície automaticky vstúpi na burzu. (čtk, reuters)

Smer chce v piatok podať návrh na zvolanie mimoriadnej schôdze v parlamente, na ktorej by mali ministri predstaviť okamžité opatrenia na záchranu svojich rezortov v dôsledku koronakrízy.

Predseda strany Robert Fico dodal, že schôdza by sa mohla konať budúci utorok (6. 10.) alebo v stredu (7. 10.), pretože predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina) ju musí zvolať do siedmich dní.

Strana už začiatkom týždňa avizovala, že zbiera podpisy na zvolanie schôdze. Chce, aby parlament uznesením zaviazal členov vlády, aby v najbližších siedmich dňoch vystúpili pred parlamentom a každý minister odpovedal na základnú otázku, a to, čo ide robiť v týchto dňoch pre záchranu svojho rezortu. (tasr)

Najfalšovanejšie z ochranných respiračných pomôcok boli respirátory, poukázal na to úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo. Jeho predsedníčka Katarína Surmíková Tatranská upozornila, že nie všetky rúška sú rovnako kvalitné, no ich správne nosenie má význam.

„Ak sa textilné rúška správne nosia, majú svoj efekt a zohrávajú dôležitú úlohu pri potláčaní šírenia infekcií, a to tým, že minimalizujú šírenie respiračných kvapôčok uvoľňovaných pri hovorení, kašľaní alebo kýchaní. Môžu tak poskytnúť primeranú úroveň ochrany v prostredí okolo infikovaných osôb,“ uviedla.

Ako vysvetlila riaditeľka Výskumného ústavu textilnej chémie – Chemitex Dana Rástočná Illová, problém bol pri dovoze filtračných tvárových polmasiek, čiže respirátorov, kde dovozcovia deklarovali certifikáty, ktoré sa nevzťahovali k danému respirátoru.

„My sme to v niektorých prípadoch preverovali aj u notifikovanej osoby v zahraničí, konkrétne vo Veľkej Británii, ktorá bola uvedená na dokumentoch. Prišla nám odpoveď, že dokumenty sú správne, my sme ich vydali, ale na respirátory, ktoré ste nám poslali na fotografiách, sa to nevzťahovalo,“ doplnila s tým, že notifikovaná osoba musí vedieť identifikovať respirátor počas celej jeho životnosti.

Produkty úrad pre normalizáciu neskúša, ale autorizuje slovenské firmy na ich skúšanie a posudzovanie. Certifikáty slovenských skúšobní sú uznané aj v ostatných krajinách Európskej únie.

V súvislosti s certifikáciou ochranných rúšok sa na úrad obrátila aj správa štátnych hmotných rezerv. „Pri kontrole certifikátov od potenciálnych dodávateľov úrad zistil, že v mnohých prípadoch výrobky na ochranu dýchacích ciest buď nemali žiadne certifikáty, alebo mali certifikáty vydané skúšobňami, ktoré boli autorizované na iné výrobky,“ komentovala Surmíková Tatranská.

Riaditeľka odboru skúšobníctva a európskych záležitostí Monika Laurovičová vysvetlila, že rúška môžu byť textilné, papierové, plastové alebo z iných materiálov. Zásadou je, aby bol materiál zdravotne bezchybný.

O skúšanie a certifikáciu textilných rúšok žiadali v posledných mesiacoch najmä slovenskí výrobcovia. Vydaných bolo približne 40 certifikovaných. „Pozitívne je, že počas skúšania textilných rúšok, ktoré boli doručené do skúšobne v Žiline, nebol zaznamenaný žiadny prekročený obsah škodlivej chemickej látky, ktorá by sa nachádzala v textilnom materiáli,“ povedala.  (tasr)

V piatok po vyše polroku opäť spustia pravidelné lety z bratislavského letiska na Ukrajinu. Wizz Air obnoví lety do Kyjeva a od soboty aj do Ľvova. Koncom októbra pridá Wizz Air lety z Bratislavy do Odesy a späť.

Od konca októbra bude z Bratislavy prevádzkovať priame lety do Kyjeva, na letisko Kyjev-Boryspiľ, aj Ryanair s frekvenciou letov trikrát týždenne.

Aké pravidlá platia

Vstup na Ukrajinu

  • Osoby, ktoré vstupujú na územie Ukrajiny, sa musia preukázať poistnou zmluvou alebo potvrdením o poistení liečebných nákladov spojených s observáciou a liečbou COVID-19.
  • Poistenie musí byť platné počas celého pobytu na území Ukrajiny a uzatvorené v  poisťovacej spoločnosti, ktorá má zastúpenie alebo partnerskú poisťovňu na Ukrajine, alebo prostredníctvom ukrajinskej poisťovacej spoločnosti.
  • Štátna pohraničná služba Ukrajiny odporúča uzatvorenie online poistenia prostredníctvom štátneho portálu Visitukraine.today.

Vstup na Slovensko z Ukrajiny

  • Na územie Slovenska môžu vstúpiť len občania tretích krajín so vzťahom k osobe s trvalým alebo prechodným pobytom v SR alebo k občanovi SR, občania s platným pobytom na území SR podľa zákona o pobyte cudzincov, s platným národným vízom a pod. Viac tu.
  • Každý cestujúci je povinný vyplniť online formulár na webe ministerstva dopravy.
  • Zároveň je povinný vyplniť aj formulár a následne zotrvať v domácej izolácii do času testovania na COVID-19 a negatívneho výsledku RT-PCR testu (v prípade občanov EÚ po prílete z Ukrajiny či osôb, ktoré majú povolený vstup do SR).

Marathon Petroleum prepustí v Spojených štátoch 2050 zamestnancov, čo je 12 % pracovnej sily. Najväčšia americká rafinéria zdôvodnila rozhodnutie pandémiou, ktorá prudko znížila dopyt po pohonných látkach.

Rafinérie a producenti ropy po celom svete znižujú počty zamestnancov, výdavky a výrobu, aby sa vyrovnali s poklesom cien ropy a nadbytkom palív na trhu. Marathon preto odstavil na neurčito rafinérie v Kalifornii a Novom Mexiku.

Prepúšťanie sa netýka zamestnancov čerpacích staníc. Marathon sa v auguste dohodol, že divíziu Speedway predá japonskej firme Seven & i Holdings. Dohoda by mala byť dokončená na budúci rok.

V septembri oznámili prepúšťanie 10 % zamestnancov firmy Royal Dutch Shell a LyondellBasell Industries. Ropné koncerny Chevron a Exxon Mobil sú v procese reštrukturalizácie podnikania, ktorá im má pomôcť zastaviť straty. (čtk, reuters)

Slovensko má opäť najviac pochybení v eurofondoch z celej EÚ. Zo správy OLAF vyplýva, že nezrovnalosti v čerpaní sa týkajú takmer štvrtiny eurofondov a agrodotácií. Podľa kontaktného útvaru OLAF na Slovensku je to výsledok vysokej aktivity slovenských kontrolných orgánov. Domáce štatistiky ukazujú hlavne na chyby v žiadostiach o dotácie a verejnom obstarávaní. (euractiv)

Národná banka Slovenska predstavila svoj návrh plánu obnovy. Za najväčšie priority považuje moderné a inkluzívne vzdelávanie, posilnenie inovačného potenciálu Slovenska, znižovanie regionálnych rozdielov, skvalitnenie inštitúcií a dlhodobo udržateľné verejné financie.

Najprv šili nohavice pre seba a známych. Dnes dodávajú oblečenie zahraničným tímom

Spoluzakladateľ firmy Top-Bike Ján Kristof. Foto N - Tomáš Hrivňák
Spoluzakladateľ firmy Top-Bike Ján Kristof. Foto N – Tomáš Hrivňák

Tržby firmy Top-Bike z Gemerskej Polomy počas koronakrízy neklesli, nemusela žiadať o štátnu pomoc. Napriek tomu sa malý podnik, ktorý dodáva športové oblečenie zahraničným tímom, rozrastať nechce, jeho spoluzakladateľ Ján Kristof vraví, že našli komfortnú zónu.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať