Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Koalícia umožnila, že na minimálnych dôchodkoch budú môcť zarábať špekulanti

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Parlament schválil ďalšiu novelu zákona o sociálnom poistení, Sociálnej poisťovni má umožniť rýchlejšie priznanie minimálnej penzie.

Minimálny dôchodok prizná Sociálna poisťovňa od januára 2020 všetkým penzistom, ktorí získali aspoň 30 rokov dôchodkového poistenia bez ohľadu na to, z akého príjmu v daných rokoch platili sociálne odvody.

Zrušenie podmienky „kvalifikovaného roku“ dôchodkového poistenia Sociálnej poisťovni umožní rýchlejšie priznanie minimálnej penzie, pretože nebude musieť testovať predošlý príjem penzistu.

Koalícia vo štvrtok schválila v novele sociálneho poistenia miernejšie podmienky pri priznávaní minimálnych dôchodkov zrušením „kvalifikovaného obdobia“.

Takmer štvrtina dôchodcov bude dostávať takmer rovnaký minimálny dôchodok bez ohľadu na to, aké sociálne odvody platili.

Vo výhode sa tak ocitne živnostník, ktorý do Sociálnej poisťovne platil dôchodkové poistenie z minimálneho vymeriavacieho základu, alebo konateľ a majiteľ eseročky, ktorý špekuloval a odvádzal poistenie len z mesačnej odmeny 50 eur.

Okrem toho tým koalícia navŕtala veľkú dieru do dôchodkového systému, keďže namiesto 50-tisíc dôchodcov vyššie minimálne dôchodky dostane okolo 280-tisíc ľudí.

Úplne vypustenie podmienky kvalifikovaných rokov označil opozičný poslanec Jozef Mihál (PS/Spolu) za nezodpovedné. Podľa neho ide o najdramatickejšiu zmenu v dôchodkovom systéme, aká sa tu od roku 2004 udiala. Varoval, že môže rozvrátiť celý systém dôchodkového poistenia.

Preto navrhol, aby sa neposudzoval predošlý príjem penzistu len do roku 2019 a v roku 2020 by bol kvalifikovaným rokom ten, v ktorom osoba platila odvody aspoň zo 40 % z priemernej mzdy (dnes 24,1 %).

Ako odpracovaný by sa mu teda počítal len rok, kedy mal mesačný príjem 405 eur (dnes to je 244 eur). Podľa Mihála by to nepoškodilo poistencov štátu, ako napríklad ženy na materskej a rodičovskej dovolenke, a živnostníkov, ktorí platia minimálne sociálne odvody.

Jeho pozmeňovací návrh k vládnej novele, ktorú poslanci schvaľovali v skrátenom režime, však neprešiel, nehlasovalo zaň dosť poslancov.

Minister práce Ján Richter (Smer)

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Aerolínie Emirates a Etihad zavádzajú cestovné preukazy pre pasažierov, ktorí boli očkovaní proti covidu-19 alebo majú negatívny test. Dopravcovia zo SAE vyskúšajú novinku v spolupráci s medzinárodným združením IATA.

Cestovný preukaz IATA sa bude predkladať na vybraných letoch z Abú Zabí v 1. štvrťroku, informovala národná letecká spoločnosť Etihad. Ak bude skúška úspešná, preukaz neskôr rozšíri na ďalšie lety.

Emirates odštartujú prvú fázu zavádzania cestovného preukazu v apríli na letoch z domovského Dubaja.

Spojené arabské emiráty zaočkovali proti covidu-19 takmer dva milióny ľudí a majú po Izraeli najviac očkovaných na 100 obyvateľov.

Združenie IATA so skupinou IAG (matka British Airways) na konci roka naplánovalo testovací program. V decembri začali skúšať nový proces digitálneho overovania založeného na systéme cestovného preukazu IATA Singapore Airlines. (čtk, bloomberg)

Slovenská aliancia moderného obchodu víta návrh ministerstva financií, aby sa obmedzili jedno- a dvojcentové mince pri platbách v hotovosti. Obchodníci argumentujú tým, že im to pomôže znížiť náklady a ľudia sa nemusia obávať zdražovania, keďže sa zaokrúhli až výsledný nákup hradený v hotovosti.

Bezhotovostné platby pôjdu naďalej bez zaokrúhľovania, keďže tie na používanie centových a dvojcentových mincí nemajú vplyv.

„Skúsenosť z iných európskych krajín ukazuje, že už v prvom roku platnosti sa stiahne z obehu výrazná väčšina týchto mincí. Napriek tomu obchodníci budú musieť aj naďalej prijímať tieto mince, keďže zostanú platným platidlom, pretože samotné zrušenie týchto mincí sa musí urobiť na centrálnej európskej úrovni“ uviedla aliancia.

Lietadlá Boeing 737 Max pravdepodobne na budúci týždeň dostanú povolenie na komerčné lety v EÚ, uviedol šéf európskeho regulátora EASA Patrick Ky. V USA a niektorých ďalších krajinách už tieto stroje môžu lietať po nútenej odstávke.

Boeingy 737 Max museli zostať mimo prevádzky po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii, ktoré odhalili softvérovú chybu. Úrady po celom svete ich vyradili na jar 2019.

Stroje 737 Max budú môcť lietať, ak splnia podmienky EASA a piloti absolvujú výcvik. Jednou z vynútených zmien je nová certifikácia stabilizačného systému MCAS, ktorý pravdepodobne zohral kľúčovú úlohu pri nehodách.

Minulý mesiac sa 737 Max po schválení zmien od amerického regulátora FAA vrátil do prevádzky v Spojených štátoch. Stroj môže lietať aj v Brazílii, tento týždeň by mal získať povolenie i v Kanade. (čtk, reuters)

Sociálna poisťovňa upozorňuje na možné výpadky v dostupnosti portálu elektronických formulárov dnes od 14. do 16. h. Výpadky spôsobené úpravami na technickej infraštruktúre sa môžu týkať aj e-formulára na žiadosť o pandemickú PN.

Využitie prostriedkov z finančnej rezervy premiéra by mohla po novom posudzovať špeciálna komisia, zriadená by mohla byť ako poradný orgán predsedu vlády. Vyplýva to z navrhovanej novely, ktorú predložil Milan Vetrák z OĽaNO.

„S cieľom zabezpečiť transparentnosť využívania rozpočtových prostriedkov z rezervy predsedu vlády a komplexne posúdiť využitie týchto prostriedkov sa navrhuje zriadiť poradný orgán predsedu vlády v podobe komisie, ktorá by posúdila využitie týchto prostriedkov ešte pred tým, ako o využití prostriedkov z rozpočtovej rezervy predsedu vlády rozhodne premiér,“ píše sa v dôvodovej správe.

Vetrák, ktorý je predsedom parlamentného ústavnoprávneho výboru, argumentuje, že obdobné poradné orgány majú zriadené všetci členovia vlády aj niektorí vedúci orgánov štátnej správy, ktorí rozhodujú o poskytnutí dotácií z prostriedkov štátneho rozpočtu.

Novela by mohla v prípade schválenia parlamentom a podpísania prezidentkou nadobudnúť účinnosť od 1. mája 2021. (tasr)

Dôvera investorov a analytikov v nemeckú ekonomiku sa v januári zvýšila, prispel k tomu najmä lepší výhľad exportu aj celého hospodárstva. Index dôvery, ktorý zostavuje inštitút ZEW, stúpol na 61,8 z decembrových 55 bodov.

Rast ukazovateľa bol výraznejší, než očakávali analytici, ktorí počítali so zvýšením na 60 bodov. „Napriek neistote týkajúcej sa toho, ako sa bude ďalej vyvíjať uzávera, sa výhľad nemeckej ekonomiky zlepšil,“ uviedol šéf ZEW Achim Wambach.

Samostatný index hodnotiaci súčasné ekonomické podmienky vzrástol na mínus 66,4 bodu z decembrových mínus 66,5 bodu. Analytici očakávali opačný vývoj.

Ako sa darí ekonomike

Nemecký HDP sa vlani v dôsledku pandémie prepadol o 5 %. Čísla za 4. kvartál zverejní spolkový štatistický úrad koncom januára.

V 3. štvrťroku sa ekonomika zotavovala z jarného pandemického útlmu. Polepšila si o 8,5 % po rekordnom prepade o 9,8 % v 2. kvartáli. (čtk, reuters)

Bratislavskému letisku padol vlani počet cestujúcich o 82 %. Počtom vybavených pasažierov sa tak vrátilo podľa svojich údajov do roku 2002. Výsledok ovplyvnila predovšetkým pandémia koronavírusu. Nákladná doprava, naopak, rástla.

Aké čísla zverejnilo letisko

  • Vlani vybavilo 405 097 cestujúcich (– 82 %).
  • V januári a vo februári pred pandémiou ešte počet pasažierov rástol.
  • Najviac cestujúcich smerovalo do/z Londýna a Dublinu, najviac využívané aerolínie boli írsky Ryanair a maďarský Wizz Air.
  • Počet letov padol medziročne o 52 %, klesali najviac medzinárodné a charterové lety (o 70 %), menej obchodné a súkromné (o 25 %).
  • Objem nákladu medziročne stúpol o 21 % na 24 739 ton, čo je druhý najlepší výsledok po roku 2017.

Počas pandémie koronavírusu boli od 13. marca do polovice júna úplne zakázané prílety civilných lietadiel z iných krajín, výnimku mali repatriácie. Aj neskôr platili rôzne cestovné obmedzenia.

Letisko patrí štátu, politici za bývalej i súčasnej vlády hovoria o plánoch dlhodobo ho prenajať súkromnému investorovi.

Globálny nedostatok súčiastok okliešťuje výrobu automobilov v Maďarsku. Závod Mercedes-Benz v Kecskeméte zastavuje produkciu na desať dní, fabrika Audi v Győri bude pokračovať vo výrobe len na jednu zmenu.

O redukcii výroby v maďarských automobilkách informuje portál Vg.hu.

Komunikačná šéfka Audi Hungaria Mónika Czechmeisterová uviedla, že vo všetkých závodoch skupiny môžu byť obmedzené výrobné kapacity. Dodala, že koncern VW intenzívne pracuje na čo najskoršom vyriešení problému.

Továrni Suzuki v Ostrihome globálny nedostatok dielcov zatiaľ nespôsobuje ťažkosti. Spolu s dodávateľmi pracuje na tom, aby dodávky boli priebežné, uviedla spoločnosť Magyar Suzuki. (tasr)

McDonald’s na Slovensku vlani počas pandémie rozširoval doručovacie služby jedla. V januári pred vypuknutím pandémie túto službu ponúkal v štyroch bratislavských reštauráciách, aktuálne je ich 16, pribudli aj v Košiciach, Trnave a Banskej Bystrici.

Celkovo má reťazec s rýchlym občerstvením na Slovensku 35 reštaurácií, fungujú na systéme franšíz. Doručovacie služby chce zavádzať aj v ďalších prevádzkach.

Dopyt po rope sa v dôsledku pandémie bude oživovať pomalšie, v 2. polroku by ho mohlo podporiť rozšírenie očkovania a nové stimulačné opatrenia, uviedla agentúra IEA. Výhľad rastu dopytu na tento rok znížila o 300-tisíc barelov denne.

„Uzavretie hraníc, rozstupy a zastavenie aktivity budú aj naďalej obmedzovať dopyt po pohonných látkach, kým sa nepodarí viac rozšíriť distribúciu vakcíny, pravdepodobne až v druhej polovici roka,“ uvádza IEA v pravidelnej mesačnej správe.

Podľa agentúry sa dopyt po rope už zlepšoval, v decembri sa však trend obrátil. Znížila preto výhľad rastu dopytu na 1. štvrťrok o 580-tisíc barelov denne.

Tento rok IEA očakáva celkové zvýšenie dopytu o 5,5 milióna na 96,6 milióna barelov denne. Vlani klesol o 8,8 milióna barelov denne.

Ako sa vyvíjajú ceny ropy

Ceny ropy sa tento rok vďaka oznámeniu Saudskej Arábie o ďalšom znížení ťažby v nasledujúcich dvoch mesiacoch zotavili. Barel severomorskej zmesi Brent sa v súčasnosti obchoduje nad 55 dolármi a je blízko takmer ročného maxima.

Rast cien sa však spomalil, pretože zvýšenie počtu prípadov covidu-19 prinútilo mnohé krajiny opäť obmedziť pohyb. Je to aj prípad Číny, ktorá bola doteraz hlavným ťahúňom oživenia dopytu po pohonných látkach. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať