Ekonomický newsfilter: Biznis padá, želajme si, aby sme sa naň dokázali pozrieť z novej perspektívy

Dobrý deň,
správou dňa mohlo byť, že včera dorazilo prvé vládne lietadlo so zdravotníckym materiálom a že na Slovensku máme výrobcu dýchacích prístrojov, ktorý rýchlo mobilizuje svoje kapacity.
Na pozadí toho nám uniká, že mnohé bezmenné malé firmy sa už začali zbavovať zamestnancov a živnostníkov, pretože na nich nemajú peniaze. Umŕtvenie ekonomiky tisícok drobných firiem môže byť pre Slovensko ekonomickou katastrofou.
Do dnešného Ekonomického newsfiltra sme sa snažili nájsť aj pozitívne správy. Dnes čosi vyše 1100 slov a necelých 5 minút čítania. Pripravil Oliver Brunovský.
Ak podnikáte, napíšte nám o tom, čo teraz zažívate.
1. Domino padá, veľké slovenské fabriky odstavujú výrobu jedna po druhej
Atak pandémie koronavírusu nevydržala už ani štvrtá slovenská automobilka. Kia s jej 3800 zamestnancami včera oznámila, že zastavuje výrobu od pondelka, predbežne na dva týždne.
K podobnému kroku sa odhodlala aj sesterská fabrika Hyundai v neďalekých Nošoviciach v Sliezsku.
Prečo je to ekonomická epidémia:
- V Kii a v už skôr ohlásených odstavených fabrikách Volkswagenu, PSA a Jaguar Land Rover na Slovensku pracuje dovedna 25-tisíc zamestnancov.
- Na tieto automobilky je spolu naviazaných ďalších 350 tunajších subdodávateľov a 250-tisíc pracovníkov.
Ako sa nákaza šíri: Včera ohlásil pozastavenie produkcie v oboch pneumatikárskych závodoch s 5000 zamestnancami v Púchove aj Continental. Hovorí o ochrane zamestnancov, no zároveň aj o poklese dopytu, keďže automobilky nebudú vyrábať.
Je viac než pravdepodobné, že rovnako zareagujú mnohí ďalší subdodávatelia, ktorým sa tým prerušili odbytové linky.
V krízových situáciách, ako je táto, sa potvrdzujú obavy z príliš jednostranne orientovaného priemyslu. Slovenský automotive kryje až 49 percent priemyslu krajiny.
Prečo sa treba vrátiť k debate o štruktúre ekonomiky: Kým v prípade