Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vývojár chcel zadarmo pomôcť štátu. Úrad radšej obstaral za tisíce a teraz viní vývojára

Štátny úrad tvrdí, že vývojár mal predložiť komplexný návrh, ale neurobil to. Vývojár Ján Suchal je z jeho postupu prekvapený.

Štátny Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) mohol mať zadarmo oveľa lepšie vyriešený web s údajmi z katastra. Napriek tomu za rovnaké služby zaplatil viac ako 22-tisíc eur. Na nový web mapka.gku.sk upozornil softvérový vývojár Ján Suchal na svojom blogu.

Suchal s úradom rokoval mesiace a spolu s ďalšími IT odborníkmi z iniciatívy To Sa Nedá mu zadarmo radil, ako zlepšiť web katasterportal.sk, ktorý využívajú tisícky ľudí. Iniciatíva zadarmo radí štátnym inštitúciám, ako zlepšiť či zlacniť svoje IT systémy.

Riešením pre úrad malo byť, aby sa všetky verejne prístupné údaje dali nájsť okrem textového vyhľadávača aj cez mapu. S ľuďmi z vedenia úradu sa Suchal stretával viac ako rok. On aj jeho kolegovia si vlani vzali dva mesiace neplateného voľna, aby na riešení pracovali.

Napriek ich dobrovoľnej práci však úrad takmer rovnaké ako Suchalovo rozbehnuté riešenie potichu obstaral za 22 680 eur od firmy Korbis. Vybral si z troch firiem, ktoré sám oslovil, a zvolil najnižšiu cenovú ponuku. Žiaden zákon neporušil.

Parcely na mape

Nový web katastrálneho portálu spustili v týchto dňoch. Poskytuje úplne iný systém vyhľadávania nehnuteľností.

Oproti webu katasterportal.sk, ktorý vyžadoval pri každom vyhľadávaní opisovanie textu „captcha“, vychádza z mapy Slovenska. Tú si môžete priblížiť a klikať na jednotlivé parcely.

Web vám ukáže, komu nehnuteľnosť patrí, aké je jej číslo, výmera a druh. Nie je však úplne prepojený s webom katasterportal.sk, ktorý ponúka výpisy z katastra aj s číslami kúpnych zmlúv a ďalšími podrobnosťami. Nedá sa v ňom ani vyhľadávať podľa vlastníkov. Je v testovacej prevádzke, ale i tak ide o posun vpred.

No úrad neobstaral len Mapku a neprevádzkuje len katasterportal.sk. Minulý rok si nechal v štátnej réžii vyrobiť aj web cica.vugk.sk, ktorý je zasa lepším vyhľadávačom než katasterportal.sk, ale nemá mapové rozhranie Mapky.

Pod úradom tak dnes existujú tri weby, ktoré nie sú úplne prepojené a ani jeden nedokáže všetko. Práve tomu sa snažila iniciatíva dobrovoľných nadšencov zabrániť.

Suchala spustenie toho typu webu, ktorý zadarmo pripravoval pre úrad, prekvapilo. A prekvapilo ho aj to, ako sa podobá na riešenie, ktoré ÚGKK predstavili.

Video: Riešenie, ako ho pripravila iniciatíva To Sa Nedá

„Nemáme vedomosť, či vôbec a ak áno, čím sa inšpiroval externý dodávateľ programátorských prác, a tak sa dôrazne ohradzujeme proti obvineniu, že ÚGKK alebo ním zriadená organizácia akýkoľvek nápad pánovi Suchalovi spreneverila. Toto obvinenie považujeme za absurdné,“ píše úrad.

Softvér vraj kúpili preto, lebo „do konca roka 2014 pán Suchal nepredložil žiadny komplexný návrh riešenia“.

Riešenie, aké vysúťažil ÚGKK
Riešenie, aké vysúťažil ÚGKK

Programátor Suchal je z reakcie úradu sklamaný. Hovorí, že mu nikto žiaden termín nedal – naopak, on a jeho kolegovia sa snažili úrad dotlačiť, aby softvér mohli zadarmo dokončiť. „Som smutný z toho, že sa to snažia hodiť na mňa. My sme ich v princípe kopali do spolupráce.“

Nespokojní sú aj iní

Suchal nie je jediný IT expert, ktorý je nespokojný s tým, ako štát obstaráva a prevádzkuje tieto služby. Pavol Lupták z IT firmy Nethemba rozbehol iniciatívu nepracujemeprestat.sk, do ktorej sa začali hlásiť firmy, ktoré sa odmietajú uchádzať o štátne zákazky.

Zakladateľ najväčšieho slovenského webhostingu Websupport Michal Truban zasa otvorene hovorí o korupcii pri IT zákazkách. Podal pre ne trestné oznámenie a vraví, že sú predražené aj niekoľkonásobne.

Dnes na DennikE.sk

Bez výpredajov skončil januárový maloobchod v najväčšom mínuse od roku 2009

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Za prudkým poklesom tržieb obchodníkov sú najmä chýbajúce tradičné výpredaje, povedal hlavný ekonóm NBS Michal Horváth. Slabé výsledky maloobchodu za január banku prekvapili, no naznačoval ich napríklad prudký rast vkladov domácností.

Návod pre firmy: Koľko respirátorov dať zamestnancovi, kam s nimi cez obed a kedy stačí aj KN95?

Ilustračné foto – TASR/DPA
Ilustračné foto – TASR/DPA

Aký rozdiel je medzi respirátorom s označením FFP2 a KN95? Ako dlho ich môžeme nosiť a čo znamenajú ďalšie údaje na nich? V rozhovore s odborníčkou na ochranné pracovné prostriedky prinášame odpovede na veľa praktických otázok.

Minúta po minúte

Airbus do konca roka 2023 nebude prepúšťať vo Francúzsku, Nemecku ani Británii. Výrobca lietadiel to oznámil po dohode s nemeckými odbormi IG Metall. V reštrukturalizačnom pláne počíta s redukciou 15-tisíc pozícií.

Airbus eviduje prudký pokles dopytu po lietadlách v dôsledku pandemického prepadu leteckej dopravy. K zmierneniu strát a zníženiu nákladov má pomôcť plán reštrukturalizácie, ktorý počíta s rušením 15-tisíc pracovných miest, najmä vo Francúzsku a Nemecku.

V Nemecku Airbus zamestnáva 55-tisíc ľudí. S odbormi IG Metall a zamestnaneckou radou sa dohodli na balíku opatrení, ktorý má do konca roka 2023 zabrániť nútenému prepúšťaniu a zatváraniu závodov.

Dohoda počíta s inými formami znižovania stavov, najmä dobrovoľnými odchodmi, skorším odchodom do dôchodku či presunom v rámci podniku. (tasr, reuters)

Francúzi, ktorí sa prisťahovali do Izraela, hromadne žiadajú svoje konzuláty o finančnú pomoc, pretože ich pandémia pripravila o príjmy. Niektorí požiadali aj o vydanie francúzskych pasov, aby sa mohli vrátiť do Francúzska. (afp, čtk)

Únia miest Slovenska apeluje na vládu, aby našla vhodné a reálne riešenie pre dopravné podniky, ktoré prevádzkujú MHD. Tie žiadajú štát o finančnú pomoc pre výpadok príjmov spôsobený pandémiou.

Únia upozorňuje, že mestské dopravné podniky ani v spolupráci s mestami nedokážu riešiť vzniknutú situáciu. „Straty organizácií nespôsobili mestá, ale celoplošné opatrenia, ktoré prijala vláda. Navyše, podľa našich informácií štát už odškodnil napríklad SAD. Štyri dopravné podniky patriace pod samosprávy pomoc v podobe finančnej kompenzácie od štátu nedostali. ÚMS je presvedčená, že aj samotní zamestnanci dopravných podnikov si zaslúžia vyriešenie tohto problému,“ uviedla hovorkyňa únie Daniela Piršelová.

Únia miest si len ťažko dokáže predstaviť, že by sa mnohí obyvatelia nemali možnosť prostredníctvom MHD dostať do práce, nemocníc či zabezpečiť si svoje akútne potreby. „Obmedzenie MHD znamená problém aj pre zamestnancov kritickej infraštruktúry vrátane infraštruktúry zdravotníctva, sociálnych vecí či sanitačných služieb. Udržanie MHD je dôležité aj pre zabezpečenie dostupnosti vakcinačného programu hneď po zvýšení dostupnosti očkovacích látok,“ uviedla Piršelová.

Neriešenie problému a zníženie dostupnosti hromadnej dopravy v mestách vyvolá podľa ÚMS aj ďalšie problémy, ako napríklad zvýšenie individuálnej motorovej dopravy s vplyvom na zhoršenie dopravnej situácie a životného prostredia v mestách. „Aj keď už mesiace bojujeme s epidemiologickou krízou, nemôžeme si dovoliť pristupovať k riešeniam problémov bez ohľadu na budúcnosť,“ poznamenala Piršelová.

Združenie miest a obcí Slovenska upozornilo, že ak štát finančne nepomôže dopravným podnikom, hrozí ich postupná privatizácia súkromnými firmami.

Prevádzkovatelia MHD v mestách Bratislava, Košice, Prešov a Žilina upozorňujú, že situácia vo verejnej doprave je po januári kritická a bez pomoci od štátu môže prísť k rušeniu liniek a k prepúšťaniu. Výpadok tržieb v dôsledku koronakrízy označili za enormný.

Zástupcovia zamestnancov dopravných podnikov na Slovensku zároveň v utorok zverejnili vyhlásenie, kde varujú pred štrajkovou pohotovosťou. Štát žiadajú, aby v plnom rozsahu finančne pomohol ich podnikom a kompenzoval výpadok príjmov spôsobený pandémiou.

Ministerstvo dopravy trvá na tom, že nemôže pomôcť dopravným podnikom kompenzovať výpadok ich príjmov. „Ide o dopravné podniky mesta, kde ministerstvo dopravy nemá žiadne akcie/podiel, preto nemá zákonnú možnosť ani vyčlenené finančné prostriedky na priamu pomoc prevádzkovateľom MHD,“ uviedol hovorca ministerstva Ivan Rudolf. (tasr)

Honda štartuje predaj sedanu Legend, ktorý vie jazdiť sám v dopravných zápchach, zatiaľ čo vodič si môže napríklad čítať. Podľa agentúry Kjódó ide o prvé autonómne auto tretej úrovne na trhu.

Samojazdiacich áut existuje šesť úrovní od nuly po päťku. Najpokročilejšie je plne autonómne vozidlo. Na tretej úrovni bude napríklad nová generácia Mercedesu najvyššej triedy S.

Honda štartuje predaj modelu Legend na domácom trhu, kde plánuje predať sto kusov za odporúčanú maloobchodnú cenu 85-tisíc eur.

Ako funguje technológia Hondy

Japonská vláda vlani priznala Honde bezpečnostné osvedčenie pre autonómnu technológiu jazdy Traffic Jam Pilot, ktorá dokáže za určitých okolností zrýchľovať, spomaľovať a zatáčať.

Systém vie aj zalarmovať vodiča, aby v prípade nutnosti prevzal kontrolu nad vozidlom, napríklad vibráciou bezpečnostného pásu. Ak šofér nereaguje, technológia spomalí a zastaví auto. Okolité vozidlá pritom varuje výstražnými svetlami a trúbením.

Ako ďaleko je autonómne jazdenie

Autá s druhým stupňom automatizácie už jazdia po cestách. Vedia zrýchľovať, spomaľovať a zatáčať, ale šofér by mal byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom.

Do vývoja autonómnych áut investujú svetové automobilky aj technologické firmy, napríklad Waymo zo skupiny Alphabet. Tesla vlani v lete oznámila, že je už veľmi blízko piatemu stupňu automatizácie. (čtk, kjódó)

Podniky postihnuté pandémiou môžu získať antikorona záruku od Eximbanky na úvery komerčných bánk za miernejších podmienok. Odpustí sa časť poplatkov pre firmy, ktoré udržia zamestnanosť nad 51 %, a podpora sa predĺži do konca roka.

Nárok na odpustenie poplatku mali doteraz iba podniky, ktoré udržali 100 % priemernú zamestnanosť.

Odpustenie časti poplatku sa bude percentuálne zvyšovať v závislosti od výšky percenta udržania zamestnanosti. „Ak by sme to mali zjednodušiť, čím vyššiu zamestnanosť podnik udrží, tým vyššia percentuálna časť poplatku mu bude odpustená,“ spresnila generálna riaditeľka Eximbanky Monika Kohútová.

Eximbanka poskytuje antikorona záruky na preklenutie nepriaznivej ekonomickej situácie spôsobenej pandémiou ochorenia covid-19 od júna minulého roka. Firmy tak môžu získať úvery vo výške od dvoch do 20 miliónov eur od komerčných bánk za zvýhodnených podmienok.

Kohútová dodala, že sa zároveň zvyšuje aj maximálna výška odpustenia poplatkov za záruku za úver poskytnutý komerčnou bankou z maximálnej sumy 800 000 eur do sumy 1,8 milióna eur. Lepšie podmienky sa budú vzťahovať aj na podnikateľov, ktorí už úver s antikorona zárukou od Eximbanky SR získali.

Od zavedenia produktu podnikatelia načerpali úvery s antikorona zárukou prostredníctvom komerčných bánk v objeme 47 miliónov eur. (tasr)

Štrbské Pleso bolo plné len cez víkend. Podnikatelia z takej návštevnosti nemajú nič a zúfalo čakajú na pomoc

Štrbské Pleso, obľúbená promenáda bola v pondelok na jarné prázdniny nezvyčajne prázdna. Foto – Soňa Mäkká
Štrbské Pleso, obľúbená promenáda bola v pondelok na jarné prázdniny nezvyčajne prázdna. Foto – Soňa Mäkká

Štrbské Pleso bolo plné len cez víkend, podnikatelia z takej návštevnosti nemajú nič a zúfalo čakajú na pomoc. Hoci chodí do Vysokých Tatier v niektoré dni dosť návštevníkov, podnikatelia sú frustrovaní, rezervy sa im minuli a štátna pomoc všetko nepokryje.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo výberové konania na vedúce pozície v ZSSK, Cargu, Národnej diaľničnej spoločnosti a bratislavskom letisku. V niektorých štátnych firmách po zmene vlády čiastočne obmieňali manažment, v ďalších nie.

Výberové konania zverejnilo na svojom webe. Na prihlásenie často zostáva zhruba týždeň, viaceré termíny sú do 11. či do 15. marca.

Aké výberové konania ministerstvo vyhlásilo

  • generálny riaditeľ a členovia predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti,
  • členovia predstavenstva ZSSK, ktorá prevádzkuje osobnú dopravu,
  • členovia predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (nákladný dopravca),
  • člen predstavenstva bratislavského letiska,
  • predĺžilo termín na riaditeľa a dvoch členov dozornej rady Letových prevádzkových služieb SR.

Minister dopravy Andrej Doležal (za Sme rodina) po voľbách menil napríklad riaditeľov NDS a Carga. V ZSSK zostal manažment z čias, keď mala vo firme vplyv SNS. Nemenil sa ani riaditeľ bratislavského letiska.

Výberové konania na ministerstve čelili viackrát kritike.

Nezamestnanosť v EÚ v januári zostala na decembrovej hodnote 7,3 %, v eurozóne zotrvala na 8,1 %. O pozíciu krajiny s najnižším podielom ľudí bez práce v celej Únii prišlo Česko, ktoré vystriedalo Poľsko (3,1 %).

Údaje o nezamestnanosti zverejnil Eurostat. Pred rokom boli štatistiky priaznivejšie než v období, keď na ekonomiku doliehajú pandemické opatrenia. Vlani v januári bolo v celej EÚ bez práce 6,6 % ľudí a v eurozóne 7,4 %.

Podrobnejšie údaje:

  • V celom európskom bloku bolo v januári bez práce 15,66 milióna ľudí, oproti decembru ich pribudlo 29-tisíc.
  • V eurozóne počet nezamestnaných v porovnaní s decembrom stúpol o 8-tisíc na 13,28 milióna.
  • Najnižšiu nezamestnanosť malo Poľsko, po ňom Česko (3,2 %) a Holandsko (3,6 %).
  • Najvyšší podiel ľudí bez práce evidovalo Španielsko (16 %), Litva (9,6 %) a Švédsko (8,8 %). Z Grécka, ktoré v predchádzajúcom období vykazovalo podobné čísla ako Španielsko, Eurostat nemal k dispozícii údaje za január.
  • Na Slovensku nezamestnanosť stúpla na 7,2 % zo 7 % v decembri a zostala pod priemerom EÚ aj eurozóny. (čtk, e)

ZSE kúpi väčšinový podiel v piešťanskej firme BK, ktorá sa venuje technickej správe budov. Cenu nezverejnili, obchod bude ešte posudzovať protimonopolný úrad.

BK podľa tlačovej správy ZSE pracovala pre Slovak Telekom, UniCredit Bank, Slovnaft, ČSOB, SLSP, Tesco či Billu. Podieľala sa na výstavbe Národného futbalového štadióna (Ivan Kmotrík) a na modernizácii bratislavského obchodného centra Polus.

Menšinový podiel si podľa ZSE ponechajú súčasní majitelia.

Maloobchodné tržby v eurozóne sa v januári nečakane strmo prepadli, medziročne sa znížili o 6,4 % po decembrovom raste o 0,9 %. Z dostupných údajov evidovali najväčší pokles obchodníci na Slovensku a v Rakúsku, zhodne o 16,8 %.

Údaje o tržbách v maloobchode zverejnil Eurostat na internetovej stránke. V celej EÚ sa v januári medziročne znížili o 5,4 %, zatiaľ čo v decembri vykázali podobne ako v eurozóne 0,9-percentný prírastok.

V porovnaní s decembrom 2020 tržby predajcov v eurozóne boli nižšie o 5,9 % a v celej EÚ o 5,1 %. V decembri pridali medzimesačne vyše 1 %.

Čísla za január sú podstatne horšie než odhady analytikov, ktorí počítali s poklesom blízko 1 %. Vývoj ovplyvnili pokračujúce pandemické reštrikcie, apetít spotrebiteľov potlačili aj utlmené sezónne výpredaje.

Podrobnejšie údaje:

  • K pádu tržieb prispel najviac predaj motorových palív, ktorý klesol medziročne o vyše 18 %.
  • Tržby za nepotravinárske produkty sa znížili o 13,6 %, výnimkou bol predaj cez internet, ktorý stúpol o 39 %.
  • Väčšina krajín EÚ vykázala pokles tržieb, okrem Slovenska a Rakúska zaznamenali dvojciferný prepad aj Slovinsko a Portugalsko.
  • Najviac stúpli tržby obchodníkov v Estónsku o 8 % a v Belgicku o 4,2 %. (e, reuters)

V januári sa prepadol aj predaj elektronických diaľničných známok, medziročne je nižší o viac než tretinu. Dôvodmi nemusí byť len pandémia a lockdown, ale aj vlaňajšie zavedenie 365-dňových známok bez viazanosti na kalendárny rok.

Údaje zverejnila Národná diaľničná spoločnosť.

  • Vlani v januári sa predali známky za 23,4 milióna eur bez DPH, v prvom mesiaci tohto roka to bolo 15,9 milióna eur (-34,5 %).
  • Január býval podľa NDS tradične najsilnejším mesiacom, pretože v minulosti si vodiči kupovali známky na celý kalendárny rok. Teraz to už nemusí platiť.
  • Napriek poklesu v januári NDS evidovala najvyššie mesačné tržby od vypuknutia pandémie.

Koalícia tiež vlani pri schvaľovaní balíka podnikateľských opatrení (takzvaného kilečka od SaS) omylom skrátila lehoty na pokutovanie za jazdu bez známky tak, že úrady mali problém stihnúť konanie. Parlament ich opäť predlžoval tento rok v zrýchlenom režime.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať