Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Výstavba diaľnic utíchla. Šéf Eurovie vysvetľuje, ako ich epidémia pripravila o pracovnú silu

Róbert Šinály. Foto - TASR
Róbert Šinály. Foto – TASR

Eurovia SK patrí do prvej trojky najväčších stavebných firiem na Slovensku. Buduje napríklad tunelový úsek Prešov západ – Prešov juh na diaľnici D1. Práce musela vzhľadom na epidémiu koronavírusu znížiť na minimum.

Generálny riaditeľ firmy Róbert Šinály hovorí, že takto vydržia pár týždňov. Postupne treba podľa neho práce obnoviť, ale za výrazných bezpečnostných opatrení. „Mnohé procesy sa budú musieť zmeniť. Budeme musieť inak vyriešiť stretávanie sa ľudí v šatniach, stravovanie,“ hovorí Šinály.

V rozhovore povedal, že:

  • Výkony Eurovie na stavbách padli na 20 percent.
  • Utlmili práce na diaľničnom obchvate Prešova, lebo neprišli zahraniční pracovníci – nedostali sa cez zatvorené hranice.
  • V Bratislave robia zase problémy zatvorené ubytovne. Robotníci, ktorí dochádzali na týždňovky, nemajú kde bývať.
  • Manažment začal znižovať náklady – stopol výdavky na reklamu a prehodnocuje investície.
  • Či bude v stavebníctve kríza, závisí od toho, či štát podporí odvetvie zákazkami.

Čo sa zmenilo na cestných stavbách v súvislosti s koronavírusom?

Je to situácia, akú doteraz nikto nezažil. Robíme všetky opatrenia, aby sme ochránili zdravie a bezpečnosť našich zamestnancov, pozorne sledujeme nariadenia vlády, Úradu verejného zdravotníctva SR a krízového štábu. Zaviedli sme prácu z domu, zrušili sa všetky porady a stretnutia, kde sa stretáva viacej ľudí. Prešli sme na videokonferencie.

Činnosť firmy sme obmedzili na nevyhnutné opatrenia, aby sme splnili naše zmluvné záväzky. Na veciach, ktoré súvisia s našou budúcou zákazkovou náplňou, pracujeme v obmedzenom režime. Podarilo sa nám zabezpečiť nejaké dezinfekčné prostriedky a snažíme sa zaistiť rúška. Prijali sme interné nariadenie, aby ich nosili všetci zamestnanci.

V období, keď sú prerušené práce, musíme zaistiť čo najviac ochranných prostriedkov.

Ešte rúška nemáte pre všetkých zamestnancov?

Pre všetkých ešte nie, ale zamestnanci sa postavili k tomu aj na základe výzvy vlády veľmi zodpovedne, a pokiaľ nezohnali klasické rúška, prišli s ušitými a všetci ich nosia. Podarilo sa nám však získať zaujímavé množstvo rúšok a budeme schopní vybaviť nimi všetkých zamestnancov.

Čo presne sa zmenilo na stavbách?

V zásade nám celá výroba v tomto týždni klesla na nejakých 20 percent plánovaných výkonov. Robíme len na stavbách, kde zamestnanci nie sú ohrození – robia v zónach, kde nie je veľký pohyb osôb, kde pri práci nemusia byť jeden vedľa druhého.

Aktuálna situácia ovplyvnila aj postup prác na veľkej stavbe D1 Prešov západ – Prešov juh. Robí tam v rámci združenia veľa zahraničných pracovníkov z Čiech, Ukrajiny, Rumunska a tak ďalej. Tí sa po víkende už nedostali na pracovisko. Sme ovplyvnení aj tým, že dodávateľské firmy sú zatvorené – vrátane stavebnín. Nie sme schopní nikde kúpiť ani obyčajné klince.

Máme problém s dodávkou materiálov. Niektoré, ktoré boli objednané napríklad z Talianska, neprišli. Druhý problém bol, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Financie: Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, najviac od roku 1999
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívna foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívna foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Kľúčový Doležalov konkurz polovica kandidátov spochybňuje, Kremský ho odporučí zopakovať

Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto - TASR
Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto – TASR

Dvaja zo štyroch kandidátov na post šéfa telekomunikačného úradu spochybňujú konkurz na ministerstve dopravy. Bývalý šéf poštového úradu Karol Achimský označil písomný test za nedôstojný a na konkurz neprišiel. Pochybnosti má aj bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj, ktorý podľa rezortu neprešiel písomným testom.

Minúta po minúte

Zdieľať

Spoločnosti British Airways, easyJet a Ryanair ukončia právny spor, ktorý viedli s britskou vládou pre povinnú dvojtýždennú karanténu. Vláda má od tohto plánu upustiť pri ľuďoch, ktorí sa vrátia z populárnych turistických destinácií, napríklad z Francúzska, Talianska či zo Španielska.

Povinná karanténa bude však stále platiť pre tých, čo pricestujú zo Spojených štátov.

Právny zástupca trojice aerolínií Tom Hickman uviedol, že zoznam krajín, pri ktorých nebude karanténa platiť, dnes zverejnia. Súhlasil s tým, že námietku v tom prípade stiahne.

Britská vláda zaviedla povinnú dvojtýždennú karanténu tých, ktorí sa vrátia zo zahraničia, od 8. júna. Rozhodnutie odôvodnila tým, že ide o nevyhnutný krok, aby sa predišlo druhej vlne pandémie. (čtk)

Zdieľať

Daimler zvažuje predaj závodu vo francúzskom Hambachu ako súčasť zmien v globálnej výrobnej sieti. Firma varovala, že v 2. štvrťroku z dôvodu reštrukturalizácie zaúčtuje mimoriadne náklady rádovo v stovkách miliónov eur.

Rozhodnutie Daimleru prichádza v období, keď automobilový priemysel bojuje s nadmernou kapacitou a prepadom dopytu po nových autách v Európe.

Daimler produkoval v Hambachu dvojsedadlové modely Smart s elektrickým a spaľovacím motorom. V roku 2017 sa tam vyrobilo vyše 80-tisíc áut.

Vlani však automobilka uviedla, že bude vyrábať novú generáciu elektrických Smartov v spoločnom podniku s Geely a presťahuje produkciu z Francúzska do Číny. Závod v Hambachu má 1 600 zamestnancov.

Výsledky Daimleru (rok 2019):

  • čistý zisk klesol takmer o dve tretiny na 2,7 miliardy eur (stiahli ho dodatočné náklady spojené s aférou okolo emisií naftových áut, vysoké investície do elektrických vozidiel a problémy s výrobou);
  • tržby stúpli o 3 % na 172,7 miliardy eur;
  • predal 2,34 milióna osobných áut Mercedes-Benz, deviaty rok za sebou rekordný počet vozidiel. (reuters, čtk)
Zdieľať

Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, čo je najviac od začiatku sledovania štatistiky v roku 1999. Ukazovateľ odráža podiel hrubých úspor k hrubému disponibilnému príjmu domácností.

Pravidelnú kvartálnu štatistiku o úsporách domácností zverejnil Eurostat na internetovej stránke. V záverečnom štvrťroku vlaňajška ich miera dosiahla 12,7 %.

K výrazne vyššiemu sklonu k šetreniu pomohli viaceré okolnosti. Podľa Financial Times výdavky domácností limitovali začínajúce koronavírusové reštrikcie a s nimi súvisiace obmedzenie pohybu. Ich príjmy navyše podporili vládne opatrenia na zmiernenie dosahov koronakrízy.

Eurostat uvoľnil tiež údaje o investíciách domácností, ktorých miera na rozdiel od úspor medzikvartálne klesla na 8,7 %.

Zdieľať

Akcie v Číne stúpli na 5-ročné maximum, impulzom bol najmä silný júnový rast sektora služieb. Akciový index CSI 300, ktorý sleduje obchodovanie na burzách v Šanghaji a Šen-čene, vzrástol o 1,9 % a uzavrel týždeň najvyššie od júna 2015.

Index nákupných manažérov pre čínsky sektor služieb v júni rástol najvýraznejšie za viac ako 10 rokov. K jeho zotaveniu pomohlo uvoľnenie koronavírusových reštrikcií, ktoré viedlo k zvýšeniu spotrebiteľského dopytu.

Podľa Mobeena Tahira z firmy WisdomTree čínske akcie ťažia z fiškálnej podpory vlády a menových stimulov centrálnej banky na pomoc ekonomike v koronakríze. Viac o stave hospodárstva napovedia nové údaje o nezamestnanosti, inflácii a HDP.

Index CSI 300 prekonáva americké i európske burzové indexy, od začiatku roka stúpol o 4 % a počas koronakrízy ho postihol miernejší prepad. Americký S&P tento rok stráca 3 % a paneurópsky index Stoxx 600 až 11 %. (ft)

Zdieľať

S vymáhaním dlhov od neplatičov bude po korone viac práce, hovorí šéf inkasnej agentúry Musil

V platobnej schopnosti sa vraciame k normálu, tvrdí Martin Musil, šéf asociácie inkasných spoločností, ktoré vymáhajú pohľadávky zo zmeškaných platieb. V marci a apríli asi 20 percent ich zákazníkov prestalo splácať zo dňa na deň. Teraz už pokles nie je zásadný.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať