Denník N

Štát kúpil tonu CO2 za 364 eur

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Keby štát namiesto dotácií elektromobilov jednoducho na trhu nakúpil emisné povolenky a hodil ich do krbu, ušetril by skoro 15-krát viac emisií.

Autor je analytik INESS

Cena emisnej povolenky na európskom trhu už dlhšie rastie a v súčasnosti sa pohybuje okolo 25 eur za tonu. Napriek tomu štát neváhal a za tonu ušetreného oxidu uhličitého zaplatil 290 eur. Ďalší emisný škandál? Bol niekto opäť kráľovsky oholený?

Tentoraz je to menej zábavné. Žiadne skryté kamery, žiadne dohodovačky strapatých s fúzatými či nástenky v zamknutej chodbe. Bavíme sa o obyčajnej hodnote za peniaze. Konkrétne pri dotáciách na elektromobily.

Dajme nateraz bokom modus operandi tejto dotácie, ktorý prebehol formou krysích pretekov (nie prvýkrát, podobne fungovali aj dotácie na solárne panely pre domácnosti), ale pozrime sa len na peniaze. Koľko ušetrených emisií CO2 si štát kúpil? Rátajte so mnou.

Najskôr to zredukujeme len na elektromobily, keďže pri plug in hybridoch je príliš veľká variabilita emisií podľa štýlu používania auta. Ale to nie je problém, pretože zo 786 dotovaných áut bolo 668 elektromobilov a zo šesťmiliónového rozpočtu pôjde 5,34 milióna na elektromobily.

Z pohľadu emisií neštartuje elektromobil z rovnakej štartovacej čiary ako automobil so spaľovacím motorom. Jeho výroba má kvôli batérii emisný náklad 12 ton, kým výroba porovnateľného „sadzometu“ 9,7 tony (dáta sú predikcia na rok 2020 z časopisu Energy). Kvôli batérii je nákladnejšia aj likvidácia elektromobilu – stojí dve tony, kým bežné auto zlikvidujete s 1,5 tonou emisií*.

Samozrejme, v samotnej prevádzke elektromobil emisne jasne víťazí, hlavne v krajine s vysokým podielom nízkoemisnej elektriny – a Slovensko takou krajinou je. Nie sú to triviálne kalkulácie, preto sme ich prenechali na povolanejších – Inštitút environmentálnej politiky. Pripravili šikovnú kalkulačku, v ktorej okrem iného porovnávajú emisné náklady na kilometer jazdy rôznych áut. Vyberme dve ľudové vozidlá – Hyundai Ioniq a Hyundai i30 1.4 T-GDi. Počas nájazdu 200-tisíc kilometrov** elektrický Ioniq vyprodukuje (prostredníctvom elektrární) 4,3 tony CO2, zatiaľ čo benziňák rovných 29 ton.

Výsledok: elektrické auto na Slovensku emituje za svoj životný cyklus niečo vyše 18 ton CO2, kým auto so spaľovacím motorom zhruba 40 ton. To je pekná úspora emisií, ale nezabudnite – my tu rátame hodnotu za peniaze. Keď dotáciu 8-tisíc eur vydelíme 22 tonami ušetrených emisií, dostaneme výsledok 364 eur za tonu.

Alternatívnych možností, ako využiť tieto peniaze na zníženie emisií, je kopec. Mohli sa zvážiť dotácie na elektrické autobusy, na autobusy na zemný plyn (tie na 1J energie produkujú o 1/5 emisií CO2 menej ako nafta), dotácie na autá na zemný plyn alebo „šrotovné“ na staré autá výmenou za „obyčajné“ auto so spaľovacím motorom, ale nižšími emisiami. Mimochodom, dotovaná elektráreň Nováky za každý deň prevádzky vyprodukuje emisie CO2, na ktorých ušetrenie by bolo treba 224 elektromobilov. Stačilo by Nováky zatvoriť o štyri dni skôr, ako je plánované, a ušetrilo by sa viac emisií ako dotáciami na elektromobily.

No ak nám skutočne ide hlavne o znižovanie emisií, existuje jeden super efektívny a priamočiary spôsob. Keby štát namiesto dotácií elektromobilov jednoducho na trhu nakúpil emisné povolenky a hodil ich do krbu, ušetril by skoro 15-krát viac emisií. Planéte je totiž úplne jedno, z akého zdroja a akého územia emisie pochádzajú, jediné, čo sa ráta, sú ušetrené tony. Navyše by na to nebolo treba žiadne zákony, kampaň, weby či poradcov. Celý proces by trval pár minút.

Dotácie elektromobilov sú v mnohom podobné neslávnym dotáciám fotovoltiky zo začiatku desaťročia. V roku 2017 sme cez dotácie za tonu ušetrených CO2 zaplatili niečo medzi 900 – 2800*** eurami za tonu, bez započítania emisií na ich výrobu a likvidáciu. Nanešťastie, pri globálnom otepľovaní politici chladné hlavy nemajú, rozhodujú na základe módnych trendov a „hodnota za peniaze“ ide opäť bokom.

*Môžete namietať, že batérie sa po ukončení životnosti ešte dajú využiť napríklad ako úložisko energie. Výsledok by to však zmenilo minimálne, likvidácia batérie má emisný náklad necelých 0,7 tony CO2.

**V súčasnosti je ťažké odhadnúť priemerný celoživotný nájazd elektromobilu. Ak by sme uvažovali o mimoriadne optimistickom scenári, že jeden elektromobil má životnosť 400 000 kilometrov, kým bežné auto 200 000 (teda potrebovali by sme dva kusy), stále by náklad na ušetrenú tonu CO2 vyšiel 163 eur. 

***Štatistiky emisie CO2 na kWh elektrickej energie sa kvôli metodikám rozchádzajú. Niektoré rátajú len výrobu v elektrárňach, iné aj import export elektriny či straty v distribučnej sústave. Uvažujeme so sumou dotácií na fotovoltiku 213 mil. eur a objem vyrobenej elektriny 585 GWh

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Komentáre

Teraz najčítanejšie