Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Čo keď to Rusi spravia znova – 3 scenáre pre plynovú krízu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a jeho ruský kolega Vladimir Putin. Foto - TASR/AP
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a jeho ruský kolega Vladimir Putin. Foto – TASR/AP

Zastavenie dodávok plynu z Ukrajiny je reálne, ale Európa ho bude mať aj tak dosť.  

Podľa ministra hospodárstva Petra Žigu (Smer-SD) je pravdepodobné, že sa zopakuje plynová kríza. Výraz kríza je však v tomto momente prehnaný.

Vážne problémy so zásobovaním, aké mala Európa v roku 2009, zatiaľ nehrozia. To netvrdí ani minister Žiga. Vraví len, že sa zrejme prerušia dodávky plynu z Ruska cez Ukrajinu do EÚ, na čo sme však oveľa lepšie pripravení.

„V tejto chvíli to teda vnímam tak, že sme skôr bližšie ku kríze, teda k tomu, že Rusi zastavia plyn cez Ukrajinu a my budeme musieť použiť všetky tie opatrenia, na ktorých sme 10 rokov pracovali,“ povedal Žiga.

Nastane jeden z troch scenárov. Ten najhorší je najmenej pravdepodobný.

Prvý scenár: Do konca roka sa dohodnú, nič vážne nehrozí

Ruskému Gazpromu a ukrajinskému Naftogazu sa o tri týždne

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: Boeing 777X po dvoch odkladoch vzlietol na skúšobný let
  • Nákaza: Vtáčiu chrípku potvrdili v bojnickej ZOO, preventívne ju uzatvorili
  • Turistický ruch: Slovensku vlani stúpol počet prenocovaní najviac z krajín EÚ
  • Fastfoody: McDonald’s otvoril prevádzku na R1, pre reťazec je prvá svojho druhu
Zdieľať

SAD Zvolen odstavila autobusy, Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. Foto - TASR
Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. Foto – TASR

Župan Lunter požiada súd, aby SAD Zvolen prikázal jazdiť. Mohol by to urobiť neodkladným opatrením. Miestny dopravca totiž oznámil, že pre nedohodu s Banskobystrickým krajom od soboty stiahne svoje autobusy z liniek.

Minúta po minúte

Zdieľať

Situáciu v doprave budú v nedeľu riešiť zástupcovia obcí okresu Banská Bystrica. Prítomní budú zástupcovia Banskobystrického regionálneho združenia obcí, ako aj zástupcovia SAD Zvolen a župy.

„Vzhľadom na spor, ktorý v posledných dňoch vyvrcholil v oblasti prímestskej autobusovej dopravy, sa dnes [v sobotu] uskutočnilo rokovanie zástupcov mesta Banská Bystrica a dopravcu SAD Zvolen,“ uviedla hovorkyňa Banskej Bystrice. Cieľom bolo zabezpečenie dopravy pre obyvateľov regiónu počas najbližších dní.

Podľa oboch strán je momentálna situácia, keď z rozhodnutia SAD Zvolen prestali premávať prímestské autobusové linky, mimoriadne vážna, a preto je potrebné ju bezodkladne riešiť. „Zástupcovia samospráv aj regionálnych združení ZMOS preto vyvíjajú maximálne úsilie, aby zabezpečili potrebné opatrenia. Naším spoločným zámerom je zachovanie grafikonu verejnej dopravy v režime, na aký sú cestujúci zvyknutí a aký je potrebný na bezproblémový prístup do ich zamestnaní či do zdravotníckych, školských a iných zariadení,“ informovala o tom hovorkyňa banskobystrického primátora. (tasr)

Zdieľať

Kandidáti za SaS vyzývajú MH Manažment a ministra hospodárstva Žigu, aby vyriešil dopravu v Banskobystrickom kraji. „V tejto situácii by mal štát zvolať mimoriadne valné zhromaždenie a tlačiť na valné zhromaždenie predstavenstva SAD Zvolen, aby podpísala dodatky, ktoré navrhoval BBSK a jeho župan Ján Lunter,“ uviedol Juraj Petrovič.

Následne by sa podľa neho mal uskutočniť štandardný transparentný tender na výber dodávateľov.

Poslanec z klubu SaS Ondrej Dostál si myslí, že v tejto veci „treba konať a urobiť všetko, čo je v našich silách“. Starostka bratislavskej mestskej časti Zuzana Aufrichtová (SaS), Dostál aj Petrovič spoločne vyzývajú Žigu, aby v tejto veci konal a obrátil sa na vedenie MH Manažmentu. Spoločne odovzdali svoje výzvy aj na úrade vlády, ministerstve hospodárstva a MH Manažmentu. (tasr)

Zdieľať

SAD Zvolen nepočíta s rýchlym obnovením spojov v Banskobystrickom kraji, uzatvára zmluvy s obcami a podnikmi. „Doťahujeme napríklad znenie zmlúv s tými samosprávami, združeniami miest a obcí alebo podnikmi, ktoré o to požiadali,“ povedal predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny.

Takéto zmluvy o preprave už uzatvorili napríklad s Harmaneckými papierňami či Železiarňami Podbrezová. K skorému znovuobnoveniu prímestskej dopravy pre Banskobystrický samosprávny kraj sa vyjadril skepticky. (tasr)

Zdieľať

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny o situácii v Banskobystrickom kraji: „Je zvláštne, že samosprávny kraj požiadal súd, aby určil dodatky, na základe ktorých SAD Zvolen obsluhovala prímestské linky v kraji, za neplatné, čím vlastne zastavil dopravu v kraji, a dnes samosprávny kraj žiada ten istý súd, aby nám prikázal, aby sme jazdili.“

Podľa neho si obslužnosť autobusovými spojmi v rámci miest a obcí v kraji už so SAD zabezpečilo viacero samospráv. Ide napríklad o mestá Banská Štiavnica, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj Brezno či Banská Bystrica, kde by doprava mala na dohodnutých linkách byť obnovená. (tasr)

Zdieľať

Opozičné strany kritizujú SAD Zvolen za to, že pozastavila dopravu v Banskobystrickom kraji. Viaceré strany vyčítajú premiérovi Pellegrinimu, že v reakcii na aktuálny vývoj sa nezastal župy.

OĽaNO bude iniciovať mimoriadny parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Chcú, aby naň prišiel aj minister hospodárstva Peter Žiga.

„Keď o tejto nezákonnosti v posledných dňoch rozhodol súd, premiér Slovenskej republiky Peter Pellegrini, ktorý má ako prvý hájiť záujmy občanov, sa postavil sa na stranu Mariana Kotlebu a súkromného dopravcu s výpalníckymi praktikami. Tretí najvyšší ústavný činiteľ dáva nám všetkým najavo, že pohŕda zákonom, rozhodnutím súdu a najmä občanmi,“ uviedol Ján Marosz z OĽaNO.

Demokratická strana v reakcii na aktuálnu situáciu uviedla, že presadzuje, aby aj o regionálnej vlakovej osobnej doprave rozhodovali vyššie územné celky, a nie štát.

„Ak by župy mohli koordinovať okrem autobusovej dopravy aj regionálne osobné vlaky, mohli by pružne reagovať aj na takúto vyhrotenú situáciu, ktorá nastala v banskobystrickej župe, keď SAD Zvolen mieni pre konflikt s novým vedením samosprávneho kraja odstaviť občanov od prístupu k verejnej autobusovej doprave,“ povedal Miroslav Ivan z DS.

PS/Spolu uvádza, že Pellegrini mohol pomôcť, no namiesto toho kryje svojich ľudí. „Ani Peter Pellegrini sa v tomto jasnom spore nepostavil na stranu ľudí, pretože Polóny je jeho veľmi dobrý priateľ. V dozornej rade SAD Zvolen je aj pán Čellár, bývalý asistent Petra Pellegriniho, ktorý mu poskytol alibi, keď si kúpil nový byt za 400 000 eur, na ktorý si z platov z verejných funkcií nemohol legálne zarobiť. Čellár mal vraj od Pellegriniho odkúpiť výrobnú halu. Miroslav Čellár robil asistenta aj Martinovi Glváčovi,“ napísala strana.

Zdieľať

Banskobystrický župan Ján Lunter vyzýva SAD Zvolen, aby okamžite obnovila dopravu v kraji. Na brífingu po rokovaniach s dopravcom povedal, že sa počas nich cítil, akoby mal pri hlave priloženú pištoľ.

Lunter zároveň vyzýva premiéra Pellegriniho, aby sa osobne zúčastnil rokovaní.

SAD Zvolen v sobotu ráno pre spor so župou nevypravila prímestské autobusy.

Kraj v sobotu ráno vykonal kontrolu spojov a protokol z nej doručí SAD-ke.

Vicežupan Ondrej Lunter na základe právnych analýz, ktoré si kraj dal vypracovať, hovoril v súvislosti s konaním SAD Zvolen o verejnom ohrození, vydieraní a neprimeranom nátlaku.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Viac k téme: SAD Zvolen odstavila autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Spolumajiteľ obchodného domu na Kamennom námestí v Bratislave George Trabelssie plánuje investovať 200-tisíc eur do okolia budovy. Podľa jeho slov ho chce upraviť ešte pred realizáciou mestského projektu Živé námestie.

Projekt Živé námestie je komplexnou premenou Námestia SNP a Kamenného námestia. Architektonicko-urbanistickú súťaž vyhlásilo hlavné mesto vlani.

„Naša spoločnosť bude nápomocná mestu Bratislava v rámci projektu Živé námestie. Sme ochotní investovať do sumy 200 000 eur na dočasné zveľadenie do doby začatia realizácie víťazného projektu Živé námestie,“ uviedla firma SIRS. Do fasády budovy zasahovať nebude. (tasr)

Čítajte aj: Prior a My v centre Bratislavy chcú premenovať na Prešporok, značku dal majiteľ registrovať

Zdieľať

SAD Zvolen v Banskobystrickom kraji nevypravila autobusy

SAD Zvolen v sobotu nevypravila svoje prímestské autobusy. Na banskobystrickej autobusovej stanici nevisí žiadny oznam, informačné okienko je zatvorené.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Cestujúci na stanici v Banskej Bystrici teraz hľadajú alternatívne riešenia – pani, ktorá chcela cestovať do Veľkého Krtíša, dúfa, že sa dostane domov cez Lučenec autobusom lučeneckej SAD.

Ďalšia chcela ísť do Badína pri Banskej Bystrici, na autobus čakala 20 minút, až nakoniec telefonovala synovi.

Pred stanicou stoja asi štyria taxikári a vravia, že v sobotu ráno ešte nevozili toľko ľudí ako dnes.

O tom, že autobusy nejazdia, na Facebooku informuje aj vicežupan Ondrej Lunter. Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, ktoré sú k dispozícii od 7:00 do 19:00 h:

+421 940 624 563
+421 910 847 025
+48 43 25 600

„Zriadili sme krízový štáb a počas celej krízy budeme v kontakte so starostami dotknutých obcí. Pomôžeme zorganizovať náhradnú dopravu pre zabezpečenie najnutnejších potrieb pre obyvateľov,“ píše Lunter.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Ratingová agentúra Standard & Poor’s potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom. Stabilný výhľad ekonomiky krajiny s hodnotením A+ a A2 už v druhej polovici minulého roka potvrdili aj ratingové agentúry Fitch a Moody’s.

Hlavnými dôvodmi dobrého hodnotenia sú podľa S&P pozitívne vyhliadky hospodárskeho rastu, dobre kapitalizovaný bankový sektor, stabilná fiškálna politika a nízky zahraničný dlh.

Vďaka domácemu dopytu sa podľa S&P nemusí Slovensko obávať výrazného spomalenia ekonomiky. Ratingová agentúra vyzdvihla aj rastúcu zamestnanosť.

Slovenská ekonomika je otvorená a orientovaná predovšetkým na automobilový priemysel, čo podľa S&P zvyšuje jej citlivosť na akýkoľvek potenciálne nepriaznivý vývoj v priemysle. V prípade oslabenia zahraničného dopytu môže rast našej ekonomiky spomaliť podľa S&P v tomto a budúcom roku na úroveň pod 2,5 %.

Priestor pre zlepšenie ratingu vidí S&P v posilnení fiškálnej výkonnosti, čo by viedlo k rýchlejšiemu poklesu čistého dlhu verejnej správy v percentách HDP. Naopak, rating by mohlo negatívne ovplyvniť, ak by ekonomika čelila dlhotrvajúcemu oslabeniu zahraničného dopytu, čo by vplývalo na zdravie fiškálnej politiky SR. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať