Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Ľudovír Ódor: Ako liečiť ekonomiku napadnutú vírusom

Autor je viceguvernér NBS

Pandémia koronavírusu začína byť čoraz viac aj ekonomickou chorobou. Prázdne reštaurácie, zrušené lety alebo napríklad zastavená výroba v niektorých závodoch indikujú, že nielen náš imunitný systém, ale aj odolnosť našich ekonomík a reakcia hospodárskej politiky budú v najbližších týždňoch rozhodujúcimi faktormi.

Otázok je prirodzene viac než odpovedí. Je príliš veľa neznámych neznámych (unknown unknowns).

Ako ekonómovia uvažujú o súčasnej situácii a čo môže hospodárska politika robiť na zmiernenie následkov? Bude to dočasný či trvalý šok? O týchto otázkach je tento príspevok.

Zdravie na prvom mieste

Pri začiatkoch epidémie bolo veľmi ľahké mávnuť rukou. Dobrých výhovoriek sme mali veľa. Je to len Čína, ani pri SARS sa nič dramatické nestalo, úmrtnosť nie je až taká vysoká alebo umývanie rúk stačí, vravievali sme.

Bohužiaľ, práve vírus, ktorý je relatívne nákazlivý, ale nie je dramaticky smrteľný, dokáže oklamať naše jednoduché lineárne rozmýšľanie. Potom zaklope pri našich dverách oveľa skôr, než si myslíme.

Ak sa vírus vymkne spod kontroly, tak sa kľúčovým parametrom stáva kapacita a pripravenosť zdravotníctva. Čím nižšie je počet vážnych prípadov pod kapacitnými možnosťami nemocníc, tým je úmrtnosť nižšia.

To je – už teraz dobre známy – argument, prečo sa netreba pozerať len na individuálne riziko, ale je potrebné čo najviac oddialiť infekčný proces. Zabránime tak tomu, aby bolo naraz príliš veľa kritických prípadov a mŕtvych.

Preto je namieste masívna podpora pre zdravotníctvo a obmedzenia sociálnych kontaktov: zavreté obchody, karantény a mimoriadne stavy.

Stojí to za to?

Ekonómovia sú známi tým, že nalepia cenovku na hocičo, aj na ľudský život. Samozrejme, v štatistickom slova zmysle. Príkladom môžu byť dopravné obmedzenia. Ak by naším cieľom bolo zachrániť každý jeden ľudský život, mali by sme na diaľniciach jazdiť maximálne 30 km/h.

Chápeme však, že náklady v podobe strateného času nás všetkých by boli mnohonásobne vyššie než prínosy takéhoto opatrenia. Preto spoločnosť toleruje istý počet nehôd a oveľa vyššiu maximálnu rýchlosť.

Podobne je to aj s pandémiami. Ak chce spoločnosť zakročiť, potrebuje základné pochopenie prínosov

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere
  • Maloobchod: Medziročný pokles tržieb sa v máji zmiernil na 8,9 %
  • Dane: Premiér Matovič povedal, že za jeho vlády sa Slovensko nevráti k rovnej dani 19 %
  • Firmy: Buffett sa odhodlal na prvú veľkú investíciu v koronakríze
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Financie: Ako od júla funguje prvá pomoc pre podnikateľov
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Sakovej ľudia pred odchodom objednali na leto rúška aj testy za vysoké jarné ceny

Denisa Saková. Foto – TASR
Denisa Saková. Foto – TASR

Ministerstvo vnútra vedené Denisou Sakovou objednalo krátko po voľbách rúška, respirátory aj rýchlotesty za vysoké marcové ceny. Nový minister Roman Mikulec sa chce zo zmluvy s firmou Refin za vyše 16 miliónov eur vyviazať, snaží sa aj o zlacnenie už prijatých dodávok.

Zdieľať

S vymáhaním dlhov od neplatičov bude po korone viac práce, hovorí šéf inkasnej agentúry Musil

Foto archív M. Musil
Foto archív M. Musil

V platobnej schopnosti sa vraciame k normálu, tvrdí Martin Musil, šéf asociácie inkasných spoločností, ktoré vymáhajú pohľadávky zo zmeškaných platieb. V marci a apríli asi 20 percent ich zákazníkov prestalo splácať zo dňa na deň. Teraz už pokles nie je zásadný.

Minúta po minúte

Zdieľať

Bukóza Holding sa dištancovala od zadlženej finančnej skupiny Arca. Hovorí, že prevzatie fabriky Bukocel v Hencovciach Arcou sa neuskutočnilo a Bukóza plánuje investície. Firma Arca Investments má dočasnú ochranu pred veriteľmi.

Na odkúpení Bukocelu bola Arca dohodnutá s podnikateľom Jánom Ďurianom, transakciu schválil začiatkom roka protimonopolný úrad. Bukocel mala prevziať iná firma Arcy – Arca Capital Slovakia.

Čo hovorí vedenie Bukóza Holding

  • „Vedenie skupiny spoločností Bukóza Holding sa v plnej miere dištancuje od investičnej skupiny Arca Investments a jej dcérskych spoločností a dementuje realizáciu akvizície alebo akúkoľvek zmenu vlastníckych pomerov ktorejkoľvek zo svojich spoločností.“
  • Bukóza hovorí, že plánuje investičné akcie v hodnote viac ako 60 miliónov eur, ktoré zvýšia zamestnanosť o viac ako 100 ľudí. Ďalšie investície v sume 75 miliónov eur majú v roku 2021 spoločnosti zvýšiť výkon. (tasr, n)
Zdieľať

Objednávky v nemeckom priemysle v máji stúpli o 10,4 % po aprílovom viac ako štvrtinovom prepade. Nárast bol slabší, než sa čakalo. Oproti februáru, keď ešte neboli zavedené koronavírusové reštrikcie, boli májové zákazky o 30 % nižšie.

Údaje o objednávkach v priemysle za máj zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis na internetovej stránke. Rast dopytu súvisel s uvoľnením opatrení proti koronavírusu, analytici počítali s vyšším prírastkom zákaziek o 15 %.

Podľa štatistikov dáta o objednávkach signalizujú, že recesia výrobného sektora prekonala svoje dno. Ich nízka úroveň však ukazuje, že proces obnovy zďaleka nie je na konci.

Nemecké ministerstvo hospodárstva uviedlo, že návrat na predkrízovú úroveň bude pomalý napriek postupnému zotavovaniu ekonomiky. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ľubomír Palčák z firmy Výskumný ústav dopravný pochválil ministra dopravy Doležala (Sme rodina) za tvrdý postoj k zhotoviteľovi obchvatu Bratislavy. Očakáva od neho prípravu prioritizácie výstavby infraštruktúrnych projektov.

  • „Nesmie tu vzniknúť precedens, že na Slovensku sa môže všetko, je to dôležité aj pre nové projekty,“ povedal Palčák o ministrovom postoji k výstavbe diaľnice D4 a cesty R7. Zhotoviteľom je medzinárodné konzorcium D4R7.
  • Ak by sa Doležalovi podaril zámer v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) pripraviť záväznú prioritizáciu výstavby infraštruktúrnych projektov a schváliť tento materiál v parlamente ako záväzný, bola by to podľa Palčáka „výborná vec aj pre budúce vlády“.
  • Palčák na Doležalovi ocenil, že sa snaží stretávať so zástupcami samospráv, komunikovať s nimi o problémových témach a riešiť priority – dopravnú infraštruktúru, elektronické mýto, verejnú dopravu a cestovný ruch.

Výskumný ústav dopravný je firma, v ktorej je Palčák väčšinovým majiteľom. Okrem iného robí analýzy a štúdie pre ministerstvo, správu ciest či železnice. (n, tasr)

Zdieľať

Francúzsko nezakáže Huawei, no bude odrádzať prevádzkovateľov 5G sietí od spolupráce s ním, povedal šéf agentúry pre kybernetickú bezpečnosť ANSSI Guillaume Poupard. S Huawei už spolupracujú dvaja francúzski mobilní operátori.

K vylúčeniu Huawei z budovania západných mobilných 5G sietí vyzvala svojich spojencov vláda Spojených štátov. Obviňuje Peking, že ich používa na špionáž, čo čínska firma dlhodobo odmieta.

S Huawei už vo Francúzsku spolupracujú operátori Bouygues Telecom a SFR. Štátom kontrolovaný Orange si vybral európsku konkurenciu Nokia a Ericsson.

„Tým, ktorí Huawei už používajú, udeľujeme povolenie na obdobie od troch do osem rokov,“ uviedol Poupard. Operátori, ktorí zatiaľ nemajú povolenie používať pre 5G siete vybavenie od Huawei, majú počítať s tým, že ich žiadosť bola zamietnutá.

Prekážky pre Huawei v Británii

Británia začiatkom roka povolila čínskej firme obmedzenú úlohu pri budovaní 5G sietí. Úrady však údajne menia pod ťarchou amerických sankcií voči Huawei názor a mohli by jeho zapojenie zakázať.

Britský minister kultúry Oliver Dowden správy odmietol komentovať a vyhlásil, že rozhodnutie Británie „nie je vytesané do kameňa“. (reuters, čtk)

Zdieľať

Buffett sa odhodlal na prvú veľkú investíciu v koronakríze

Berkshire Hathaway kupuje rozvodné siete a zásobníky plynu od Dominion Energy za 4 miliardy dolárov. Ide o prvú veľkú investíciu finančníka Warrena Buffetta od marcového vypuknutia pandémie koronavírusu a následného prepadu trhu.

Celková hodnota transakcie vrátane dlhu dosahuje približne 10 miliárd dolárov. Po prevzatí aktív Dominionu bude Buffettova investičná spoločnosť kontrolovať 18 % rozvodnej siete plynu v USA z doterajších 8 %.

Buffett počas koronakrízy doteraz nevidel dostatok atraktívnych investičných príležitostí. Na májovom zhromaždení akcionárov uviedol, že Berkshire má na účtoch k dispozícii 137 miliárd dolárov hotovosti.

Prvý štvrťrok Berkshire vykázala rekordnú čistú stratu zhruba 50 miliárd dolárov, prevádzkový zisk jej stúpol medziročne o 6 % na 5,9 mld. USD. Firma upozornila, že väčšina jej prevádzkových aktivít pociťuje negatívny dosah koronakrízy.

V máji Buffett predal s veľkou stratou podiely v štyroch veľkých amerických aerolinkách Delta Air Lines, American Airlines, Southwest Airlines a United Airlines. Osobná letecká doprava patrí k odvetviam najviac zasiahnutým koronakrízou. (cnbc, bloomberg, n)

Zdieľať

V Národnej rade sa o 10.00 h začne verejné vypočutie 11 kandidátov na predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Komisia odporučí ministrovi financií najviac tri mená.

Vláda vyberie jedného kandidáta, ktorého musí ešte trojpätinovou väčšinou (aspoň 90 hlasov) schváliť parlament.

Zoznam kandidátov:

  • Juraj Sipko – riaditeľ Ekonomického ústavu SAV
  • Libor Gula – finančný manažér, Siemens Healthineer
  • Roman Vlček – zástupca generálneho riaditeľa, člen Predstavenstva Asset Management Slovenskej sporiteľne
  • Jarko Fidrmuc – profesor, Katedra medzinárodnej ekonomickej teórie a politiky, Zeppelin University Friedrichshafen, Nemecko
  • Viliam Páleník – vedecký pracovník, Fakulta manažmentu, Univerzita Komenského v Bratislave
  • Ján Tóth – ekonomický expert, člen ekonomického krízového štábu pri MF SR a Úrade vlády SR
  • Martin Šuster – riaditeľ odboru výskumu, Národná banka Slovenska
  • Vladimír Solanič – analytik verejných financií, Európska komisia, Brusel, Belgicko
  • Martin Barto – konzultant, poradca pre projekty v oblasti finančného sektora a zdravotníctva
  • Martin Mlýnek – zástupca prednostu, prednosta MČ Bratislava-Staré Mesto, konateľ Trademill, s. r. o., predseda predstavenstva Mlynek & Co, j. s. a.
  • Libor Melioris – ekonomický analytik, Kancelária prezidentky Slovenskej republiky

Zoznam členov výberovej komisie:

Poslanci Národnej rady:

  • Marián Viskupič – predseda komisie a predseda výboru pre financie a rozpočet, klub SaS
  • Tomáš Lehotský – klub Za ľudí
  • Peter Kremský – klub OĽaNO
  • Jozef Hlinka – klub Sme rodina
  • Ladislav Kamenický – klub Smer – SD
  • Martin Beluský – klub Kotlebovci – ĽSNS

Zástupcovia ministerstva financií a odbornej verejnosti:

  • Ľuboš Jančík – štátny tajomník MF SR
  • Eduard Hagara – riaditeľ Inštitútu finančnej politiky
  • Ivan Šramko – predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť
  • Ľudovít Ódor – viceguvernér Národnej banky Slovenska
  • Michal Horváth – hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska
  • Radovan Ďurana – analytik INESS-u
  • Peter Goliaš – riaditeľ INEKO
Zdieľať

Medziročný pokles tržieb v slovenskom maloobchode sa v máji zmiernil na 8,9 % z aprílových 14,3 %. K zlepšeniu výsledkov prispelo postupné uvoľňovanie koronavírusových opatrení v druhej polovici mesiaca.

Údaje o vývoji tržieb vo vnútornom obchode zverejnil Štatistický úrad SR na internetovej stránke. V druhej polovici mája mohli po dvoch mesiacoch opäť otvoriť veľké nákupné centrá, ktoré boli uzatvorené v rámci opatrení proti koronavírusu.

Rast tržieb si od februára udržiava maloobchod v nešpecializovaných predajniach (supermarkety a hypermarkety), v máji stúpli o 3,5 %. Pridali sa aj obchodníci s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných obchodoch, ktorým sa zvýšili o 5,5 %.

Výrazné zhoršenie zaznamenal maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom so zhruba 15-percentným prepadom tržieb. Najväčší pokles o 38,5 % si pripísali predajcovia v stánkoch a na trhoch.

Koronakrízové reštrikcie naďalej doliehali na poskytovateľov ubytovania, ich tržby v máji spadli medziročne o vyše 80 %, podobne ako v apríli. V reštauráciách a pohostinstvách sa znížili o takmer tretinu.

Zdieľať

Vlastníci pozemkov si môžu na portáli katastrálneho úradu overiť, kto na ich pôdu poberal agrodotácie prostredníctvom priamych podpôr. Ministerstvo pôdohospodárstva a katastrálny úrad rozšírili dostupné údaje o poľnohospodárskej pôde.

Informoval o tom minister pôdohospodárstva Ján Mičovský (OĽaNO) a predsedníčka úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) Mária Frindrichová.

Čo sa nachádza na mapovom portáli

  • Informácie sú dostupné na portáli zbgis.geodesy.sk.
  • Pribudli tri nové vrstvy – či a aký subjekt na tento pozemok žiadal agrodotácie, za akú obvyklú výšku nájomného sa pozemky v danom katastri prenajímali a do akej bonitnej triedy samotný pozemok patrí. Doteraz sa dal zistiť vlastník pozemku.
  • Mapový portál je podľa ministerstva prepojený s portálom Finstat, čo umožňuje rýchlo získať bližšie informácie o žiadateľovi, ktorý na vybraný pozemok poberá agrodotácie.
  • K informáciám sa dá dostať kliknutím na priečinok „mapový klient ZBGIS“. Kliknutím na farebný symbol vedľa poľa na vyhľadávanie si treba zmeniť tému na „kataster nehnuteľností“. Kliknutím na ľavý bočný panel si treba zvoliť „vrstvy a podkladové mapy“, zaškrtnúť si „agro vrstvy“ a po ich rozkliknutí je možné dostať sa k zoznamu vrstiev, ktoré je možné aktivovať zaškrtnutím.
  • Na agromapy katastrálneho úradu sa dá dostať aj zo stránky ministerstva kliknutím na „agromapy ZBGIS“. (n, tasr)
Zdieľať

Pokles predaja áut v Británii sa v júni spomalil, medziročne sa znížil o tretinu na 145 000 vozidiel. V marci pokles predstavoval 44 %, v apríli 97 % a v máji 89 %.

Nie všetky britské továrne na výrobu áut už obnovili prevádzku, mnohé fungujú len v obmedzenom režime, pretože sa snažia zladiť ponuku s dopytom.

Britský zväz výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) informoval, že od začiatku roka sa predalo takmer o 50 % menej áut ako v rovnakom období minulého roka. Zväz v máji predpovedal, že v celom tomto roku predaj áut v Británii klesne na 1,68 milióna z vlaňajších 2,31 milióna.

Koronakríza prehĺbila problémy automobilového priemyslu. Odvetvie už pred príchodom vírusu čelilo nižšiemu dopytu a ťažkostiam pri plnení prísnejších emisných noriem. (čtk, reuters)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere +

  • Výber šéfa telekomunikačného úradu je ďalším tichým súbojom hnutia Sme rodina a OĽaNO
  • Vedenie U. S. Steel Košice sa s odborármi nedohodlo na novej kolektívnej zmluve
  • Minister dopravy Doležal znova zriadi agentúru pre cestovný ruch. Biznis to potrebuje
Zdieľať

Teraz je tu príležitosť aj na ambicióznu daňovú reformu (panel expertov)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Vlády venujú daňovým „reformám“ neprimerane veľa pozornosti, ale oveľa menej už udržaniu prehľadného daňového systému, jednoduchosti platenia daní, efektívnej kontrole výberu a proklientskemu prístupu, hovorí v Paneli expertov o daňovej reforme Viktor Novysedlák, výkonný riaditeľ rozpočtovej rady.

Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák vraví, že štát už dnes dokáže nakúpiť za verejné peniaze rýchlo. Ukazuje to analýza štátnych nákupov v rokoch 2018 a 2019. „Až 70 % zákaziek vyhlásených vlani sa ukončilo do 120 dní, teda do 4 mesiacov. Do pol roka sa ukončilo vyše 88 % zákaziek.“

Podľa Hliváka je len potrebné, aby ministerstvá a úrady vedeli, čo chcú nakúpiť, a aby súťaž dobre pripravili.

Hlivák tak reaguje na kritiku, že verejné obstarávania trvajú dlho a že pravidlá pre obstarávania nie sú nastavené dobre.

„Štúdia preukázala, že súťaže, ktoré trvali 500 dní, o ktorých sa dnes často na verejnosti hovorí, predstavovali len niečo vyše 1,6 % súťaží vyhlásených v roku 2018. Čiže dáta nám dokazujú, že z verejného obstarávania netreba robiť strašiaka, lebo ním nie je,“ vraví predseda ÚVO.

Úrad momentálne pripravuje návrh legislatívnych riešení na ďalšie uvoľnenie pravidiel pre verejné nákupy, aby Slovensko rýchlejšie čerpalo eurofondy „Zdôrazňujem, že uvoľnenie pravidiel v zákone musí ísť ruka v ruke so sprísnením postihov, ktoré dokážu preukázať aj iné kontrolné orgány,“ povedal Hlivák.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať