Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štefan Holý robil s firmou od Poóra na analýze pre ŽSR za 300-tisíc

Podpredseda vlády pre legislatívu Štefan Holý. Foto N - Vladimír Šimíček
Podpredseda vlády pre legislatívu Štefan Holý. Foto N – Vladimír Šimíček

Kandidát hnutia Sme rodina na ministra dopravy Štefan Holý má blízko k oligarchovi Vladimírovi Poórovi, ktorý bol popredným politikom HZDS a potom sivou eminenciou Smeru.

Holý robil Poórovi advokáta a stretli sa v dvoch firmách. V jednej boli spoločníkmi, v druhej členmi dozornej rady.

Okrem prípadov, o ktorých už písal portál Aktuality, majú aj ďalší prienik súvisiaci s Holého aktuálnymi politickými ambíciami. Firma Empiria tax z Poórovho prostredia s Holým pracovala na analýze, ktorá mala povedať, či je možné vytiahnuť štátne železnice z okruhu verejných financií, aby mohli viac investovať na dlh.

Na tejto myšlienke je postavený celý ekonomický program hnutia Sme rodina.

Holý robil v rovnakom období na volebnom programe aj na analýze pre ŽSR.

Za analýzu mala jeho firma Noesis Strategies dostať 300-tisíc eur. Dokončila ju v závere minulého roka, ale ŽSR ju odmietajú zverejniť, lebo je vraj chránená autorským právom.

Možno aj preto, že by si nevedeli kvalitu práce a jej cenu obhájiť. Tento piatok zverejnil Najvyšší kontrolný úrad SR správu o tom, že ŽSR míňajú obrovské sumy na analýzy, ktoré sú zbytočné.

Ako Figeľ menil vedenie letiska

Na analýze pre ŽSR sa podieľala firma Empiria tax Juraja Poóra, ktorý pôsobil v orgánoch viacerých Poórových firiem.

O firme Empiria tax sa písalo už v roku 2010, keď vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) odvolával vedenie bratislavského Letiska M. R. Štefánika. Dôvodom boli zmluvy letiska s rôznymi firmami blízkymi Poórovi. Jednou z nich bola aj Empiria tax, ktorá pre letisko robila daňové a účtovné poradenstvo. „Aj toto je dôkaz, ako Fico odmeňoval svojich mecenášov,“ povedal vtedy podľa denníka SME Figeľ. Letisko sa podľa neho za prvej vlády Smeru dostalo do Poórovho područia.

Firmy s prepojením na Poóra si napríklad aj vymieňali pozemky so štátom, na letisku zabezpečovali parkovanie a úschovňu batožiny.

Juraj Poór reagoval, že s Vladimírom Poórom nie je v príbuzenskom vzťahu. „Spoločnosť Empiria tax, v ktorej je pán Juraj Poór komplementárom, poskytuje spoločnosti NOESIS Strategies služby daňového a účtovného poradenstva. V rámci dlhodobej spolupráce si spoločnosť NOESIS Strategies objednala u Empiria tax aj niektoré služby a konzultácie súvisiace s analýzou pre ŽSR. Získanie tejto zákazky nijako nesúviselo s pánom Vladimírom Poórom,“ reagoval Juraj Poór. Empiria tax je podľa neho samostatným podnikateľským subjektom, ktorý nemá žiadne personálne ani majetkové prepojenie na Vladimíra Poóra.

To isté hovorí aj Vladimír Poór. „S analýzou Empiria tax ani s touto firmou nemám nič spoločné. V minulosti nám robili audity a na niektorých projektoch sme spolupracovali. S pánom Jurajom Poórom sme naozaj len menovci, neviem o žiadnej príbuzenskej linke. ŽSR, politika a ani osoba budúceho ministra dopravy ma nezaujímajú. Spolu na obratoch ŽOS Zvolen a ŽOS Trnava tvoria výkony pre všetky slovenské spoločnosti spolu iba cca 30 percent,“ hovorí Poór, ktorý bol najmä za Ficovej vlády považovaný za osobu so silným vplyvom na Smer.

Zisťovali, či sa môžu zadlžiť

Čerstvá analýza, na ktorej Holý spolupracoval s firmou Empiria tax, mala zistiť, či by sa dalo vyňať ŽSR z okruhu verejných financií, aby si firma mohla brať viac bankových úverov. Keďže je účtovne zaradená do verejného sektora, firma sa nemôže len tak svojvoľne zadlžovať. Jej záväzky sa rátajú do štátneho dlhu, ktorý reguluje dlhová brzda.

Štefan Holý popri práci na tejto analýze vstúpil do politiky práve s ideou, že nielen ŽSR, ale viaceré štátne podniky by sa mali zo štátneho sektora vyňať, aby ich už dlhová brzda neobmedzovala. Potom by mohli viac investovať na dlh.

Advokát a klient

Štefan Holý aj Vladimír Poór hovoria, že medzi nimi išlo o vzťah advokáta s klientom. Holý pracoval prakticky celú svoju kariéru v advokátskej kancelárii Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte, ktorá pracovala pre Poórovu skupinu.

„Robili sme len niektoré transakcie, ktoré mali presah na zahraničie,“ vysvetľuje Holý pre Denník E.

Holý a Poór boli v rovnakom čase v dozornej rade spoločnosti Poltár Crystal & Steel, ktorá získala skrachované poltárske sklárne. Od štátu potom získala 13-miliónovú dotáciu na obnovenie výroby. Firma však napokon pomoc vrátila, lebo sa jej nedarilo splniť to, čo sľúbila. Poórovi sa najskôr nepodarilo získať bankový úver na dofinancovanie projektu, investíciu dlho odkladal a potom sa rozhodol, že fabriku využije iba na strojársku výrobu. Napokon aj s tou skončil.

Holý aj Poór boli zároveň spoločníkmi v malej firme TrigoTech. Tá má dnes nulové príjmy, ale v roku 2016 bola aktívna. Dosiahla výnosy okolo 1 milióna eur a získala eurofondy na absolventskú prax.

Namieste je teda otázka, či Štefan Holý a Sme rodina nie sú ďalším Poórovým nástrojom, ako sa ľahšie dostať k štátnym zákazkám.

Advokáti bežne robia pre svojich klientov najatých konateľov a v niektorých prípadoch sa dokonca tvária ako akcionári. Pochybnosti sú napríklad o tom, či advokáti Peter Ďurček a Juraj Bugala nie sú v biznise a v štátnych úradoch nastrčené osoby Ivana Kmotríka. V súvislosti s týmito pochybnosťami im už žilinský súd pri preverovaní pozadia vlastníckych firiem dal pokuty.

Ďalší veľký prípad sa týka zdravotnej poisťovne Dôvera a jej bývalého akcionára Daniela Futeja. Podľa kuloárnych informácií bol skutočným akcionárom oligarcha Juraj Široký a Futej ho len kryl.

Zároveň však platí, že advokáti majú aj iných klientov a niekedy aj vlastný biznis. Vtedy už prestáva byť jasné, čo kto vlastní.

Pre advokátsku kanceláriu Lansky bol Poór jeden z významných klientov, ale advokáti mali aj iných zákazníkov.

Ak by sa Holý stal ministrom dopravy, je možné, že Poór by v rezorte vybavil viac ako bez neho, ale nedá sa s istotou tvrdiť, že ho do tejto vysokej štátnej pozície tlačí Poór.

Štefan Holý vraví, že jeho vzťah k Poórovi nebol nadštandardný. „Ja som počas pôsobenia tam s tým klientom komunikoval, ale tie prípady ako také podliehajú advokátskemu tajomstvu. K tomu obsahu sa nemôžem vyjadrovať, inak by mi hrozilo disciplinárne konanie. Navyše, nie som už v Lansky, takže čo oni spolu robia, netuším,“ vraví Holý.

Zákazky v trnavskej nemocnici

O vzťahu Poóra a Holého písal v roku 2017 denník SME aj v súvislosti so zákazkami Fakultnej nemocnice v Trnave.

Nemocnica nakupovala niektoré služby a tovary od Poórových firiem. Od tamojšej siete čerpacích staníc TIR Petroleum odoberala pohonné hmoty, od IT firmy CellQoS si zase objednávala starostlivosť o servery a počítačovú sieť.

Štefan Holý vraví, že pre trnavskú nemocnicu zabezpečovali iba časť verejných súťaží. Tie, ktoré vyhrávali Poórove firmy, ich firma nerobila. „Nemocnica robí veľa obstarávaní, len niektoré, väčšie, dali urobiť vám,“ vraví Holý.

ŽSR objednali zbytočné analýzy

Analýza, ktorú robil Štefan Holý s Poórovým známym pre ŽSR, môže mať do budúcnosti ešte jeden problém – či vôbec mala pre ŽSR nejaký význam. Najvyšší kontrolný úrad v piatok zverejnil kritickú správu, podľa ktorej platia ŽSR čoraz viac peňazí aj za poradenstvo, ktoré nepotrebujú a nevyužívajú.

Náklady na právne, poradenské služby, expertízy, posudky a štúdie od roku 2015 do roku 2018 stúpli z 0,4 na 2,5 milióna eur.

Podľa NKÚ boli niektoré služby objednané zbytočne, pri iných nebolo jasné, či boli naozaj dodané. ŽSR totiž výsledky svojich dodávateľov podľa NKÚ nekontrolovali.

„Preverovaním sa potvrdila aj nedostatočná praktická využiteľnosť a nedostatočná kvalita predmetu zmluvy, teda externe zadanej služby. Niektoré externe zadávané činnosti mohli byť zabezpečené vlastnými personálnymi kapacitami ŽSR,“ kritizoval NKÚ.

Konflikt s bývalými partnermi

Analýza, ktorú robila Holého firma Noesis strategies s firmou Empiria tax, v tejto vzorke nebola, lebo firmy na nej robili až v roku 2019. NKÚ skúmal zmluvy z rokov 2015 – 2018.

Aj bez toho sú však o Holého analýze už dnes pochybnosti. Podľa pôvodnej zmluvy mala časť analýzy vypracovať advokátska kancelária Lansky, Ganzger & Partner, kde bol Holý ešte minulý rok konateľom a minoritným spolumajiteľom.

Hlavným dodávateľom bola Holého firma Noesis Strategies. Kancelária Lansky mala ako subdodávateľ odviesť 20 percent práce. Železniciam mali dať spoločne odpoveď na otázku, či sa môžu dostať von z okruhu verejnej správy, aby si mohli brať úvery.

Holý však z kancelárie Lansky, v ktorej strávil takmer celú svoju kariéru, odišiel a so svojimi spoločníkmi sa pohádal. Rozhodol sa, že analýzu pre ŽSR dokončí bez nich. Od leta 2019 začal už ako politik hnutia Sme rodina vyhlasovať, že NDS a ŽSR treba vyňať z verejného sektora a že je to možné.

Jeho bývalí kolegovia z kancelárie Lansky však v práci na analýze pokračovali ďalej a dopracovali sa k záveru, že to možné nie je.

Zdôvodnili to tým, že železnice budú aj naďalej dostávať väčšinu peňazí od štátu. Podľa kancelárie Lansky nie je možné, aby svoje príjmy významne zvýšili. Ak by totiž zvýšili poplatky za využívanie svojej infraštruktúry, železniční dopravcovia by to neutiahli a po koľajniciach by sa jazdilo menej.

ŽSR odmietli Holého analýzu sprístupniť, neurobili to ani na základe infožiadosti. Zdôvodnili to autorskými právami. Autori štúdie podľa ŽSR neudelili na jej zverejnenie súhlas.

Dnes na DennikE.sk

Do finále výberu šéfa dotačnej agentúry sa prebojoval aj manažér najväčšieho vlastníka viníc v krajine

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Do finále výberu šéfa dotačnej agentúry sa prebojoval manažér najväčšieho vlastníka viníc v krajine aj lobistka agropodnikateľov, ktorá sa v Česku stala známa vďaka tomu, že ju vláda Andreja Babiša pretláčala do európskych poradných orgánov cez posty určené neziskovému sektoru.

Ako to bude vyzerať v pondelok v obchodoch? Návaly by obchodníkov prekvapili, o e-shopy sa neboja

Foto N - Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Internetoví predajcovia zatiaľ nepociťujú nižší záujem o nákupy pred pondelkovým otvorením kamenných obchodov. „Ľudia si už zvykli nakupovať online, a čím dlhšie opatrenia trvajú, tým viac si zákazníci e-shopov na ne zvykajú,“ hovorí riaditeľ Heureky Tomáš Braverman.

Minúta po minúte

Ant Group skúma, ako by sa mohol jej zakladateľ Jack Ma zbaviť svojho podielu a kontroly nad ňou. Čínski regulátori totiž údajne signalizovali, že to by mohlo ukončiť vyšetrovanie operácií firmy, uviedla agentúra Reuters.

Odvolávala sa na zdroj blízky regulačným úradom a dva zdroje blízke Ant Group.

Ant Group, ktorá je fintech divíziou gigantu Alibaba, sa podľa nariadenia čínskej centrálnej banky (PBOC) musí pretransformovať na finančný holding. Predtým dostal materský koncern Alibaba rekordnú pokutu 18,3 miliardy jüanov (2,34 miliardy eur) za porušenie protimonopolných pravidiel. Tieto opatrenia sú súčasťou sprísňovania regulácie odvetvia nazývaného platformová ekonomika.

Aktuálna diskusia s regulačnými orgánmi sa týka budúcnosti kontroly nad Ant Group, ktorú má Ma prostredníctvom komplikovanej štruktúry investičných nástrojov. Wall Street Journal predtým priniesol správu, že Ma údajne v novembri na stretnutí s regulátormi ponúkol, že časť kontroly nad Ant Group prenechá čínskej vláde.

Predstavitelia PBOC a finančného regulačného úradu CBIRC od januára do marca separátne rokovali s Jackom Ma a Ant Group, pričom sa hovorilo aj o možnosti odchodu miliardára zo spoločnosti. Ant Group odmieta, že sa vôbec uvažovalo o predaji podielu jej zakladateľa.

Zatiaľ nie je jasné, či Ant Group a Ma pristúpia na túto možnosť. Podľa jedného zo zdrojov Ant Group dúfa, že Maov podiel v hodnote niekoľkých miliárd dolárov by mohli kúpiť jej existujúci investori alebo investori Alibaba Group Holding bez zapojenia externej entity.

Podľa druhého zdroja však regulátori jasne povedali, že Ma nemôže predať svoj podiel žiadnej blízkej firme ani jednotlivcovi a musí zo spoločnosti úplne odísť. Ďalšou možnosťou je údajne prevod jeho podielu ma investora spojeného so štátom. Akýkoľvek krok si bude vyžadovať schválenie Pekingu, uviedli oba zdroje.

Peking vlani v novembri prekvapivo zrušil vstup Ant Group na burzu len niekoľko dní pred jeho plánovaným uskutočnením. Očakávaná prvotná emisia (IPO) mala mať hodnotu až 37 miliárd USD (31 miliárd eur).

Podľa dohody s regulátormi sa Ant Group zmení na finančnú holdingovú spoločnosť, čo je krok, ktorý podľa expertov zníži ziskovosť a hodnotu firmy. Finančný holding totiž podlieha prísnejšej regulácii, podobne ako banky. Ant Group bude musieť napríklad plniť prísnejšie požiadavky a mať väčšiu likviditu.

Dohodu v pondelok oznámil viceguvernér PBOC Pchan Kung-šeng po stretnutí čínskych regulačných orgánov pre banky a cenné papiere s predstaviteľmi Ant Group. (tasr)

Existuje riziko, že Taliansko zmešká termín na predloženie finálneho plánu obnovy Európskej komisii. Brusel totiž nie je spokojný s niektorými aspektmi prezentovaných návrhov, uviedla agentúra Reuters.

Odvolala sa na dva zdroje oboznámené so záležitosťou. „Komisia je nespokojná s plánom obnovy v jeho aktuálnej podobe,“ uviedol jeden zo zdrojov agentúry Reuters, ktorý vzhľadom na citlivosť záležitosti chcel zostať v anonymite. Podľa zdroja by premiér Mario Draghi mal predložiť konečný plán v polovici mája, ale zrejme bude potrebný dlhší čas na vyriešenie námietok EK.

Najväčšou obavou Bruselu je nedostatočná konkretizácia, ako bude plán manažovaný po jeho schválení Európskou úniou, rovnako ako nejasnosti týkajúce sa podstaty niektorých načrtnutých reforiem vrátane reformy súdneho systému. Druhý zdroj uviedol, že Brusel požaduje zmeny v pláne, ktoré vyžadujú čas, a že by po ich zapracovaní mohol byť predložený v polovici mája.

Hovorca premiéra Draghiho razantne odmietol nedodržanie termínu. „Plán predložíme 30. apríla,“ uviedol. Podľa hovorcu ministerstva financií „cieľom zostáva predloženie návrhu 30. apríla“. Meškanie by bolo ranou pre Draghiho, ktorý sa na čelo vlády dostal pred dvomi mesiacmi s úlohou doladiť plán obnovy pripravený predchádzajúcou vládou.

Všetkých 27 členských štátov EÚ pracuje na svojich národných plánoch, v ktorých majú formulovať, ako chcú minúť svoj podiel z fondu obnovy EÚ, ktorého celkový objem predstavuje 750 miliárd eur.

Taliansko môže dostať z fondu vyše 200 miliárd eur vo forme dotácií a lacných úverov, najviac z krajín Únie. Peniaze sa budú uvoľňovať postupne v priebehu šiestich rokov.

EK nekomentovala taliansky plán. Podľa hovorkyne EK chápe, že formulácia plánu obnovy je náročná pre všetky vlády, ktoré sa aktuálne sústreďujú na boj s pandémiou ochorenia covid-19. Plány by mali byť predložené 30. apríla, ale niektoré krajiny zrejme budú potrebovať o niekoľko týždňov viac.

Podpredseda EK Valdis Dombrovskis v piatok uviedol, že niektoré krajiny zmeškajú termín na predloženie národných plánov obnovy, nešpecifikoval však, ktoré krajiny. (tasr)

Cena bitcoinu v noci na dnešok prudko klesla – z viac než 60 000 dolárov až do blízkosti 52 000 dolárov. Neskôr časť strát zmazala a krátko pred 8.00 h sa pohybovala okolo 55 900 dolárov, vyplýva z údajov špecializovaného webu CoinDesk.

Za posledných 24 hodín tak strácala viac ako desať percent.

Presný dôvod náhleho prepadu nie je jasný. CoinDesk však dodal, že k nemu mohli prispieť špekulácie, podľa ktorých sa americké ministerstvo financií chystá obviniť niekoľko finančných inštitúcií z prania špinavých peňazí prostredníctvom kryptomien.

Tento týždeň sa cena bitcoinu vyšplhala na rekordných takmer 65 000 dolárov. Záujem o bitcoin podľa analytikov podporil vstup najväčšej americkej kryptomenovej burzy Coinbase na akciový trh Nasdaq. V piatok však cenu bitcoinu zasiahla správa, že sa turecká centrálna banka rozhodla zakázať platby v kryptomenách. (čtk)

V pondelok otvárame, ale rady pred výkladmi nečakám, hovorí manažér obchodu s obuvou

Marek Čachan, foto N - Tomáš Grečko
Marek Čachan, foto N – Tomáš Grečko

V pondelok sa otvárajú obchody, ale centrá budú prázdnejšie, hluchejšie, mŕtvejšie než pred pandémiou, odhaduje Marek Čachan, manažér značky Office Shoes pre slovenský, český a poľský trh. „Nemyslím, že budeme mať rady pred výkladmi a nebudeme vedieť, čo skôr robiť.“

Japonská spoločnosť Renesas Electronics dnes obnovila produkciu vo svojej továrni na polovodiče. Jej marcový požiar prehĺbil celosvetový nedostatok čipov používaných v automobiloch či spotrebnej elektronike.

Závod na severovýchode Japonska zasiahol požiar 19. marca. Firme sa výrobu v továrni podarilo obnoviť o dva dni skôr, než sa predpokladalo. Dve tretiny výroby závodu tvoria čipy pre automobilový priemysel.

Šéf firmy Renesas Hidetoši Šibata po požiari uviedol, že výroba v továrni by sa mala obnoviť počas jedného mesiaca. Upozornil však, že návrat výroby na úrovne z obdobia pred požiarom môže trvať až 120 dní. (čtk, reuters)

Sulík súhlasí s vyplatením jednorazového príspevku na nezaopatrené dieťa, no podľa neho by to malo byť cielené opatrenie. „Vznikne pracovná skupina, ktorá pripraví návrh,“ povedal v RTVS. Hovorí sa o príspevku 300 eur. Podľa Pellegriniho by sa mal vyplatiť na každé nezaopatrené dieťa.

Počet cestujúcich na viedenskom letisku v marci opäť klesol, oproti minulému roku bol nižší o 73,3 percenta. Tento marec letisko Schwechat využilo 215-tisíc cestujúcich, vlani ich v rovnakom čase bolo približne 800-tisíc a v roku 2019 až 2,4 milióna.

S prvou vlnou infekcie v Európe v marci 2020 letisko prvýkrát pocítilo ekonomické dôsledky pandémie. Odvtedy sa počty cestujúcich pohybujú výrazne pod predkrízovou úrovňou. Letecká doprava je jednou z najpostihnutejších branží a mnohí zamestnanci pracujú vyše roka v režime kurzarbeit.

Rovnaká situácia je aj na letiskách Malta a Košice, ktoré patria spoločnosti Flughafen Wien AG. Na Malte v marci medziročne klesol počet cestujúcich o 81,1 % a v Košiciach o 77,3 %. (tasr)

Domácnosti v eurozóne počas pandémie ušetrili, ale veľké nákupy neplánujú. Problémom však je, že najviac peňazí naakumulovali tí spotrebitelia, ktorí majú tendencie peniaze skôr hromadiť, ako utrácať.

Podľa analytikov banky Barclays sa tzv. pandemické úspory koncentrujú predovšetkým v domácnostiach bohatších starších Európanov, ktorí uviazli doma bez možnosti zájsť si do reštaurácie alebo na dovolenku. V ich prípade je menšia pravdepodobnosť, že začnú viac míňať aj na veľké položky na rozdiel od mladších ľudí.

Pri posudzovaní tempa zotavovania najvyspelejších ekonomík je pritom rozhodujúce, či práve táto skupina spotrebiteľov využije svoju slobodu a začne viac míňať. Európa má totiž najväčšiu skupinu obyvateľov stredného veku spomedzi všetkých regiónov sveta.

Hromada peňazí, ktorá by sa mohla uvoľniť spolu s blokádami, je obrovská. Barclays odhaduje naakumulované úspory na 600 miliárd eur, koncentrujú sa však najmä v rukách konzervatívnych obyvateľov, čo vrhá tieň na ich odblokovanie.

Podľa nemeckej Deutsche Bank by uvoľnenie úspor mohlo pridať zhruba 1 percentuálny bod k hospodárskemu rastu regiónu v roku 2021, ktorý Medzinárodný menový fond predpovedá na úrovni 4,4 %.

Ekonóm spoločnosti UBS Dean Turner sa domnieva, že výdavky domácností sa budú „významnou mierou“ podieľať na tzv. postpandemickom oživení, pričom očakáva ich rast v tomto roku o 2,9 %.

Eurozóna potrebuje nové stimuly, pretože zotavovanie jej ekonomiky zaostáva za USA a Čínou v dôsledku doposiaľ pomalého očkovania. (tasr)

Rado Baťo: Matovičovi neustúpim ani o krok, miesto posielania kytíc manželke by sa ho mali koaliční politici zbaviť

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Rado Baťo hovorí, že Igorovi Matovičovi neústupi ani o krok a ani sa mu neospravedlní za vyjadrenia na jeho adresu. Koaličným politikom odkazuje, že namiesto posielania kytíc jeho manželke by sa mali Matoviča okamžite zbaviť.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať