Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Teraz nie je čas šetriť a moralizovať, ľuďom treba rýchlo a jednoducho poslať veľa peňazí

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Jedna dobrá a jedna zlá správa. Najprv, samozrejme, tá strašidelnejšia: Ak sa neudeje niečo výnimočné, Slovensko tento rok zbankrotuje, čiže prestane platiť investorom, od ktorých si v minulosti požičalo, a bude musieť znížiť dôchodky, platy svojim zamestnancom a nebude mať ani z čoho investovať, napríklad stavať diaľnice alebo kupovať nové vlaky.

Slovenská ekonomika sa totiž v najbližších mesiacoch prepadne, klesnú daňové príjmy a odvody, čo dokopy vyrobí deficit niekde medzi 5 až 10 miliardami eur.

K tomu treba prirátať pravidelné splátky dlhu, čo sú tento rok ďalšie miliardy, ktoré treba niekde zohnať.

A keďže Európa aj Slovensko sú postihnuté chorobou, trhy sú v panike a nikto nám nebude chcieť požičať – a na rozdiel od Čechov si svoje koruny nemôžeme vytlačiť –, tak možno už v lete pípne ministrovi financií esemeska, že máme na účte nulu.

Tá dobrá správa je, že niečo výnimočné sa určite stane, pretože v ešte horšej situácii je minimálne Taliansko a eurozóna si nemôže dovoliť, aby zbankrotovalo.

Ak sa Únia nedohodne na spoločných dlhopisoch, tak sa zrejme dohodnú pôžičky z eurovalu. Alebo ECB vysvetlí bankám, že môžu štátom pokojne požičiavať, lebo ona im ručí, že od nich tie vládne dlhopisy hocikedy odkúpi. Alebo sa vymyslí niečo iné, skrátka, Únia a eurozóna nedopustia bankrot žiadnej veľkej krajiny a malé štáty ako Slovensko sa na tom v pohode zvezú.

Preto sa môže vláda Igora Matoviča spoľahnúť, že na záchranu ekonomiky bude mať k dispozícii toľko peňazí, koľko bude potrebovať. Aspoň v tejto veci nebudú noví ministri musieť pykať za stav, v akom im odovzdali krajinu Ficove vlády.

Ak teda premiér Matovič už niekoľko dní opakuje, že musíme najprv zistiť, koľko máme peňazí, a aj podľa toho modelovať pomoc na záchranu ekonomiky, našťastie sa mýli. Je len na slovenskej vláde, pre aký veľký balík sa rozhodne. Prakticky nič ju v súčasnosti nelimituje.

Igor Matovič by mal svojim ministrom klásť otázky a príkazy inak. Mal by sa najprv ministra hospodárstva Sulíka a ministra financií Hegera spýtať, koľko v ideálnom prípade potrebujeme investovať do záchranného balíka.

A keď mu povedia to číslo, mal by ministrovi financií prikázať, aby si plnil svoje povinnosti a šiel tie peniaze požičať. Ak naše dlhopisy nekúpia banky, nech skúsi úver od eurovalu alebo nech ide jednoducho tam, kde si požičiavajú iné európske krajiny zasiahnuté ochorením COVID-19.

Netreba počúvať sedliacky rozum

Sedliacky rozum však hovorí, že to predsa nemôžeme brať takto ľahkovážne, veď to raz bude musieť niekto vrátiť. Ak nie my za našich životov, tak potom naše deti alebo ich deti, pretože každý dlh predsa musí raz niekto zaplatiť.

Sedliacky rozum však nepočíta s tým, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Banky s Matovičom dohodli veľký kompromis
  • Otváranie ekonomiky: Po hraniciach s Českom sa dnes otvárajú už aj priechody do Maďarska a Rakúska
  • Problémy železiarní: Košice idú už len na jednu vysokú pec
  • Zrušenie bankového odvodu: Banky nebudú platiť odvod, ale zisky nevyvezú
  • Dotácie: Vláda schválila pomoc štátu s nájmami
  • ÚRSO: Šéf úradu Jahnátek končí, vláda ho odvolala
  • Meny: Euro stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru
  • Burzy: Akcie v USA prevažne oslabovali, indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli
Zdieľať

Matovič sa dohodol s bankami: nebudú platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky 

Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto - TASR
Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto – TASR

Matovič sa po vyše dvoch mesiacoch rokovaní dohodol s bankami: nebudú už ďalej platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky. Spoločné memorandum by mala vláda a komerčné banky predstaviť začiatkom budúceho týždňa.

Minúta po minúte

Zdieľať

Obvinení v kauze úplatkov v štátnych Lesoch SR zostávajú vo väzbe

Bývalý obchodný riaditeľ Lesov SR Tomáš Klouček aj banskobystrická podnikateľka Lucia Ďurská zostávajú vo vyšetrovacej väzbe pre úplatky, ktoré podľa NAKA prijímali pri dodávkach dreva zo štátneho podniku. Včera večer o tom rozhodol banskobystrický Špecializovaný trestný súd.

O právoplatnosti verdiktu ešte bude na budúci týždeň rozhodovať Najvyšší súd SR, keďže obvinení podali odvolanie.

Obzvlášť závažné zločiny prijímania úplatkov a legalizácie príjmov z trestnej činnosti odhalila Národná kriminálna agentúra (NAKA) tak, že obaja zadržaní si od jedného spracovateľa dreva pýtali z ceny zakontrahovaného štátneho dreva 13 percent. Meno spracovateľa NAKA zatiaľ nespresnila.

NAKA na prípade podľa informácií Denníka E ďalej pracuje, jej operatívci sa domnievajú, že korupciou mohli byť ovplyvnené aj iné kontrakty na dodávky dreva zo štátnych lesov.

Zdieľať

Bentley prepustí v Británii 1000 ľudí, čo je približne štvrtina z celkového počtu zamestnancov. Výrobcu luxusných automobilov zo skupiny Volkswagen kvári koronakríza, problémy s tvorbou zisku mal už pred ňou.

Bentley vyrába autá v britskom Crewe. Očakáva sa, že zamestnancom ponúkne možnosť dobrovoľného odchodu. Firmu poškodilo prerušenie výroby v dôsledku pandémie koronavírusu.

Šéf Bentley Adrian Hallmark minulý mesiac uviedol, že štvrtina zamestnancov je na nútenej dovolenke a ďalšia štvrtina pracuje z domova. Produkcia v Crewe bola medzičasom obnovená, no podieľa sa na nej len polovica zvyčajného počtu pracovníkov.

Automobilka Bentley funguje od roku 1919, vlani zvýšila predaj o 5 % na 11-tisíc vozidiel. V aute Bentley jazdí napríklad aj britská kráľovná Alžbeta II.

Problémy majú aj ďalší

Koronakríza a s ňou spojený pokles dopytu dolieha aj na ostatné automobilky. Tento týždeň oznámil prepúšťanie ďalší britský výrobca luxusných vozidiel Aston Martin. Odísť by malo 500 pracovníkov.

Britský automobilový trh sa v posledných mesiacoch pre koronakrízu výrazne prepadol. V máji bolo zaregistrovaných 20-tisíc nových osobných áut, čo je síce nárast oproti aprílovým viac ako 4000 kusom, no len zlomok v porovnaní s vlaňajším májom, keď sa predalo vyše 183-tisíc vozidiel. (bbc, čtk)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Banky s Matovičom dohodli veľký kompromis

  • Prepúšťajú už nielen U. S. Steel Košice, ale aj Podbrezová, ktorá mala ešte pred mesiacom dosť zákaziek
  • Vláda schválila ohlasovanú pomoc s nájmami, Sulík ju chce uľahčiť aplikáciou
  • Heger plní predvolebný sľub OĽaNO, dal preveriť audity, ktoré umožnili odliať 400 miliónov z Dôvery
Zdieľať

Akcie v Spojených štátoch dnes prevažne oslabovali, investori vyberali zisky pred piatkovými údajmi o vývoji májovej nezamestnanosti v USA. Indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli.

Index Dow Jones vzrástol o 0,05 percenta, na 26.281,82 bodu. Širší index Standard & Poor’s 500 odpísal 0,34 percenta, na 3112,35 bodu. Index technologického trhu Nasdaq sa znížil o 0,69 percenta, na 9615,81 bodu.

Počet nových žiadostí o podporu v nezamestnanosti v USA  minulý týždeň prvý raz od polovice marca klesol pod dva milióny, oznámilo dnes americké ministerstvo práce. Za týždeň do 30. mája požiadalo o podporu takmer 1,88 milióna ľudí. (čtk)

Zdieľať

Talianska divízia automobilky Fiat Chrysler Automobiles žiada, aby Rím ručil za úver 6,3 miliardy eur. Talianske ministerstvo financií bude zrejme v rámci pomoci ručiť za 80 % pôžičky, povedal zástupca talianskej vlády.

Úver poskytne banka Intesa Sanpaolo. Automobilke hrozia sankcie, pokiaľ nebude plniť záväzky spojené so štátnou pomocou, povedal minister hospodárstva Roberto Gualtieri.

Úver vyvoláva v Taliansku značné kontroverzie. Nadnárodná spoločnosť FCA sídli v Holandsku a plánuje fúziu s francúzskym konkurentom, automobilkou PSA. Spojením vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete podľa objemu predaje. Automobilky chcú transakciu uzavrieť do konce tohto roku alebo na začiatku budúceho roku. (čtk, reuters)

Zdieľať

Železničná spoločnosť Slovensko obnoví od 9. júna prevádzku viac ako 90 vlakových spojení s Českom. V diaľkovej preprave začne jazdiť 48 vlakov a v regionálnej medzištátnej preprave 45 vlakov denne.

„V porovnaní s inými dopravcami ide u národných dopravcov o rádovo náročnejšiu logistickú operáciu, keďže viaceré naše vozidlá teraz jazdia inde a aj mnohí zamestnanci sú rozdelení do iných služieb, či sú doma na prekážkach v práci na strane zamestnávateľa. Preto ešte nevieme potvrdiť presný cestovný poriadok. Ten by mal byť jasný v priebehu piatka. Predaj lístkov na tieto spojenia zrejme finálne doladíme až počas víkendu,“ povedal hovorca Tomáš Kováč.

Do Rakúska, Maďarska, Poľska a na Ukrajinu ešte vlaková doprava nie je povolená.

Tento mesiac chce národný dopravca vrátiť na koľaje niektoré vlaky InterCity a obnoviť radenie reštauračných vozňov na ich zvyčajných diaľkových trasách. Od júla by mali začať pribúdať aj autovlaky.

Zdieľať

Euro dnes stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru. Reagovalo aj na rozhodnutie Európskej centrálnej banky rozšíriť program nákupu dlhopisov spustený pre koronavírusovú krízu o 600 miliárd eur.

Okolo 18:14 euro k doláru posilňovalo o 0,8 % na 1,1326 USD. Dolárový index, ktorý sleduje výkon doláru ku košu šiestich popredných svetových mien, v rovnakom čase klesal o takmer pol percenta na 96,82 bodu.

Väčšina analytikov očakávala, že ECB program nákupu dlhopisov rozšíri z pôvodných 750 miliárd eur o 500 miliárd. ECB chce v rámci núdzového programu nakupovať dlhopisy minimálne do konce júna budúceho roku, teda o šesť mesiacov dlhšie, než plánovala. (čtk)

Zdieľať

Súkromný dopravca RegioJet by chcel vypraviť prvý vlak na Slovensko v nedeľu 7. júna, pôjde o spoj z Prahy do Košíc a Bratislavy. V utorok 9. júna plánujú obnoviť spojenie so Slovenskom České dráhy. (čtk)

Zdieľať

Heger žiada preveriť, ako Penta vyberala peniaze z Dôvery, oficiálne pôjde o kontrolu auditov, ktoré robil v poisťovni Deloitte

Minister financií Heger dal prešetriť okolnosti, ktoré umožnili vybrať z poisťovne Dôvera 400 miliónov eur. Konkrétne žiada Heger preveriť audity účtovníctva poisťovne Penty, ktoré robil Deloitte. Ide o operácie, ktoré OĽaNO kritizovalo aj pri predvolebnej ceste na Cyprus za schránkovými firmami, v ktorých skončili peniaze zo zdravotného poistenia.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať