Ekonomický newsfilter: O koľko je Bratislava naozaj bohatšia
Dobrý deň, včera to do poslednej chvíle vyzeralo na predovšetkým dobré správy pre svetovú ekonomiku.
Ceny ropy mierne klesli a akciové trhy mierne pridali. Bohatí ľudia a ľudia, ktorí spravujú peniaze iných ľudí, si evidentne mysleli, že hrozba väčšej vojny na Blízkom východe je nižšia, ako to vyzeralo ešte pred pár dňami.
V noci však Irán vypustil na dve americké základne v Iraku viac ako 20 balistických striel. Hoci zatiaľ nie sú známe žiadne obete, hrozba vojny je znova reálna a ekonomika na to okamžite zareagovala.
Dnešný Ekonomický newsfilter je predovšetkým o dianí na Slovensku, má 1230 slov, čo je 5 minút čítania. Pripravil ho Konštantín Čikovský.
1. Kamionistov by najviac potešila nižšia cestná daň
Skupina podnikateľov v autodoprave dala v pondelok vláde ultimátum, že ak s nimi nezačne v stredu doobeda rokovať o znížení daní, bude po utorkových symbolických demonštráciách nasledovať naozajstné blokovanie dopravy na cestách najprv na Orave a v Košiciach.
Prečo je to dôležité:
- Únia autodopravcov Slovenska je menšou organizáciou ako Česmad, no už pred desiatimi rokmi ukázala, že vie svojimi štrajkmi efektívne tlačiť na vládu.
- Protesty kamionistov prichádzajú v čase, keď sa rozhoduje, či pokračovať alebo nepokračovať v prevádzke mýta od SkyTollu.
Čo žiadajú kamionisti: Z vyhlásení dopravcov na bratislavskom štrajku vyplýva, že by ich uspokojila akákoľvek úľava, ktorá by ich zvýhodnila oproti konkurenčným dopravcom. Netrvajú teda na znížení mýtnych poplatkov.
- Protestujúci, ktorí zastupujú najmä menšie firmy, opakovane tvrdili, že veľké slovenské dopravné spoločnosti si registrujú svoje prívesy hromadne v Slovinsku, čím šetria na cestnej dani.
- Ministerstvo financií odmietlo návrh autodopravcov na zníženie cestnej dane na polovicu, pretože by to znížilo výnosy rozpočtu o 35 miliónov eur ročne. Predstavitelia kamionistov naznačili, že sú ochotní rokovať aj o menšom znížení.
Širší pohľad: Ministerstvo financií v utorok pripomenulo celoeurópsku štúdiu o nákladoch autodopravcov, podľa ktorej nie je celkové daňové zaťaženie autodopravy na Slovensku výnimočné.
- V kontexte V4 je napríklad Česko výrazne drahšie ako Slovensko, v Poľsku sa v autodoprave po započítaní daní a rozdielnych cien podniká ľahšie ako na Slovensku.
Podrobnejšie: Štrajk autodopravcov je zatiaľ výstražný, počkajú 24 hodín (Daniela Krajanová/E)
2. SkyToll naďalej prikazuje vláde, čo môže a čo nie
Štát tají, koľko by musel zaplatiť SkyTollu, ak by sa rozhodol od neho prebrať zariadenie mýtneho systému alebo využiť opciu na 5-ročné pokračovanie v spolupráci s ním.