Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: Dnes v noci sa Richterovi snívalo o Mihálovom zlepšováku

Minister sociálnych vecí Richter a opozičný poslanec Mihál v roku 2012. Foto TASR
Minister sociálnych vecí Richter a opozičný poslanec Mihál v roku 2012. Foto TASR

Dobrý deň,

na zahriatie tri krátke správy z pomedzia ekonomiky, krimi, politiky a bizáru:

  • Zemplínskeho daňového podvodníka Mikuláša Varehu po 9 rokoch podmienečne prepustili na slobodu.
  • Kočnerovho novinára Martina Daňa stíha polícia za daňový podvod.
  • Na mimoriadnu schôdzu parlamentu o osude slovenského zlata v Bank of England, ktorú navrhol poslanec Robert Fico, neprišlo dosť poslancov.

Štvrtkový Ekonomický newsfilter obsahuje, samozrejme, dôležitejšie informácie, má 920 slov, sú to 4 minúty čítania. Pripravil Konštantín Čikovský.


Podcasty nájdete na: AppleGoogleSpotifyPodbeanAmazon AlexaRSS

1. Rozdelenie nemocníc ostáva v rukách poisťovní 

Predseda vlády Pellegrini stiahol z parlamentu návrh na rozvrstvenie nemocníc známy ako stratifikácia.

Ministerka Kalavská vzápätí ponúkla svoju demisiu, s premiérom má rokovať vo štvrtok.

Prečo Pellegrini stiahol reformu: Od leta predseda vlády vedel, že koalícia plán zmeny nemocníc nepodporí.

Šlo však o agendu, ku ktorej sa prihlásil minulý rok.

Hlasovanie o reforme nepripustil, lebo by riskoval, že vládny návrh neprejde, alebo prejde s podporou opozície.

Čo sa Pente a Agelu páči a čo nie: 

  • Súkromní majitelia lokálnych nemocníc (najmä Penta a Agel) v súčasnosti ťažia z toho, že dokážu svoje špitály manažovať lepšie ako štát. Reforma by postupne podporovala poriadok a zároveň by vyradila viaceré lokálne súkromné nemocnice zo zákaziek na najdrahšiu medicínu. Preto by bola stratifikácia pre Pentu a Agel skôr nepriaznivá.
  • Rozvrstvenie nemocníc by znamenalo väčšiu predpovedateľnosť vývoja, čo by pomáhalo aj stabilite súkromných nemocníc. Väčšina nemocníc Penty bola navyše medzi tými, ktoré mali zostať plne funkčnými. Pýcha Penty michalovská nemocnica mala byť dokonca spolu so štátnymi medzi špičkou regionálnych nemocníc. Z tohto pohľadu by bola vládna reforma pre súkromný kapitál, zvlášť pre Pentu, skôr plus.
  • Problém so zmluvami na najdrahšie zákroky by však po stratifikácii mohla mať časom najväčšia nemocnica Penty v bratislavských Boroch.

Čo bude nasledovať:

  • Delenie nemocníc na perspektívne a neperspektívne bude v praxi naďalej prebiehať, pretože to je efektívne a vyhovuje to zdravotným poisťovniam, ktoré môžu systém reformovať peniazmi. Aj z tohto pohľadu však bude kľúčové politické rozhodnutie po voľbách, keďže najväčším hráčom je neohrozene aj po ďalšej strate poistencov štátna Všeobecná zdravotná.
  • Budúci minister zdravotníctva sa bude musieť pokúsiť aj o vlastné rozvrstvenie nemocníc. Žiaden nasledovník Druckera a Kalavskej však automaticky nepreberie zodpovednosť za parametre obrovskej reformy, ktorej detaily nepozná. Návrh novej mapy nemocníc treba očakávať najskôr koncom budúceho roka.

Podrobnejšie: Kalavská ponúkla demisiu: Je dehonestujúce sa takto správať k ministrovi (Veronika Folentová / E)

Trnava má byť len lokálna nemocnica, pri Žiline sa počká na tunel Višňové. Ako mala reforma zmeniť nemocnice (Veronika Folentová / E)


2. Richter pripustil užitočnosť Mihálovho návrhu

Minister sociálnych

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: Väčšina prímestských autobusov v Banskobystrickom kraji od soboty do odvolania nepremáva
  • Nákaza: Vtáčiu chrípku potvrdili v bojnickej ZOO, preventívne ju uzatvorili
  • Turistický ruch: Slovensku vlani stúpol počet prenocovaní najviac z krajín EÚ
  • Fastfoody: McDonald’s otvoril prevádzku na R1, pre reťazec je prvá svojho druhu
Zdieľať

SAD Zvolen odstavila autobusy, Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. FOTO TASR
Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. FOTO TASR

Župan Lunter požiada súd, aby SAD Zvolen prikázal jazdiť. Mohol by to urobiť neodkladným opatrením. Miestny dopravca totiž oznámil, že pre nedohodu s Banskobystrickým krajom od soboty stiahne svoje autobusy z liniek.

Minúta po minúte

Zdieľať

Opozičné strany kritizujú SAD Zvolen za to, že pozastavila dopravu v Banskobystrickom kraji. Viaceré strany vyčítajú premiérovi Pellegrinimu, že v reakcii na aktuálny vývoj sa nezastal župy.

OĽaNO bude iniciovať mimoriadny parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Chcú, aby naň prišiel aj minister hospodárstva Peter Žiga.

„Keď o tejto nezákonnosti v posledných dňoch rozhodol súd, premiér Slovenskej republiky Peter Pellegrini, ktorý má ako prvý hájiť záujmy občanov, sa postavil sa na stranu Mariana Kotlebu a súkromného dopravcu s výpalníckymi praktikami. Tretí najvyšší ústavný činiteľ dáva nám všetkým najavo, že pohŕda zákonom, rozhodnutím súdu a najmä občanmi,“ uviedol Ján Marosz z OĽaNO.

Demokratická strana v reakcii na aktuálnu situáciu uviedla, že presadzuje, aby aj o regionálnej vlakovej osobnej doprave rozhodovali vyššie územné celky, a nie štát.

„Ak by župy mohli koordinovať okrem autobusovej dopravy aj regionálne osobné vlaky, mohli by pružne reagovať aj na takúto vyhrotenú situáciu, ktorá nastala v banskobystrickej župe, keď SAD Zvolen mieni pre konflikt s novým vedením samosprávneho kraja odstaviť občanov od prístupu k verejnej autobusovej doprave,“ povedal Miroslav Ivan z DS.

PS/Spolu uvádza, že Pellegrini mohol pomôcť, no namiesto toho kryje svojich ľudí. „Ani Peter Pellegrini sa v tomto jasnom spore nepostavil na stranu ľudí, pretože Polóny je jeho veľmi dobrý priateľ. V dozornej rade SAD Zvolen je aj pán Čellár, bývalý asistent Petra Pellegriniho, ktorý mu poskytol alibi, keď si kúpil nový byt za 400 000 eur, na ktorý si z platov z verejných funkcií nemohol legálne zarobiť. Čellár mal vraj od Pellegriniho odkúpiť výrobnú halu. Miroslav Čellár robil asistenta aj Martinovi Glváčovi,“ napísala strana.

Zdieľať

Banskobystrický župan Ján Lunter vyzýva SAD Zvolen, aby okamžite obnovila dopravu v kraji. Na brífingu po rokovaniach s dopravcom povedal, že sa počas nich cítil, akoby mal pri hlave priloženú pištoľ.

Lunter zároveň vyzýva premiéra Pellegriniho, aby sa osobne zúčastnil rokovaní.

SAD Zvolen v sobotu ráno pre spor so župou nevypravila prímestské autobusy.

Kraj v sobotu ráno vykonal kontrolu spojov a protokol z nej doručí SAD-ke.

Vicežupan Ondrej Lunter na základe právnych analýz, ktoré si kraj dal vypracovať, hovoril v súvislosti s konaním SAD Zvolen o verejnom ohrození, vydieraní a neprimeranom nátlaku.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Spolumajiteľ obchodného domu na Kamennom námestí v Bratislave George Trabelssie plánuje investovať 200-tisíc eur do okolia budovy. Podľa jeho slov ho chce upraviť ešte pred realizáciou mestského projektu Živé námestie.

Projekt Živé námestie je komplexnou premenou Námestia SNP a Kamenného námestia. Architektonicko-urbanistickú súťaž vyhlásilo hlavné mesto vlani.

„Naša spoločnosť bude nápomocná mestu Bratislava v rámci projektu Živé námestie. Sme ochotní investovať do sumy 200 000 eur na dočasné zveľadenie do doby začatia realizácie víťazného projektu Živé námestie,“ uviedla firma SIRS. Do fasády budovy zasahovať nebude. (tasr)

Čítajte aj: Prior a My v centre Bratislavy chcú premenovať na Prešporok, značku dal majiteľ registrovať

Zdieľať

SAD Zvolen v Banskobystrickom kraji nevypravila autobusy

SAD Zvolen v sobotu nevypravila svoje prímestské autobusy. Na banskobystrickej autobusovej stanici nevisí žiadny oznam, informačné okienko je zatvorené.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Cestujúci na stanici v Banskej Bystrici teraz hľadajú alternatívne riešenia – pani, ktorá chcela cestovať do Veľkého Krtíša, dúfa, že sa dostane domov cez Lučenec autobusom lučeneckej SAD.

Ďalšia chcela ísť do Badína pri Banskej Bystrici, na autobus čakala 20 minút, až nakoniec telefonovala synovi.

Pred stanicou stoja asi štyria taxikári a vravia, že v sobotu ráno ešte nevozili toľko ľudí ako dnes.

O tom, že autobusy nejazdia, na Facebooku informuje aj vicežupan Ondrej Lunter. Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, ktoré sú k dispozícii od 7:00 do 19:00 h:

+421 940 624 563
+421 910 847 025
+48 43 25 600

„Zriadili sme krízový štáb a počas celej krízy budeme v kontakte so starostami dotknutých obcí. Pomôžeme zorganizovať náhradnú dopravu pre zabezpečenie najnutnejších potrieb pre obyvateľov,“ píše Lunter.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Ratingová agentúra Standard & Poor’s potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom. Stabilný výhľad ekonomiky krajiny s hodnotením A+ a A2 už v druhej polovici minulého roka potvrdili aj ratingové agentúry Fitch a Moody’s.

Hlavnými dôvodmi dobrého hodnotenia sú podľa S&P pozitívne vyhliadky hospodárskeho rastu, dobre kapitalizovaný bankový sektor, stabilná fiškálna politika a nízky zahraničný dlh.

Vďaka domácemu dopytu sa podľa S&P nemusí Slovensko obávať výrazného spomalenia ekonomiky. Ratingová agentúra vyzdvihla aj rastúcu zamestnanosť.

Slovenská ekonomika je otvorená a orientovaná predovšetkým na automobilový priemysel, čo podľa S&P zvyšuje jej citlivosť na akýkoľvek potenciálne nepriaznivý vývoj v priemysle. V prípade oslabenia zahraničného dopytu môže rast našej ekonomiky spomaliť podľa S&P v tomto a budúcom roku na úroveň pod 2,5 %.

Priestor pre zlepšenie ratingu vidí S&P v posilnení fiškálnej výkonnosti, čo by viedlo k rýchlejšiemu poklesu čistého dlhu verejnej správy v percentách HDP. Naopak, rating by mohlo negatívne ovplyvniť, ak by ekonomika čelila dlhotrvajúcemu oslabeniu zahraničného dopytu, čo by vplývalo na zdravie fiškálnej politiky SR. (tasr)

Zdieľať

Bezpečnostná rada Banskobystrického kraja v piatok nerozhodla o mimoriadnej situácii v súvislosti s rozhodnutím SAD Zvolen, že v Banskobystrickom kraji nebude od soboty až do odvolania premávať väčšina prímestských autobusov.

„Nie sú splnené podmienky na vyhlásenie mimoriadnej situácie, čo sa týka vyhlásenia núdzového stavu, ten má oprávnenie vyhlasovať len vláda,“ povedal po zasadaní predseda bezpečnostnej rady a zároveň prednosta Okresného úradu v Banskej Bystrici Július Ernek.

Dôvodom pre zvolanie mimoriadnej bezpečnostnej rady kraja bola obava z nezákonného postupu SAD Zvolen, ktorá môže podľa kraja reálne ohroziť zdravie obyvateľov i fungovanie strategických podnikov v kraji.

„Máme informácie, že nemocnice v kraji sú o situácii informované a počas víkendu majú služby zabezpečené tak, aby ich prípadný výpadok autobusov nepostihol. Podľa našich informácií by začiatkom týždňa mohol rozhodnúť súd o neodkladnom opatrení, ktorým by dopravcovi nariadil vykonávať dopravu vo verejnom záujme podľa platných licencií a cestovných poriadkov,“ povedal župan Ján Lunter.

Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, na ktoré sa môžu obyvatelia obrátiť už počas víkendu. K dispozícii budú od 7:00 do 19:00 na telefónnych číslach: +421 940 624 563, +421 910 847 025, +48/43 25 600.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

V košickom U. S. Steele budú mať skrátený pracovný čas aj vo februári. Na žiadosť odborov bude toto skrátenie oproti minulým mesiacom v menšej miere.

„Pracovný čas bude skrátený minimálne o jednu zmenu a maximálne o dve. Je to dohodnuté na február s tým, že sa to potom znovu prehodnotí,“ potvrdil dohodu s odbormi hovorca oceliarní Ján Bača.

Za deň, keď zamestnanci ostanú doma, dostanú 60-percentnú náhradu mzdy. Čerpanie bude v prevádzkach rôzne podľa vyťaženosti jednotlivých liniek a pracovísk. Dôvodom opatrenia a dohody vedenia podniku s odbormi je naďalej nepriaznivá situácia na trhu s oceľou.

V minulých mesiacoch bolo skrátenie pracovného času v továrni až o štyri zmeny v mesiaci. Tak to navrhoval podnik aj na ďalšie obdobie, a to na február aj marec. „My sme mali logické odôvodnenie v tom, že sa situácia vôbec nezlepšila,“ skonštatoval Bača.

V oceliarňach zaviedli skrátený pracovný čas už vlani v máji. V júni došlo k odstávke jednej z vysokých pecí. Následne továreň oznámila, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2 500, a to s cieľom zlepšiť finančné postavenie firmy. Časť zamestnancov následne využila na dobrovoľný odchod z podniku motivačné odmeny.

Košický U. S. Steel má v súčasnosti okolo 9 000 zamestnancov, spolu s dcérskymi spoločnosťami je ich spolu zhruba 10 500. (tasr)

Zdieľať

Špecializovaný trestný súd vyhovel žiadosti exriaditeľa Tiposu Jána Barcziho o prepustenie z väzby. Keďže rozhodnutie nie je právoplatné, ostáva za mrežami do rozhodnutia Najvyššieho súdu. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať