Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Týždeň v európskej ekonomike: V znamení klimatických cieľov – uhlíkové clo, Madrid, zdaňovanie energií

Autor je vydavateľ portálu euractiv.sk

  • Európsky Green Deal obsahuje aj návrh uhlíkového cla – EÚ ho uvalí na dovoz z krajín, ktoré nebudú rešpektovať klimatické záväzky.
  • Na globálnej klimatickej konferencii v Madride sa hovorí aj o dobrovoľných emisných záväzkoch firiem.
  • Rada ministrov vyzvala Komisiu na revíziu zdaňovania energetických produktov tak, aby viac zodpovedalo klimatickým cieľom Únie.

1. EÚ plánuje uhlíkové clo

Európska komisia včera uverejnila návrh zelenej transformácie – European Green Deal. O jeho obsahu sme písali už minule, preto stačí stručné zhrnutie hlavných bodov:

  • zníženie emisií o 50 – 55 % do roku 2030, uhlíková neutralita v roku 2050;
  • prísnejšie emisné štandardy pre automobilový sektor, rozvoj elektromobility a udržateľných alternatívnych palív;
  • fond pre „spravodlivú tranzíciu“ vo výške 100 miliárd eur;
  • uhlíkové clo.

Najkontroverznejšie reakcie pravdepodobne vyvolá posledný bod. EÚ chce uvaliť clo či inú formu opatrení na dovozy z krajín, ktoré vyrábajú s vyššou uhlíkovou stopou.

Na jednej strane je uhlíkové clo spôsobom, ako chrániť európskych výrobcov pred stratou konkurencieschopnosti na domácom trhu voči dovozom z krajín s menej prísnymi environmentálnymi normami.

Clo môže pomôcť zvýšiť globálne štandardy pri obmedzovaní emisií skleníkových plynov.

Podľa viceprezidenta EK Maroša Šefčoviča predloží Komisia návrh uhlíkového cla do jedného roka. Ešte predtým

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa – dáta o DPH ukazujú, že ľudia sa už neboja nakupovať
  • Vývoj: Slovenská ekonomika klesla v druhom štvrťroku podľa odhadu rozpočtovej rady medziročne o 14,8 %
  • Automobilky: V nemeckom automobilovom priemysle sa objavujú prvé signály zotavovania, uviedol inštitút Ifo
Zdieľať

Nemusíme zaplatiť ani cent, vysvetľuje štátny tajomník z OĽaNO nový poradenský kontrakt

Ján Lazar Foto N - Tomáš Benedikovič
Ján Lazar Foto N – Tomáš Benedikovič

Štátny tajomník ministerstva vnútra Ján Lazar z OĽaNO tvrdí, že nový poradenský kontrakt za desiatky miliónov eur nie je riziko. „Zistili sme, že obstarávanie prebehlo dobre, že vysúťažené ceny sú fajn a nič nás nezaväzuje k tomu, aby sme služby z tej zmluvy aj naozaj čerpali, len nám to otvára možnosti.“

Minúta po minúte

Zdieľať

Ceny nehnuteľností sa v druhom štvrťroku oproti prvému zvýšili o 3,6 %. V medziročnom porovnaní stúpli o 11,2 %, čo je najviac od roku 2008 (predchádzajúci štvrťrok stúpli o 8,6 %). Rast zaznamenali priemerné ceny bytov, ale aj domov, informuje Národná banka Slovenska.

„Jednoznačne najvyšší rast bol pozorovaný v Košickom kraji, na medziročnej báze sa však ceny bývania zvýšili v každom kraji,“ uviedla NBS.

  • Priemerná cena bytov sa v 2. štvrťroku 2020 zvýšila o 18 eur za m2 na 2024 eur za m2. V porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom rástla o 0,9 %, medziročné tempo rastu dosahuje hodnotu 9,5 %.
  • Najvyšší rast medzi štvrťrokmi dosiahli menšie byty (1-izbové a 2-izbové), 4-izbové byty zaznamenali dokonca mierny pokles.
  • Priemerná cena domov vzrástla o 32 eur za m2 na 1296 eur za m2. Oproti 1. štvrťroku 2020 sa zvýšila o 2,6 % (rovnako ako v predchádzajúcom štvrťroku), čo predstavuje v medziročnom porovnaní rast o 7,3 %.
Zdieľať

V nemeckom automobilovom priemysle sa objavujú prvé signály zotavovania, uviedol inštitút Ifo. Dopyt sa oživuje po uvoľnení reštrikcií prijatých na zastavenie šírenia koronavírusu a očakáva sa, že export automobilového priemyslu vzrastie.

Očakávania firiem z odvetvia sa v júli zlepšili rovnako, ako stúpol dopyt a nové objednávky. Indikátor hodnotenia súčasnej podnikateľskej situácie však bol v júli stále negatívny.

Koncerny Volkswagen a Daimler uviedli, že zákazníci sa po uvoľnení karanténnych opatrení vrátili do predajní a dopyt v Európe a Číne sa postupne oživuje. (ifo, tasr)

Zdieľať

Americké akcie posilnili na čele s technologickými spoločnosťami, index Nasdaq tak uzavrel na novom rekordnom maxime. K jeho rastu prispela aj softvérová spoločnosť Microsoft, ktorá ťažila zo správy, že smeruje ku prevzatiu aktivít čínskej aplikácie TikTok v USA.

Dow Jonesov index si pripísal 0,89 percenta a uzavrel na 26.664,40 bodu. Širší index S&P 500 vzrástol o 0,72 percenta na 3294,61 bodu a index Nasdaq, v ktorom je zastúpených mnoho firiem z odvetvia vyspelých technológií, sa zvýšil dokonca o 1,47 percenta na 10.902,80 bodu.

Akcie Microsoftu posilnili o zhruba 5,6 percenta. V raste pokračovali aj akcie Applu, ktorých trhová hodnota sa tak približuje k hranici dvoch biliónov dolárov, píše Reuters.

Na devízovom trhu americký dolár mierne posilňoval oproti košu popredných mien po tom, čo v júli stratil viac než štyri percentá. (čtk)

Zdieľať

Počet žiadostí o štátnu dotáciu na kúpu elektrického automobilu v Nemecku dosiahol v júli nové maximum takmer 20 000. Bolo to najviac od zavedenia tohto príspevku v roku 2016, informovalo ministerstvo hospodárstva.

Podľa ministerstva bolo v júli zaregistrovaných 19 993 žiadostí o tzv. inovačnú prémiu, ktorá sa vzťahuje na plne elektrické aj hybridné autá. „Inovačná prémia nadobúda účinnosť a zvyšuje elektromobilitu v Nemecku,“ uviedol minister hospodárstva Peter Altmaier.

Od začiatku roka do konca júla bolo v Nemecku podaných 69 606 žiadostí o dotáciu, čo predstavuje medziročný nárast o 78,6 %.

Nemecká vláda zvýšila dotáciu na kúpu týchto vozidiel v rámci svojho balíka opatrení na podporu ekonomiky počas pandémie nového koronavírusu. Predtým si náklady na dotáciu delila vláda v Berlíne napoly s vládami jednotlivých spolkových krajín. Teraz centrálna vláda zdvojnásobila svoj podiel.

Altmaier vyjadril spokojnosť so zvýšením dotácie do konca roku 2021, čo podľa neho poskytlo ekonomike v pravý čas podporu. Nemecko poskytuje dotáciu na kúpu plne elektrického auta do výšky 9000 eur a na hybridy do výšky 6750 eur. (tasr)

Zdieľať

Škoda prejde viac na lacnejšie autá, myslia si analytici

Nový šéf spoločnosti Škoda Auto Thomas Schäfer zrejme zmení jej smerovanie k lacnejším vozidlám, predpokladajú analytici oslovení ČTK. Očakávajú od neho aj úsporné opatrenia v dôsledku ekonomických výpadkov súvisiacich s koronakrízou.

Schäfera si zvolilo predstavenstvo Škody za svojho nového predsedu. Vo funkcii strieda Bernharda Maiera, ktorý skončil po necelých 5 rokoch. Schäfer prichádza do Česka po päťročnom pôsobení na čele zastúpenia materského VW v Južnej Afrike.

Podľa všetkých oslovených analytikov bude Schäferovou úlohou pozmeniť ďalšie fungovanie Škody. Vedenie VW chce, aby česká automobilka menej konkurovala prémiovým značkám koncernu, ako sú VW či Audi, a viac sa zamerala na lacnejšie autá. „Mala by tak konkurovať napríklad Dacii či Fiatu,“ domnieva sa Radek Pecák z Deník.cz.

Analytik Natlandu Petr Bartoň si myslí, že prechod k agresívnejšej stratégii v segmente lacnejších áut môže byť z krátkodobého hľadiska výhodný, pretože ľudia budú pri prehĺbení krízy na autách šetriť.

Kľúčové dlhodobé plány Schäfera budú podľa Bartoňa v oblasti rozvoja elektrických áut. V osobe nového šéfa Škody vidí snahu o väčšiu centralizáciu v riadení českej automobilky, keďže sa ním nestal „miestny“ manažér Martin Jahn, o ktorom sa tiež špekulovalo.

Ako sa darilo Škode v 1. polroku:

  • prevádzkový zisk pre koronakrízu klesol na 228 mil. eur z 824 mil. eur pred rokom;
  • tržby sa znížili o vyše štvrtinu na 7,5 miliardy eur;
  • dodávky zákazníkom sa prepadli o necelú tretinu na 426 700 automobilov.

Škoda Auto očakáva postupné oživenie trhu v 3. štvrťroku a pripúšťa, že v záverečnom kvartáli sa môže vrátiť na vlaňajšiu úroveň. (čtk, n)

Zdieľať

Rozpočtová rada odhaduje, že deficit verejných financií môže v tomto roku dosiahnuť až 8,2 miliardy eur (9,4 % HDP). V porovnaní s júnovou prognózou rada zhoršila odhad takmer o 1,5 miliardy (1,7 % HDP).

„Zhoršenie nášho predpokladu je spôsobené najmä rastom výdavkov štátneho rozpočtu v dôsledku zmien zahrnutých vo vládnej novele zákona o štátnom rozpočte z júla. Veľká časť zvýšených výdavkov nesúvisí s riešením dôsledkov pandémie,“ uviedla rada.

Dôvody zhoršenia predpokladaného vývoja rozpočtu podľa rozpočtovej rady:

  • Najväčšou mierou sa pod očakávaný celoročný deficit podpíše výpadok daňových a odvodových príjmov vo výške 2,759 miliardy eur (3,5 % HDP).
  • Okrem výpadku daňových príjmov je najväčšie riziko pre rozpočet v predpokladaných vyšších výdavkoch štátneho rozpočtu vo výške 2,017 miliardy.
Zdieľať

EÚ chystá ústupky v kľúčovom spore s Britániou, ktorý dlhodobo blokuje rozhovory o budúcich vzťahoch. S odvolaním sa na diplomatické zdroje to napísala agentúra Reuters, podľa ktorej by Brusel mohol zľaviť z požiadavky, aby Londýn prispôsobil Únii svoje pravidlá štátnej pomoci firmám.

Ústupok by mohli vyjednávači EÚ ponúknuť počas ďalšieho kola rozhovorov, ktoré je plánované na druhú polovicu augusta.

Británia opustila európsky blok na konci januára a obe strany sa odvtedy snažia priblížiť k dohode, ktorá by upravila budúce obchodné či bezpečnostné vzťahy. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nezamestnanosť v Česku v júli stúpla na 3,8 % z júnových 3,7 %. Na úradoch práce pribudlo 9-tisíc uchádzačov, celkovo ich evidujú takmer 279-tisíc. Nezamestnanosť počas koronakrízy vzrástla len mierne, vo februári bola na 3 %. (čtk)

Zdieľať

Ryanair dnes spustil novú leteckú linku Košice – Praha, prvý let bol naplnený na 80 %. Lietať na tejto trase bude dvakrát týždenne, vždy v pondelok a v piatok.

Odlety z Prahy sú naplánované o 12.35 h s príletom do Košíc o 13.55 h a z Košíc o 14.20 h s príletom do Prahy o 15.35 h. Na linke bude nasadzované lietadlo typu Boeing 737-800 s kapacitou 189 sedadiel.

„Momentálne máme najväčšiu krízu v rámci leteckého priemyslu a sme veľmi radi za dôveru, ktorú letecký prepravca dáva spádovej oblasti Košíc, čo predstavuje celé východné Slovensko,“ povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva letiska Košice Michael Tmej.

Z Košíc do Prahy a späť sa dá dostať približne za hodinu a pol aj leteckou spoločnosťou České aerolínie. „Pred koronakrízou lietali 12- až 13-krát týždenne, momentálne ponúkajú konektivitu osemkrát do týždňa, čo sa nedá porovnať s nízkonákladovým leteckým prepravcom s konektivitou dvakrát týždenne. Cielime však na úplne iný segment cestujúcich,“ uviedol Tomáš Jančuš z košického letiska.

Spresnil, že uvedenú trasu mesačne pravidelne využívajú tisíce ľudí, zameriavajú sa tak na tých, ktorí ju doposiaľ prekonávali autom, vlakom či autobusom. Letisko spustením novej linky zároveň vníma Košice a celé východné Slovensko ako dostupnejšie pre českých turistov a naopak. „Aj súčasné bookingy leteniek ukazujú, že o túto linku je záujem,“ dodal.

Ryanair ponúka letenky na tejto linke zatiaľ do konca októbra. Ako potvrdilo letisko, jej prevádzka je naplánovaná do leta 2021, následne by jej fungovanie chceli predĺžiť. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať