Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Chcel pomôcť štátu s katastrom na webe, ten mu ukradol nápad

Programátor Ján Suchal na facebooku opísal, ako chceli na príklade katasterportálu ukázať lacné a efektívne riešenia pre IT systémy štátu a ako to napokon dopadlo.

Tento text bol pôvodne publikovaný na Facebooku Jána Suchala

Ústav geodézie a kartografie (ÚGKK) dnes spustil do testovacej prevádzky novú aplikáciu Mapka. Je to oproti starým mapám na katasterportáli neporovnateľne lepšie, intuitívnejšie, rýchlejšie a až na nejaké drobné chybičky krásy je to celkovo veľmi dobre spravená aplikácia.

A stálo to málo peňazí (o tom neskôr). V podstate je to jeden z mála štátnych IT projektov, ktoré by som výnimočne aj pochválil.

Lenže fakt nemôžem. Je to osobné, a aby ste to pochopili, musím sa vrátiť viac ako dva roky dozadu.

Bol február 2013 a po hackathon víkende iniciatívy To Sa Nedá sme predstavili naše návrhy na lepší katasterportál a webstránky finančnej správy.

Potom bolo dlho ticho, úrad očividne nemal veľký záujem to riešiť a v auguste 2013 sme sa preto dohodli s firmou NESS (dodávateľ pôvodného katasterportálu a riešiteľ toho nového) na spolupráci.

Chceli sme vytvoriť paralelný katasterportál, ktorý by mal slúžiť pre bežných ľudí. Úrad súhlasil, dokonca sme dostali oficiálny list, že chcú spolupracovať. Takýto.

Boli sme nadšení, vymýšľali sme názvy a vyhral to „Kapor Inak“, na Silvestra (!) spisujeme funkcionalitu.

V januári vymýšľame architektúru riešenia a ako sa dostaneme k dátam. Vo februári 2014 dostávame prvé dáta na prácu.

Okamžite začíname pracovať a po niekoľkých dňoch práce máme dáta v rozumnom tvare. Jakub navrhol logo a Gejza prvé návrhy obrazoviek, ktoré okamžite ukazujeme ľudom na ÚGKK. Sú nadšení. My tiež.

s1
Logo Kapor Inak

s2
Návrh výsledkov vyhľadávania

Po lete 2014 si beriem dva mesiace neplatenej dovolenky z práce a full-time makám na aplikácii. Gejza dokresľuje popri robote návrhy, dolaďujeme.

10. október 2014

Opäť idem na ÚGKK, pán Hajdin nestíha stretko a stretávame sa na druhý deň. Na stretnutí sú dvaja páni z firmy Zymestic. Neriešim. Ukazujem, čo máme hotové. Nechápavo krútia hlavami a po poznámke „Veď to je len inak nakreslené“ si zahryznem do jazyka a snažím sa za päť minút aspoň trochu vysvetliť, čo je to použiteľnosť a dizajn aplikácii.

Na stretnutí v NESS zisťujeme, že na stiahnutie dát do našej aplikácie nám musia vyhradiť servisné okno. Lenže nemajú kedy. Vtipné. Hľadáme alternatívne riešenie a z „to sa nedá“ je odrazu „to bude v pohode“. Všetko ide.

Spisujeme formálnu zmluvu a špecifikáciu. Udalosti začnú naberať obrátky.

18. november 2014

NESS posiela objednávku ÚGKK na náš „katasterportál“. Formalita, nejde o žiadne peniaze.

21. november 2014

Výskumný ústav geodézie a kartografie spúšťa projekt CICA (http://cica.vugk.sk/). Nechápavo krútime hlavami. VÚGK sa tvári, že to je ich predstava jednoduchého katasterportálu pre ľudí.

23. december 2014

Urgujeme objednávku. Vraj to stále rieši právne oddelenie.

Tri mesiace je úplné ticho. Dostávam echo, že sa má prezentovať nejaký projekt MAPKA. Nevydržím a ozvem sa, čo sa deje. Naplánujeme stretnutie.

25. marec 2015

Stretnutie na ÚGKK. Nemôžem uveriť vlastným očiam. MAPKA sa náramne podobá na náš projekt. Až príliš. Pán Hajdin odrazu tvrdí, že nám už nemôžu dať žiadne dáta. Zmluva ani objednávka stále nie je vyriešená. Sľubujú nám do týždňa posun vpred.

18. apríl 2015

Tretí týždeň sa neviem dovolať Hajdinovi. Nedvíha.

26. apríl 2015

Štvrtý týždeň mi nedvíha telefón. Posielam infožiadosť na ÚGKK a VÚGK, že koľko stála MAPKA a CICA a kto je dodávateľ.

27. apríl 2015

Hajdin mi volá späť. Pýta sa ma na infožiadosť. Sľubuje, že do konca týždňa dá vedieť, ako zmluva s NESS. Ponúkam mu možnosť sa u nich formálne zamestnať za euro, aby sme sa pohli z miesta.

28. apríl 2015

Prišla odpoveď na infožiadosť.

„Aplikácia Mapka (pracovný názov) bola vyvinutá dodávateľom, náklady boli vo výške 22860 € s DPH. Aplikácia využíva jestvujúce softvérové licencie dostupné na GKÚ. Hardvér nebol predmetom obstarávania, aplikácia je prevádzkovaná na virtuálnych serveroch na jestvujúcom fyzickom hardvéri, ktorým disponuje GKÚ. Dodávateľom riešenia aplikácie Mapka je fy. KORBIS. Riešenie bolo dodané na základe objednávky zo dňa 10.2.2015.“

Jediným majiteľom firmy Korbis je pán Zámečník, taktiež CEO firmy Zymestic. Ten, čo sedel so mnou na ÚGKK pred polrokom a ukazoval som mu osobne pracovnú verziu nášho katastra. Dochádza mi, že v čase, keď „boli ticho“, riešili práve obstarávanie.

Oblial ma studený pot, bol som nahnevaný, snažil sa sám sebe nahovoriť, že som len paranoidný. A potom som sa už len dlho smial.

Chceli sme nastaviť novú latku štátnym projektom. V dizajne, použiteľnosti, ale mal to byť hlavne prelom v tom, ako sa vie verejná správa s aktivistami posúvať ďalej. Mal to byť open source postavený na open source technológiách, lebo sme presvedčení, že je to tak správne. Nechceli sme za to nič a venovali sme tomu neskutočné množstvo času, úsilia a hryzenia si do jazyka.

Tento článok je „nuclear option“ a dúfal som, že ho nikdy nezverejním.

Obrázky a video funkcionality z našich pracovných verzií pre porovnanie. Sú viac-menej z času, keď sme im to ukazovali, ale pre ilustráciu asi stačí.

Doplnené v stredu o 21:54 po telefonáte s pánom Zámečníkom: Zhodli sme sa, že maslo na hlave má hlavne úrad, ktorý rieši minimálne 4 projekty, čo majú v princípe rovnaké ciele. CICA, MAPKA, nový katasterportál a nás.

Viac: Návrhyvideá, vyhľadávanie, infožiadosti, objednávky atď.

Dnes na DennikE.sk

Bez výpredajov skončil januárový maloobchod v najväčšom mínuse od roku 2009

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Za prudkým poklesom tržieb obchodníkov sú najmä chýbajúce tradičné výpredaje, povedal hlavný ekonóm NBS Michal Horváth. Slabé výsledky maloobchodu za január banku prekvapili, no naznačoval ich napríklad prudký rast vkladov domácností.

Návod pre firmy: Koľko respirátorov dať zamestnancovi, kam s nimi cez obed a kedy stačí aj KN95?

Ilustračné foto – TASR/DPA
Ilustračné foto – TASR/DPA

Aký rozdiel je medzi respirátorom s označením FFP2 a KN95? Ako dlho ich môžeme nosiť a čo znamenajú ďalšie údaje na nich? V rozhovore s odborníčkou na ochranné pracovné prostriedky prinášame odpovede na veľa praktických otázok.

Minúta po minúte

Únia miest Slovenska apeluje na vládu, aby našla vhodné a reálne riešenie pre dopravné podniky, ktoré prevádzkujú MHD. Tie žiadajú štát o finančnú pomoc pre výpadok príjmov spôsobený pandémiou.

Únia upozorňuje, že mestské dopravné podniky ani v spolupráci s mestami nedokážu riešiť vzniknutú situáciu. „Straty organizácií nespôsobili mestá, ale celoplošné opatrenia, ktoré prijala vláda. Navyše, podľa našich informácií štát už odškodnil napríklad SAD. Štyri dopravné podniky patriace pod samosprávy pomoc v podobe finančnej kompenzácie od štátu nedostali. ÚMS je presvedčená, že aj samotní zamestnanci dopravných podnikov si zaslúžia vyriešenie tohto problému,“ uviedla hovorkyňa únie Daniela Piršelová.

Únia miest si len ťažko dokáže predstaviť, že by sa mnohí obyvatelia nemali možnosť prostredníctvom MHD dostať do práce, nemocníc či zabezpečiť si svoje akútne potreby. „Obmedzenie MHD znamená problém aj pre zamestnancov kritickej infraštruktúry vrátane infraštruktúry zdravotníctva, sociálnych vecí či sanitačných služieb. Udržanie MHD je dôležité aj pre zabezpečenie dostupnosti vakcinačného programu hneď po zvýšení dostupnosti očkovacích látok,“ uviedla Piršelová.

Neriešenie problému a zníženie dostupnosti hromadnej dopravy v mestách vyvolá podľa ÚMS aj ďalšie problémy, ako napríklad zvýšenie individuálnej motorovej dopravy s vplyvom na zhoršenie dopravnej situácie a životného prostredia v mestách. „Aj keď už mesiace bojujeme s epidemiologickou krízou, nemôžeme si dovoliť pristupovať k riešeniam problémov bez ohľadu na budúcnosť,“ poznamenala Piršelová.

Združenie miest a obcí Slovenska upozornilo, že ak štát finančne nepomôže dopravným podnikom, hrozí ich postupná privatizácia súkromnými firmami.

Prevádzkovatelia MHD v mestách Bratislava, Košice, Prešov a Žilina upozorňujú, že situácia vo verejnej doprave je po januári kritická a bez pomoci od štátu môže prísť k rušeniu liniek a k prepúšťaniu. Výpadok tržieb v dôsledku koronakrízy označili za enormný.

Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku zároveň v utorok zverejnili vyhlásenie, kde varujú pred štrajkovou pohotovosťou. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou.

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že nemôže pomôcť dopravným podnikom kompenzovať výpadok ich príjmov. „Ide o dopravné podniky mesta, kde ministerstvo dopravy nemá žiadne akcie/podiel, preto nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené finančné prostriedky na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD,“ uviedol hovorca ministerstva Ivan Rudolf. (tasr)

Honda štartuje predaj sedanu Legend, ktorý vie jazdiť sám v dopravných zápchach, zatiaľ čo vodič si môže napríklad čítať. Podľa agentúry Kjódó ide o prvé autonómne auto tretej úrovne na trhu.

Samojazdiacich áut existuje šesť úrovní od nuly po päťku. Najpokročilejšie je plne autonómne vozidlo. Na tretej úrovni bude napríklad nová generácia Mercedesu najvyššej triedy S.

Honda štartuje predaj modelu Legend na domácom trhu, kde plánuje predať sto kusov za odporúčanú maloobchodnú cenu 85-tisíc eur.

Ako funguje technológia Hondy

Japonská vláda vlani priznala Honde bezpečnostné osvedčenie pre autonómnu technológiu jazdy Traffic Jam Pilot, ktorá dokáže za určitých okolností zrýchľovať, spomaľovať a zatáčať.

Systém vie aj zalarmovať vodiča, aby v prípade nutnosti prevzal kontrolu nad vozidlom, napríklad vibráciou bezpečnostného pásu. Ak šofér nereaguje, technológia spomalí a zastaví auto. Okolité vozidlá pritom varuje výstražnými svetlami a trúbením.

Ako ďaleko je autonómne jazdenie

Autá s druhým stupňom automatizácie už jazdia po cestách. Vedia zrýchľovať, spomaľovať a zatáčať, ale šofér by mal byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom.

Do vývoja autonómnych áut investujú svetové automobilky aj technologické firmy, napríklad Waymo zo skupiny Alphabet. Tesla vlani v lete oznámila, že je už veľmi blízko piatemu stupňu automatizácie. (čtk, kjódó)

Podniky postihnuté pandémiou môžu získať antikorona záruku od Eximbanky na úvery komerčných bánk za miernejších podmienok. Odpustí sa časť poplatkov pre firmy, ktoré udržia zamestnanosť nad 51 %, a podpora sa predĺži do konca roka.

Nárok na odpustenie poplatku mali doteraz iba podniky, ktoré udržali 100 % priemernú zamestnanosť.

Odpustenie časti poplatku sa bude percentuálne zvyšovať v závislosti od výšky percenta udržania zamestnanosti. „Ak by sme to mali zjednodušiť, čím vyššiu zamestnanosť podnik udrží, tým vyššia percentuálna časť poplatku mu bude odpustená,“ spresnila generálna riaditeľka Eximbanky Monika Kohútová.

Eximbanka poskytuje antikorona záruky na preklenutie nepriaznivej ekonomickej situácie spôsobenej pandémiou ochorenia covid-19 od júna minulého roka. Firmy tak môžu získať úvery vo výške od dvoch do 20 miliónov eur od komerčných bánk za zvýhodnených podmienok.

Kohútová dodala, že sa zároveň zvyšuje aj maximálna výška odpustenia poplatkov za záruku za úver poskytnutý komerčnou bankou z maximálnej sumy 800 000 eur do sumy 1,8 milióna eur. Lepšie podmienky sa budú vzťahovať aj na podnikateľov, ktorí už úver s antikorona zárukou od Eximbanky SR získali.

Od zavedenia produktu podnikatelia načerpali úvery s antikorona zárukou prostredníctvom komerčných bánk v objeme 47 miliónov eur. (tasr)

Štrbské Pleso bolo plné len cez víkend. Podnikatelia z takej návštevnosti nemajú nič a zúfalo čakajú na pomoc

Štrbské Pleso, obľúbená promenáda bola v pondelok na jarné prázdniny nezvyčajne prázdna. Foto – Soňa Mäkká
Štrbské Pleso, obľúbená promenáda bola v pondelok na jarné prázdniny nezvyčajne prázdna. Foto – Soňa Mäkká

Štrbské Pleso bolo plné len cez víkend, podnikatelia z takej návštevnosti nemajú nič a zúfalo čakajú na pomoc. Hoci chodí do Vysokých Tatier v niektoré dni dosť návštevníkov, podnikatelia sú frustrovaní, rezervy sa im minuli a štátna pomoc všetko nepokryje.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo výberové konania na vedúce pozície v ZSSK, Cargu, Národnej diaľničnej spoločnosti a bratislavskom letisku. V niektorých štátnych firmách po zmene vlády čiastočne obmieňali manažment, v ďalších nie.

Výberové konania zverejnilo na svojom webe. Na prihlásenie často zostáva zhruba týždeň, viaceré termíny sú do 11. či do 15. marca.

Aké výberové konania ministerstvo vyhlásilo

  • generálny riaditeľ a členovia predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti,
  • členovia predstavenstva ZSSK, ktorá prevádzkuje osobnú dopravu,
  • členovia predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (nákladný dopravca),
  • člen predstavenstva bratislavského letiska,
  • predĺžilo termín na riaditeľa a dvoch členov dozornej rady Letových prevádzkových služieb SR.

Minister dopravy Andrej Doležal (za Sme rodina) po voľbách menil napríklad riaditeľov NDS a Carga. V ZSSK zostal manažment z čias, keď mala vo firme vplyv SNS. Nemenil sa ani riaditeľ bratislavského letiska.

Výberové konania na ministerstve čelili viackrát kritike.

Nezamestnanosť v EÚ v januári zostala na decembrovej hodnote 7,3 %, v eurozóne zotrvala na 8,1 %. O pozíciu krajiny s najnižším podielom ľudí bez práce v celej Únii prišlo Česko, ktoré vystriedalo Poľsko (3,1 %).

Údaje o nezamestnanosti zverejnil Eurostat. Pred rokom boli štatistiky priaznivejšie než v období, keď na ekonomiku doliehajú pandemické opatrenia. Vlani v januári bolo v celej EÚ bez práce 6,6 % ľudí a v eurozóne 7,4 %.

Podrobnejšie údaje:

  • V celom európskom bloku bolo v januári bez práce 15,66 milióna ľudí, oproti decembru ich pribudlo 29-tisíc.
  • V eurozóne počet nezamestnaných v porovnaní s decembrom stúpol o 8-tisíc na 13,28 milióna.
  • Najnižšiu nezamestnanosť malo Poľsko, po ňom Česko (3,2 %) a Holandsko (3,6 %).
  • Najvyšší podiel ľudí bez práce evidovalo Španielsko (16 %), Litva (9,6 %) a Švédsko (8,8 %). Z Grécka, ktoré v predchádzajúcom období vykazovalo podobné čísla ako Španielsko, Eurostat nemal k dispozícii údaje za január.
  • Na Slovensku nezamestnanosť stúpla na 7,2 % zo 7 % v decembri a zostala pod priemerom EÚ aj eurozóny. (čtk, e)

ZSE kúpi väčšinový podiel v piešťanskej firme BK, ktorá sa venuje technickej správe budov. Cenu nezverejnili, obchod bude ešte posudzovať protimonopolný úrad.

BK podľa tlačovej správy ZSE pracovala pre Slovak Telekom, UniCredit Bank, Slovnaft, ČSOB, SLSP, Tesco či Billu. Podieľala sa na výstavbe Národného futbalového štadióna (Ivan Kmotrík) a na modernizácii bratislavského obchodného centra Polus.

Menšinový podiel si podľa ZSE ponechajú súčasní majitelia.

Maloobchodné tržby v eurozóne sa v januári nečakane strmo prepadli, medziročne sa znížili o 6,4 % po decembrovom raste o 0,9 %. Z dostupných údajov evidovali najväčší pokles obchodníci na Slovensku a v Rakúsku, zhodne o 16,8 %.

Údaje o tržbách v maloobchode zverejnil Eurostat na internetovej stránke. V celej EÚ sa v januári medziročne znížili o 5,4 %, zatiaľ čo v decembri vykázali podobne ako v eurozóne 0,9-percentný prírastok.

V porovnaní s decembrom 2020 tržby predajcov v eurozóne boli nižšie o 5,9 % a v celej EÚ o 5,1 %. V decembri pridali medzimesačne vyše 1 %.

Čísla za január sú podstatne horšie než odhady analytikov, ktorí počítali s poklesom blízko 1 %. Vývoj ovplyvnili pokračujúce pandemické reštrikcie, apetít spotrebiteľov potlačili aj utlmené sezónne výpredaje.

Podrobnejšie údaje:

  • K pádu tržieb prispel najviac predaj motorových palív, ktorý klesol medziročne o vyše 18 %.
  • Tržby za nepotravinárske produkty sa znížili o 13,6 %, výnimkou bol predaj cez internet, ktorý stúpol o 39 %.
  • Väčšina krajín EÚ vykázala pokles tržieb, okrem Slovenska a Rakúska zaznamenali dvojciferný prepad aj Slovinsko a Portugalsko.
  • Najviac stúpli tržby obchodníkov v Estónsku o 8 % a v Belgicku o 4,2 %. (e, reuters)

V januári sa prepadol aj predaj elektronických diaľničných známok, medziročne je nižší o viac než tretinu. Dôvodmi nemusí byť len pandémia a lockdown, ale aj vlaňajšie zavedenie 365-dňových známok bez viazanosti na kalendárny rok.

Údaje zverejnila Národná diaľničná spoločnosť.

  • Vlani v januári sa predali známky za 23,4 milióna eur bez DPH, v prvom mesiaci tohto roka to bolo 15,9 milióna eur (-34,5 %).
  • Január býval podľa NDS tradične najsilnejším mesiacom, pretože v minulosti si vodiči kupovali známky na celý kalendárny rok. Teraz to už nemusí platiť.
  • Napriek poklesu v januári NDS evidovala najvyššie mesačné tržby od vypuknutia pandémie.

Koalícia tiež vlani pri schvaľovaní balíka podnikateľských opatrení (takzvaného kilečka od SaS) omylom skrátila lehoty na pokutovanie za jazdu bez známky tak, že úrady mali problém stihnúť konanie. Parlament ich opäť predlžoval tento rok v zrýchlenom režime.

Medzinárodná skupina expertov potvrdila možnosť električky pri SND bez negatívnych dopadov, informuje magistrát, ktorý tento variant trate presadzuje. Verí, že to presvedčí ministerku kultúry.

„V pracovnej skupine sa zišli odborníci na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru z inštitúcií nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Do skupiny nominovalo odborníkov aj ministerstvo kultúry a Slovenské národné divadlo,“ hovorí radnica.

„S výstupom sme oboznámili ministerku kultúry, ako aj vedenie SND. Ministerstvo kultúry ako vlastník pozemkov pred divadlom doteraz nevyjadrilo súhlas s možnosťou trasovania novej električky po Pribinovej aj pre obavy z možných dopadov hluku a vibrácií na budovu divadla. Veríme, že ministerka pod váhou odborných argumentov expertov pristúpi k spoločnej snahe realizovať ďalšie odborné kroky, ktoré budú pokračovať štúdiou uskutočniteľnosti s konkrétnymi technickými riešeniami trate pred divadlom,“ dodáva.

Bratislavské OLO bude spaľovať nebezpečný odpad z testovania na koronavírus. Spaľovne odpadov v Bratislave či v Košiciach môžu spaľovať tento odpad po tom, ako začala platiť novela zákona.

Na likvidáciu vírusov je potrebná teplota vyššia ako 750 stupňov Celzia. Ak by spaľovne kapacitne nestačili, štát chce využiť aj služby cementární. Predpokladaná pripravenosť cementárov na zhodnocovanie tohto materiálu je druhá polovica apríla. (tasr)

Amazon otvoril v Británii svoj prvý kamenný obchod s potravinami bez pokladníc mimo USA. Nová prevádzka Amazon Fresh v Londýne je ďalším krokom v pláne firmy predávať potraviny po celom svete.

Amazon verí, že kamenné obchody sú dôležité preto, aby získal časť vysokých výdavkov spotrebiteľov za potraviny, čo je kategória, v ktorej ešte nedominuje.

Ako Amazon napreduje s potravinami

  • V roku 2017 kúpil americký reťazec Whole Foods Market a testuje záujem zákazníkov o ďalšie formáty.
  • Okrem iného má 26 menších obchodov s potravinami bez pokladníc nazvaných Amazon Go, dva väčšie obchody Amazon Go Grocery a desať supermarketov Amazon Fresh.

Ako funguje obchod bez pokladníc

Rovnako ako v predajniach Amazon Go budú aj zákazníci londýnskeho obchodu vpustení dnu po naskenovaní aplikácie v smartfóne.

Stropné kamery a senzory váhy v regáloch zistia, čo si zákazník pridal do tašky alebo vrátil späť. Po opustení obchodu mu bude suma za nákup strhnutá z platobnej karty. (čtk, reuters)

Akcie na burzách v Ázii sa výrazne oslabili, v Číne najviac za pol roka. K nervozite prispel rast výnosov kľúčových dlhopisov, ktorý si trh spája s očakávaniami zrýchľovania inflácie a zvyšovania úrokových sadzieb.

Investori sa zbavovali akcií firiem, ktoré sa zameriavajú na spotrebiteľov a na výrobu materiálov, pri ktorých sa obávajú, že trh už spevnel až príliš.

Aký bol vývoj na trhoch:

  • Hlavný index CSI 300, ktorý sleduje obchodovanie na burzách v Šanghaji a Šen-čene, odpísal 3,15 % a uzavrel na 5280,71 bodu. Zaznamenal najhlbší prepad od júla a vrátil sa na januárové hodnoty.
  • Index Hang Seng burzy v Hongkongu odpísal 2,15 % a skončil na 29 236,79 bodu.
  • Hlavný index tokijskej burzy Nikkei 225 oslabil o 2,13 % na 28 930,11 bodu a ocitol sa na minime za posledný mesiac.
  • Kórejský index Kospi klesol o 1,28 % na 3043,49 bodu.
  • Ďalej klesá japonský jen voči doláru. Americká mena stúpla na 107,30 jenu v očakávaní, že rozdiel medzi úrokovými sadzbami v USA a Japonsku sa rozšíri, čo zatraktívňuje dolár.

Čo sledujú investori

Obavy z rastu výnosov dlhopisov americkej vlády doliehajú aj na aktíva s tradične nízkym úročením, ktoré sa často považujú za bezpečný prístav v období neistoty. Je to napríklad japonský jen, švajčiarsky frank alebo zlato.

Výnos amerických dlhopisov so splatnosťou 10 rokov stúpol na 1,477 % a blíži sa k ročnému maximu 1,614 %, na ktorom bol minulý týždeň.

Analytik Daiwa Securities Hirokazu Kabeja hovorí, že nie je jasné, ako sa chce Fed vysporiadať s výnosmi dlhopisov. „Tempo rastu výnosov je oveľa rýchlejšie, než očakávala väčšina ľudí a špekuluje sa, že úrady možno začínajú premýšľať o sprísnení menovej politiky.“ (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať