Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Chcel pomôcť štátu s katastrom na webe, ten mu ukradol nápad

Programátor Ján Suchal na facebooku opísal, ako chceli na príklade katasterportálu ukázať lacné a efektívne riešenia pre IT systémy štátu a ako to napokon dopadlo.

Tento text bol pôvodne publikovaný na Facebooku Jána Suchala

Ústav geodézie a kartografie (ÚGKK) dnes spustil do testovacej prevádzky novú aplikáciu Mapka. Je to oproti starým mapám na katasterportáli neporovnateľne lepšie, intuitívnejšie, rýchlejšie a až na nejaké drobné chybičky krásy je to celkovo veľmi dobre spravená aplikácia.

A stálo to málo peňazí (o tom neskôr). V podstate je to jeden z mála štátnych IT projektov, ktoré by som výnimočne aj pochválil.

Lenže fakt nemôžem. Je to osobné, a aby ste to pochopili, musím sa vrátiť viac ako dva roky dozadu.

Bol február 2013 a po hackathon víkende iniciatívy To Sa Nedá sme predstavili naše návrhy na lepší katasterportál a webstránky finančnej správy.

Potom bolo dlho ticho, úrad očividne nemal veľký záujem to riešiť a v auguste 2013 sme sa preto dohodli s firmou NESS (dodávateľ pôvodného katasterportálu a riešiteľ toho nového) na spolupráci.

Chceli sme vytvoriť paralelný katasterportál, ktorý by mal slúžiť pre bežných ľudí. Úrad súhlasil, dokonca sme dostali oficiálny list, že chcú spolupracovať. Takýto.

Boli sme nadšení, vymýšľali sme názvy a vyhral to „Kapor Inak“, na Silvestra (!) spisujeme funkcionalitu.

V januári vymýšľame architektúru riešenia a ako sa dostaneme k dátam. Vo februári 2014 dostávame prvé dáta na prácu.

Okamžite začíname pracovať a po niekoľkých dňoch práce máme dáta v rozumnom tvare. Jakub navrhol logo a Gejza prvé návrhy obrazoviek, ktoré okamžite ukazujeme ľudom na ÚGKK. Sú nadšení. My tiež.

s1
Logo Kapor Inak

s2
Návrh výsledkov vyhľadávania

Po lete 2014 si beriem dva mesiace neplatenej dovolenky z práce a full-time makám na aplikácii. Gejza dokresľuje popri robote návrhy, dolaďujeme.

10. október 2014

Opäť idem na ÚGKK, pán Hajdin nestíha stretko a stretávame sa na druhý deň. Na stretnutí sú dvaja páni z firmy Zymestic. Neriešim. Ukazujem, čo máme hotové. Nechápavo krútia hlavami a po poznámke „Veď to je len inak nakreslené“ si zahryznem do jazyka a snažím sa za päť minút aspoň trochu vysvetliť, čo je to použiteľnosť a dizajn aplikácii.

Na stretnutí v NESS zisťujeme, že na stiahnutie dát do našej aplikácie nám musia vyhradiť servisné okno. Lenže nemajú kedy. Vtipné. Hľadáme alternatívne riešenie a z „to sa nedá“ je odrazu „to bude v pohode“. Všetko ide.

Spisujeme formálnu zmluvu a špecifikáciu. Udalosti začnú naberať obrátky.

18. november 2014

NESS posiela objednávku ÚGKK na náš „katasterportál“. Formalita, nejde o žiadne peniaze.

21. november 2014

Výskumný ústav geodézie a kartografie spúšťa projekt CICA (http://cica.vugk.sk/). Nechápavo krútime hlavami. VÚGK sa tvári, že to je ich predstava jednoduchého katasterportálu pre ľudí.

23. december 2014

Urgujeme objednávku. Vraj to stále rieši právne oddelenie.

Tri mesiace je úplné ticho. Dostávam echo, že sa má prezentovať nejaký projekt MAPKA. Nevydržím a ozvem sa, čo sa deje. Naplánujeme stretnutie.

25. marec 2015

Stretnutie na ÚGKK. Nemôžem uveriť vlastným očiam. MAPKA sa náramne podobá na náš projekt. Až príliš. Pán Hajdin odrazu tvrdí, že nám už nemôžu dať žiadne dáta. Zmluva ani objednávka stále nie je vyriešená. Sľubujú nám do týždňa posun vpred.

18. apríl 2015

Tretí týždeň sa neviem dovolať Hajdinovi. Nedvíha.

26. apríl 2015

Štvrtý týždeň mi nedvíha telefón. Posielam infožiadosť na ÚGKK a VÚGK, že koľko stála MAPKA a CICA a kto je dodávateľ.

27. apríl 2015

Hajdin mi volá späť. Pýta sa ma na infožiadosť. Sľubuje, že do konca týždňa dá vedieť, ako zmluva s NESS. Ponúkam mu možnosť sa u nich formálne zamestnať za euro, aby sme sa pohli z miesta.

28. apríl 2015

Prišla odpoveď na infožiadosť.

„Aplikácia Mapka (pracovný názov) bola vyvinutá dodávateľom, náklady boli vo výške 22860 € s DPH. Aplikácia využíva jestvujúce softvérové licencie dostupné na GKÚ. Hardvér nebol predmetom obstarávania, aplikácia je prevádzkovaná na virtuálnych serveroch na jestvujúcom fyzickom hardvéri, ktorým disponuje GKÚ. Dodávateľom riešenia aplikácie Mapka je fy. KORBIS. Riešenie bolo dodané na základe objednávky zo dňa 10.2.2015.“

Jediným majiteľom firmy Korbis je pán Zámečník, taktiež CEO firmy Zymestic. Ten, čo sedel so mnou na ÚGKK pred polrokom a ukazoval som mu osobne pracovnú verziu nášho katastra. Dochádza mi, že v čase, keď „boli ticho“, riešili práve obstarávanie.

Oblial ma studený pot, bol som nahnevaný, snažil sa sám sebe nahovoriť, že som len paranoidný. A potom som sa už len dlho smial.

Chceli sme nastaviť novú latku štátnym projektom. V dizajne, použiteľnosti, ale mal to byť hlavne prelom v tom, ako sa vie verejná správa s aktivistami posúvať ďalej. Mal to byť open source postavený na open source technológiách, lebo sme presvedčení, že je to tak správne. Nechceli sme za to nič a venovali sme tomu neskutočné množstvo času, úsilia a hryzenia si do jazyka.

Tento článok je „nuclear option“ a dúfal som, že ho nikdy nezverejním.

Obrázky a video funkcionality z našich pracovných verzií pre porovnanie. Sú viac-menej z času, keď sme im to ukazovali, ale pre ilustráciu asi stačí.

Doplnené v stredu o 21:54 po telefonáte s pánom Zámečníkom: Zhodli sme sa, že maslo na hlave má hlavne úrad, ktorý rieši minimálne 4 projekty, čo majú v princípe rovnaké ciele. CICA, MAPKA, nový katasterportál a nás.

Viac: Návrhyvideá, vyhľadávanie, infožiadosti, objednávky atď.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: AeroMobil nie je mŕtvy. Má však nového nečakaného súpera
  • Diskusia: Dnes o 19:00 budú diskutovať ministri Richard Sulík a Milan Krajniak o riešení koronakrízy
  • Pomoc: V dotácii nájmov bude štát pokračovať, vláda poslala parlamentu novelu
  • Bývanie: Výška úverov poskytovaných zo Štátneho fondu rozvoja bývania sa zvýši, parlament schválil novelu
  • Gastro: Od piatka budú platiť nové prísnejšie pravidlá pre terasy podnikov a reštaurácií
  • Obchod: Počet registrácií nových úžitkových vozidiel v EÚ v októbri klesol medziročne o 1,2 % na vyše 172-tisíc
  • Británia: Najväčšej komerčnej tlačiarni bankoviek v 1. polroku výrazne stúpol prevádzkový zisk
  • Automobilky: Neziskovka T&E hovorí, že výrobcovia klamú v údajoch o spotrebe a emisiách plug-in hybridov
  • Burzy: Americký akciový index Dow Jones prvýkrát v histórii prekročil hranicu 30 000 bodov
  • Zasiahla druhá vlna vaše podnikanie? Napíšte nám

Sú top firmou slovenského vývoja, no teraz špecialisti na podzemné vŕtanie požiadali o koronakrízovú ochranu pred veriteľmi

Igor Kočiš. Foto N - Tomáš Benedikovič
Igor Kočiš. Foto N – Tomáš Benedikovič

O koronakrízovú ochranu pred veriteľmi požiadala jedna z najperspektívnejších firiem domáceho vývoja – spoločnosť GA Drilling. Firma, ktorá vyvíja nové revolučné vŕtacie technológie pre ťažobný priemysel, tvrdí, že dlhy nekopí a o ochranu požiadala v súvislosti s vnútornou reorganizáciou jej starších záväzkov.

O vylepšení dlhovej brzdy, ktorá je teraz vypnutá, bude koalícia ešte rokovať. Debata je najmä o sankciách

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Koalícia bude ešte rokovať o návrhu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, o ktorom budú rozhodovať poslanci na prebiehajúcej schôdzi. Debata je najmä o tom, ako zmierniť sankcie pre vládu v prípade, ak dlh zostáva nad sankčnými pásmami, no vláda sa snaží ozdravovať verejné financie.

Minúta po minúte

Škoda Auto začala v Mladej Boleslavi so sériovou produkciou elektrického SUV Enyaq iV. Investícia do prestavby výrobnej linky dosiahla v prepočte 1,2 milióna eur. Denne sa vyrobí 350 kusov.

O spustení sériovej produkcie modelu Enyaq iV informuje Škoda Auto na internetovej stránke. Svoje prvé čisto elektrické SUV bude vyrábať na rovnakej linke ako modely Octavia a Karoq.

Enyaq stojí v základe zhruba 40-tisíc eur a má udávaný dojazd 510 kilometrov. Firma pripravovala mladoboleslavský závod na výrobu modelu od vlaňajšieho leta. (čtk)

Foto - Škoda Auto
Foto – Škoda Auto

Firma IBM plánuje zrušiť v Európe 10-tisíc pracovných miest, čo je pätina jej pracovnej sily v regióne. Škrty by sa mali najviac dotknúť Británie a Nemecka, nevyhnú sa pravdepodobne ani Poľsku, Slovensku, Taliansku a Belgicku.

IBM chce znížiť náklady v divízii služieb, ktorá sa potýka so slabým rastom. Pracovné miesta by mali byť zredukované do polovice budúceho roka.

V októbri IBM informovala, že sa rozdelí na dve samostatné verejne obchodované spoločnosti. Zavŕši tak dlhoročnú snahu opustiť svoje skoršie aktivity a orientovať sa na cloudové služby, ktoré majú vyššiu ziskovú maržu.

Do samostatnej firmy IBM vyčlení divíziu infraštruktúrnych technologických služieb. Práve tejto jednotky, ktorá spravuje dátové centrá a poskytuje klientský servis, sa škrty dotknú najviac. (čtk, bloomberg)

Ekonomika USA v 3. štvrťroku vzrástla v prepočte na celý rok o rekordných 33,1 %. Spresnené dáta ministerstva obchodu kopírujú jeho rýchly odhad z konca októbra. V 2. kvartáli americký HDP klesol podľa rovnakej metodiky o 31,4 %.

Fiškálna podpora, ktorú ekonomike USA poskytla z dôvodu pandémie vláda Donalda Trumpa, sa z väčšej časti skončila.

Ďalšie podporné opatrenia sa neočakávajú skôr, než po nástupe novozvoleného prezidenta Joea Bidena, čo bude 20. januára. Podľa analytikov to znamená, že ekonomika v 4. kvartáli výrazne spomalí.

Prepad amerického HDP za apríl až jún bol najhlbší minimálne od roku 1947, keď sa tieto údaje začali sledovať. Dôvodom bola pandémia. (čtk)

Firma JD Health International chce z primárnej ponuky akcií na burze v Hongkongu získať 3,5 miliardy dolárov. Podľa agentúry Bloomberg ide o potenciálne najvyššie IPO v Ázii v oblasti zdravotnej starostlivosti.

JD Health je zdravotnou divíziou čínskej dvojky internetového obchodu JD.com. Jej trhová hodnota po upísaní 381,9 milióna akcií môže dosiahnuť takmer 29 miliárd dolárov. Pre porovnanie, kapitalizácia najväčšieho rivala, Alibaba Health Information Technology, sa hýbe okolo 34,6 miliardy dolárov.

Primárna ponuka JD Health je naplánovaná ako najväčšie tohtoročné IPO v Hongkongu. Ak bude záujem investorov vysoký a firma uplatní aj špeciálnu opciu na predaj ďalších akcií, mohla by vybrať až 4 miliardy dolárov.

JD Health počíta s tým, že 95 % primárnej ponuky pokryjú inštitucionálni investori a pre drobných investorov zostane 5 %. S akciami firmy sa má začať obchodovať v prvej polovici decembra. (čtk, reuters, bloomberg)

Štát spustí vo štvrtok súťaž na „kľúčovú“ časť mýtneho systému, oznámil minister dopravy Andrej Doležal. Národná diaľničná spoločnosť v minulosti avizovala, že nový mýtny systém rozdelia na niekoľko menších zákaziek.

Súťaž na mýtny systém chcel minister pôvodne v septembri, NDS hovorila o novembri. Aktuálna zmluva so SkyTollom vyprší na konci roka 2022.

Doležal potvrdil, že mýto si chcú obstarať do vlastníctva a prevádzkovať ho sami. Nové obstarávanie bude vo vestníku zverejnené 30. novembra (technicky však podľa ministra súťaž spustia vo štvrtok).

Čoho sa nové obstarávanie bude týkať a čoho nie

  • Podľa Doležala sa bude obstarávať iba „kľúčový komponent“. Ďalšie časti mýtneho tendra, ako napríklad zákaznícke služby, budú obstarávané samostatne a neskôr.
  • Minister tvrdí, že víťaz by mohol byť známy na jar 2021.

Doležal spolu so zástupcami autodopravcov tiež vyhlásil, že nebudú spoplatňovať cesty v obciach a mestách, ktorými vodiči obchádzajú spoplatnené diaľnice.

Neplánujú podľa neho ani spoplatniť dodatočné úseky ako napríklad v Bratislave medzi Volkswagenom a Jarovcami, ani cesty 2. triedy (po zavedení nového mýtneho systému to však minister nevylúčil). (e, tasr)

Neziskovka T&E prirovnáva plug-in hybridy k afére dieselgate

Podľa neziskovky T&E automobilky klamú spotrebiteľov údajmi o spotrebe a emisiách plug-in hybridov, ktoré kombinujú pohon na spaľovací motor a elektrickú batériu. Organizácia prirovnáva zistenia k afére dieselgate koncernu VW.

Organizácia Transport & Environment zverejnila výsledky štúdie na internetovej stránke. „Testy najnovších modelov ukazujú, že tieto autá znečisťujú ovzdušie oveľa viac, než tvrdia výrobcovia,“ uvádza T&E.

Plug-in hybridy patria k najrýchlejšie rastúcim segmentom áut na európskom trhu. Podľa T&E by vlády jednotlivých krajín mali ukončiť podporu nákupu týchto vozidiel.

Ako testovali emisie

T&E sa zamerala na tri modely: BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré je najpredávanejšie vo svojom segmente. Ich skutočné emisie oxidu uhličitého boli o 28 až 89 % vyššie než uvádzané hodnoty. V niektorej časti režimu jazdy sú až 12-krát vyššie.

„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, ktoré vznikli na testovanie v laboratóriách a kvôli daňovým úľavám, nie na skutočné používanie,“ uviedla Julia Poliscanova z T&E.

Aké sú ďalšie nedostatky

Podľa Poliscanovej sa plug-in hybridy musia nabíjať oveľa častejšie než čisto batériové autá. Vodiči preto často jazdia na spaľovací motor a batérie používajú väčšinou len na krátke vzdialenosti.

Automobilky si plug-in hybridy obľúbili na účely znižovania emisií CO2. V mnohých krajinách bol ich nákup aj finančne podporovaný. (zdopravy)

Vláda má megaproblém alebo Prečo treba brať tvrdenia šéfa SIS veľmi vážne

Výstavba Mochoviec. Foto N - Vladimír Šimíček
Výstavba Mochoviec. Foto N – Vladimír Šimíček

Dostavba Mochoviec a ich bezpečnosť musí byť predmetom rokovaní najvyšších ústavných činiteľov a Rady obrany štátu, tvrdí energetický analytik Karel Hirman po slovách šéfa SIS Vladimíra Pčolinského, že na stavbe nie je hlavným problémom ekonomická kriminalita.

Firma De La Rue v 1. polroku výrazne zvýšila prevádzkový zisk na 15,3 milióna libier z 2,2 milióna pred rokom. Biznis najväčšej komerčnej tlačiarne bankoviek na svete podporilo zníženie nákladov a vyšší dopyt po hotovosti v čase pandémie.

De La Rue ročne vyprodukuje miliardy bankoviek. Vplyv na prudké zlepšenie jej hospodárenia mali aj centrálne banky, ktoré sa chceli zásobiť hotovosťou.

Viac o tlačiarni De La Rue:

  • Navrhla a vyrobila novú britskú polymérovú bankovku v hodnote 20 libier.
  • Na konci septembra prišla o kontrakt na výrobu nových, pobrexitových britských pasov.
  • Bola založená v roku 1813, tlačí národné meny pre zhruba 150 krajín sveta. (čtk, reuters)

V košickej Steel aréne končí Igor Havrila, ktorý štadiónu šéfoval od jeho otvorenia v roku 2006. Odstúpil aj prezident občianskeho združenia Košická aréna, ktoré prevádzkuje hokejový štadión, Pavol Miškov. Nahradí ho viceprezident pre inžinierske činnosti a inovácie U. S. Steel Košice David Hathaway.

Steel aréna je vo vážnej finančnej situácii. Združenie Košická aréna hľadá strategického partnera, ktorého meno by hala niesla. S dotovaním by mali pomôcť aj podielnici na hlasovacích právach.

U. S. Steel má v občianskom združení Košická aréna 34-percentný podiel na hlasovacích právach. Mesto Košice má 33,33 percenta a skupina košických podnikateľov 32,67 percenta.

Malajzia nepredpokladá, že by vo svete hrozil nedostatok jednorazových chirurgických rukavíc. Najväčší svetový výrobca týchto pomôcok, malajziská firma Top Glove, zatvorila pre koronavírus medzi zamestnancami polovicu tovární.

Top Glove má na svetovom trhu jednorazových latexových rukavíc podiel približne 26 %. V Malajzii sa vyrobia takmer dve tretiny z celkovej svetovej produkcie.

„Ubezpečujeme, že máme k dispozícii nové kapacity, ktoré nahradia dočasný výpadok. Nenastane žiadne vážnejšie narušenie dodávok tovaru, ktorý vyvážame do sveta,“ uviedlo malajzijské združenie výrobcov latexových rukavíc.

Čo sa stalo

Úrady v Malajzii zasahujú proti najväčšiemu ohnisku nákazy v krajine od začiatku pandémie. Ubytovne zamestnancov ohradili ostnatým drôtom. Ministerstvo zdravotníctva informovalo, že z 5777 testovaných vyšiel pozitívny výsledok 4036 ľuďom. Podľa vyjadrenia Top Glove nemá väčšina z nich žiadne príznaky.

Pre Top Glove pracuje 16-tisíc robotníkov. Firma prevádzkuje 47 závodov v Malajzii, Thajsku, Číne a Vietname, v 36 z nich sa vyrábajú rukavice. Akcie firmy v reakcii na správu o zastavení časti produkcie v utorok klesli o 7,5 % a dnes odpísali ďalšie 3 %.

Popri Top Glove sú v Malajzii ďalší dvaja veľkí producenti latexových rukavíc, firmy Hartalega a Supermax.

Viac k téme: Firma Top Glove uzavrie vyše polovicu tovární na ochranné rukavice

Prevod majetkovej účasti štátu, kraja alebo obce na prevádzke verejných vodovodov či kanalizácií sa obmedzí. Cieľom schválenej novely je, aby tieto účasti zostali aj do budúcnosti vo verejnom vlastníctve.

„Majetkovú účasť štátu, samosprávneho kraja alebo obce na podnikaní vlastníka verejného vodovodu, vlastníka verejnej kanalizácie, prevádzkovateľa verejného vodovodu a prevádzkovateľa verejnej kanalizácie možno previesť len na štát, samosprávny kraj alebo obec,“ píše sa v návrhu od SaS. (tasr)

Zavedenie jednotného systému zberu údajov o sociálnych službách sa odloží o jeden rok, mal by teda začať fungovať od 1. januára 2022. Vytvorenie právnych podmienok schválila ešte predchádzajúca vláda, zámerom bolo prispieť ku skvalitneniu procesu strednodobého plánovania rozvoja sociálnych služieb a s nimi súvisiaceho spolufinancovania.

Jeho spustenie sa však posúva. „Dôvodom je skutočnosť, že vláda sa vo svojom programovom vyhlásení na roky 2020 až 2024 zaviazala pripraviť nový zákon o sociálnych službách, pričom je pravdepodobné, že novým zákonom prijaté legislatívne úpravy, najmä v oblasti posudzovania odkázanosti na pomoc a financovania pomoci pre odkázanú osobu, budú mať vplyv aj na obsah a štruktúru jednotlivých evidencií, ktoré majú byť vedené v informačnom systéme,“ uvádza sa v dôvodovej správe k novele.

Predkladateľka Petra Krištúfková (Sme rodina) upozornila, že ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie pripravuje zásadné zmeny vo fungovaní štátnych informačných systémov. „Preto je nevyhnutné účinnosť informačného systému odsunúť s cieľom prehodnotiť jeho obsah s prihliadnutím na zámery vychádzajúce z programového vyhlásenia vlády, ako aj prípadne získať výhodnejšie cenové ponuky pre štát na zákazku na tvorbu tohto informačného systému,“ konštatuje dôvodová správa. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať