Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Farmárska odnož J&T preskočí aj Babiša. Preberá statky, na ktorých zbili farmára Oravca

Predseda predstavenstva Sanagro Martin Vajdička a predseda predstavenstva Sandberg Capital Martin Fedor. Foto N – Vladimír Šimíček

Lídri Sandberg Capital Martin Fedor a Martin Vajdička v rozhovore vysvetľujú, ako investujú peniaze J&T do ornej pôdy, IT a maloobchodu.

Holding Sanagro, ktorý financuje finančná skupina J&T, mieri do prvej trojky najväčších slovenských agrárnych skupín. Pohltí skupinu ESIN group, ktorú tiež financuje J&T.

Dôvodom na strane ESIN-u je aj konflikt o pozemky s konkurenčným farmárom Františkom Oravcom. Jeho výsledkom sú súdne spory, fyzický útok na Oravca a mediálne známa kauza, ktorá ESIN-u pokazila reputáciu. Jeho pôvodní majitelia sa zbavili len fariem. Firmy v turizme a energetike si nechali.

Skupinu Sanagro veľmi rýchlo vybudovala z peňazí J&T správcovská spoločnosť Sandberg Capital. Po spojení s ESIN-om bude hospodáriť na výmere vyše 30-tisíc hektárov. Približne takúto plochu obrába na Slovensku len Slovenské farmárske družstvo a možno juhoslovenská skupina Gamota.

Ďalšie popredné agrárne skupiny – Agrofert Andreja Babiša, Exata Jána Sabola a Aspin Jozefa Špirka – Sanagro už zrejme prekoná.

Ciele Sandberg Capital priblížili Denníku E zakladateľ firmy Martin Fedor a Martin Vajdička, ktorý je zodpovedný za investície v agrosektore.

Prečo kupujete ESIN group?

M. Vajdička: Skupina Sanagro predtým nepodnikala

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Pracovné verzie plánov obnovy po pandémii majú nedostatky, ktoré by štátom komplikovali plné čerpanie peňazí z mimoriadneho krízového fondu, povedal podpredseda EK Valdis Dombrovskis. Členské krajiny posielajú zámery na posúdenie Bruselu.

Podľa portugalského predsedníctva štáty smerujú k tomu, aby v polovici roka mohli z balíka obsahujúceho 672 miliárd eur dostať prvé peniaze.

Národné plány majú spĺňať viaceré kritériá, okrem iného smerovať viac ako tretinu peňazí do ekologických projektov a len o niečo menší podiel do digitalizácie.

Podľa ČTK majú plány nedostatky práve v plnení ekologických či digitálnych požiadaviek. Niektoré navyše zatiaľ nenapĺňajú požiadavky EK na reformu svojich ekonomík, ktoré sú ďalšou podmienkou na čerpanie peňazí.

Čo musia urobiť členské štáty

Na to, aby si EK mohla na naplnenie fondu požičať peniaze na finančných trhoch, musia členské štáty najprv schváliť takzvané rozhodnutie o vlastných zdrojoch, ktoré umožní zvýšiť spoločné výdavky kasy EÚ.

„Práca na hladkom schválení [fondu] a jeho uvedení do praxe je prioritou portugalského predsedníctva,“ uviedol po dnešnej videokonferencii portugalský minister financií João Leão.

Od svojich kolegov nemá informácie, že by sa niekde mohlo schvaľovanie zaseknúť. Hladko by podľa neho malo ísť aj v Holandsku, kde vláda podala demisiu.

Všetky krajiny by mali rozhodnutie potvrdiť do polovice roka, keď by Komisia chcela poskytnúť prvých 13 % peňazí z fondu na predfinancovanie časti projektov. (čtk)

Tabuľka s evidenčným číslom vozidla by mohla byť prenosná z pôvodného na nového majiteľa bez ohľadu na to, či má v danom okrese trvalý pobyt. Navrhla to skupina koaličných poslancov v novele zákona o cestnej premávke.

„Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Zároveň sa navrhuje možnosť ponechania EČV pre predávajúceho pri zmene držby vozidla na inú osobu. Takúto EČV si bude môcť predávajúci prideliť na svoje ďalšie vozidlo,“ priblížili poslanci v dôvodovej správe.

Kupujúci by mal mať aj fakultatívnu možnosť požiadať o výmenu tabuliek s evidenčným číslom na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla nového držiteľa vozidla.

Predkladatelia novely argumentujú tým, že zmena ušetrí značné finančné prostriedky štátu za nákup nových EČV, ale aj jednotlivcom v situácii, keď majiteľ predá staré vozidlo a kúpi si nové. „Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa už dá hovoriť o plytvaní,“ konštatujú predkladatelia.

Aktuálne je na Slovensku zaužívaný model evidenčného čísla, ktorý sa viaže na auto a okres. Zloženie tradičného identifikátora auta je také, že prvé dva znaky predstavujú okres, tri znaky arabské číslice od 001 do 999 a posledné dva znaky sú séria AA – ZZ.

Ak podľa platnej legislatívy majiteľ vozidlo predá a to ostáva v okrese, ostáva na ňom aj rovnaká tabuľka s evidenčným číslom a v systéme rovnaké EČV. Ak sa majiteľ vozidla ako vlastník sťahuje do iného okresu a mení si tým trvalý pobyt, musí zmeniť aj EČV vozidla.

Aj to je podľa poslancov dôvod, prečo by mal byť zavedený systém prideľovania evidenčných čísel a s tým súvisiacich tabuliek tak, aby bolo viazané striktne na auto. „Ak ju auto raz dostane, môže ju mať do konca svojho využitia. Či sa nachádza adresa trvalého pobytu vlastníka v jednom okrese a o určitý čas v inom okrese, stále bude mať jedno EČV,“ navrhujú. Naviazanie EČV na vozidlo je podľa nich najjednoduchšie, najlogickejšie a najlacnejšie riešenie. (tasr)

Aerolínie Emirates a Etihad zavádzajú cestovné preukazy pre pasažierov, ktorí boli očkovaní proti covidu-19 alebo majú negatívny test. Dopravcovia zo SAE vyskúšajú novinku v spolupráci s medzinárodným združením IATA.

Cestovný preukaz IATA sa bude predkladať na vybraných letoch z Abú Zabí v 1. štvrťroku, informovala národná letecká spoločnosť Etihad. Ak bude skúška úspešná, preukaz neskôr rozšíri na ďalšie lety.

Emirates odštartujú prvú fázu zavádzania cestovného preukazu v apríli na letoch z domovského Dubaja.

Spojené arabské emiráty zaočkovali proti covidu-19 takmer dva milióny ľudí a majú po Izraeli najviac očkovaných na 100 obyvateľov.

Združenie IATA so skupinou IAG (matka British Airways) na konci roka naplánovalo testovací program. V decembri začali skúšať nový proces digitálneho overovania založeného na systéme cestovného preukazu IATA Singapore Airlines. (čtk, bloomberg)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Lietadlá Boeing 737 Max pravdepodobne na budúci týždeň dostanú povolenie na komerčné lety v EÚ, uviedol šéf európskeho regulátora EASA Patrick Ky. V USA a niektorých ďalších krajinách už tieto stroje môžu lietať po nútenej odstávke.

Boeingy 737 Max museli zostať mimo prevádzky po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii, ktoré odhalili softvérovú chybu. Úrady po celom svete ich vyradili na jar 2019.

Stroje 737 Max budú môcť lietať, ak splnia podmienky EASA a piloti absolvujú výcvik. Jednou z vynútených zmien je nová certifikácia stabilizačného systému MCAS, ktorý pravdepodobne zohral kľúčovú úlohu pri nehodách.

Minulý mesiac sa 737 Max po schválení zmien od amerického regulátora FAA vrátil do prevádzky v Spojených štátoch. Stroj môže lietať aj v Brazílii, tento týždeň by mal získať povolenie i v Kanade. (čtk, reuters)

Sociálna poisťovňa upozorňuje na možné výpadky v dostupnosti portálu elektronických formulárov dnes od 14. do 16. h. Výpadky spôsobené úpravami na technickej infraštruktúre sa môžu týkať aj e-formulára na žiadosť o pandemickú PN.

Využitie prostriedkov z finančnej rezervy premiéra by mohla po novom posudzovať špeciálna komisia, zriadená by mohla byť ako poradný orgán predsedu vlády. Vyplýva to z navrhovanej novely, ktorú predložil Milan Vetrák z OĽaNO.

„S cieľom zabezpečiť transparentnosť využívania rozpočtových prostriedkov z rezervy predsedu vlády a komplexne posúdiť využitie týchto prostriedkov sa navrhuje zriadiť poradný orgán predsedu vlády v podobe komisie, ktorá by posúdila využitie týchto prostriedkov ešte pred tým, ako o využití prostriedkov z rozpočtovej rezervy predsedu vlády rozhodne premiér,“ píše sa v dôvodovej správe.

Vetrák, ktorý je predsedom parlamentného ústavnoprávneho výboru, argumentuje, že obdobné poradné orgány majú zriadené všetci členovia vlády aj niektorí vedúci orgánov štátnej správy, ktorí rozhodujú o poskytnutí dotácií z prostriedkov štátneho rozpočtu.

Novela by mohla v prípade schválenia parlamentom a podpísania prezidentkou nadobudnúť účinnosť od 1. mája 2021. (tasr)

Dôvera investorov a analytikov v nemeckú ekonomiku sa v januári zvýšila, prispel k tomu najmä lepší výhľad exportu aj celého hospodárstva. Index dôvery, ktorý zostavuje inštitút ZEW, stúpol na 61,8 z decembrových 55 bodov.

Rast ukazovateľa bol výraznejší, než očakávali analytici, ktorí počítali so zvýšením na 60 bodov. „Napriek neistote týkajúcej sa toho, ako sa bude ďalej vyvíjať uzávera, sa výhľad nemeckej ekonomiky zlepšil,“ uviedol šéf ZEW Achim Wambach.

Samostatný index hodnotiaci súčasné ekonomické podmienky vzrástol na mínus 66,4 bodu z decembrových mínus 66,5 bodu. Analytici očakávali opačný vývoj.

Ako sa darí ekonomike

Nemecký HDP sa vlani v dôsledku pandémie prepadol o 5 %. Čísla za 4. kvartál zverejní spolkový štatistický úrad koncom januára.

V 3. štvrťroku sa ekonomika zotavovala z jarného pandemického útlmu. Polepšila si o 8,5 % po rekordnom prepade o 9,8 % v 2. kvartáli. (čtk, reuters)

Bratislavskému letisku padol vlani počet cestujúcich o 82 %. Počtom vybavených pasažierov sa tak vrátilo podľa svojich údajov do roku 2002. Výsledok ovplyvnila predovšetkým pandémia koronavírusu. Nákladná doprava, naopak, rástla.

Aké čísla zverejnilo letisko

  • Vlani vybavilo 405 097 cestujúcich (– 82 %).
  • V januári a vo februári pred pandémiou ešte počet pasažierov rástol.
  • Najviac cestujúcich smerovalo do/z Londýna a Dublinu, najviac využívané aerolínie boli írsky Ryanair a maďarský Wizz Air.
  • Počet letov padol medziročne o 52 %, klesali najviac medzinárodné a charterové lety (o 70 %), menej obchodné a súkromné (o 25 %).
  • Objem nákladu medziročne stúpol o 21 % na 24 739 ton, čo je druhý najlepší výsledok po roku 2017.

Počas pandémie koronavírusu boli od 13. marca do polovice júna úplne zakázané prílety civilných lietadiel z iných krajín, výnimku mali repatriácie. Aj neskôr platili rôzne cestovné obmedzenia.

Letisko patrí štátu, politici za bývalej i súčasnej vlády hovoria o plánoch dlhodobo ho prenajať súkromnému investorovi.

Globálny nedostatok súčiastok okliešťuje výrobu automobilov v Maďarsku. Závod Mercedes-Benz v Kecskeméte zastavuje produkciu na desať dní, fabrika Audi v Győri bude pokračovať vo výrobe len na jednu zmenu.

O redukcii výroby v maďarských automobilkách informuje portál Vg.hu.

Komunikačná šéfka Audi Hungaria Mónika Czechmeisterová uviedla, že vo všetkých závodoch skupiny môžu byť obmedzené výrobné kapacity. Dodala, že koncern VW intenzívne pracuje na čo najskoršom vyriešení problému.

Továrni Suzuki v Ostrihome globálny nedostatok dielcov zatiaľ nespôsobuje ťažkosti. Spolu s dodávateľmi pracuje na tom, aby dodávky boli priebežné, uviedla spoločnosť Magyar Suzuki. (tasr)

McDonald’s na Slovensku vlani počas pandémie rozširoval doručovacie služby jedla. V januári pred vypuknutím pandémie túto službu ponúkal v štyroch bratislavských reštauráciách, aktuálne je ich 16, pribudli aj v Košiciach, Trnave a Banskej Bystrici.

Celkovo má reťazec s rýchlym občerstvením na Slovensku 35 reštaurácií, fungujú na systéme franšíz. Doručovacie služby chce zavádzať aj v ďalších prevádzkach.

Dopyt po rope sa v dôsledku pandémie bude oživovať pomalšie, v 2. polroku by ho mohlo podporiť rozšírenie očkovania a nové stimulačné opatrenia, uviedla agentúra IEA. Výhľad rastu dopytu na tento rok znížila o 300-tisíc barelov denne.

„Uzavretie hraníc, rozstupy a zastavenie aktivity budú aj naďalej obmedzovať dopyt po pohonných látkach, kým sa nepodarí viac rozšíriť distribúciu vakcíny, pravdepodobne až v druhej polovici roka,“ uvádza IEA v pravidelnej mesačnej správe.

Podľa agentúry sa dopyt po rope už zlepšoval, v decembri sa však trend obrátil. Znížila preto výhľad rastu dopytu na 1. štvrťrok o 580-tisíc barelov denne.

Tento rok IEA očakáva celkové zvýšenie dopytu o 5,5 milióna na 96,6 milióna barelov denne. Vlani klesol o 8,8 milióna barelov denne.

Ako sa vyvíjajú ceny ropy

Ceny ropy sa tento rok vďaka oznámeniu Saudskej Arábie o ďalšom znížení ťažby v nasledujúcich dvoch mesiacoch zotavili. Barel severomorskej zmesi Brent sa v súčasnosti obchoduje nad 55 dolármi a je blízko takmer ročného maxima.

Rast cien sa však spomalil, pretože zvýšenie počtu prípadov covidu-19 prinútilo mnohé krajiny opäť obmedziť pohyb. Je to aj prípad Číny, ktorá bola doteraz hlavným ťahúňom oživenia dopytu po pohonných látkach. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať