Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štát kúpil tonu CO2 za 364 eur

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Keby štát namiesto dotácií elektromobilov jednoducho na trhu nakúpil emisné povolenky a hodil ich do krbu, ušetril by skoro 15-krát viac emisií.

Autor je analytik INESS

Cena emisnej povolenky na európskom trhu už dlhšie rastie a v súčasnosti sa pohybuje okolo 25 eur za tonu. Napriek tomu štát neváhal a za tonu ušetreného oxidu uhličitého zaplatil 290 eur. Ďalší emisný škandál? Bol niekto opäť kráľovsky oholený?

Tentoraz je to menej zábavné. Žiadne skryté kamery, žiadne dohodovačky strapatých s fúzatými či nástenky v zamknutej chodbe. Bavíme sa o obyčajnej hodnote za peniaze. Konkrétne pri dotáciách na elektromobily.

Dajme nateraz bokom modus operandi tejto dotácie, ktorý prebehol formou krysích pretekov (nie prvýkrát, podobne fungovali aj dotácie na solárne panely pre domácnosti), ale pozrime sa len na peniaze. Koľko ušetrených emisií CO2 si štát kúpil? Rátajte so mnou.

Najskôr to zredukujeme len na elektromobily, keďže pri plug in hybridoch je príliš veľká variabilita emisií podľa štýlu používania auta. Ale to nie je problém, pretože zo 786 dotovaných áut bolo 668 elektromobilov a zo šesťmiliónového rozpočtu pôjde 5,34 milióna na elektromobily.

Z pohľadu emisií neštartuje elektromobil z rovnakej štartovacej čiary ako automobil so spaľovacím motorom. Jeho výroba má kvôli batérii emisný náklad 12 ton, kým výroba porovnateľného „sadzometu“ 9,7 tony (dáta sú predikcia na rok 2020 z časopisu Energy). Kvôli batérii je nákladnejšia aj likvidácia elektromobilu – stojí dve tony, kým bežné auto zlikvidujete s 1,5 tonou emisií*.

Samozrejme, v samotnej prevádzke elektromobil emisne jasne víťazí, hlavne v krajine s vysokým podielom nízkoemisnej elektriny – a Slovensko takou krajinou je. Nie sú to triviálne kalkulácie, preto sme ich prenechali na povolanejších – Inštitút environmentálnej politiky. Pripravili šikovnú kalkulačku, v ktorej okrem iného porovnávajú emisné náklady na kilometer jazdy rôznych áut. Vyberme dve ľudové vozidlá – Hyundai Ioniq a Hyundai i30 1.4 T-GDi. Počas nájazdu 200-tisíc kilometrov** elektrický Ioniq vyprodukuje (prostredníctvom elektrární) 4,3 tony CO2, zatiaľ čo benziňák rovných 29 ton.

Výsledok: elektrické auto na Slovensku emituje za svoj životný cyklus niečo vyše 18 ton CO2, kým auto so spaľovacím motorom zhruba 40 ton. To je pekná úspora emisií, ale nezabudnite – my tu rátame hodnotu za peniaze. Keď dotáciu 8-tisíc eur vydelíme 22 tonami ušetrených emisií, dostaneme výsledok 364 eur za tonu.

Alternatívnych možností, ako využiť tieto peniaze na zníženie emisií, je kopec. Mohli sa zvážiť dotácie na elektrické autobusy, na autobusy na zemný plyn (tie na 1J energie produkujú o 1/5 emisií CO2 menej ako nafta), dotácie na autá na zemný plyn alebo „šrotovné“ na staré autá výmenou za „obyčajné“ auto so spaľovacím motorom, ale nižšími emisiami. Mimochodom, dotovaná elektráreň Nováky za každý deň prevádzky vyprodukuje emisie CO2, na ktorých ušetrenie by bolo treba 224 elektromobilov. Stačilo by Nováky zatvoriť o štyri dni skôr, ako je plánované, a ušetrilo by sa viac emisií ako dotáciami na elektromobily.

No ak nám skutočne ide hlavne o znižovanie emisií, existuje jeden super efektívny a priamočiary spôsob. Keby štát namiesto dotácií elektromobilov jednoducho na trhu nakúpil emisné povolenky a hodil ich do krbu, ušetril by skoro 15-krát viac emisií. Planéte je totiž úplne jedno, z akého zdroja a akého územia emisie pochádzajú, jediné, čo sa ráta, sú ušetrené tony. Navyše by na to nebolo treba žiadne zákony, kampaň, weby či poradcov. Celý proces by trval pár minút.

Dotácie elektromobilov sú v mnohom podobné neslávnym dotáciám fotovoltiky zo začiatku desaťročia. V roku 2017 sme cez dotácie za tonu ušetrených CO2 zaplatili niečo medzi 900 – 2800*** eurami za tonu, bez započítania emisií na ich výrobu a likvidáciu. Nanešťastie, pri globálnom otepľovaní politici chladné hlavy nemajú, rozhodujú na základe módnych trendov a „hodnota za peniaze“ ide opäť bokom.

*Môžete namietať, že batérie sa po ukončení životnosti ešte dajú využiť napríklad ako úložisko energie. Výsledok by to však zmenilo minimálne, likvidácia batérie má emisný náklad necelých 0,7 tony CO2.

**V súčasnosti je ťažké odhadnúť priemerný celoživotný nájazd elektromobilu. Ak by sme uvažovali o mimoriadne optimistickom scenári, že jeden elektromobil má životnosť 400 000 kilometrov, kým bežné auto 200 000 (teda potrebovali by sme dva kusy), stále by náklad na ušetrenú tonu CO2 vyšiel 163 eur. 

***Štatistiky emisie CO2 na kWh elektrickej energie sa kvôli metodikám rozchádzajú. Niektoré rátajú len výrobu v elektrárňach, iné aj import export elektriny či straty v distribučnej sústave. Uvažujeme so sumou dotácií na fotovoltiku 213 mil. eur a objem vyrobenej elektriny 585 GWh

Dnes na DennikE.sk

  • Obchod: Od pondelka sa môžu otvoriť stavebniny, záhradkárstva aj optiky, musia zabezpečiť dezinfekciu a rozostupy
  • Sociálne: Ako sa zmenilo ošetrovné a PN počas koronakrízy
  • Dane: Čo s daňami počas koronakrízy?
  • Napíšte nám: Ako sa darí vašej firme? Čo by vám pomohlo?
  • Ekonomický newsfilter: Nezamestnanosť sa šíri ako vírus a vláda znova váha
Zdieľať

Ako chce koalícia pomôcť podnikom? O týchto návrhoch rokuje (zoznam opatrení)

Ilustračné foto N - Tomáš Hrivňák
Ilustračné foto N – Tomáš Hrivňák

Pozrite si zoznam ekonomických opatrení, o ktorých rokuje koalícia.

  • Hlavnou novinkou je predbežná dohoda, že za ľudí, ktorých firma neprepustí, ale nemá pre nich prácu, bude platiť štát 60 %  a firma pridá ďalších 20 %.
  • Živnostníci by mali predbežne očakávať odpustenie minimálnych odvodov na tri mesiace.
  • S dohodou o odklade splátok bankových úverov sa ráta, ale oficiálne rokovania s bankami sa ešte nezačali.
  • Všetci predpokladajú, že dohoda medzi stranami o konečnom tvare opatrení padne v pondelok alebo utorok.
Zdieľať

Pred obchodmi merať teplotu zatiaľ nebudú, pred fabrikami a nemocnicami od pondelka

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

Obchodom zatiaľ štát nenariadil merať telesnú teplotu zákazníkov, reťazce naznačovali, že na to nemajú dosť teplomerov a personálu. Od pondelka 30. marca by mali nemocnice a priemyselné podniky merať teplotu všetkým ľuďom, ktorí chcú vstúpiť do ich priestorov.

Minúta po minúte

Zdieľať

Bližšie informácie k ekonomickým opatreniam pre firmy chce Matovič oznámiť až zajtra, dnes o nich rokujú na koaličnej rade.

Zdieľať

Obchodníci majú právomoc otočiť pred predajňou mladších ľudí, ak prídu nakupovať od 9.00 do 12.00, keď je vyhradený čas na nákupy seniorov, tvrdí hlavný hygienik Mikas. Podľa ministra zdravotníctva Krajčího sú prednostné hodiny na nákupy pre seniorov odporúčaním, no zároveň aj hygienickým usmernením, ktoré obchod musí dodržiavať.

Vyhradený čas nakupovania je len pre seniorov. Zdravotne ťažko postihnutí občania, ľudia s onkologickými či inými diagnózami, ktorí majú oslabenú imunitu, by si mali podľa krízového štábu zabezpečiť prísun potravín iným spôsobom, aby predišli nákaze.

Pozri aj: Pred obchodmi zatiaľ merať teplotu nebudú

Zdieľať

Prevádzky a obchody budú smieť byť otvorené už od pondelka. Podľa ministra zdravotníctva Krajčího budú musieť zachovať prísne hygienické štandardy, inak ich hygienik bude môcť zatvoriť.

Zdieľať

Od pondelka budú otvorené ďalšie prevádzky

Vláda od pondelka povolí otvorenie ďalších obchodov, služieb a prevádzok:

  • záhradníctva
  • očné optiky
  • služby STK a emisnej kontroly
  • lízingové služby
  • predajne a servis bicyklov
  • notári a advokáti
  • stavebniny
  • galantérie
  • farby, laky
  • elektroinštalačné služby
  • železiarstvo
  • zberné dvory
  • servis výpočtovej a telekomunikačnej techniky
  • kľúčové služby

Podľa Matoviča budú musieť aj tieto prevádzky zabezpečiť rovnaké hygienické štandardy ako predajne potravín: rúško, dezinfekcie rúk či rukavice, rozostupy aspoň dva metre a malá koncentrácia zákazníkov v jednom čase.

Zdieľať

Štát zavedie limit na počet zákazníkov v predajni: v jednom čase bude smieť byť v obchode len jeden zákazník na 25 metrov štvorcových predajnej plochy. V obchodoch má byť povinná dezinfekcia rúk alebo zákazníci musia mať rukavice, povedal premiér Igor Matovič.

„Ideálne oboje – chceme sprísniť hygienické štandardy v obchodoch,“ uviedol premiér.

Limitovaním počtu zákazníkov v obchode chce krízový štáb zabezpečiť, aby sa v jednej chvíli v obchode nenahromadilo veľa ľudí, napríklad pri prvom dní letákových akcií so zvýhodnenými cenami.

Zákazníci už teraz majú povinnosť mať rúško.

„Prevádzka musí zabezpečiť aj minimálny odstup v radách pri pokladniciach aspoň dva metre,“ dodal Matovič.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Zdravotné poisťovne Dôvera a Union očakávajú výpadky príjmov v desiatkach miliónov eur, dôvodom je situácia okolo koronavírusu. Aj Všeobecná zdravotná poisťovňa predpokladá, že opatrenia budú mať dosah na príjmy, ako aj na jej výdavky. (tasr)

Zdieľať

Zväz ambulantných poskytovateľov zásadne odmieta navrhnutý preddavkový spôsob úhrad poskytovateľom ambulantnej zdravotnej starostlivosti v súvislosti so šírením pandémie.

Jeho cieľom má byť zabezpečenie dlhodobej stabilizácie financovania a kontinuálnej udržateľnosti chodu ambulantného sektora.

Zuzana Dolinková, predsedníčka predstavenstva a výkonná riaditeľka ZAP: „Opatrenie predsedu vlády Igora Matoviča, ktorým bolo uložené Ministerstvu zdravotníctva SR a zdravotným poisťovniam garantovať ambulantným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti úhrady počas obdobia pandémie vo výške 75 % priemerných mesačných platieb za predchádzajúci rok, nemožno v žiadnom prípade považovať za akúkoľvek preddavkovú platbu, čo v skutočnosti znamená len inú formu pôžičky.“

V aktuálnej situácii môže byť podľa nej minimálnou garanciou udržania prevádzky každej ambulancie len jasne deklarovaná, priama a nenávratná paušálna mesačná úhrada, ktorá bude zároveň východiskovým bodom pre financovanie ambulancií a udržanie zákonom stanovenej siete ambulantných poskytovateľov aj po prekonaní tejto krízy.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať