Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: Dve dobré správy z Volkswagenu

Dobrý deň,

v pondelkovom Ekonomickom newsfiltri pripomíname najdôležitejšie témy, ktorými žije slovenský biznis. Najväčšou, s vplyvom nielen na politiku, ale aj na ceny nákladnej dopravy, je budúcnosť mýta a úloha SkyTollu v ňom.

Zásadné veci sa však dejú aj v košických oceliarňach či v galantskom Samsungu a bratislavskom Volkswagene.

Zmestili sme sa pod 1150 slov, čo je 5 minút čítania. Biznis sleduje Ivan Haluza.


1. SkyToll si môže pýtať od štátu až 400 miliónov

Predseda OĽaNO Igor Matovič v piatok zverejnil vládou utajovanú cenu, za ktorú si Slovensko môže odkúpiť systém na výber cestného mýta od firmy SkyToll.

V zmluve sa píše, že:

  • ak štát systém kúpi, mal by zaplatiť až 400 miliónov eur,
  • ak by SkyToll systém päť rokov ďalej prevádzkoval, štát by mu mal platiť sto miliónov eur ročne (oboje s DPH).

Hoci štát už so SkyTollom rokuje o zľavách z týchto cien, problém je, že štát má po skončení prvej zmluvy vôbec niečo platiť a nedostane systém zadarmo.

Aj Matovič v piatok pripomenul slová bývalého ministra dopravy Vážneho, ktorý v čase ukončenia mýtneho tendra povedal, že po skončení kontraktu prejde mýtny systém zadarmo na štát.

Navyše, za prvých deväť rokov zmluvy trvajúcej od roku 2010 až do roku 2022 už firma zinkasovala 760 miliónov eur.

Čo bude nasledovať: Štát sa musí po nástupe novej vlády rýchlo rozhodnúť, či si má systém SkyTollu teda naozaj odkúpiť alebo predĺži jeho prenajímanie, či vyhlási nový tender na úplne nový mýtny systém.

Najlepším riešením pre štát je vyhlásiť nový tender, pretože súťaž by mohla štátu zabezpečiť lepšie podmienky. 

  • Aktuálne podmienky sú evidentne výhodné pre SkyToll, ktorý za roky 2010 až 2018 dokázal na čisté zisky v priemere premieňať až 22 percent svojich tržieb. To je ziskovosť, akú dosahujú iba firmy s mimoriadne silným vývojom a unikátnymi výrobkami či službami.
  • Za celú svoju históriu i so zarátaním počiatočných strát pri rozbiehaní slovenského mýta už SkyToll zarobil v čistom 168 miliónov eur.

Ako sa bráni Skytoll:

  • Firma tvrdí, že jej odmeny za mýto sú v poriadku, problém je v tom, že štát si objednal monitorovanie veľkého množstva ciest vrátane takých, za ktoré mýto ani nevyberá. SkyTollu teda za ne platí, ale príjmy z nich nemá.
  • Slovenský mýtny systém je podľa firmy spomedzi okolitých krajín najefektívnejší. Dokladá to tým, že ročné náklady mýta na Slovensku činia priemerne 87, v Česku 96, v Rakúsku 114 a v Poľsku 117 miliónov eur. Tieto ceny sú podľa firmy porovnateľné napriek tomu, že tieto krajiny majú viac diaľnic.

Viac k téme: Čo znamenajú Matovičove zistenia pre možnosti štátu pri mýte? (3 varianty) (Ján Kováč/E)

Šéf SkyTollu: Ak bude súťaž, zvážime a asi sa zúčastníme. Či už my, alebo PPF (Ján Kováč/E)


2. Martinský Volkswagen zainvestuje do elektromobility a bratislavský je koncernovým lídrom zefektívňovania

Až dve nové dobré správy prichádzajú z najväčšej domácej firmy.

Vo svojej martinskej dcére na výrobu prevodoviek, podvozkov a motorov zainvestuje nemecký Volkswagen do nových kapacít pre elektromobilitu. Konkrétne tam pribudne výroba nového diferenciálu pre elektrické pohony. A spolu s ním bude závod premiérovo posilnený aj o laserové zváranie a komorové kalenie.

  • Z vyše 880 martinských zamestnancov Nemci na ňu preškolia 160. K nim prijmú ďalších 20 špecialistov.
  • Nová produkcia Nemcov bude stáť až 35 miliónov eur. No chcú na to od štátu aj daňovú úľavu vo výške päť miliónov eur.

Bratislavská dcéra koncernu zo spomedzi 16 nominovaných automobiliek Volkswagenu získala ocenenie „Transformer of the Year“, ktorým matka posudzovala zvyšovanie efektivity, kvalitu, procesy, no i zlepšovacie návrhy svojich závodov.

  • Mimoriadne dôležité je to preto, že podľa výsledkov bude matka v budúcnosti svojim závodom prideľovať aj nové modely.
  • Pre bratislavský Volkswagen majú byť v hre Passat či nové hybridné modely rôznych SUV koncernu.
  • Volkswagen chce celosvetovo do roku 2025 zvýšiť svoju efektivitu o 30 percent. Bratislavská výroba sa má k tomuto cieľu z veľkej časti priblížiť už v tomto roku.

3. Plánovaný závod na batérie pre elektromobily si už pýta stimuly

O tom, že slovenská firma Inobat chce s americkým Wildcat Discovery vybudovať prvý závod na batérie pre elektromobily za sto miliónov eur, sme sa dozvedeli už vlani.

Teraz je jasnejšie, že zatiaľ čo vývoj a výskum projektu budú niekde na západe krajiny, samotná výroba má prebiehať pri Košiciach.

Novinkou je aj to, že okrem už sľúbených úverov od Európskej investičnej banky chcú firmy aj investičné stimuly od slovenskej vlády. Rokovania o nich sa už rozbehli.

Prečo je to dôležité:

  • Slovensko si takto samo vybuduje vlastné kapacity pre elektromobilitu.
  • Podobné závody plánuje aj Česko, Poľsko a Maďarsko.
  • Európa musí v produkcii batérií dobiehať náskok ázijských krajín.
  • Na projekt sú nadviazané aj ďalšie investície. Domáca strojárska skupina Matador má pomôcť s budovaním výrobnej linky. A vlastník bratislavského Slovnaftu maďarský MOL chce s Inobatom pracovať aj na nových vodíkových technológiách.

Štát si však pri udelení štátnych výpomocí musí ustrážiť ich výšku a najmä to, kedy a aké skutočné inovácie majú priniesť.

Samotná výroba batérií totiž nie je zásadným inovačným počinom a navyše ide o výrobu náročnú aj z hľadiska vplyvu na životné prostredie.


4. Samsung si nechá na Slovensku posledných tisíc ľudí, no v hre je aj nová výroba

Zo Samsungu v Galante do mája odíde ďalších zhruba 500 ľudí a tak z bývalých šesťtisíc zamestnancov si tu ázijský gigant nechá iba poslednú tisícku.

Závod vo Voderadoch Juhokórejčania uzavreli už skôr a v Galante sa výroba neustále zužuje.

Zároveň však aktuálne prepúšťanie nemusí byť začiatkom konca Samsungu na Slovensku. Aspoň to sa dozvedeli od vedenia firmy odborári. V Galante je v hre aj príchod úplne novej výroby.

Samsung napriek postupným redukciám stále patrí medzi najväčšie slovenské priemyselné podniky. Svojimi predvlaňajšími tržbami na úrovni 1,8 miliardy eur sa zaraďoval do prvej desiatky najväčších firiem v krajine.


5. Košický U. S. Steel sa prebúdza

Košické oceliarne amerického koncernu U. S. Steel od leta stále bežia len na dve z troch pecí a ich zamestnanci musia každý piatok sedieť doma so 60-percentnými mzdami. No aktuálne sa ich odbyt začína zlepšovať.

Tretiu odstavenú vysokú pec podnik ešte nezapne, ale dve bežiace pece mu na plné vykrytie súčasných objednávok už nestačia. Oceliarne si tak začínajú dokupovať a spracovávať bloky surovej ocele zo zahraničia.


6. Nová úroveň ekologického teplárenstva 

Tak ako sa celá Európska únia stáva čoraz zelenšou, aj donedávna ekologické postupy nahrádzajú ešte ekologickejšie. Príkladom je aj najnovšia investícia tuzemskej teplárenskej skupiny Intech, ktorá už v desiatich mestách Slovenska previedla teplárne z uhlia a zemného plynu na biomasu.

V Žarnovici chce však prejsť na úplne bezemisné palivo. Biomasu tam doplní teplou vodou z banskej štôlne, čo odvádza vodu z banskoštiavnickej rudnej oblasti.


7. Fínske MSK tu zapustí hlbšie korene 

Fínski výrobcovia kabín na rôzne mechanizmy už dlhšie majú prenajaté prevádzky vo východoslovenských Lipanoch. No teraz si u nás idú postaviť vlastnú fabriku.

V neďalekom Sabinove do nej investujú 5 miliónov eur a k terajším 80 zamestnancom prijmú ďalších 50.


8. Milan Fiľo riedi svoje SHP Group 

Milan Fiľo upratuje vo svojej skupine zameranej na hygienický papier SHP Group.

zatvára svoju chorvátsku fabriku Intim Papir. Celá jej výroba sa presúva do inej balkánskej fabriky skupiny Celex.

Intim Papir bol stále iba menším závodom SHP s ročnými tržbami na úrovni desiatich miliónov eur a so 60 zamestnancami.

Okrem toho ešte do hygienického panstva M. Fiľa patrí aj slovinská Paloma a dva slovenské podniky – SHP Harmanec a SHP Slavošovce.


9. Terno chce pridať 30 predajní 

Skupina Terno real estate finančníka Martina Fedora, pod ktorú patria predajne Terno, Kraj a Moja Samoška, hlási, že tento rok bude pre ňu prelomový.

Po reštrukturalizácii a zatvorení viacerých nerentabilných prevádzok chce v novom roku už otvoriť nové vrátane oživenia niektorých zavretých predajní skrachovanej siete Kačka.

Celkovo chce Terno podľa Trendu otvoriť viac ako 30 predajní a plánuje aj medziročný nárast obratu až o vyše tretinu.


Za vaše predplatné:

Dr. Meď sa nakazila koronavírusom, pád cien priemyselných kovov naznačuje problémy – Vladimír Vaňo o cenách medi

Štát rozbehol súťaž o dostavbu tunela Višňové, dokončí ju až budúca vláda – Daniela Krajanová o obnove pokazenej zákazky

Lacné hypotéky: Poštová banka prišla so sadzbou od pol percenta, ďalší ju môžu ešte podliezť – Martina Kláseková o neutíchajúcom zlacňovaní úverov

Na úhrady mobilom si zvykáme ešte rýchlejšie ako na bezkontaktné platby – Martina Kláseková o nových trendoch

Čo ovplyvní biznis eseročiek v tomto roku: prehľad najdôležitejších zmien v legislatíve – Zuzana Kollárová radí majiteľom s. r. o.

MediaBrífing: Súd nariadil stiahnutie časopisu Forbes Maďarsko, milionár totiž nechcel byť v rebríčku boháčov – Filip Struhárik sleduje najdôležitejšie udalosti v médiách

Dnes na DennikE.sk

  • Americké akciové trhy otvorili piatkové obchodovanie strmým prepadom
  • Koronavírus: Medzinárodný autosalón v Ženeve, ktorý sa mal konať na budúci týždeň, zrušili; nemecký veľtrh cestovného ruchu ITB je ohrozený
  • Letecká doprava:  EasyJet ruší viacero letov do talianskych destinácií pre pokles dopytu
  • Ropa: Ceny sa prepadli na viac ako ročné minimum
  • Ekonomický newsfilter: Predvolebný apel podnikateľov a odborárov na účasť vo voľbách
Zdieľať

Ako sa zorientovať v poplatkoch pri investovaní do fondov? 

Drobní investori si väčšinou uvedomujú len vstupné a výstupné poplatky do fondov. Pripravili sme preto zoznam otázok, ktoré si treba položiť pred investovaním do fondov, aby vplyv poplatkov na konečný výnos neprekvapil.

Minúta po minúte

Zdieľať

Akcie v USA kvôli koronavírusu za celý týždeň klesli najviac od krízy v roku 2008

Akcie v USA zaznamenali kvôli koronavírusu najväčší týždenný prepad od finančnej krízy v roku 2008. Výpredaj akcií sa tento týždeň prehĺbil kvôli obavám, že rýchlo sa šíriaci ochorenie spôsobené vírusom môže spôsobiť recesiu.

Za celý týždeň index Dow Jones klesol o 12,4 percenta, Nasdaq o 10,5 percenta a S&P 500 o 11,5 percenta Straty zaznamenali indexy aj za celý mesiac.

Svet sa pripravuje na možnú pandémiu. Investori sa preto zbavujú akcií a presúvajú svoj záujem k bezpečnejším americkým štátnym dlhopisom. Stále viac obchodníkov sa tiež domnieva, že centrálna banka USA v marci zníži úrokové sadzby. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ceny priemyselných kovov výrazne klesajú a zinok sa prepadol na najnižšiu hodnotu za viac ako tri roky. Môžu za to obavy, že šírenie koronavírusu bude mať negatívny vplyv na dopyt po priemyselných kovoch.

Znižujú sa aj ceny drahých kovov, na čele so zlatom. V prípade zlata, ktoré je považované za bezpečnú investíciu v čase neistôt, je však pokles spôsobený skôr tým, že sa investori už rozhodli zarobiť na jeho raste z posledného obdobia, a preto ho teraz predávajú. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecké ministerstvo zdravotníctva nechce, aby sa budúci týždeň v Berlíne konal veľtrh cestovného ruchu ITB. Dôvodom je šírenie koronavírusu. ITB je najväčšie podujatie tohto druhu na svete. Konečné rozhodnutie urobí vedenie spolkového štátu. (čtk)

Zdieľať

Americké akciové trhy otvorili piatkové obchodovanie strmým prepadom. Investori predávajú akcie pre neutíchajúcu nervozitu okolo rýchleho šírenia koronavírusu, čo vyvoláva obavy z prípadnej globálnej recesie.

Akciový index Dow Jones stratil v úvode obchodovania zhruba 2 %, podobne ako index S&P 500, píše Reuters.

Výraznejšie straty zaznamenal technologický index Nasdaq Composite, ktorý sa prepadol o 3,5 %.

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku sa vo februári zrýchlila na 1,7 % z januárových 1,6 %. Priblížila sa tak cieľovej úrovni ECB, nastavenej tesne pod dvoma percentami, pod ktorou sa drží desiaty mesiac po sebe.

Predbežné údaje o inflácii, harmonizované s metodikou EÚ, zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa ceny vo februári zvýšili o 0,6 %, oproti februáru 2019 najviac zdraželi energie a potraviny.

Dvaja z bankárov ECB uviedli, že na šírenie nákazy koronavírusom zatiaľ nie je nutné reagovať. Časť analytikov sa domnieva, že centrálna banka by do leta mohla opäť znížiť úrokové sadzby.

Zdieľať

Slovenské firmy reagujú na koronavírus zatiaľ najmä rušením zahraničných ciest. Interné smernice kvôli chorobe vynovili napríklad v Slovak Telekome či bratislavskom Volkswagene.

„Tento týždeň sme zaviedli nové interné postupy, ktoré zahŕňajú nielen zvýšené hygienické opatrenia na pracovisku, ale najmä zrušenie zahraničných služobných ciest,“ povedal hovorca Telekomu Michal Korec.

Telekome tiež neodporúčajú zamestnancom súkromne cestovať do postihnutých oblastí ako je Čína. „Pri prípadnej návšteve, respektíve návrate z postihnutej krajiny je potrebné nahlásiť túto cestu a zamestnancom je nariadená 14-denná práca z domova,“ dodal Korec.

Dôvod na paniku zatiaľ neexistuje ani podľa guvernéra Národnej banky Slovenska Petra Kažimíra. Pracovníci NBS podľa jeho slov budú pre koronavírus preventívne podstatne obmedzovať zahraničné pracovné cesty. „Treba obmedziť cesty do zahraničia, a to nielen súkromné, ale aj pracovné cesty,“ cituje Kažimíra agentúra Tasr.

Zahraničné cesty sa pre istotu snažia obmedziť aj v bratislavskom závode koncernu Volkswagen.

„Spoločnosť neplánuje až do odvolania žiadne služobné cesty ani vyslania do Číny, rovnako redukuje a dôsledne zvažuje aj ďalšie služobné cesty do zahraničia,“ povedala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová.

Bratislavský Volkswagen je zaujímavý aj pre iné. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy z roku 2018 podnik exportoval pätinu (22 %) produkcie do Číny. Výroba v závode nebola nateraz podľa jeho hovorkyne situáciou dotknutá.

Amazone sa zasa z preventívnych dôvodov rozhodli pozastaviť program prehliadok logistických centier v Európe. Na Slovensku má Amazon logistické centrum v Seredi, zamestnancov má aj v bratislavskej korporátnej kancelárii.

Zdieľať

Nový koronavírus má nečakanú obeť, svetoznámu značku mexického piva Corona, ktorá sa stala terčom vtipov na sociálnych sieťach. Podľa prieskumu agentúry YouGov sa znížila ochota Američanov nakupovať túto značku.

Najmä v Spojených štátoch ľudia vyhľadávajú na internete výrazy ako „corona beer virus“ alebo „beer coronavirus“, píše Bloomberg.

Dosahy spájania piva Corona s koronavírusom sú výraznejšie v posledných dňoch, keď sa nákaza rýchlo šíri aj mimo Číny.

Akcie Constellation Brands, ktorá Coronu vyváža z Mexika do USA, od začiatku týždňa klesli na newyorskej burze zhruba o 8 %.

Corona je treťou najobľúbenejšou značkou piva v USA po Guinesse a Heinekene. Názov je odvodený od slnečnej koróny a s novým typom vírusu nemá nič spoločné.

Za poklesom záujmu o nákup Corony môže byť aj fakt, že pivo je vnímané ako typický letný nápoj, najmä v súvislosti s dovolenkou na pláži. Jeho predaj preto podlieha značným sezónnym výkyvom.

Zdieľať

Kórejská Yura chce v Lednických Rovniach montovať batérie do hybridov

Batérie do mild hybridov chce na novej poloautomatickej linke v Lednických Rovniach skladať kórejská firma Yura.  Zásobovať nimi bude najmä Kiu a Hyundai. O súhlas na stavbu výrobnej linky požiadala slovenské povoľovacie úrady.

Kto je Yura Corporation Slovakia: Kórejská firma špecializovaná najmä na výrobu káblových zväzkov prišla na Slovensko ešte pod menom Sewon ECS Slovakia koncom roku 2004, teda v čase príchodu Kie na Slovensko.

Výrobné závody postupne budovala v Lednických Rovniach, Hlohovci, Rimavskej Sobote a Hnúšti a produkciou zásobovala predovšetkým najbližšie automobilky – žilinskú Kiu a nošovický Hyundai v ČR.

Prečo je investícia dôležitá: Kórejské automobilky postupne nastupujú na vlnu elektromobility, Kia svoj model Sportage a Hyundai nový Tucson ponúkajú aj vo verzii s tzv. mild hybridom (Mild Hybrid Electric vehicle – MHEV), kde elektromotor vypomáha pri zrýchľovaní a pri brzdení alebo pri  jazde z kopca zasa rekuperuje energiu a dobíja batériu.

Tieto vozidlá využívajú batérie s napätím 48V. Yura ich bude v Lednických Rovniach montovať z dovezených komponentov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať