Denník N

Z Číny prišli aj prázdne vlaky len kvôli dotáciám, hovorí bývalý šéf prekladiska na východe

Na snímke nákladný vlak z Číny počas slávnostného privítania v prekladiskovom termináli nákladného prístavu v Bratislave v pondelok 13. novembra 2017. Foto - TASR
Na snímke nákladný vlak z Číny počas slávnostného privítania v prekladiskovom termináli nákladného prístavu v Bratislave v pondelok 13. novembra 2017. Foto – TASR

Málo známe prekladisko v Dobrej na východnom Slovensku je šancou pre napojenie na novú hodvábnu cestu. Dajú sa v ňom totiž prekladať zo širokého na úzky rozchod kontajnery, a teda pokojne aj textil z Číny.

Preto sčasti dávalo zmysel, keď ho v roku 2008 prvá vláda Roberta Fica prenajala dcére ruských štátnych železníc. Čakalo sa, že Rusi dokážu presvedčiť Číňanov o výhodách posielania tovarov z Ázie po železnici cez Slovensko.

Rusi už prekladisko v podnájme nemajú, minulý rok ich bez pozornosti verejnosti poslala preč štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Denník N sa o tom rozprával s bývalým šéfom prekladiska Jiřím Pokorným.

Jiří Pokorný v rozhovore opisuje:

  • čo si pamätá o okolnostiach ukončenia nájomnej zmluvy,
  • ako sa terminál dostal z ruského podnájmu pod kontrolu súkromného Budamaru,
  • prečo to podľa neho súvisí s colným škandálom finančnej správy,
  • ako na Slovensko prestali chodiť vlaky z Číny,
  • prečo sa obáva, že by sa v Dobrej mohla prekladať ruda, a čo by to spôsobilo.

Od leta nie ste predseda predstavenstva slovenskej pobočky ruskej firmy TransContainer. Čo sa stalo? 

Situácia vo firme bola taká, že sa prakticky zastavili prepravy všetkých vlakov s prekládkou v Dobrej. TransContainer – Slovakia (dcérska firma ruskej firmy TransContainer) sa dostal do veľmi kritickej finančnej situácie. Až takej, že som niekoľkokrát vyzýval majiteľa v Moskve aj dozornú radu, ktorej predseda je v Berlíne, aby formou finančnej pôžičky pomohli. Bohužiaľ, ani napriek osobným prísľubom nebola našej spoločnosti finančná pomoc poskytnutá, a pretože sa neplatilo riadne ani nájomné za terminál slovenskému štátnemu nákladnému Cargu (majiteľ terminálu, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia), bolo predbežne dohodnuté vypovedať zmluvu o nájme zo strany Carga.

Čo bolo potom? 

Predbežne sa mala nájomná zmluva vypovedať k 1. 7., preto som 29. mája napísal

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie