Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: Pamätáte sa na nočnú moru o kríze automobilového priemyslu? Už je to tu

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Etarget logoSponzorom tohto newsfiltra je Etarget- váš partner pre reklamu na internete (inzercia)


Dobrý deň, roky sme počúvali varovania o tom, že kombinácia závislosti slovenskej ekonomiky od automobilového priemyslu, tlaku na vyššie mzdy, slabých škôl a drahej elektriny sa môže skončiť veľkým problémom.

Je jeseň 2019 a čísla ukazujú, že to už nie je nebezpečie, ale realita.

Dnešný Ekonomický newsfilter má 992 slov, je na 4 a pol minúty čítania. Pripravil ho Konštantín Čikovský.

Prišiel čas pozerať na veci inak


1. Slovenský problém už nie je len spomalené Nemecko

Slovenská ekonomika rástla v treťom štvrťroku najpomalšie za posledných šesť rokov.

Dramatickosť situácie zvyšuje podozrenie, že problém nie je len v zníženom dopyte na dôležitých západoeurópskych trhoch.

Objavujú sa signály, že slovenskému automobilovému priemyslu začínajú kradnúť zákazky jeho konkurenti z blízkych krajín, najmä z Maďarska.

Základné fakty o 3. kvartáli:

  • Medziročné tempo rastu HDP v treťom štvrťroku dosiahlo 1,3 % (v druhom to ešte bolo 2,2 %). Je to sklamanie, čakal sa rast podobný druhému štvrťroku: od 1,8 do 2,4 %.
  • Priemysel medziročne stratil 2,6 %, vývoz klesol o 1,5 %.
  • Počet zamestnaných stúpol, ale tiež už veľmi slabo, len o 1 percento (4-tisíc ľudí). Z prvých čísel sa zdá, že v priemysle a obchode už ľudí dokonca ubudlo. Dobré čísla zamestnanosti zatiaľ zachraňujú stavebníctvo, služby, ale predovšetkým verejný sektor.

Kto za to môže (jeden dočasný a jeden fatálny problém):

  • Dlhodobo klesá export, pretože sa zmenšuje dopyt u našich kľúčových odberateľov vrátane Nemecka. Ak by bol problém len v tom, vyrieši sa to samo v momente, keď sa k svižnejšiemu rastu vráti európska a svetová ekonomika.
  • Lenže slovenský automobilový priemysel stráca zákazky zrejme aj preto, že tunajším subdodávateľom berú časť práce fabriky v Česku, ale predovšetkým v Maďarsku. Táto časť slovenského problému sa nevyrieši sama len tým, že sa spamätá dopyt po autách v západnej Európe.

Čo sa deje s naším automotive: Čísla slovenského priemyslu padajú najmä vinou slabého výkonu jeho jadra – automobilového priemyslu.

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršnák vyslovil podozrenie, že subdodávateľov automobiliek sa to týka viac ako štyroch slovenských koncových fabrík.

Zároveň stúpajú dovozy automobilových komponentov, čo podporuje hypotézu, že z príchodu štvrtej automobilky na Slovensko napokon profitujú najmä dodávateľské fabriky v lacnejšom Maďarsku.

Príčina nebude len v tom, že automotive je na Slovensku sústredený na drahom Západe. Niečo podobné sa totiž deje aj v blízkom Maďarsku.

Pointa bude pravdepodobne v dvoch problémoch, ktoré opakujú aj  automobilky už roky:

  • vláda svojimi opatreniami zamestnávanie ľudí už roky sťažuje, a nie zľahčuje
  • slovenská energetická politika chráni zisky samotných energetikov a je plná neprehľadných výnimiek, za čo v konečnom dôsledku platia vysokými cenami elektriny bežní odberatelia vrátane väčšiny priemyselných firiem.

Používate Gmail a prestal vám chodiť Ekonomický newsfilter? Skontrolujte si záložku Reklamy


2. Len tak-tak, ale predsa – Nemecko nie je v recesii

Najlepšia správa pre európsku ekonomiku prišla vo štvrtok z nemeckého štatistického úradu. Nemecká ekonomika v treťom štvrťroku medzikvartálne rástla o symbolickú jednu desatinu percenta HDP.

Prečo je to dôležité: 

  • Výkon nemeckej ekonomiky jemne prekročil odhady analytikov, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že optimistické správy z posledných týždňov neboli náhodné a najhoršie má už hlavná európska ekonomika za sebou.
  • Plus 0,1 % HDP má zároveň obrovský symbolický význam, pretože Európou sa nebude šíriť informácia, že „motor eurozóny padol do recesie“. Technicky sa totiž za recesiu považuje opakovanie dvoch medzištvrťročných poklesov ekonomiky. V druhom štvrťroku Nemecko už pokleslo o 0,2 % a signály donedávna hovorili, že sa to stane aj na jeseň.

Je Nemecko z najhoršieho vonku? 

  • Nemecká vláda počíta v tomto roku so slabším celoročným rastom o 0,5 percenta po vlaňajšej expanzii o 1,4 percenta. Pre budúci rok odhaduje zrýchlenie na 1 percento.
  • Podstatné je, že priemysel padal pomalšie, ako sa čakalo, export už dokonca stúpol a nemecká ekonomika tak už nebola odkázaná len na dobré čísla stavebníctva a domácej spotreby. Tá sa drží najmä vďaka rekordne nízkej nezamestnanosti (3,1 %).

Čo bude nasledovať: 

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Americký prepravca zásielok FedEx hodlá v Európe zrušiť 5500 až 6300 pracovných miest. Tento krok súvisí s dokončením integrácie holandskej spoločnosti TNT Express, ktorú kúpil v roku 2016.

FedEx podľa svojich údajov zamestnáva po celom svete takmer 600 000 ľudí. Ohlásené rušenie pracovných miest je súčasťou plánov FedExu odstrániť duplicitu európskych aktivít, ktorá je dôsledkom prevzatia TNT.

Tieto plány si podľa firmy vyžiadajú náklady od 300 do do 575 milónov dolárov. Mali by však priniesť ročnú úsporu od 275 do 350 miliónov dolárov.

FedEx v roku 2016 kúpil TNT v rámci svojho plánu na rozšírenie aktivít v Európe. Rast divízie TNT však bol v posledných niekoľkých rokoch slabý a nízky objem zásielok v Európe mal na celkové výsledky FedExu negatívny vplyv, napísala agentúra Reuters. (čtk)

Banky v eurozóne sprísnili úverové podmienky aj vo štvrtom štvrťroku 2020, a to pre všetky kategórie úverov. Poukázal na to prieskum Európskej centrálnej banky.

Podľa prieskumu komerčné banky v eurozóne sprísnili kritériá pri poskytovaní pôžičiek firmám, ako aj spotrebiteľom. V druhom prípade k sprísneniu došlo ako pri pôžičkách na bývanie, tak aj pri spotrebných úveroch.

Ako dôvod banky uviedli zhoršenie vyhliadok ekonomiky, zvýšené úverové riziko klientov, ako aj nižšiu toleranciu rizika. Banky okrem toho očakávajú, že kritériá na poskytovanie úverov pre firmy a domácnosti sa budú sprísňovať aj v 1. štvrťroku tohto roka.

Prieskum tiež ukázal, že dopyt firiem po úveroch v poslednom štvrťroku minulého roka klesol. Naopak, dopyt po hypotekárnych úveroch pokračoval v raste. (tasr)

Minister financií Eduard Heger predstavil na rokovaní európskych ministrov financií priority slovenského plánu obnovy. Upozornil tiež na potrebu čo najrýchlejšie uvoľniť peniaze z plánu obnovy do reálnej ekonomiky a pri čo najmenšej byrokracii.

Pracovné verzie plánov obnovy po pandémii majú nedostatky, ktoré by štátom komplikovali plné čerpanie peňazí z mimoriadneho krízového fondu, povedal podpredseda EK Valdis Dombrovskis. Členské krajiny posielajú zámery na posúdenie Bruselu.

Podľa portugalského predsedníctva štáty smerujú k tomu, aby v polovici roka mohli z balíka obsahujúceho 672 miliárd eur dostať prvé peniaze.

Národné plány majú spĺňať viaceré kritériá, okrem iného smerovať viac ako tretinu peňazí do ekologických projektov a len o niečo menší podiel do digitalizácie.

Podľa ČTK majú plány nedostatky práve v plnení ekologických či digitálnych požiadaviek. Niektoré navyše zatiaľ nenapĺňajú požiadavky EK na reformu svojich ekonomík, ktoré sú ďalšou podmienkou na čerpanie peňazí.

Čo musia urobiť členské štáty

Na to, aby si EK mohla na naplnenie fondu požičať peniaze na finančných trhoch, musia členské štáty najprv schváliť takzvané rozhodnutie o vlastných zdrojoch, ktoré umožní zvýšiť spoločné výdavky kasy EÚ.

„Práca na hladkom schválení [fondu] a jeho uvedení do praxe je prioritou portugalského predsedníctva,“ uviedol po dnešnej videokonferencii portugalský minister financií João Leão.

Od svojich kolegov nemá informácie, že by sa niekde mohlo schvaľovanie zaseknúť. Hladko by podľa neho malo ísť aj v Holandsku, kde vláda podala demisiu.

Všetky krajiny by mali rozhodnutie potvrdiť do polovice roka, keď by Komisia chcela poskytnúť prvých 13 % peňazí z fondu na predfinancovanie časti projektov. (čtk)

Tabuľka s evidenčným číslom vozidla by mohla byť prenosná z pôvodného na nového majiteľa bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. Navrhla to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.

„Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ priblížili poslanci v dôvodovej správe.

Kupujúci by mal mať aj fakultatívnu možnosť požiadať o výmenu tabuliek s evidenčným číslom na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla nového držiteľa vozidla.

Predkladatelia novely argumentujú tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom v situácii, keď majiteľ predá staré vozidlo a kúpi si nové. „Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní,“ konštatujú predkladatelia.

Aktuálne je na Slovensku zaužívaný model evidenčného čísla, ktorý sa viaže na auto a okres. Zloženie tradičného identifikátora auta je také, že prvé dva znaky predstavujú okres, tri znaky arabské číslice od 001 do 999 a posledné dva znaky sú séria AA – ZZ.

Ak podľa platnej legislatívy majiteľ vozidlo predá a to ostáva v okrese, ostáva na ňom aj rovnaká tabuľka s evidenčným číslom a v systéme rovnaké EČV. Ak sa majiteľ vozidla ako vlastník sťahuje do iného okresu a mení si tým trvalý pobyt, musí zmeniť aj EČV vozidla.

Aj to je podľa poslancov dôvod, prečo by mal byť zavedený systém prideľovania evidenčných čísel a s tým súvisiacich tabuliek tak, aby bolo viazané striktne na auto. „Ak ju auto raz dostane, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV,“ navrhujú. Naviazanie EČV na vozidlo je podľa nich najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. (tasr)

Aerolínie Emirates a Etihad zavádzajú cestovné preukazy pre pasažierov, ktorí boli očkovaní proti covidu-19 alebo majú negatívny test. Dopravcovia zo SAE vyskúšajú novinku v spolupráci s medzinárodným združením IATA.

Cestovný preukaz IATA sa bude predkladať na vybraných letoch z Abú Zabí v 1. štvrťroku, informovala národná letecká spoločnosť Etihad. Ak bude skúška úspešná, preukaz neskôr rozšíri na ďalšie lety.

Emirates odštartujú prvú fázu zavádzania cestovného preukazu v apríli na letoch z domovského Dubaja.

Spojené arabské emiráty zaočkovali proti covidu-19 takmer dva milióny ľudí a majú po Izraeli najviac očkovaných na 100 obyvateľov.

Združenie IATA so skupinou IAG (matka British Airways) na konci roka naplánovalo testovací program. V decembri začali skúšať nový proces digitálneho overovania založeného na systéme cestovného preukazu IATA Singapore Airlines. (čtk, bloomberg)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Lietadlá Boeing 737 Max pravdepodobne na budúci týždeň dostanú povolenie na komerčné lety v EÚ, uviedol šéf európskeho regulátora EASA Patrick Ky. V USA a niektorých ďalších krajinách už tieto stroje môžu lietať po nútenej odstávke.

Boeingy 737 Max museli zostať mimo prevádzky po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii, ktoré odhalili softvérovú chybu. Úrady po celom svete ich vyradili na jar 2019.

Stroje 737 Max budú môcť lietať, ak splnia podmienky EASA a piloti absolvujú výcvik. Jednou z vynútených zmien je nová certifikácia stabilizačného systému MCAS, ktorý pravdepodobne zohral kľúčovú úlohu pri nehodách.

Minulý mesiac sa 737 Max po schválení zmien od amerického regulátora FAA vrátil do prevádzky v Spojených štátoch. Stroj môže lietať aj v Brazílii, tento týždeň by mal získať povolenie i v Kanade. (čtk, reuters)

Sociálna poisťovňa upozorňuje na možné výpadky v dostupnosti portálu elektronických formulárov dnes od 14. do 16. h. Výpadky spôsobené úpravami na technickej infraštruktúre sa môžu týkať aj e-formulára na žiadosť o pandemickú PN.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať