Denník N

Štefan Holý robil s firmou od Poóra na analýze pre ŽSR za 300-tisíc

Podpredseda vlády pre legislatívu Štefan Holý. Foto N - Vladimír Šimíček
Podpredseda vlády pre legislatívu Štefan Holý. Foto N – Vladimír Šimíček

Kandidát hnutia Sme rodina na ministra dopravy Štefan Holý má blízko k oligarchovi Vladimírovi Poórovi, ktorý bol popredným politikom HZDS a potom sivou eminenciou Smeru.

Holý robil Poórovi advokáta a stretli sa v dvoch firmách. V jednej boli spoločníkmi, v druhej členmi dozornej rady.

Okrem prípadov, o ktorých už písal portál Aktuality, majú aj ďalší prienik súvisiaci s Holého aktuálnymi politickými ambíciami. Firma Empiria tax z Poórovho prostredia s Holým pracovala na analýze, ktorá mala povedať, či je možné vytiahnuť štátne železnice z okruhu verejných financií, aby mohli viac investovať na dlh.

Na tejto myšlienke je postavený celý ekonomický program hnutia Sme rodina.

Holý robil v rovnakom období na volebnom programe aj na analýze pre ŽSR.

Za analýzu mala jeho firma Noesis Strategies dostať 300-tisíc eur. Dokončila ju v závere minulého roka, ale ŽSR ju odmietajú zverejniť, lebo je vraj chránená autorským právom.

Možno aj preto, že by si nevedeli kvalitu práce a jej cenu obhájiť. Tento piatok zverejnil Najvyšší kontrolný úrad SR správu o tom, že ŽSR míňajú obrovské sumy na analýzy, ktoré sú zbytočné.

Ako Figeľ menil vedenie letiska

Na analýze pre ŽSR sa podieľala firma Empiria tax Juraja Poóra, ktorý pôsobil v orgánoch viacerých Poórových firiem.

O firme Empiria tax sa písalo už v roku 2010, keď vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) odvolával vedenie bratislavského Letiska M. R. Štefánika. Dôvodom boli zmluvy letiska s rôznymi firmami blízkymi Poórovi. Jednou z nich bola aj Empiria tax, ktorá pre letisko robila daňové a účtovné poradenstvo. „Aj toto je dôkaz, ako Fico odmeňoval svojich mecenášov,“ povedal vtedy podľa denníka SME Figeľ. Letisko sa podľa neho za prvej vlády Smeru dostalo do Poórovho područia.

Firmy s prepojením na Poóra si napríklad aj vymieňali pozemky so štátom, na letisku zabezpečovali parkovanie a úschovňu batožiny.

Juraj Poór reagoval, že s Vladimírom Poórom nie je v príbuzenskom vzťahu. „Spoločnosť Empiria tax, v ktorej je pán Juraj Poór komplementárom, poskytuje spoločnosti NOESIS Strategies služby daňového a účtovného poradenstva. V rámci dlhodobej spolupráce si spoločnosť NOESIS Strategies objednala u Empiria tax aj niektoré služby a konzultácie súvisiace s analýzou pre ŽSR. Získanie tejto zákazky nijako nesúviselo s pánom Vladimírom Poórom,“ reagoval Juraj Poór. Empiria tax je podľa neho samostatným podnikateľským subjektom, ktorý nemá žiadne personálne ani majetkové prepojenie na Vladimíra Poóra.

To isté hovorí aj Vladimír Poór. „S analýzou Empiria tax ani s touto firmou nemám nič spoločné. V minulosti nám robili audity a na niektorých projektoch sme spolupracovali. S pánom Jurajom Poórom sme naozaj len menovci, neviem o žiadnej príbuzenskej linke. ŽSR, politika a ani osoba budúceho ministra dopravy ma nezaujímajú. Spolu na obratoch ŽOS Zvolen a ŽOS Trnava tvoria výkony pre všetky slovenské spoločnosti spolu iba cca 30 percent,“ hovorí Poór, ktorý bol najmä za Ficovej vlády považovaný za osobu so silným vplyvom na Smer.

Zisťovali, či sa môžu zadlžiť

Čerstvá analýza, na ktorej Holý spolupracoval s firmou Empiria tax, mala zistiť, či by sa dalo vyňať ŽSR z okruhu verejných financií, aby si firma mohla brať viac bankových úverov. Keďže je účtovne zaradená do verejného sektora, firma sa nemôže len tak svojvoľne zadlžovať. Jej záväzky sa rátajú do štátneho dlhu, ktorý reguluje dlhová brzda.

Štefan Holý popri práci na tejto analýze vstúpil do politiky práve s ideou, že nielen ŽSR, ale viaceré štátne podniky by sa mali zo štátneho sektora vyňať, aby ich už dlhová brzda neobmedzovala. Potom by mohli viac investovať na dlh.

Advokát a klient

Štefan Holý aj Vladimír Poór hovoria, že medzi nimi išlo o vzťah advokáta s klientom. Holý pracoval prakticky celú svoju kariéru v advokátskej kancelárii Lansky, Ganzger & Partner Rechtsanwälte, ktorá pracovala pre Poórovu skupinu.

„Robili sme len niektoré transakcie, ktoré mali presah na zahraničie,“ vysvetľuje Holý pre Denník E.

Holý a Poór boli v rovnakom čase v dozornej rade spoločnosti Poltár Crystal & Steel, ktorá získala skrachované poltárske sklárne. Od štátu potom získala 13-miliónovú dotáciu na obnovenie výroby. Firma však napokon pomoc vrátila, lebo sa jej nedarilo splniť to, čo sľúbila. Poórovi sa najskôr nepodarilo získať bankový úver na dofinancovanie projektu, investíciu dlho odkladal a potom sa rozhodol, že fabriku využije iba na strojársku výrobu. Napokon aj s tou skončil.

Holý aj Poór boli zároveň spoločníkmi v malej firme TrigoTech. Tá má dnes nulové príjmy, ale v roku 2016 bola aktívna. Dosiahla výnosy okolo 1 milióna eur a získala eurofondy na absolventskú prax.

Namieste je teda otázka, či Štefan Holý a Sme rodina nie sú ďalším Poórovým nástrojom, ako sa ľahšie dostať k štátnym zákazkám.

Advokáti bežne robia pre svojich klientov najatých konateľov a v niektorých prípadoch sa dokonca tvária ako akcionári. Pochybnosti sú napríklad o tom, či advokáti Peter Ďurček a Juraj Bugala nie sú v biznise a v štátnych úradoch nastrčené osoby Ivana Kmotríka. V súvislosti s týmito pochybnosťami im už žilinský súd pri preverovaní pozadia vlastníckych firiem dal pokuty.

Ďalší veľký prípad sa týka zdravotnej poisťovne Dôvera a jej bývalého akcionára Daniela Futeja. Podľa kuloárnych informácií bol skutočným akcionárom oligarcha Juraj Široký a Futej ho len kryl.

Zároveň však platí, že advokáti majú aj iných klientov a niekedy aj vlastný biznis. Vtedy už prestáva byť jasné, čo kto vlastní.

Pre advokátsku kanceláriu Lansky bol Poór jeden z významných klientov, ale advokáti mali aj iných zákazníkov.

Ak by sa Holý stal ministrom dopravy, je možné, že Poór by v rezorte vybavil viac ako bez neho, ale nedá sa s istotou tvrdiť, že ho do tejto vysokej štátnej pozície tlačí Poór.

Štefan Holý vraví, že jeho vzťah k Poórovi nebol nadštandardný. „Ja som počas pôsobenia tam s tým klientom komunikoval, ale tie prípady ako také podliehajú advokátskemu tajomstvu. K tomu obsahu sa nemôžem vyjadrovať, inak by mi hrozilo disciplinárne konanie. Navyše, nie som už v Lansky, takže čo oni spolu robia, netuším,“ vraví Holý.

Zákazky v trnavskej nemocnici

O vzťahu Poóra a Holého písal v roku 2017 denník SME aj v súvislosti so zákazkami Fakultnej nemocnice v Trnave.

Nemocnica nakupovala niektoré služby a tovary od Poórových firiem. Od tamojšej siete čerpacích staníc TIR Petroleum odoberala pohonné hmoty, od IT firmy CellQoS si zase objednávala starostlivosť o servery a počítačovú sieť.

Štefan Holý vraví, že pre trnavskú nemocnicu zabezpečovali iba časť verejných súťaží. Tie, ktoré vyhrávali Poórove firmy, ich firma nerobila. „Nemocnica robí veľa obstarávaní, len niektoré, väčšie, dali urobiť vám,“ vraví Holý.

ŽSR objednali zbytočné analýzy

Analýza, ktorú robil Štefan Holý s Poórovým známym pre ŽSR, môže mať do budúcnosti ešte jeden problém – či vôbec mala pre ŽSR nejaký význam. Najvyšší kontrolný úrad v piatok zverejnil kritickú správu, podľa ktorej platia ŽSR čoraz viac peňazí aj za poradenstvo, ktoré nepotrebujú a nevyužívajú.

Náklady na právne, poradenské služby, expertízy, posudky a štúdie od roku 2015 do roku 2018 stúpli z 0,4 na 2,5 milióna eur.

Podľa NKÚ boli niektoré služby objednané zbytočne, pri iných nebolo jasné, či boli naozaj dodané. ŽSR totiž výsledky svojich dodávateľov podľa NKÚ nekontrolovali.

„Preverovaním sa potvrdila aj nedostatočná praktická využiteľnosť a nedostatočná kvalita predmetu zmluvy, teda externe zadanej služby. Niektoré externe zadávané činnosti mohli byť zabezpečené vlastnými personálnymi kapacitami ŽSR,“ kritizoval NKÚ.

Konflikt s bývalými partnermi

Analýza, ktorú robila Holého firma Noesis strategies s firmou Empiria tax, v tejto vzorke nebola, lebo firmy na nej robili až v roku 2019. NKÚ skúmal zmluvy z rokov 2015 – 2018.

Aj bez toho sú však o Holého analýze už dnes pochybnosti. Podľa pôvodnej zmluvy mala časť analýzy vypracovať advokátska kancelária Lansky, Ganzger & Partner, kde bol Holý ešte minulý rok konateľom a minoritným spolumajiteľom.

Hlavným dodávateľom bola Holého firma Noesis Strategies. Kancelária Lansky mala ako subdodávateľ odviesť 20 percent práce. Železniciam mali dať spoločne odpoveď na otázku, či sa môžu dostať von z okruhu verejnej správy, aby si mohli brať úvery.

Holý však z kancelárie Lansky, v ktorej strávil takmer celú svoju kariéru, odišiel a so svojimi spoločníkmi sa pohádal. Rozhodol sa, že analýzu pre ŽSR dokončí bez nich. Od leta 2019 začal už ako politik hnutia Sme rodina vyhlasovať, že NDS a ŽSR treba vyňať z verejného sektora a že je to možné.

Jeho bývalí kolegovia z kancelárie Lansky však v práci na analýze pokračovali ďalej a dopracovali sa k záveru, že to možné nie je.

Zdôvodnili to tým, že železnice budú aj naďalej dostávať väčšinu peňazí od štátu. Podľa kancelárie Lansky nie je možné, aby svoje príjmy významne zvýšili. Ak by totiž zvýšili poplatky za využívanie svojej infraštruktúry, železniční dopravcovia by to neutiahli a po koľajniciach by sa jazdilo menej.

ŽSR odmietli Holého analýzu sprístupniť, neurobili to ani na základe infožiadosti. Zdôvodnili to autorskými právami. Autori štúdie podľa ŽSR neudelili na jej zverejnenie súhlas.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie