Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Panel expertov: Treba zdaniť robotov a robotky, alebo sa o ne pobiť?

Foto - JumpStory
Foto – JumpStory

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Zatiaľ odpovedali Kažimír, Mikloš, Vašáková, Hirman, Melioris, Ódor, Bláhová, Ovčarik, Molnárová, Pikus, Kovalčík, Vlachynský, Hagara, Suďa, Kahanec a Novysedlák. Ďalšie odpovede postupne dopĺňame.

Najprv jednou vetou:


Slovensko nie je ohrozené samotnou automatizáciou a robotizáciou, Slovensko je ohrozené dôsledkami nezodpovednej a nekompetentnej politiky všetkých doterajších vlád Ficovho Smeru.

Ivan Mikloš, ekonóm, bývalý minister financií


Neexistuje žiadny ekonomický ani fyzikálny zákon, ktorý by garantoval, že dopyt po pracovnej sile zostane silný po masovom príchode robotov a umelej inteligencie.

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS


Výrazne potrebujeme popracovať na mäkkých zručnostiach. Empatiu, ľudskosť a sedliacky rozum nám žiaden robot nezoberie.

Ivana Molnárová, riaditeľka Profesia.sk


U nás sa pokojne môže stať, že bude mať robotizácia v dohľadnej dobe vážnejší dosah na informatiku či „supportné“ centrá, než napríklad na automobilky.

Miroslav Pikus, IT špecialista


Návrh na zdaňovanie robotov nie je novinka, prišiel s ním už európsky parlament v roku 2017, vo forme „robot tax on owners“. Návrh bol vtedy zamietnutý pomerom hlasov 396:123 (pri 85 absenciách) a to najmä z dôvodu, že by to ohrozilo snahu inovovať a tým aj celú konkurencieschopnosť Európy.

Renáta Bláhová, daňová poradkyňa BMB Partners a prezidentka The International Fiscal Association na Slovensku


Svetové Ekonomické fórum prednedávnom odhadovalo, že sa do roku 2022 v dôsledku automatizácie predefinuje približne 75 miliónov pracovných miest, no zároveň vznikne 133 miliónov nových. To sú príležitosti, ktoré sa nám ponúkajú.

Peter Kažimír, guvernér NBS, bývalý minister financií


Riešením je prestať podplácať zahraničné korporácie, aby na Slovensku vytvárali rýchle pracovné miesta vo veľkom množstve a začať podporovať domácich podnikateľov, najmä tých menších.

Pavol Suďa, hlavný analytik portálu Finstat.sk


Rapídnu automatizáciu je nutné vnímať ako jeden z možných scenárov, na ktorý by sme mali byť pripravení, ale nie ako fenomén, ktorý možno očakávať v najbližších rokoch.

Viktor Novysedlák, výkonný riaditeľ Rady pre rozpočtovú zodpovednosť


Veľa ľudí sa obáva, že ich robot nahradí na pracovisku. Lenže ono je to vážnejšie. Robot ich totiž môže nahradiť aj v sociálnych a partnerských vzťahoch.

Martin Kahanec, ekonóm, špecialista na trh práce


Automatizácia a robotizácia je príležitosť, ktorej sa potrebujeme chytiť, nie riziko.

Eduard Hagara, riaditeľ Inštitútu finančnej politiky


Je robotom umývačka riadu? Skript v exceli? Smartfón? Ak predmet dane nebude zadefinovaný presne, vytvorí obrovskú mieru neistoty. Ak bude zadefinovaný presne, vytvorí obrovskú mieru byrokracie.

Martin Vlachynský, INESS


Slovensko bude ohrozené, ak sa nezačne účinne pripravovať. Napríklad obmedzením byrokracie pri zamestnávaní ľudí, znížením odvodov z práce či elimináciou ďalších bremien sťažujúcich podnikanie na Slovensku.

Ján Kovalčík, dopravný analytik, INEKO


Rozumiem, že zdaňovanie robotov môže priniesť príjem do rozpočtu, podľa môjho názoru je strategickejším riešením pripravovať ľudí na sektory, ktoré budú robotizáciou postihnuté menej, prípadne na robotizácii spolupracujú.

Maroš Ovčarik, špecialista na osobné financie a investovanie, Partners Investments


Robotizácia a automatizácia prinášajú pokrok a zbavujú ľudí ťažkej, prípadne monotónnej práce. Krajiny s vysokým podielom takýchto činností, ako je napríklad montáž na priemyselných linkách, budú týmto trendom vystavené viac.

Lívia Vašáková, vedúca sekcie ekonomických analýz Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku


A teraz podrobnejšie:


Peter Kažimír, guvernér NBS, bývalý minister financií

Otočme to, nechajme strach bokom.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Koronavírus: Medzinárodný autosalón v Ženeve, ktorý sa mal konať na budúci týždeň, zrušili
  • Letecká doprava:  EasyJet ruší viacero letov do talianskych destinácií pre pokles dopytu
  • Ropa: Ceny sa prepadli na viac ako ročné minimum
  • Ázijské akciové trhy pre šírenie koronavírusu ďalej klesajú, reagujú aj na pokles akcií v USA
  • Dow Jonesov index včera stratil takmer 1200 bodov, čo bol najprudší denný prepad v histórii. Trhy čelia najhoršiemu týždňu od finančnej krízy z roku 2008.
  • Ekonomický newsfilter: Predvolebný apel podnikateľov a odborárov na účasť vo voľbách
Zdieľať

Ako sa zorientovať v poplatkoch pri investovaní do fondov? 

Drobní investori si väčšinou uvedomujú len vstupné a výstupné poplatky do fondov. Pripravili sme preto zoznam otázok, ktoré si treba položiť pred investovaním do fondov, aby vplyv poplatkov na konečný výnos neprekvapil.

Minúta po minúte

Zdieľať

Nemecké ministerstvo zdravotníctva nechce, aby sa budúci týždeň v Berlíne konal veľtrh cestovného ruchu ITB. Dôvodom je šírenie koronavírusu. ITB je najväčšie podujatie tohto druhu na svete. (čtk)

Zdieľať

Americké akciové trhy otvorili piatkové obchodovanie strmým prepadom. Investori predávajú akcie pre neutíchajúcu nervozitu okolo rýchleho šírenia koronavírusu, čo vyvoláva obavy z prípadnej globálnej recesie.

Akciový index Dow Jones stratil v úvode obchodovania zhruba 2 %, podobne ako index S&P 500, píše Reuters.

Výraznejšie straty zaznamenal technologický index Nasdaq Composite, ktorý sa prepadol o 3,5 %.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku sa vo februári zrýchlila na 1,7 % z januárových 1,6 %. Priblížila sa tak cieľovej úrovni ECB, nastavenej tesne pod dvoma percentami, pod ktorou sa drží desiaty mesiac po sebe.

Predbežné údaje o inflácii, harmonizované s metodikou EÚ, zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa ceny vo februári zvýšili o 0,6 %, oproti februáru 2019 najviac zdraželi energie a potraviny.

Dvaja z bankárov ECB uviedli, že na šírenie nákazy koronavírusom zatiaľ nie je nutné reagovať. Časť analytikov sa domnieva, že centrálna banka by do leta mohla opäť znížiť úrokové sadzby.

Zdieľať

Slovenské firmy reagujú na koronavírus zatiaľ najmä rušením zahraničných ciest. Interné smernice kvôli chorobe vynovili napríklad v Slovak Telekome či bratislavskom Volkswagene.

„Tento týždeň sme zaviedli nové interné postupy, ktoré zahŕňajú nielen zvýšené hygienické opatrenia na pracovisku, ale najmä zrušenie zahraničných služobných ciest,“ povedal hovorca Telekomu Michal Korec.

Telekome tiež neodporúčajú zamestnancom súkromne cestovať do postihnutých oblastí ako je Čína. „Pri prípadnej návšteve, respektíve návrate z postihnutej krajiny je potrebné nahlásiť túto cestu a zamestnancom je nariadená 14-denná práca z domova,“ dodal Korec.

Dôvod na paniku zatiaľ neexistuje ani podľa guvernéra Národnej banky Slovenska Petra Kažimíra. Pracovníci NBS podľa jeho slov budú pre koronavírus preventívne podstatne obmedzovať zahraničné pracovné cesty. „Treba obmedziť cesty do zahraničia, a to nielen súkromné, ale aj pracovné cesty,“ cituje Kažimíra agentúra Tasr.

Zahraničné cesty sa pre istotu snažia obmedziť aj v bratislavskom závode koncernu Volkswagen.

„Spoločnosť neplánuje až do odvolania žiadne služobné cesty ani vyslania do Číny, rovnako redukuje a dôsledne zvažuje aj ďalšie služobné cesty do zahraničia,“ povedala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová.

Bratislavský Volkswagen je zaujímavý aj pre iné. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy z roku 2018 podnik exportoval pätinu (22 %) produkcie do Číny. Výroba v závode nebola nateraz podľa jeho hovorkyne situáciou dotknutá.

Amazone sa zasa z preventívnych dôvodov rozhodli pozastaviť program prehliadok logistických centier v Európe. Na Slovensku má Amazon logistické centrum v Seredi, zamestnancov má aj v bratislavskej korporátnej kancelárii.

Zdieľať

Nový koronavírus má nečakanú obeť, svetoznámu značku mexického piva Corona, ktorá sa stala terčom vtipov na sociálnych sieťach. Podľa prieskumu agentúry YouGov sa znížila ochota Američanov nakupovať túto značku.

Najmä v Spojených štátoch ľudia vyhľadávajú na internete výrazy ako „corona beer virus“ alebo „beer coronavirus“, píše Bloomberg.

Dosahy spájania piva Corona s koronavírusom sú výraznejšie v posledných dňoch, keď sa nákaza rýchlo šíri aj mimo Číny.

Akcie Constellation Brands, ktorá Coronu vyváža z Mexika do USA, od začiatku týždňa klesli na newyorskej burze zhruba o 8 %.

Corona je treťou najobľúbenejšou značkou piva v USA po Guinesse a Heinekene. Názov je odvodený od slnečnej koróny a s novým typom vírusu nemá nič spoločné.

Za poklesom záujmu o nákup Corony môže byť aj fakt, že pivo je vnímané ako typický letný nápoj, najmä v súvislosti s dovolenkou na pláži. Jeho predaj preto podlieha značným sezónnym výkyvom.

Zdieľať

Kórejská Yura chce v Lednických Rovniach montovať batérie do hybridov

Batérie do mild hybridov chce na novej poloautomatickej linke v Lednických Rovniach skladať kórejská firma Yura.  Zásobovať nimi bude najmä Kiu a Hyundai. O súhlas na stavbu výrobnej linky požiadala slovenské povoľovacie úrady.

Kto je Yura Corporation Slovakia: Kórejská firma špecializovaná najmä na výrobu káblových zväzkov prišla na Slovensko ešte pod menom Sewon ECS Slovakia koncom roku 2004, teda v čase príchodu Kie na Slovensko.

Výrobné závody postupne budovala v Lednických Rovniach, Hlohovci, Rimavskej Sobote a Hnúšti a produkciou zásobovala predovšetkým najbližšie automobilky – žilinskú Kiu a nošovický Hyundai v ČR.

Prečo je investícia dôležitá: Kórejské automobilky postupne nastupujú na vlnu elektromobility, Kia svoj model Sportage a Hyundai nový Tucson ponúkajú aj vo verzii s tzv. mild hybridom (Mild Hybrid Electric vehicle – MHEV), kde elektromotor vypomáha pri zrýchľovaní a pri brzdení alebo pri  jazde z kopca zasa rekuperuje energiu a dobíja batériu.

Tieto vozidlá využívajú batérie s napätím 48V. Yura ich bude v Lednických Rovniach montovať z dovezených komponentov.

Zdieľať

Rozpočtová rada odhadla, že deficit verejných financií môže v tomto roku dosiahnuť takmer 2,4 miliardy eur, teda 2,42 % HDP. K rastu deficitu prispelo najmä zavedenie 13. dôchodkov, ktoré zvýšia rozpočtové výdavky o 432 miliónov eur.

K vyššiemu deficitu prispievajú aj nižšie daňové príjmy a zhoršenie odhadovaného hospodárenia ostatných subjektov verejnej správy, ktoré vyplýva z rastu výdavkov v závere roka 2019.

„Naplnenie rizík pre saldo by znamenalo prekročenie vládou schváleného limitu výdavkov v roku 2020, kompenzačné výdavkové opatrenia by museli dosiahnuť 1 608 milióna eur (1,64 % HDP),“ upozornila rozpočtová rada.

Zdieľať

Volkswagen odškodní takmer pol milióna majiteľov naftových áut v Nemecku za podvody s meraním emisií sumou od 1 350 do 6 257 eur. Výška náhrady sa bude odvíjať okrem iného od typu a veku vozidla. Celkovo VW vyplatí 830 miliónov eur.

Na odškodnení motoristov sa VW dohodol so zväzom na ochranu spotrebiteľov VZBV, ktorý ich zastupoval, píše Der Spiegel.

Vyplácanie náhrady sa dotkne majiteľov vyše 460-tisíc naftových vozidiel.

Rokovania medzi VW a zástupcami vlastníkov áut v polovici februára stroskotali, pretože automobilke sa zdala príliš vysoká odmena 50 miliónov eur pre advokátov VZBV za prácu na prípade.

O čo ide:

  • VW na jeseň 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že zhruba do 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií,
  • v Spojených štátoch sa VW dohodol s takmer pol miliónom majiteľov dieselových vozidiel na vyrovnaní v celkovom objeme zhruba 10 miliárd dolárov,
  • náklady na pokuty, zvolávacie akcie a vyrovnanie v civilných sporoch po celom svete už VW stáli viac ako 33 miliárd dolárov.
Zdieľať

Rada ÚVO potvrdila, že Slovenský vodohospodársky podnik použil pri uzatváraní zmluvy neoprávnene výnimku na služby civilnej ochrany, nespravil súťaž, čím porušil zákon. Rada odvolanie štátneho podniku zamietla.

Slovenský vodohospodársky podnik sa na základe rámcovej dohody a jej dodatku č. 1 zaviazal poskytnúť občianskemu združeniu peňažný príspevok vo výške 900 000 eur za každý rok spolupráce. Zmluva sa týka stálej pohotovostnej služby.

Rozhodnutie odvolacieho orgánu je tu.

Viac k téme:

Zdieľať

Prokurátorka žiada zrušiť územný plán obce Donovaly, ktorý počíta s výstavbou letnej lyžiarskej haly na Donovaloch. Plán vraj nie je v súlade s územným plánom kraja.

„Prokurátorka Okresnej prokuratúry Banská Bystrica podala na základe podnetu protest prokurátora proti všeobecne záväznému nariadeniu (VZN) obce Donovaly, ktorým sa vyhlasujú záväzné časti územného plánu rekreačnej zóny komplexného strediska cestovného ruchu Donovaly podľa zmien a doplnkov číslo 14,“ povedal hovorca prokuratúry Banská Bystrica Ivan Vozár.

Prokurátorka to odôvodňuje tým, že táto zmena územného plánu obce Donovaly nie je v súlade s územným plánom Banskobystrického samosprávneho kraja. Donovaly podľa nej nedodržali zákonný postup pri vyhlásení VZN.

Prokurátorka vo svojom odôvodnení pripomína aj to, že územný plán a jeho zmeny a doplnky č. 14 neschválilo obecné zastupiteľstvo, čo je podmienkou pre následné vyhlásenie VZN.

Obec taktiež podľa prokurátorky nedodržala zákonný postup pri obstarávaní a prerokovaní návrhu územného plánu a zmien a doplnkov č. 14.

Obec pred pár týždňami deklarovala, že stavba nemôže byť v rozpore s územným plánom kraja, pretože územný plán obce Donovaly je v súlade s územným plánom kraja.

Projektový manažér haly Igor Obšajsník tiež povedal, že projekt lyžiarskej haly pripravili na základe územného plánu obce Donovaly, ostatných schválených predpisov a v súčinnosti s povoľujúcimi úradmi.

Lyžiarska hala Donovalley Resort má slúžiť na celoročné lyžovanie, snowbordovanie, plávanie, korčuľovanie a hokej. Súčasťou haly by mali byť aj reštaurácie a bary, hotel, oddychová zóna a konferenčné priestory, uvádza sa v zámere projektu.

Hala by mala mať rozlohu 4,48 hektára a stáť 60 miliónov eur.

Petíciu proti jej výstavbe podpísalo viac ako 22 000 ľudí. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať