Ekonomický newsfilter: Sme rodina má plán, ako bude Slovensko Rakúskom
Dobrý deň,
včerajšiu rýchlu rezignáciu ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa po tom, čo sa v noci opitý dostal do konfliktu v reštaurácii, privítal premiér s tým, že je to „gesto kultúry“. Komentátori pridali, že tak to v slušnej politike má byť, za chyby sa platí a aj malé kroky smerom k fungujúcej demokracii sa rátajú.
V dnešnom Ekonomickom newsfiltri nájdete aj ďalšie prekvapujúce informácie. Prinášame 1100 slov na necelých 5 minút čítania. Dnes správy filtroval Oliver Brunovský.
1.Plán Sme rodina na slovenské Rakúsko kolegovia z opozície nechvália
Podľa strany Sme rodina Borisa Kollára sa Slováci môžu mať ako Rakúšania.
Stačí, aby sa štátne podniky sprofesionalizovali, odvážnejšie sa zadlžovali a mohutne zainvestovali do diaľnic, železníc alebo bytov.
Čo je v ekonomickom programe Sme rodina:
- Do výstavby nájomných bytov majú ísť ročne 2 miliardy eur, do železníc 2,5 miliardy – to sú desaťnásobky terajších ročných investícií v týchto sektoroch.
- Ďalšie miliardy majú ísť na výstavbu ciest a prevádzku vlakov. Štát by mal aj nakúpiť autá a potom ich prenajímať tak, aby každá rodina mala nárok na auto za sto eur mesačne.
- Aby sa firmy mohli zadlžiť, treba ich vyčleniť z okruhu verejnej správy. Kým v ňom sú, limitujú ich pravidlá takzvanej dlhovej brzdy.
Ekonomickým expertom strany, a teda prirodzeným kandidátom na post ministra dopravy, je právnik Štefan Holý. Doteraz sa špecializoval na obchodné vzťahy v stavebnom biznise a pôsobil v kancelárii, ktorá robila poradenstvo pre veľké rakúske štátne firmy.
Holý tvrdí, že slovenskú Národnú diaľničnú spoločnosť alebo železnice treba nastaviť na rakúsky model.
Namiesto paušálneho platenia sa budú odmeňovať iba za plnenie merateľných výkonových parametrov a služieb, ktoré budú mať trhový charakter.
Tak sa ich podarí formálne vyčleniť z okruhu verejných financií.
Prečo sa touto víziou musíme zaoberať:
Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.