Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Na železnici pribudne RegioJet, spoj do Poľska i rýchlik Syr NiKA ČÍZ&GO. Prvýkrát môžu jazdiť aj čínske vlaky

Súkromný Leo Express si objednal vlaky od čínskeho výrobcu CRRC, ktoré nazval Sirius. Chcel by ich nasadzovať aj na Slovensku. Foto - Leo Express
Súkromný Leo Express si objednal vlaky od čínskeho výrobcu CRRC, ktoré nazval Sirius. Chcel by ich nasadzovať aj na Slovensku. Foto – Leo Express

Prinášame novinky z grafikonu pre rok 2020. Jednou z najväčších môže byť príchod českého Leo Expressu, ktorý by rád nasadil čínske súpravy medzi Žilinou a Bratislavou.

Nový grafikon si užívatelia sociálnych sietí všimli tento rok skôr než obvykle. Postaral sa o to nový názov rýchlika 613, ktorý jazdí medzi Bratislavou a Košicami. Pôvodne mal znieť „Tavený syr“.

Ako si všimol portál Interez, fanúšikom satirickej stránky Zomri nebolo viac treba. „Rýchlik tavený syr sa roztavil, za vzniknuté meškanie sa ospravedlňujeme,“ písal jeden z diskutujúcich s odkazom na problémy okolo horiacich rušňov.

Štátne železnice rýchlo reagovali a oznámili, že išlo len o predbežný názov. Po dohode s klientom, potravinárskou spoločnosťou Nika, sa napokon dohodli na kompromise: z Bratislavy po 18. hodine bude vychádzať rýchlik Syr NiKA ČÍZ&GO.

Železničná spoločnosť Slovensko za takéto komerčné názvy podľa Hospodárskych novín inkasuje okolo 4500 eur na obdobie pol roka. Okrem rýchlika Syr NiKA ČÍZ&GO pribudne aj rýchlik s názvom Metropolitní univerzita Praha, ktorý však nebude jazdiť do Prahy, ale medzi Košicami a Bratislavou. Tematicky tak doplní už jestvujúci rýchlik R 608 Žilinská univerzita.

Aj zmeny v názvoch vlakov prináša nový grafikon, ktorý začne platiť v nedeľu 15. decembra. Denník N tak ako každý rok prináša prehľad vybraných noviniek.

Návrat RegioJetu

V utorok 31. januára 2017 sa skončilo krátke obdobie konkurencie na kľúčovej slovenskej trati Bratislava – Žilina – Košice. V ten deň vyrazili na spomínanú trať naposledy vlaky RegioJetu, ktoré jazdili od decembra 2014.

Český súkromník prerobil na tejto linke pár miliónov eur, keďže nedokázal konkurovať štátnym rýchlikom, ktorými môže polovica Slovákov cestovať zadarmo. Symbolickú ranu z milosti mu zasadil návrat IC vlakov, ktoré presadil predseda SNS Andrej Danko.

Teraz sa RegioJet vracia, hoci len

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: SAD Zvolen prijala dohodu s Banskobystrickým krajom, od stredy bude jazdiť podľa zmluvy
  • Protest: Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov, tvrdí, že je na nebezpečnom mieste
  • Gastro: McDonald’s v Bratislave spúšťa donáškovú službu McDelivery
  • Financie: Lemikon opäť žaluje Tipos o 33 miliónov eur (Pravda)
  • Ekonomický newsfilter: Už je skoro isté, že diaľničný násyp s azbestom treba rozobrať
Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je, píše Konštantín Čikovský v texte o kariére šéfa Penty. „Možno napokon vykľučkuje zo všetkého tak, že ostane na slobode. Nebude sa však môcť čudovať, že o jeho vine dnes už nepochybuje nikto.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Trnavská automobilka PSA tvrdí, že pre štrajk autodopravcov hrozí zastavenie výroby. Dôvodom sú podľa hovorcu Petra Šveca blokované kamióny na hraniciach, predovšetkým z Poľska.

Zdieľať

Mesto Ružomberok zakázalo protest autodopravcov. Polícia tvrdí, že akcia sa koná na nebezpečnom mieste a v zlom počasí.

Celé stanovisko mesta:

Zástupcovia mesta Ružomberok v neskorých hodinách 28. 1. 2020 podpísali rozhodnutie, ktorým sa zakazuje zhromaždenie Únie autodopravcov Slovenska, ktoré sa koná 28. 1. 2020 v meste Ružomberok.

Mesto Ružomberok tak konalo na základe podnetu Okresného riaditeľstva policajného zboru v Ružomberku zo dňa 28. 1. 2020 s poukazom na ustanovenie o zhromažďovacom práve. Vzhľadom na nepriaznivé poveternostné podmienky OR PZ vyhodnotilo, že zhromaždenie sa koná na nebezpečnom mieste, kde účastníkom hrozí závažné nebezpečenstvo pre ich zdravie. So zreteľom k nedostatočnej viditeľnosti, hustému sneženiu vzniklo riziko ohrozenia zdravia účastníkov zhromaždenia, ale aj okolo jazdiacich vodičov vozidiel. Zhromaždenie sa vykonáva v mieste, kde vzhľadom ku klimatickým podmienkam dochádza k výraznému obmedzeniu dopravy, bezpečnému prejazdu vozidiel záchranných zložiek, prejazdnosti vozidiel údržby a situácia je momentálne v závažnom rozpore so záujmom obyvateľstva. Takéto zhromaždenie môže závažným spôsobom ohroziť život a zdravie obyvateľov.

Mesto Ružomberok sa vo svojom rozhodnutí opiera aj o niektoré závažné nedostatky oznámenia zo strany únie autodopravcov. Dňa 28. 1. 2020 bolo mestu v ranných hodinách doručené oznámenie o konaní zhromaždenia. Podľa zákona o zhromažďovacom práve je zvolávateľ povinný zhromaždenie písomne oznámiť obci tak, aby obec oznámenie dostala aspoň 5 dní pred dňom jeho konania. Zároveň v oznámení, ktoré mesto dostalo v ranných hodinách dňa zhromaždenia, neboli uvedené údaje o účele zhromaždenia a predpokladanom čase jeho ukončenia, údaje o predpokladanom počte účastníkov zhromaždenia a iné.

Uvedené dôvody sú právne relevantnými dôvodmi na zakázanie verejného zhromaždenia dňa 28. 1. 2020 v meste Ružomberok. Proti tomuto rozhodnutiu nemožno podať odvolanie.

Zdieľať

Národná banka Slovenska tvrdí, že žiadne hromadné prepúšťanie nechystá, o prácu má prísť asi desať zamestnancov. „Začali sme proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie.“

Informáciu o možnom hromadnom prepúšťaní, ktoré by sa mohlo dotknúť 79 ľudí, priniesol Index. Vychádzal z informácie ústredia práce, ktoré Indexu napísalo, že evidujú nahlášku od zamestnávateľa, ktorý vykonáva „činnosti centrálnej banky“.

Túto činnosť na Slovensku vykonáva iba Národná banka Slovenska.

„Národná banka Slovenska začala proces reštrukturalizácie. Nie je to hromadné prepúšťanie. Týka sa úseku obozretného dohľadu a úseku regulácie a ochrany finančných spotrebiteľov k 1.3. 2020. Predpokladáme, že sa reštrukturalizácia dotkne približne desiatich zamestnancov,“ uviedla NBS v stanovisku, ktoré poskytla Denníku E.

Podľa poslednej správy o výsledku hospodárenia NBS ku koncu roka 2018 zamestnávala 1110 ľudí.

Zdieľať

SAD Zvolen sa v stredu nezúčastní na rokovaní s vedením Banskobystrického kraja. Členovia predstavenstva firmy to oznámili v liste predsedovi kraja Jánovi Lunterovi. (tasr)

Zdieľať

Philips zvažuje predaj divízie domácich spotrebičov, ktorá vyrába napríklad kávovary, vysávače alebo čističky vzduchu. Po oddelení divízií na výrobu osvetlenia a spotrebnej elektroniky sa sústreďuje najmä na zdravotnícke technológie.

Tržby Philipsu z predaja domácich spotrebičov vlani dosiahli 2,3 miliardy eur. K predaju divízie by mohlo dôjsť do polovice roka 2021.

„Táto divízia nie je strategicky vhodná pre našu budúcnosť ako lídra v oblasti zdravotníckych technológií,“ cituje Reuters šéfa Philipsu Fransa van Houtena.

Celkové tržby Philipsu vlani poskočili o 4 % na 19,5 miliardy eur.

Zdieľať

Ryanair varoval pred prepúšťaním pilotov a palubného personálu a zatváraním ďalších základní. Dôvodom hroziacich reštrikcií je opätovný odklad dodávok uzemnených lietadiel Boeing 737 Max. Letecká spoločnosť očakáva prvé kusy na jeseň.

Dopravca v internom dokumente uvádza, že prvé stroje 737 Max by mohol prevziať najskôr v septembri alebo októbri, píše Reuters.

Ryanair sa spoliehal na to, že ich bude mať k dispozícii v júni a zaradí ich do letového plánu na letnú sezónu.

Lietadlá 737 Max boli najpredávanejším modelom z flotily Boeingu. Regulátori po celom svete ich odstavili vlani v marci po dvoch tragických nehodách zapríčinených softvérovou chybou stroja.

Ryanair disponuje viac ako 450 lietadlami. Od Boeingu má objednaných 210 strojov 737 Max.

Boeing očakáva, že regulátori povolia návrat problematického lietadla do prevádzky zhruba v polovici roka.

Zdieľať

Bankári v priemere odhadujú, že slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,2 %. Nominálne mzdy by sa mali zvýšiť o 7,9 %, po zohľadnení inflácie o viac ako 5 %. Nezamestnanosť by na konci roka mala dosiahnuť 5,8 %.

Komerčné banky svoje odhady pravidelne zasielajú Národnej banke Slovenska (NBS), ktorá následne zverejňuje priemer a rozpätie ich odhadov.

Pokiaľ ide o tohtoročný rast nášho HDP, odhady bankárov sa pohybujú medzi 2,1 až 2,3 %. V rovnakom intervale sa pohybovali aj v decembri.

Bankoví analytici vo svojich prognózach rátajú s tým, že v roku 2021 sa rast ekonomiky mierne spomalí. V priemere odhadujú jej rast o 1,9 %.

Ku koncu budúceho roka by mala zamestnanosť dosiahnuť 0,3 %, miera nezamestnanosti by mala byť na úrovni 6 percent a nominálne mzdy by mali rásť päťpercentným tempom.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať