Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Zemplínsky príbeh: menovec poslanca Smeru najprv bankrotoval, potom vybavil rodine eurofondy na vinárstvo

Tokajská oblasť. Ilustračné foto - TASR
Tokajská oblasť. Ilustračné foto – TASR

Keď sa v zemplínskej obci Hraň opýtate na Andreja Puciho, miestni sa rozhovoria najmä o dlhoch po jeho podnikateľských zámeroch. Spomínajú napríklad predajňu potravín či pekáreň. Podobný obrázok ponúkajú aj verejné registre.

Napriek tomu firma AMDT Agro dostala eurofondovú injekciu takmer 710-tisíc eur na vybudovanie nového vinárstva v známej tokajskej vinohradníckej oblasti. Vlastníkom je Puciho manželka a konateľom sám Puci.

Priezvisko Puci by znalcovi politických pomerov mohlo byť povedomé – šéf parlamentného výboru pre financie za Smer-SD sa volá Róbert Puci a v Hrani zvykne hostiť východoslovenské stranícke špičky.

V tom však problém spočívať nemusí. Róbert Puci hovorí, že s Andrejom Pucim sú iba menovci. Poslanec, ktorý býva v neďalekom Trebišove, tiež odmieta, že by akokoľvek pomohol s eurofondmi pre firmu rodiny Andreja Puciho.

Poslanec Róbert Puci (na snímke) hovorí, že s Andrejom Pucim nie je rodina. Foto – TASR

„Vnímam síce, že Andrej Puci v Hrani podniká a hospodári na pôde, ale

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Wizz Air zavedie od 1. júna pravidelnú linku z Bratislavy do Petrohradu a späť, prevádzkovať ju bude štyrikrát týždenne – v pondelok, stredu, piatok a nedeľu. Aktuálne lieta z Bratislavy do 6 destinácií.

Zdieľať

Lufthansa chystá priamu leteckú linku zo srbského Belehradu do kosovskej Prištiny. Priame civilné lety budú obnovené viac ako 20 rokov po skončení vojny medzi Srbskom a Kosovom v roku 1999.

Kosovský prezident Hashim Thaci na Twitteri zámer Lufthansy privítal a označil ho za „dôležitý krok“ smerom k zaisteniu pohybu občanov a procesu normalizácie vzťahov medzi oboma krajinami.

Obnovenie linky ocenil aj generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg. Plánované obnovenie leteckého spojenia „je dôležitý krok“, ktorý uľahčí a zrýchli pohyb osôb a tovarov v regióne západného Balkánu, dodal.

Zároveň upozornil, že veliteľ misie KFOR (Sily pre Kosovo) si aj naďalej zachováva autoritu vo vzdušnom priestore nad Kosovom, čo je v súlade s rezolúciou Bezpečnostnej rady Organizácie Spojených národov č. 1244.

Podľa Stoltenberga sa bude NATO aj naďalej zúčastňovať dlhodobého procesu normalizácie leteckých spojení na Balkáne, ktorý prebieha práve pod taktovkou Aliancie. (balkan insigth, tasr)

Zdieľať

Medzinárodný menový fond zhoršil výhľad rastu globálnej ekonomiky na tento aj budúci rok. Zatiaľ čo tento rok čaká oproti vlaňajšku zrýchlenie tempa na 3,3 percenta, na budúci rok má tempo rastu dosiahnuť 3,4 percenta.

Za zhoršením vývoja stojí najmä slabšia ekonomická aktivita na niektorých rozvíjajúcich sa trhoch, najmä v Indii, čiastočne aj sociálne nepokoje.

MMF v jesennej prognóze predpovedal, že tento rok tempo rastu zrýchli na 3,4 percenta a na budúci rok na 3,6 percenta. (čtk)

Zdieľať

Dunajbus má stáť 40 mil. eur, prešiel revíziou na financovanie z eurofondov

Dunajbus už prešiel revíziou operačného programu integrovaná infraštruktúra. Mal by stáť 40 mil. eur, päť lodí by malo premávať každých 20 minút medzi Bratislavou a vodnou nádržou Gabčíkovo, potvrdil portálu hnonline.sk šéf združenia ProDanubia Gabriel Mészáros.

Združenie by ku koncu januára malo odovzdať štúdiu uskutočniteľnosti s týmto variantom.

Mészáros tvrdí, že všetky VÚC-ky aj mestské časti „veľmi podporujú tento projekt ako verejnoprospešný, dôležitý a atraktívny“.

V rámci operačného programu integrovaná infraštruktúra už prešla aj revízia projektu. Zatiaľ nie je dokončené posudzovanie vplyvov na životné prostredie, Mészáros to označuje len za „procesnú záležitosť“.

Ako by mal Dunajbus fungovať: 

  • Malo by ho tvoriť päť hybridných lodí, ktoré by sa plavili z 80 percent na elektrický pohon. Dieselový agregát by bol len pre prípad výpadku alebo núdze.
  • Projekt si vyžaduje vybudovať rýchlonabíjacie stanice v Šamoríne a pri Eurovei, ktoré by nabili loď za 7 – 8 minút.
  • Lode majú stáť v Šamoríne, Hamuliakove, Čunove, pri Eurovei, Sade Janka Kráľa a River Parku, konečná bude Devín. Z pôvodného eurofondového projektu vypadli prístavy Vojka a Kyselica. V konečnom výsledku sa majú zrealizovať aj tie, financovať ich však bude ProDanubia.
  • Plavba zo Šamorína do centra Bratislavy by mala loďou trvať 35 minút. Lode majú mať kapacitu 125 pasažierov.
  • Pôvodný variant, s ktorým pracovala ProDanubia, bol so siedmimi loďami, intervalom 15 minút a nákladmi 57 mil. eur.

Čo je ProDanubia: Združenie obcí, ktoré v roku 2015 na podporu osobnej lodnej dopravy na Dunaji​ založili mestá Šamorín, mestská časť Bratislavy Čunovo a obce Hamuliakovo, Vojka nad Dunajom a Kyselica.

Chcú tým zmierniť súčasnú kritickú situáciu v cestnej premávke na úseku medzi Šamorínom a Bratislavou, na ktorom sa cez pracovný týždeň denne pohybuje približne 20-tisíc áut.

Zdieľať

Štátni vodohospodári budujú nové sídlo banskobystrického závodu

Štátny Slovenský vodohospodársky podnik rekonštruuje nové sídlo banskobystrického závodu. Tesne pred voľbami podpísal ďalšiu zmluvu na interiérovú časť I za 2,1 mil. eur. Pre firmu U.K.S.R. je to životný kontrakt.

O čo ide: SVP je s vyše 3 300 zamestnancami správcom vodných tokov a chráni krajinu aj pred povodňami. Centrálu má v Banskej Štiavnici.

V Banskej Bystrici si v staršej 10-poschodovej budove získanej od ministerstva práce buduje nové sídlo nielen pre tamojší odštepný závod, ale aj pre centrum podporných útvarov celého podniku (napríklad právne, personálne oddelenie, centrum pre verejné obstarávanie).

Odštepný závod doteraz v Banskej Bystrici sídli v spoločnej budove s pracovníkmi Štátnej ochrany prírody.

Prečo je to zaujímavé:

  • SVP neoplýva peniazmi, za posledných 15 rokov bol v zisku, a aj to dosť nízkom, len štyrikrát. Vlani prerobil skoro 29 mil. eur.
  • Rekonštrukciu budovy v Banskej Bystrici SVP rozbehol koncom roku 2018. Po hrubých stavebných prácach v ďalšej etape rieši výťahy, vzduchotechniku, rozvody, podlahy a ďalšie stavebné práce a tiež príslušnú dokumentáciu a dozor. Rekonštrukcia by mala byť hotová v prvej polovici tohto roka.
  • Kontrakt na tieto práce získala neveľká bratislavská firma U.K.S.R., ktorej tržby dosahovali v posledných rokoch necelých 400-tisíc eur. Doteraz mala táto firma iba jednu štátnu zákazku za 12-tisíc eur. Do súťaže sa zapojila sama.

Aký plán má SVP: Vodohospodári napriek rozsiahlej rekonštrukcii zatiaľ nevedia povedať, koľko ľudí bude pracovať v Banskej Bystrici. Predstavitelia podniku však tvrdia, že po rozbehu nového pracoviska zostanú nadbytočné viaceré iné administratívne budovy, ktoré budú môcť predať.

Podnik tvrdí, že usporiadal transparentnú súťaž, ktorú zverejnil aj v európskom vestníku. U.K.S.R. ponúkol nižšiu sumu, ako bol pôvodný predpokladaný rozpočet od projektanta.

Širšie súvislosti:

  • SVP má okrem centrály v Banskej Štiavnici a odštepného závodu v Banskej Bystrici aj ďalšie tri odštepné závody v Bratislave, Piešťanoch a Košiciach.
  • Podnik, ktorý má pre krajinu zásadný verejnoprospešný význam, mal v poslednom finančne uzavretom roku (2018) celkové príjmy 116 mil. eur, z toho ho štát dotoval čiastkou 29 mil. eur.
  • Zvyšok predstavovali vlastné príjmy od vodární, priemyslu i farmárov za odber povrchovej vody. Energetici mu platia za energetický potenciál vody pri výrobe elektriny na vodných elektrárňach.
  • Predvlani firma dodala 240 mil. kubíkov povrchovej vody. Vodárne z toho na výrobu pitnej vody odobrali 44 mil. kubíkov. Z priemyselných odberateľov najviac 34 mil. kubíkov využil Slovnaft, 29 mil. U. S. Steel Košice a  ružomberské papierne Mondi SCP 24 mil. kubíkov.
  • Na zavlažovanie polí sa využilo vinou zastaranej a nedostatočne využívanej závlahovej techniky len 11 mil. kubíkov.
Zdieľať

Nočný vlak z Viedne do Bruselu dorazil po 14 hodinách v pondelok pred 11.00 h na železničnú stanicu Brusel-Midi. Belgicko sa po 16 rokoch vracia k prevádzke nočných vlakov, zastávky mal napríklad v Linzi, Norimbergu, ale aj v Liege.

Belga upozornila, že nové spojenie Viedeň – Brusel vytvára desaťkrát menej emisií CO2 v porovnaní s tou istou cestou lietadlom.

Jazdy nočným vlakom na linke, ktorá spája metropolu EÚ so širším regiónom strednej Európy – vrátane Slovenska –, sa uskutočnia dvakrát týždenne.

Vlaky budú odchádzať z Bruselu v pondelky a vo štvrtky; opačným smerom, z Viedne, odídu vždy v nedeľu a stredu večer. Ceny cestovných lístkov začínajú od 29,90 € za jedno miesto. (tasr)

Zdieľať

Druhý prípad vtáčej chrípky potvrdili v Cíferi

Na Slovensku potvrdili druhý prípad vtáčej chrípky, zaznamenali ju v drobnochove hydiny v Cíferi v okrese Trnava. Prvý prípad zistili v obci Zbehy v okrese Nitra.

Nákaza vtáčej chrípky bola začiatkom januára 2020 diagnostikovaná u drobnochovateľa hydiny v obci Zbehy, okres Nitra.

Aj v druhom prípade ide znova o súkromného úžitkového drobnochovateľa. Konkrétnejšie ide o chov nosníc (19 kusov) na produkciu vajec pre vlastnú spotrebu.

Chov bol umiestnený v zadnej časti dvora rodinného domu, kde mali nosnice voľný výbeh a neboli zabezpečené proti kontaktu hydiny s voľne žijúcim vtáctvom. Prvý úhyn troch nosníc zistil majiteľ 15. januára 2020, ďalšia nosnica uhynula 16. januára 2020.

Chovateľ skutočnosť ohlásil na Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu (RVPS) Trnava, ktorá odobrala uhynuté nosnice a zaslala ich zvoznou linkou na vyšetrenie do Národného referenčného laboratória vo Zvolene, ktoré pozitívny výsledok následne potvrdilo. Zvieratá sa v chove už nenachádzajú, všetky boli usmrtené a v chove prebieha dezinfekcia a čistenie chovného priestoru hydiny.

Regionálna veterinárna a potravinová správa v Trnave nariadila opatrenia zamerané na tlmenie choroby, jej kontrolu a zabránenie šírenia nákazy v ochrannom pásme o polomere 3 km okolo ohniska a v pásme pozorovania o polomere 10 km okolo ohniska (vrátane ostatných vecne príslušných RVPS v SR podľa geografického umiestnenia obcí a zaradenia do pásma pozorovania).

Cez víkend potvrdili po troch rokoch vtáčiu chrípku aj v Česku. Ohnisko nákazy je v malochove hydiny v obci Štěpánov nad Svratkou na Vysočine, do chovu ju zrejme zavliekli voľne žijúce vodné vtáky.

Podľa Státní veterinární správy ide o vysoko patogénny subtyt H5N8, ktorý je smrteľný pre vtáky, ale prenos na človeka doteraz nebol zaznamenaný.

V nakazenom chove sa nachádzalo 12 sliepok, z nich šesť počas dvoch dní uhynulo, v chove boli aj tri kačice.

Zdieľať

Ratingová agentúra Fitch zhoršila rating americkému výrobcovi lietadiel Boeing o jeden stupeň. Dôvodom je neistota v súvislosti s termínom návratu lietadiel 737 MAX do prevádzky.

Agentúra zhoršila rating Boeingu z A na A-. Uviedla, že situácia okolo lietadiel 737 MAX, ktoré sú po dvoch tragických haváriách od marca minulého roka mimo prevádzky, prudko znížila finančnú rezervu spoločnosti. To vystavuje firmu väčším tlakom v prípade nečakaných udalostí.

Ratingová agentúra zároveň predpokladá, že dlh Boeingu bude v 1. aj 2. kvartáli tohto roka rásť, pričom nevylučuje, že by mohol dosiahnuť 32 miliárd dolárov, prípadne až okolo 34 miliárd dolárov.

Za rok 2019 sa dlh Boeingu podľa agentúry Fitch takmer zdvojnásobil na zhruba 27 miliárd.

Na druhej strane agentúra ponechala Boeingu stabilný výhľad. Prispeli k tomu najmä lepšie výsledky v ostatných divíziách spoločnosti. (tasr)

Zdieľať

Nezamestnanosť v decembri dosiahla 4,92 % a v porovnaní s novembrom sa nezmenila. Oproti roku 2018, kedy bola na úrovni 5,04 %, tak mierne klesla. Informovalo o tom ústredie práce. (čtk)

Zdieľať

Ľudia sa začínajú pýtať, či majú miliardári vôbec existovať, hovorí jeden zo šéfov neziskovky Oxfam

Dvadsaťdva najbohatších mužov na svete má väčší majetok než všetky ženy v Afrike dohromady. Podľa britskej mimovládnej organizácie Oxfam sa ekonomická nerovnosť vymkla spod kontroly a vyzýva vlády, aby sa to pokúsili zmeniť.

Správu o nerovnosti zverejnil Oxfam na webovej stránke pred začiatkom Svetového ekonomického fóra v Davose.

Podľa nej bolo vlani 2153 svetových miliardárov bohatších než 4,6 miliardy ľudí dohromady a 1 percento najväčších boháčov má dvakrát väčší majetok ako zbytok ľudstva spolu.

Oxfam tvrdí, že vlády nedostatočne zdaňujú bohatých ľudí a korporácie a dávajú málo peňazí na verejné služby.

„Naše narušené ekonomiky plnia vrecká miliardárov a veľkých firiem na úkor obyčajných mužov a žien. Niet divu, že ľudia sa začínajú pýtať, či majú miliardári vôbec existovať,“ hovorí šéf indickej pobočky Oxfamu Amitabh Behar.

Miliardári v číslach:

  • hodnota majetku 3 najbohatších ľudí na svete sa v uplynulých 10 rokoch vyšplhala na 231 miliárd dolárov, píše Bloomberg;
  • najbohatším človekom je riaditeľ Amazonu Jeff Bezos, disponuje sumou 116 miliárd dolárov;
  • vlani svoj majetok najviac zveľadil 5. najbohatší muž planéty, šéf Facebooku Mark Zuckerberg (prilepšil si o 6 miliárd dolárov);
  • celkový majetok top 20 miliardárov sa od roku 2012 zdvojnásobil na 1,397 bilióna dolárov.

Oxfam ilustruje výšku majetku najbohatších ľudí hypotetickým príkladom.

Ak by si niekto odkladal od časov, keď sa v Egypte stavali pyramídy, každý deň bokom 10-tisíc dolárov, nasporil by 20 percent priemerného majetku pätice najväčších svetových boháčov.

Výročné štatistiky Oxfamu sa opierajú o správu Global Wealth švajčiarskej banky Credit Suisse.

Samotná neziskovka uvádza, že dáta nie sú príliš spoľahlivé a môžu rozdiely v bohatstve dokonca zľahčovať.

Zdieľať

Americká banka JPMorgan Chase kúpila ďalšiu budovu v centre Paríža s kapacitou 450 zamestnancov. Je to najnovší krok banky v rámci príprav na blížiaci sa brexit.

Zamestnanci, ktorí sa presunú do novej budovy, tak doplnia 260 zamestnancov JPMorgan Chase už pracujúcich v Paríži.

Podľa riaditeľa JPMorgan Chase pre francúzsky trh Kyrila Courboina je aj vzhľadom na viaceré reformy vlády momentálne ideálny čas v krajine investovať a do Paríža presunúť ďalších zamestnancov. Banka tak bude môcť pokračovať v poskytovaní služieb svojim európskym zákazníkom z viacerých veľkých miest, okrem Paríža aj z Frankfurtu nad Mohanom, Luxemburgu a Dublinu.

Šéf banky Jamie Dimon ešte začiatkom minulého roka uviedol, že banka plánuje presunúť v dôsledku brexitu z Londýna do kontinentálnej Európy „niekoľko stoviek pracovných miest“.

Odchod Británie z Európskej únie je naplánovaný na 31. januára tohto roka.

Francúzske hlavné mesto profituje z brexitu už dlhší čas. Ako začiatkom januára uviedla organizácia Paris Europlace, od referenda v roku 2016 získal Paríž v rámci sektora finančných služieb podľa jej odhadov približne 4000 pracovných miest. (tasr)

Zdieľať

Dávka v nezamestnanosti vlani vzrástla v priemere o 27 eur. Kým v roku 2018 dosahovala priemerne 409,71 eura, vlani to bolo 437,03.

Sociálna poisťovňa v minulom roku vyplatila poistencom, ktorí stratili prácu, zaevidovali sa na úrade práce a splnili zákonné podmienky, celkovo 492 980 dávok v nezamestnanosti.

Je to o 41 457 dávok viac ako v roku 2018, keď podporu v nezamestnanosti poberalo 451 523 poistencov.

Najvyšší počet dávok Sociálna poisťovňa vyplatila vlani v mesiaci október – 43 620 – a najnižší počet na začiatku roka v januári – 38 255. (tasr)

Zdieľať

Marian Kollár, šéf Slovenskej lekárskej komory, si myslí, že návrh Smeru, aby lekári platili za štúdium medicíny, ak odídu do zahraničia, je „celkom zjavným prázdnym predvolebným politickým gestom“.

Návrh je podľa Kollára aj v rozpore s európskymi pravidlami voľného trhu a pravdepodobne neobstojí ani v otázke ústavnosti.

„V žiadnom prípade neprinúti, ale hlavne nemotivuje lekárov ostať na Slovensku a našim pacientom nezlepší zdravotnú starostlivosť. Je dôkazom niečoho omnoho závažnejšieho,“ reagoval Kollár, pričom doplnil, že v Smere pravdepodobne netušia, v čom spočíva problém nedostatku lekárov a sestier, ako aj problém ich pretrvávajúceho odchodu zo Slovenska.

„Naopak, predstavuje návrh, ktorý v žiadnom prípade neponúka systémovú zmenu a riešenie,“ komentoval s tým, že opatrenia predstaví SLK v prvej polovici februára.

Za odchodom lekárov vidí komora nižšie odmeňovanie a nedôstojné pracovné podmienky. „Iba aktivitou našich organizácií sa aspoň čiastočne stabilizovalo odmeňovanie lekárov a tak sa do určitej miery podarilo zmierniť intenzitu ich odchodu do iných krajín. Je však potrebné pripomenúť to, že slovenské zdravotníctvo ešte funguje, je len a len zásluhou a nasadením lekárov i ostatných zdravotníkov, ktorí vytrvali a liečia nás tu na Slovensku,“ dodal Kollár.

Lekárske odborové združenie (LOZ) zasa tvrdí, že mladí lekári odchádzajú po skončení štúdia do zahraničia preto, lebo na Slovensku nenájdu voľné miesto, keďže nemocnice pri ich súčasnom financovaní šetria na personále.

Dôvodom je tiež podľa predsedu LOZ Petra Visolajského absencia skúsených starších kolegov v nemocniciach, od ktorých by sa mohli učiť. Rovnako si myslí, že pokuta za emigráciu preto problém s nedostatkom lekárov nevyrieši. (tasr)

Zdieľať

Křetínský s Tkáčom zvýšili podiel vo francúzskom reťazci Casino. Dostanú miesto v správnej rade

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč zvýšili svoj podiel vo francúzskej maloobchodnej skupine Casino nad 5 %. Dvojica podnikateľov vstúpila do reťazca vlani v septembri prostredníctvom firmy Vesa Equity Investment.

Šéf Casina Jean-Charles Naouri v tlačovej správe uvádza, že firme Vesa ponúkne miesto v správnej rade, ako avizoval, keď Křetínský s Tkáčom do Casina vstúpili a stali sa v ňom druhým najväčším akcionárom.

Křetínský s Tkáčom mali v Casine od septembra podiel 4,63 %, teraz ho zvýšili na 5,64 %.

Dochádza k tomu v období, keď sa kľúčový akcionár Naouri snaží o zníženie dlhov Casina a jeho materskej firmy Rallye aj prostredníctvom predaja aktív, píše Reuters.

Casino čelí na domácom trhu ostrej konkurencii, minulý týždeň znížilo výhľad zisku za rok 2019. Vo 4. kvartáli ho negatívne ovplyvnili štrajky proti pripravovanej penzijnej reforme.

Casino v skratke:

  • patrí k popredným maloobchodným hráčom na francúzskom trhu s trhovou hodnotou vyše 4 miliardy eur;
  • po celom svete zamestnáva okolo 220-tisíc ľudí a má zhruba 12-tisíc obchodov (najmä vo Francúzsku, ale aj v Latinskej Amerike);
  • čisté tržby za rok 2018 dosiahli 36,6 miliardy eur;
  • ku koncu júna 2019 sa jeho konsolidovaný čistý dlh vyšplhal na 4,7 miliardy eur.

Křetínský drží vo Vesa Equity Investment 53 %, Tkáč kontroluje zvyšný 47-percentný podiel.

Dvojica investorov dlhodobo investuje do retailu, veľkoobchodu aj e-commerce.

Prostredníctvom firmy EP Global Commerce kontroluje 29,99-percentný podiel v nemeckom reťazci Metro.

Spoluvlastní aj zhruba 40 % v Mall Group, ktorá prevádzkuje e-shopy vo viacerých krajinách a dosahuje ročný obrat vyše 700 miliónov eur.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať