Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Azbestový úsek bratislavského obchvatu bude zrejme treba prerábať. Oficiálne sa to dozvieme až po voľbách

Rozostavaný obchvat Bratislavy pri Jarovciach. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rozostavaný obchvat Bratislavy pri Jarovciach. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vlani ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na základe testov predbežne oznámili, že násyp budovaného obchvatu Bratislavy na úseku od Jaroviec smerom do Ivanky pri Dunaji je kontaminovaný azbestom a nevyhovujúci. O nutnosti jeho rozobratia a opätovného dobudovania malo rozhodnúť ďalšie expertné posudzovanie.

Toto radikálne riešenie je teraz bližšie. To, že celkovo 1,3-kilometrový úsek obchvatu je chybný, totiž ukázali aj následné hodnotenia ministerstva dopravy ako Špeciálneho stavebného úradu pre diaľnice a rýchlostné cesty.

„Z doposiaľ zistených skutočností stavebný úrad vyhodnotil, že násyp bol vybudovaný v rozpore s právoplatným stavebným povolením z hľadiska použitých materiálov i spôsobu ich spracovania a zabudovania do násypu diaľnice,“ informoval Denník E tlačový odbor ministerstva dopravy.

Dodáva, že realizátor diaľnice dostal

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí
  • Dnes: Ako pomôcť slovenskej ekonomike: Predvolebná diskusia Denníka N (Žiga, Beblavý, Sulík, Heger)
  • Autá: General Motors sa stiahne z Austrálie, Thajska a Nového Zélandu (ap)
  • Svet: Francúzsko nevidí reálne, že by uzavrelo obchodnú dohodu s Britániou do konca roka (guardian)
Zdieľať

Panel expertov: Čo si myslia o 13. dôchodkoch, dvojnásobných prídavkoch a diaľniciach bez poplatkov

Peter Pellegrini a Andrej Danko. Foto - TASR
Peter Pellegrini a Andrej Danko. Foto – TASR

Ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu charakterizuje Ľudovít Ódor v Paneli expertov rozhodnutie vlády o dôchodkoch a prídavkoch „pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez kvantifikácie následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu“.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

Aby nedošlo k nedorozumeniu, každá vláda aj parlament má právo prijímať takéto alebo podobné opatrenia. Pár dní pred voľbami, narýchlo, bez diskusie, bez jasnej kvantifikácie všetkých následkov a s roztrhaním vlastného (už beztak nerealistického) rozpočtu to vnímam ako učebnicový príklad bezbrehého populizmu.

V banánovej republike je to úplne štandardný postup, u nás na dedine by povedali, že „na hulváta“, a v mojom ponímaní je to flagrantné porušenie takmer všetkých základných princípov zodpovedného hospodárenia. Po nás potopa.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Minúta po minúte

Zdieľať

Aby sme prišli na to, že neplatiť za diaľnice je zlý nápad, nepotrebujeme futurológa. Ako obmedziť dopyt po niečom, čo je zdarma? Cestná infraštruktúra stojí obrovské peniaze, upozorňuje v Paneli expertov k aktuálnemu balíčku vlády Miroslav Pikus.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Miroslav Pikus, IT špecialista

Ak sa vôbec dá prehliadnuť politický kontext a uvažovať o týchto rozhodnutiach vlády z pohľadu dosahu technológií na spoločnosť, čo je oblasť, ktorej sa venujem, jedno z tých rozhodnutí možno vidieť pozitívne.

Počítače a automatizácia spôsobujú, že to, koľko pracujete a ako je vaša práca prospešná pre spoločnosť a to, koľko zarábate, prestáva súvisieť. Napríklad Barack Obama v rozhovore pre počítačový časopis Wired povedal, že vo svetle technologických zmien bude nutné prehodnotiť, ako finančne podporujeme rodičov pri výchove detí (a tiež prácu učiteľov, zdravotných sestier a ja by som rád dodal, že aj novinárov).

Vo svete, kde väčšinu produktov a služieb vyrobia roboti akoby zdarma, bude mať totiž zmysel platiť ľuďom práve za výchovu detí, ktorú roboti asi nikdy plne nezvládnu.

Aj ak si prečítate uznávanú knihu Jamieho Susskinda „Budúca politika“ môžete dojsť k uzáveru, že znásobiť rodičovské prídavky je z pohľadu príchodu umelej inteligencie priam vizionárske.

Ale aby sme prišli na to, že neplatiť za diaľnice je zlý nápad, nepotrebujeme futurológa. Ako obmedziť dopyt po niečom, čo je zdarma? Cestná infraštruktúra pritom stojí obrovské peniaze.

Práve som v Nórsku, kde sa platí elektronicky za každý prejazd čoraz väčšieho počtu nielen diaľnic, ale aj bežných ciest, či dokonca mestských ulíc. Je to totiž jediný spôsob, ako vyriešiť problém s dopravnými zápchami a znečistením vzduchu.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Štát neinvestuje, priehrady preto zostarli a ohrozujú ľudí.

  • Po severnej strane Chopku chce Tatry mountain resorts pridať zjazdovky aj na juhu.
  • Raši a Žiga sa boli U. S. Steelu pýtať, čo je s investíciami.
  • Veľký slovenský tvorca technológií na obrábanie kovov IMC pokračuje – postaví si ďalšie tri haly.
Zdieľať

Karel Hirman: Ak máme dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme. Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Karel Hirman, energetický analytik

Ak by som sa na toto rozhodnutie končiacej vlády mal pozrieť politickou predvolebnokampaňovou optikou, tak by som mohol vyhlásiť, že naše rodinné rozpočty duo Smer – SNS na prídavkoch na deti, dôchodkoch a diaľničných známkach len v tomto roku obralo dokopy o niekoľko stovák eur. A to preto, že ho schválili až teraz. Lebo podľa toho, čo uvádzajú v dôvodovej správe, ak by to bola pravda, tak tento stav nenastal až v týchto dňoch, ale už dávnejšie. A ak by ho naozaj chceli riešiť, tak mali tieto opatrenia schváliť minimálne už v minulom roku s platnosťou od tohtoročného Nového roka.

Iný uhol pohľadu zase hovorí o tom, že nás naši politickí „Gréci“ Pellegrinus-Ficus spolu s Dankusom ťahajú svojimi bláznivými a populistickými predvolebnými rozhodnutiami na Peloponézsky polostrov. A to práve v období, keď nám skončila celosvetová konjunktúra, svet sa borí s doteraz nejasnými následkami čínskeho koronavírusu a spolu s celou EÚ budeme čeliť ekonomickým dosahom brexitu.

A teraz trošku vážnejšie. Ak naozaj máme v štátnej kase dosť peňazí na 13. dôchodky a zdvojnásobenie prídavkov na deti, tak to určite urobme.

Lenže ak to má smerovať k vyššiemu deficitu a následne zadlžovaniu, tak to v konečnom dôsledku práve pre tieto sociálne skupiny dopadne veľmi zle – ako sme videli všetci pred pár rokmi práve v Grécku. Múdrejší sa učí na chybách druhých, hlupák ich opakuje.

Čo sa týka zrušenia poplatkov za diaľnice, tak to je tiež zle, pretože by to vlastne znamenalo, že túto ťarchu prenesieme okamžite cez dane a iné poplatky aj na tých, čo po nich vôbec nejazdia. Je to podobný nezmysel, ako vlaky zadarmo pre dôchodcov alebo študentov, lebo ich v konečnom dôsledku za nich aj tak zaplatia aj tí penzisti a študenti a ich rodičia a príbuzní, čo vlakmi vôbec nejazdia.

Zadarmo nemôže byť žiadna verejná služba, môžu existovať len odôvodnené zľavy na ich využívanie pre rôzne slabšie sociálne skupiny.

Vzhľadom na to, že končiaca vláda a koalícia doslova pár dní pred svojím koncom chce prijať neúnosné záväzky pre budúcu vládu, navyše v legislatívnom procese, ktorý podľa renomovaných právnych expertov odporuje ústavným a iným pravidlám, pani prezidentka takto prijaté zákonné normy odchádzajúcim parlamentom nemôže schváliť a takto to má aj vysvetliť občanom. A nechať ich posúdenie na novú politickú reprezentáciu, ktorá vzíde z volieb.

Veď je to v konečnom dôsledku nielen demokratické, ale aj jednoduché: tí občania, ktorí napriek všetkým okolnostiam a dôsledkom trvajú na ich zavedení, môžu tých, čo ich navrhujú, zvoliť teraz vo voľbách, aby svoje dielko dokonali. Ich zavedenie takýto menší časový posun neohrozí, keďže aj tak majú platiť až od budúceho roka.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Epidémia koronavírusu v Číne by mohla znížiť HDP Spojených štátov o 0,2 až 0,3 %. Nemožnosť získať komponenty z Číny brzdí továrne, škody sa pravdepodobne prejavia veľmi skoro.

Uviedol to ekonomický poradca Bieleho domu Larry Kudlow.

Banka Goldman Sachs v piatok varovala, že kríza môže byť ešte nákladnejšia, ako sa pôvodne predpokladalo, pričom by mohla skresať HDP až o 0,6 % v 1. štvrťroku. To je dosť veľká časť z ekonomiky, ktorej medziročné tempo rastu sa pohybuje okolo 2 %. (tasr)

Zdieľať

Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok, píše v Paneli expertov k aktuálnym krokom vlády Ivana Molnárová.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Ako hodnotíte aktuálne rozhodnutie vlády zaviesť trinásty dôchodok vo výške priemerného mesačného dôchodku, zdvojnásobiť detské prídavky a zrušiť platby za používanie diaľnic pre autá do 3,5 tony?

Ivana Molnárová, riaditeľka portálu Profesia.sk

Populizmus a bezbrehé plytvanie v časoch, keď z Nemecka prichádzajú informácie o zhoršovaní situácie. Niekedy by som si želala, aby preferencie vládnych strán boli výrazne vyššie, lebo vtedy by si nedovolili takto rozhadzovať. Hovorí sa, že z cudzieho krv netečie, ale prijať takéto ekonomické šarlatánstvo v časoch, keď treba skôr priškrtiť a ušetriť, je extrémne nezodpovedné.

Zrušenie diaľničných známok? Za 12 rokov vo vláde neboli schopní dokončiť diaľnicu do Košíc a teraz sa vyhovárajú, že fakt, že nemáme diaľnicu do Košíc, je dôvodom na zrušenie diaľničných známok.

Prostriedky venované zvyšovaniu finančnej gramotnosti môžeme tak považovať za vyhodené. Lebo lekcia zo zadlžovania a nadspotreby bola práve sabotovaná samotnou vládou.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať