Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Fico šiel na nákupy do Poľska, bez súťaže objednal 31 transportérov

Transportér od fínskej Patrie v roku 2002 vybralo aj poľské ministerstvo obrany. Poliaci si vyrábajú licenčnú verziu tohto vozidla pod menom Rosomak. Foto - Wojskowe Zakłady Mechaniczne
Transportér od fínskej Patrie v roku 2002 vybralo aj poľské ministerstvo obrany. Poliaci si vyrábajú licenčnú verziu tohto vozidla pod menom Rosomak. Foto – Wojskowe Zakłady Mechaniczne

Presne deväť mesiacov pred voľbami rozhodla vláda Roberta Fica o ďalšej zbrojnej zákazke, ktorá ovplyvní budúcu podobu slovenskej armády.

Počas piatkovej návštevy Poľska podpísal premiér Fico dokument o poľsko-slovenskej spolupráci na výrobe obrnených transportérov.

V praxi to znamená, že poľské zbrojovky vyrobia našej armáde 31 osemkolesových transportérov Rosomak. Slováci ich následne vybavia vežou s kanónom, ktorú dodá podnik EVPÚ Nová Dubnica.

Cely projekt ponesie názov Rosomak – Scipio 8 x 8.

„Potrebujeme modernizovať techniku v ozbrojených silách. Máme rôzne možnosti, ale myslím si, že zapojenie slovenského zbrojárskeho priemyslu do tohto procesu je najlepším možným riešením,“ povedal Fico.

Robert Fico a poľská predsedníčka vlády Ewa Kopaczowa po podpise dohody o obrannej spolupráci v poľskom meste Siemianowice. Foto - TASR
Robert Fico a poľská predsedníčka vlády Ewa Kopaczowa po podpise dohody o obrannej spolupráci v poľskom meste Siemianowice. Foto – TASR

Cenu zákazky si Ficova vláda zatiaľ necháva pre seba.

Bližšie informácie poskytla len poľská strana, ktorá oznámila, že poľské fabriky získajú objednávky za necelých 30 miliónov eur.

Odskúšané stroje

Podľa informácií, ktoré sú zatiaľ k dispozícii, vyzerá celý projekt pre Slovensko sľubne.

Transportéry Rosomak, ktoré Poliaci vyrábajú v licencii od fínskej zbrojovky Patria, sú považované za osvedčené stroje – poľská armáda ich s úspechom nasadila aj v náročných podmienkach Afganistanu.

Slovenská armáda tak získa kvalitnú náhradu za zastarané bojové vozidlá pechoty (BVP) i kolesové OT-64.

„Prvé kusy nových transportérov môžu mať naši vojaci ešte pred koncom tohto roka,“ oznámil úrad vlády.

Slovensko by malo dostať 31 poľských obrnencov. Foto - MO
Slovensko by malo dostať 31 poľských obrnencov. Foto – MO

Projekt navyše prinesie reálne uplatnenie aj pre slovenský priemysel: diaľkovo ovládané veže firmy EVPÚ, ktorými by mali byť transportéry vyzbrojené, patria k produktom s vysokou pridanou hodnotou.

„Som presvedčená, že poľsko-slovenská spolupráca bude dobrou vizitkou oboch našich krajín,“ povedala po podpise dohody poľská premiérka Ewa Kopaczowá.

Na porovnanie: keď česká armáda pred časom nakupovala rakúske transportéry Pandur, české firmy dostali možnosť podieľať sa len na ich montáži a dodávkach optických zariadení.

Všetko podstatné vrátane vežovej stanice dodali Čechom zahraničné zbrojovky.

Slováci môžu opraviť kanóny

Dohoda, ktorú Fico v Poľsku podpísal, navyše môže priniesť ešte jednu dobrú správu pre slovenský priemysel. Poliaci súhlasili, že výmenou za dodávku svojich transportérov by si mohli na Slovensku objednať generálne opravy svojich húfnic Dana.

Húfnice Dana, ktoré má doteraz vo výzbroji poľská armáda, sa vyrábali v Dubnici nad Váhom. V najbližšej dobe by sa tam mohli aj opravovať. Foto - 11. Dywizja Kawalerii Pancernej
Húfnice Dana, ktoré má doteraz vo výzbroji poľská armáda, sa vyrábali v Dubnici nad Váhom. V najbližšej dobe by sa tam mohli aj opravovať. Foto – 11. Dywizja Kawalerii Pancernej

Servis by v takomto prípade poskytli firmy pod vedením štátnej spoločnosti DMD Group z Dubnice nad Váhom.

„Síce to pôsobí ako ‚handl‘, ale dohoda vyzerá pre nás výhodne,“ poznamenal Marian Majer, analytik bratislavského inštitútu CEPI. 

Na druhú stranu, poľský nákup v sebe znovu nesie typický rukopis zákaziek druhej Ficovej vlády. Ministerstvo obrany si objednalo transportéry bez toho, aby sa zdržiavalo s vyhlásením otvorenej súťaže, pri ktorej mohlo dostať na stôl ponuky od viacerých výrobcov.

„My sme zvažovali viacero možností, avšak v pomere cena, kvalita a podpora domáceho zbrojárskeho priemyslu naši odborníci vyhodnotili, že ide o najlepšie možné riešenie,“ povedal k tomu minister obrany Martin Glváč.

Súčasné Ficovo rozhodnutie bude mať pritom ďalekosiahly účinok. Slovenská armáda je príliš malá na to, aby mala ťažké kolesové transportéry od viacerých dodávateľov.

Pokiaľ sa teda budúce slovenské vlády rozhodnú v modernizácii pokračovať, s veľkou pravdepodobnosťou budú už len dokupovať ďalšie poľské Rosomaky.

„Poliaci získali výhodu, že po prvej várke transportérov dostanú ďalšie objednávky,“ súhlasí Majer.

Kývajúci generáli

Celý obchod si pritom vláda prichystala bez toho, aby verejnosť a odborníkov zaťažovala s podrobnejšími informáciami.

Začiatkom mája len minister Glváč v rozhlase oznámil, že pripravuje nákup transportérov – a o dva mesiace neskôr je už predbežná dohoda podpísaná.

„Rozhodne si viem predstaviť i väčšiu transparentnosť,“ poznamenáva Majer.

Podobne minister Glváč postupoval aj pri iných obchodoch. V januári napríklad oznámil, že Slovensko dostalo ponuku na nákup deviatich amerických vrtuľníkov Black Hawk.

O štvrťrok bola zákazka za štvrť miliardy uzavretá, pričom Glváč musel podľa zákulisných informácií intenzívne presviedčať ministra financií Petra Kažimíra, aby mu na vrtuľníky uvoľnil peniaze.

Štvrťmiliardový nákup vrtuľníkov Black Hawk sa stal zatiaľ najväčším zbrojným kontraktom od vzniku Slovenska. Foto - US Army
Štvrťmiliardový nákup vrtuľníkov Black Hawk sa stal zatiaľ najväčším zbrojným kontraktom od vzniku Slovenska. Foto – US Army

Keď zase na jeseň ministerstvo obrany kupovalo české útočné pušky Bren, informácie zverejnilo dokonca až dva mesiace po tom, ako zákazku podpísalo.

Všetky tieto rozhodnutia potom už len dodatočne odkýval generálny štáb. Podobný scenár sa opakuje aj teraz pri nákupe transportérov.

„Transportéry Rosomak sú odskúšané stroje, ktoré spĺňajú štandardy NATO. Navyše ich získame okamžite, čo je vzhľadom na zastaranú techniku tou najväčšou výhodou,“ povedal po podpise dokumentu náčelník generálneho štábu Milan Maxim.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollárov tieňový minister financií: Štátne podniky majú robiť biznis, ale sú spravované ako úrady

Ekonomický expert Sme rodina Štefan Hollý si myslí, že hlavný problém Slovenska je investične poddimenzovaný štát. “ Naše HDP má sto miliárd a rakúske 400 miliárd eur,“ hovorí.

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Minúta po minúte

Zdieľať

Johnson v rozhovore pre BBC vyhlásil, že EÚ má brexitu plné zuby a chce dohodu. Úniu už podľa neho unavujú „nekonečné odklady“ a bola by rada, aby nastala ďalšia fáza brexitového procesu, rokovania o budúcich obchodných vzťahoch.

Britský premiér zopakoval, že Spojené kráľovstvo z bloku odíde 31. októbra. Stane sa tak podľa neho napriek novému zákonu proti nekontrolovanému brexitu, ktorý ho núti požiadať Brusel o odklad, ak nebude uzavretá nová dohoda.

Ako sa mieni zákonom riadiť a pritom vyviesť krajinu z EÚ aj bez dohody o podmienkach tohto kroku, však nespresnil. Dodal len, že bude ctiť ústavu.

Johnson s BBC hovoril po návšteve Luxemburska, kde rokoval so šéfom Európskej komisie Jeanom-Claudom Junckerom a hlavným vyjednávačom Únie Michelom Barnierom. Povedal, že ho povzbudila ochota EÚ rokovať s Londýnom o tom, ako sa vyhnúť brexitu bez dohody. Pripustil však, že zásadný prelom nenastal. (bbc, čtk)

Zdieľať

Frankfurt plánuje projekt podzemnej železničnej stanice s tunelom pre rýchlovlaky, ktoré majú odľahčiť najdôležitejší železničný uzol Nemecka. Vláda chce nechať vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti z hľadiska nákladov a následkov pre diaľkovú železničnú dopravu. 

Štátny tajomník ministerstva Enak Ferlemann uviedol, že s predložením hotovej štúdie sa počíta na jar 2021, niekoľko kilometrov dlhý tunel a podzemná stanica majú byť dokončené najskôr v roku 2035 alebo 2036. Ministerstvo odhaduje náklady na 3,56 miliardy eur.

Koncept predpokladá výstavbu nového tunela pre diaľkové vlaky, ktorý bude viesť popod nadzemnú stanicu v smere východ – západ. Podzemná stanica by mala mať štyri koľaje. Štúdia má zistiť, či tento projekt je vôbec realizovateľný.

Súčasná stanica je pre rýchlovlaky nevhodná, pretože vlaky musia po zastavení meniť smer.

Frankfurtská stanica je natoľko dôležitá, že akékoľvek omeškanie na nej rozbije cestovný poriadok v celom Nemecku. Podľa Deutsche Bahn totiž až dve tretiny všetkých diaľkových vlakov prechádzajú práve frankfurtskou stanicou. (tasr)

Zdieľať

Nemecký minister financií povedal, že nemecké banky by nemali zaviesť záporné úrokové sadzby na vklady drobných sporiteľov. Vyjadrenie Olafa Scholza nasledovalo krátko po tom, ako ECB stlačila depozitnú úrokovú sadzbu hlbšie do negatívneho teritória.

Do septembrového zasadnutia ECB bola depozitná sadzba na úrovni –0,40 %, vo štvrtok však Rada guvernérov rozhodla o jej znížení na úroveň –0,50 %.

Nemecké banky už dlhšie dávajú najavo nespokojnosť s politikou ECB v tomto smere. Tá má podľa nich podiel na ich klesajúcich ziskoch.

„Povedal som jasne predstaviteľom bánk, že záporné úrokové sadzby pre milióny sporiteľov by boli veľmi zlý nápad,“ uviedol Scholz pre denník Bild. „Som presvedčený, že všetkým by nám malo záležať na tom, aby sa voči sporiteľom postupovalo férovo,“ dodal. (reuters, čtk)

Zdieľať

USA pravdepodobne čoskoro uvalia nové clá na tovar z EÚ pre dlhotrvajúci spor o subvencovanie výroby lietadiel. Uviedla to eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová. EÚ podľa nej v takomto prípade odpovie novými clami na americký tovar.

Spojené štáty a Európska únia sa od roku 2004 u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) navzájom obviňujú z nelegálnej podpory svojich výrobcov lietadiel Boeing a Airbus.

U oboch strán sa zistilo, že v rozpore s pravidlami WTO svojich výrobcov lietadiel finančne podporovali, aby im zabezpečili výhodnejšiu pozíciu na trhu.

Podľa zdrojov agentúry Reuters, oboznámených s touto kauzou, už WTO schválila žiadosť USA o súhlas s uvalením ciel na niektoré európske tovary. Koncom septembra by WTO mala oznámiť, aký veľký rozsah toto opatrenie bude mať.

WTO v súčasnosti tiež posudzuje plány EÚ na clá na americký tovar, rozhodnutie sa očakáva na prelome rokov. (dpa, reuters, čtk)

Zdieľať

Grécko chce predčasne splatiť 2,9 miliardy eur z 9-miliardovej pôžičky od MMF. Táto časť pôžičky má splatnosť do roku 2021, Grécko dúfa, že vďaka predčasnému splateniu ušetrí na úrokoch ročne 70 miliónov eur. (čtk)

Zdieľať

Americké strategické rezervy sú pripravené, no možno úplne postačí, že sú v zálohe

Predpovede vývoja ropného trhu po útoku na Saudi Aramco:

  • Len veľmi výrazná odstávka v rozsahu až dvoch mesiacov by si vyžiadala rozsiahlejšie siahnutie na strategické ropné rezervy Spojených štátov amerických.
  • V takom prípade by sa cena ropy mohla vyšplhať na hranicu 80 USD za barel, predpovedajú ekonómovia spoločnosti Goldman Sachs.
Ilustračné foto - TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP
Zdieľať

Spoločnosť Brose vytvorí v Prievidzi ďalších 400 pracovných miest. Investícia do tretej výrobnej haly sa bude pohybovať na úrovni 50 miliónov eur. Spoločnosť aktuálne zamestnáva okolo 850 ľudí. (tasr)

Zdieľať

Matador investuje do projektu InoBat, zaoberajúceho sa výskumom, vývojom a výrobou batérií. Tento krok pomôže posunúť vpred celý európsky sektor elektromobility. Zámerom je vybudovanie výskumného a vývojového centra vrátane výrobnej linky na Slovensku.

Spoločnosť vstúpila do strategického partnerstva v súvislosti s výstavbou výrobnej linky na batérie s výkonom 100 megawatthodín (MWh). Tá sa má začať už v prvej polovici roka 2020. Do konca roka 2021 má poskytnúť vlastné licencované riešenie pre autobatérie.

Celková investícia do vývoja spolu s nákladmi na výstavbu výrobnej linky by mala dosiahnuť 100 miliónov eur.

Matador bude pomáhať spoločnosti InoBat Auto počas obdobia výstavby, a to prostredníctvom zapojenia svojich inžinierskych a riadiacich tímov. Tie navrhujú najmodernejšie automatizované linky pre významných hráčov automobilového priemyslu. Aby projekt zohrával ešte silnejšiu strategickú úlohu, počíta sa s následným rozšírením výrobnej kapacity na 10 GWh, ktorá umožní hromadnú sériovú výrobu batérií.

„Desiatky rokov skúseností Matadora v automobilovom priemysle poskytnú spoločnosti InoBat Auto patentovaný prístup k vývojovému know-how pre našu plánovanú výrobnú linku, ako aj prístup k popredným výrobcom automobilov. Spolu s Matadorom a so spoločnosťou Wildcat, ktorá je naším technologickým partnerom v USA, InoBat Auto dopomôže európskemu trhu k nezávislosti na batériách z krajín mimo EÚ. Rovnako tak prispeje aj k transformácii slovenskej ekonomiky z čisto výrobnej na znalostnú,“ uviedol Marián Boček, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti InoBat.

Projekt InoBat Auto bol prvýkrát predstavený v júli tohto roka ako spoločné úsilie spoločností InoBat a Wildcat Discovery Technologies.

Súčasťou projektu je výrobná linka. Počíta sa s nepretržitým vývojom vlastných batérií v úzkej kooperácii s výrobcami elektrických vozidiel. (tasr)

Zdieľať

Volkswagen zaplatí 127 miliónov austrálskych dolárov (78,75 milióna eur) za urovnanie súdnych sporov s tisíckami tamojších klientov v súvislosti s emisným škandálom jeho dieselových modelov.

Nemecká automobilka zaplatí každému z majiteľov dotknutých dieselových vozidiel značky Volkswagen, Audi a Škoda zhruba 1400 dolárov.

„Je to významný krok k úplnému vyriešeniu súdnych sporov v Austrálii,“ uviedol hovorca spoločnosti.

VW v rámci urovnania sporu zaplatí aj právne trovy žalobcov. (tasr)

Zdieľať

Nemecko chce zaviesť limit pre budúci rozpočet európskeho bloku na roky 2021 – 2027 na úrovni 1 % jeho HDP. Tento limit je nižší ako 1,11 % HDP celej EÚ, ktorý navrhuje Európska komisia.

Štáty EÚ sa pripravujú na boj o rozpočet, ktorý sa bude schvaľovať na budúci rok. V pondelok sa v Bruseli zídu ministri financií EÚ, aby prediskutovali túto otázku.

Diplomatické zdroje uviedli, že Nemecko, najväčší čistý prispievateľ do spoločných pokladníc bloku, v pondelok predloží ministrom svoj návrh.

Ministri budú diskutovať aj o tom, či bude financovanie bloku podmienené zachovaním jeho hodnôt vrátane právneho štátu. Tento plán súvisí najmä s Poľskom a Maďarskom. (tasr)