Denník N

Počiatek hľadá pre eurofondy poradcu za rekordných 17 miliónov eur

U ministra dopravy Jána Počiatka hľadajú nového poradcu. Foto - Tasr
U ministra dopravy Jána Počiatka hľadajú nového poradcu. Foto – Tasr

Za štyri roky má víťaz tendra dodať 157-tisíc hodín práce expertov s priemernou odmenou nad sto eur za hodinu.

Kto chce radiť štátu, môže zarobiť aj milióny eur. V biznise so štátom to nie je žiadna novinka, no teraz sa pre nádejných radcov ukazuje jedinečná pracovná príležitosť.

Ministerstvo dopravy hľadá niekoho, kto mu bude štyri roky radiť, ako narábať s eurofondmi určenými na dopravu pre roky 2014 až 2020. Odmena, akú núka, sa len tak nevidí: vyše 17 miliónov eur bez DPH.

Ide o najväčší operačný program na Slovensku s alokáciou 4,5 miliardy eur, ktorý implementuje národné infraštruktúrne projekty. Nezávislé expertízy sú striktne vyžadované Bruselom a sú nevyhnutnou podmienkou schválenia projektov na Európskej komisii, povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Tvrdí, že bez nezávislých expertíz nám použitie eurofondov v Bruseli neschvália. Na celú takzvanú technickú pomoc počíta operačný program integrovaná infraštruktúra s minutím celkovo 70 miliónov eur.

157-tisíc hodín po 110 eur

Úspešný radca, ktorý štát presvedčí o svojich kvalitách a skúsenostiach s eurofondmi, bude mať vďaka tomuto tendru o prácu postarané na štyri roky. Štát ráta, že nad poradenstvom strávia experti 157-tisíc hodín. To by pri odhadovanej cene za prácu znamenalo asi 110 eur na hodinu.

Sumu 17 miliónov eur za poradenstvo treba chápať ako odhadovaný cenový strop, ktorý sa nesmie pri čerpaní rád presiahnuť. V elektronickej aukcii sa bude hrať o to, kto ponúkne hodinu radenia najlacnejšie.

Pre ilustráciu, kľúčoví experti KPMG napríklad radia pri audite ministerstvu financiípo zhruba 87 eur bez DPH na hodinu, menej kľúčoví experti majú byť poruke za o desať eur lacnejšiu tarifu. Každé poradenstvo však býva iné čo do náplne práce.

Ani pre zabehaných poradcov však nemusí byť jednoduché nájsť kapacity na to, aby potreby ministerstva dopravy uspokojili. Ak by aj všetci experti za 110 eur na hodinu pracovali celé štyri roky každý deň aj počas víkendov a sviatkov 12 hodín denne, museli by byť deviati, aby to stihli.

V minulosti chceli aj rady od Star EU

Strop 17 miliónov eur na nový tender u Počiatka sa môže javiť vysoký aj v porovnaní s inými tendrami, ktoré doteraz štát robil. Napríklad spomínané ministerstvo financií si objednalo pomoc s auditom eurofondov za 4,8 milióna eur. Za túto sumu majú poradcovia vypomáhať ministrovi Petrovi Kažimírovi zhruba štyri roky.

Počiatkovo ministerstvo dopravy zasa nedávno tendrovalo poradcu na dva roky s odmenou okolo 5 miliónov eur.

Víťaza vtedy našli v konzorciu firiem Deloitte a Star EU. Druhá spomínaná firma sa preslávila tým, že vyhrala v 70 zo 70 poradenských eurofondových tendroch. Stalo sa to po tom, ako obce na spoluprácu so Star EU vyzval vtedy ešte generálny manažér Smeru, dnešný minister práce Ján Richter.

Neskôr po tom, ako sa o tendri začalo písať, ho celý zrušili s odôvodnením, že sa zmenili podmienky, za akých bol vyhlásený.

Na druhýkrát nominovali vďaka spolupráci s iným ministerstvom za víťaza Deloitte sám, maximálna odmena v zmluve je podobná: takmer 6 miliónov eur.

Načo najprv potrebovala renomovaná firma v konzorciu neznámu firmu a neskôr už nie, nikto nevysvetlil.

Mohli ho motivovať prekrútiť fakty

Ako to vyzerá s poradcovaním na ministerstve dopravy, dokresľuje aj iný príbeh. Keď hľadali, kto pomôže štátu s plánmi na výstavbu obchvatu Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu, vybrali si konzorcium PricewaterhouseCoopers (PwC), White & Case a spoločnosť Obermeyer Slovak Republic.

Okrem toho, že vo finále poradenského tendra súťaže za 6,1 milióna eur súťažil víťaz v podstate sám so sebou, ani jeho výsledky nie sú oslnivé. Analýza, ktorú ministerstvu predložil, vykresľuje obchvat ako veľký prínos pre krajinu, hodný aj 4 miliárd eur.

V skutočnosti Bratislavu odbremení len minimálne a aj iné argumenty v prospech PPP obchvatu možno ľahko spochybniť.

Víťazi ministerského tendra boli navyše priamo v zadaní motivovaní urobiť analýzu tak, aby obchvat vykreslila v dobrom svetle.

Jedine za tohto predpokladu totiž môžu pokračovať v práci pre ministerstvo dopravy aj ďalej, poradcovaním pri výstavbe obchvatu. Za to môžu dostať ďalších 5,4 milióna eur, píše inštitút INEKO vo svojej analýze.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie