Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Bratislavský VW už vyrába tri malé mestské elektromobily, dostane aj SUV Škoda Karoq

Závod Volkswagen Slovakia. Foto - TASR
Závod Volkswagen Slovakia. Foto – TASR

Bratislavský Volkswagen zvyšuje podiel čisto elektrických vozidiel vo výrobe. Koncom roka sa v závode rozbehla sériová výroba dvoch nových elektromobilov. Po vynovenej verzii VW up! elektrický pohon dostali aj modely Škoda Citigo e iV a Seat Mii electric.

Elektrická verzia modelu VW up! sa v závode vyrábala už od roku 2013, v auguste

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: Väčšina prímestských autobusov v Banskobystrickom kraji od soboty do odvolania nepremáva
  • Nákaza: Vtáčiu chrípku potvrdili v bojnickej ZOO, preventívne ju uzatvorili
  • Turistický ruch: Slovensku vlani stúpol počet prenocovaní najviac z krajín EÚ
  • Fastfoody: McDonald’s otvoril prevádzku na R1, pre reťazec je prvá svojho druhu
Zdieľať

SAD Zvolen odstavila autobusy, Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. FOTO TASR
Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. FOTO TASR

Župan Lunter požiada súd, aby SAD Zvolen prikázal jazdiť. Mohol by to urobiť neodkladným opatrením. Miestny dopravca totiž oznámil, že pre nedohodu s Banskobystrickým krajom od soboty stiahne svoje autobusy z liniek.

Minúta po minúte

Zdieľať

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny o situácii v banskobystrickom kraji: „Je zvláštne, že samosprávny kraj požiadal súd, aby určil dodatky, na základe ktorých SAD Zvolen obsluhovala prímestské linky v kraji, za neplatné, čím vlastne zastavil dopravu v kraji, a dnes samosprávny kraj žiada ten istý súd, aby nám prikázal, aby sme jazdili.“

Podľa neho si obslužnosť autobusovými spojmi v rámci miest a obcí v kraji už so SAD zabezpečilo viacero samospráv. Ide napríklad o mestá Banská Štiavnica, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj Brezno či Banská Bystrica, kde by doprava mala na dohodnutých linkách byť obnovená. (tasr)

Zdieľať

Opozičné strany kritizujú SAD Zvolen za to, že pozastavila dopravu v Banskobystrickom kraji. Viaceré strany vyčítajú premiérovi Pellegrinimu, že v reakcii na aktuálny vývoj sa nezastal župy.

OĽaNO bude iniciovať mimoriadny parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Chcú, aby naň prišiel aj minister hospodárstva Peter Žiga.

„Keď o tejto nezákonnosti v posledných dňoch rozhodol súd, premiér Slovenskej republiky Peter Pellegrini, ktorý má ako prvý hájiť záujmy občanov, sa postavil sa na stranu Mariana Kotlebu a súkromného dopravcu s výpalníckymi praktikami. Tretí najvyšší ústavný činiteľ dáva nám všetkým najavo, že pohŕda zákonom, rozhodnutím súdu a najmä občanmi,“ uviedol Ján Marosz z OĽaNO.

Demokratická strana v reakcii na aktuálnu situáciu uviedla, že presadzuje, aby aj o regionálnej vlakovej osobnej doprave rozhodovali vyššie územné celky, a nie štát.

„Ak by župy mohli koordinovať okrem autobusovej dopravy aj regionálne osobné vlaky, mohli by pružne reagovať aj na takúto vyhrotenú situáciu, ktorá nastala v banskobystrickej župe, keď SAD Zvolen mieni pre konflikt s novým vedením samosprávneho kraja odstaviť občanov od prístupu k verejnej autobusovej doprave,“ povedal Miroslav Ivan z DS.

PS/Spolu uvádza, že Pellegrini mohol pomôcť, no namiesto toho kryje svojich ľudí. „Ani Peter Pellegrini sa v tomto jasnom spore nepostavil na stranu ľudí, pretože Polóny je jeho veľmi dobrý priateľ. V dozornej rade SAD Zvolen je aj pán Čellár, bývalý asistent Petra Pellegriniho, ktorý mu poskytol alibi, keď si kúpil nový byt za 400 000 eur, na ktorý si z platov z verejných funkcií nemohol legálne zarobiť. Čellár mal vraj od Pellegriniho odkúpiť výrobnú halu. Miroslav Čellár robil asistenta aj Martinovi Glváčovi,“ napísala strana.

Zdieľať

Banskobystrický župan Ján Lunter vyzýva SAD Zvolen, aby okamžite obnovila dopravu v kraji. Na brífingu po rokovaniach s dopravcom povedal, že sa počas nich cítil, akoby mal pri hlave priloženú pištoľ.

Lunter zároveň vyzýva premiéra Pellegriniho, aby sa osobne zúčastnil rokovaní.

SAD Zvolen v sobotu ráno pre spor so župou nevypravila prímestské autobusy.

Kraj v sobotu ráno vykonal kontrolu spojov a protokol z nej doručí SAD-ke.

Vicežupan Ondrej Lunter na základe právnych analýz, ktoré si kraj dal vypracovať, hovoril v súvislosti s konaním SAD Zvolen o verejnom ohrození, vydieraní a neprimeranom nátlaku.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Spolumajiteľ obchodného domu na Kamennom námestí v Bratislave George Trabelssie plánuje investovať 200-tisíc eur do okolia budovy. Podľa jeho slov ho chce upraviť ešte pred realizáciou mestského projektu Živé námestie.

Projekt Živé námestie je komplexnou premenou Námestia SNP a Kamenného námestia. Architektonicko-urbanistickú súťaž vyhlásilo hlavné mesto vlani.

„Naša spoločnosť bude nápomocná mestu Bratislava v rámci projektu Živé námestie. Sme ochotní investovať do sumy 200 000 eur na dočasné zveľadenie do doby začatia realizácie víťazného projektu Živé námestie,“ uviedla firma SIRS. Do fasády budovy zasahovať nebude. (tasr)

Čítajte aj: Prior a My v centre Bratislavy chcú premenovať na Prešporok, značku dal majiteľ registrovať

Zdieľať

SAD Zvolen v Banskobystrickom kraji nevypravila autobusy

SAD Zvolen v sobotu nevypravila svoje prímestské autobusy. Na banskobystrickej autobusovej stanici nevisí žiadny oznam, informačné okienko je zatvorené.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Cestujúci na stanici v Banskej Bystrici teraz hľadajú alternatívne riešenia – pani, ktorá chcela cestovať do Veľkého Krtíša, dúfa, že sa dostane domov cez Lučenec autobusom lučeneckej SAD.

Ďalšia chcela ísť do Badína pri Banskej Bystrici, na autobus čakala 20 minút, až nakoniec telefonovala synovi.

Pred stanicou stoja asi štyria taxikári a vravia, že v sobotu ráno ešte nevozili toľko ľudí ako dnes.

O tom, že autobusy nejazdia, na Facebooku informuje aj vicežupan Ondrej Lunter. Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, ktoré sú k dispozícii od 7:00 do 19:00 h:

+421 940 624 563
+421 910 847 025
+48 43 25 600

„Zriadili sme krízový štáb a počas celej krízy budeme v kontakte so starostami dotknutých obcí. Pomôžeme zorganizovať náhradnú dopravu pre zabezpečenie najnutnejších potrieb pre obyvateľov,“ píše Lunter.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Ratingová agentúra Standard & Poor’s potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom. Stabilný výhľad ekonomiky krajiny s hodnotením A+ a A2 už v druhej polovici minulého roka potvrdili aj ratingové agentúry Fitch a Moody’s.

Hlavnými dôvodmi dobrého hodnotenia sú podľa S&P pozitívne vyhliadky hospodárskeho rastu, dobre kapitalizovaný bankový sektor, stabilná fiškálna politika a nízky zahraničný dlh.

Vďaka domácemu dopytu sa podľa S&P nemusí Slovensko obávať výrazného spomalenia ekonomiky. Ratingová agentúra vyzdvihla aj rastúcu zamestnanosť.

Slovenská ekonomika je otvorená a orientovaná predovšetkým na automobilový priemysel, čo podľa S&P zvyšuje jej citlivosť na akýkoľvek potenciálne nepriaznivý vývoj v priemysle. V prípade oslabenia zahraničného dopytu môže rast našej ekonomiky spomaliť podľa S&P v tomto a budúcom roku na úroveň pod 2,5 %.

Priestor pre zlepšenie ratingu vidí S&P v posilnení fiškálnej výkonnosti, čo by viedlo k rýchlejšiemu poklesu čistého dlhu verejnej správy v percentách HDP. Naopak, rating by mohlo negatívne ovplyvniť, ak by ekonomika čelila dlhotrvajúcemu oslabeniu zahraničného dopytu, čo by vplývalo na zdravie fiškálnej politiky SR. (tasr)

Zdieľať

Bezpečnostná rada Banskobystrického kraja v piatok nerozhodla o mimoriadnej situácii v súvislosti s rozhodnutím SAD Zvolen, že v Banskobystrickom kraji nebude od soboty až do odvolania premávať väčšina prímestských autobusov.

„Nie sú splnené podmienky na vyhlásenie mimoriadnej situácie, čo sa týka vyhlásenia núdzového stavu, ten má oprávnenie vyhlasovať len vláda,“ povedal po zasadaní predseda bezpečnostnej rady a zároveň prednosta Okresného úradu v Banskej Bystrici Július Ernek.

Dôvodom pre zvolanie mimoriadnej bezpečnostnej rady kraja bola obava z nezákonného postupu SAD Zvolen, ktorá môže podľa kraja reálne ohroziť zdravie obyvateľov i fungovanie strategických podnikov v kraji.

„Máme informácie, že nemocnice v kraji sú o situácii informované a počas víkendu majú služby zabezpečené tak, aby ich prípadný výpadok autobusov nepostihol. Podľa našich informácií by začiatkom týždňa mohol rozhodnúť súd o neodkladnom opatrení, ktorým by dopravcovi nariadil vykonávať dopravu vo verejnom záujme podľa platných licencií a cestovných poriadkov,“ povedal župan Ján Lunter.

Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, na ktoré sa môžu obyvatelia obrátiť už počas víkendu. K dispozícii budú od 7:00 do 19:00 na telefónnych číslach: +421 940 624 563, +421 910 847 025, +48/43 25 600.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

V košickom U. S. Steele budú mať skrátený pracovný čas aj vo februári. Na žiadosť odborov bude toto skrátenie oproti minulým mesiacom v menšej miere.

„Pracovný čas bude skrátený minimálne o jednu zmenu a maximálne o dve. Je to dohodnuté na február s tým, že sa to potom znovu prehodnotí,“ potvrdil dohodu s odbormi hovorca oceliarní Ján Bača.

Za deň, keď zamestnanci ostanú doma, dostanú 60-percentnú náhradu mzdy. Čerpanie bude v prevádzkach rôzne podľa vyťaženosti jednotlivých liniek a pracovísk. Dôvodom opatrenia a dohody vedenia podniku s odbormi je naďalej nepriaznivá situácia na trhu s oceľou.

V minulých mesiacoch bolo skrátenie pracovného času v továrni až o štyri zmeny v mesiaci. Tak to navrhoval podnik aj na ďalšie obdobie, a to na február aj marec. „My sme mali logické odôvodnenie v tom, že sa situácia vôbec nezlepšila,“ skonštatoval Bača.

V oceliarňach zaviedli skrátený pracovný čas už vlani v máji. V júni došlo k odstávke jednej z vysokých pecí. Následne továreň oznámila, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2 500, a to s cieľom zlepšiť finančné postavenie firmy. Časť zamestnancov následne využila na dobrovoľný odchod z podniku motivačné odmeny.

Košický U. S. Steel má v súčasnosti okolo 9 000 zamestnancov, spolu s dcérskymi spoločnosťami je ich spolu zhruba 10 500. (tasr)

Zdieľať

Špecializovaný trestný súd vyhovel žiadosti exriaditeľa Tiposu Jána Barcziho o prepustenie z väzby. Keďže rozhodnutie nie je právoplatné, ostáva za mrežami do rozhodnutia Najvyššieho súdu. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať