Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Už je čas pripraviť bezpečný plán na postupné znovuspustenie ekonomiky a škôl

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Autor je viceguvernér NBS, text vyjadruje jeho osobný názor
Tento text prvý raz publikoval
na svojom blogu

Idem kráčať po tenkom ľade. Možno je to trúfalosť v časoch všeľudovej diskusie o blackoute, ale čoraz viac rozmýšľam o tom, ako a kedy začať proces resuscitácie (aspoň časti) ekonomiky.

Idem aj do rizika, že epidemiológovia ma bleskovo pošlú do teplých krajín. Ale ako ekonóm cítim povinnosť prispieť do diskusie.

Mám tri dôvody, prečo prichádzať s touto témou.

Po prvé, čísla o nakazených na Slovensku vyzerajú (našťastie) veľmi dobre.

Po druhé, nie som si istý, že máme dostatočné kapacity a potrebnú infraštruktúru na druhý polčas boja, keď už bude súper značne unavený. Čím skôr sa nad tým zamyslíme, tým lepšie.

Po tretie, pri zmene taktiky boja budeme potrebovať aj súčinnosť obyvateľov. Preto im treba včas vysvetliť, ako sa veci majú.

Čo hovorí matematika

Začnem dobrými číslami. Najskôr som si myslel, že je to nedostatočným testovaním, ale čoraz viac sa mi zdá, že nakoniec sa ani nemusíme dostať do fázy exponenciálneho nárastu nových prípadov.

Ak je to tak, možno sme preskočili fázu „kladiva“ a rovno sme sa ocitli pri „tanci“ (Hammer and the Dance, vysvetlenie tu).

Skorá reakcia, disciplína ľudí a možno aj kus šťastia sú za dobrými číslami, ale to je teraz jedno.

Ako teda rozmýšľať o víruse? Pomohol mi Rišo Kollár, ktorého som spoznal ešte na nejakom matematickom sústredení v minulom storočí.

Väčšina epidemiologických modelov, ktoré používame, vychádza z dobre známeho modelu SIR (detaily tu). Základnou ideou jednoduchej verzie modelu je, že ľudia žijú v obrovskej izbe, kde sa náhodne stretávajú a podľa toho vyzerá aj rýchlosť nákazy.

Každý môže nakaziť každého s rovnakou pravdepodobnosťou. Lenže to je zlá analógia. Svet ľudí vyzerá inak.

Predstavme si radšej internet. Je to sieť s množstvom počítačov (uzlov) a prepojení. Na jednom mieste sú prepojenia husté a inde riedke. Pri epidémii sú ľudia uzlami a sociálne kontakty prepojeniami.

Takisto platí, že máme oveľa vyššiu šancu nakaziť sa od manželky ako od stavebného robotníka.

Navyše, keď vieme, že vonku je vírus, tak aj sami od seba obmedzujeme počet kontaktov s inými. Inak povedané, naše správanie mení celú sieť, po ktorej sa pandémia môže šíriť (a mení sa tak aj rýchlosť nákazy). To isté platí napríklad aj pre karanténne opatrenia vlády.

Múdre hlavy ukázali, že šírenie vírusu po takýchto sieťach je po istom čase skôr mocninové (na začiatku je krátky exponenciálny nárast a na konci exponenciálny pokles). Na grafe vidíte Rišove (spolu s Katkou Boďovou) prepočty pre Taliansko a Španielsko. Celkom to sedí.

Zdroj – Boďová a Kollár, so súhlasom autorov
Zdroj – Boďová a Kollár, so súhlasom autorov

Ak by naozaj platilo, že sme dokázali dostatočne skoro zmeniť našu sieť na „mocninovú“, potom je namieste úvaha o tom, ako ďalej.

Všimnite si na grafoch, že po nábehu na mocniny (rovná čiara po cca. 20 dňoch) trvá 20 až 30 dní k dosiahnutiu vrcholu.

Čo z toho vyplýva pre ekonomiku

Teraz, ak dovolíte, preskočím k ekonomike. Použijem model, ktorý som ukazoval minule (v skutočnosti jeho vylepšenú verziu, ktorá napr. počíta aj s pravdepodobnosťou nájdenia vakcíny).

Konkrétne sa pozriem na optimálnu intenzitu karanténnych opatrení. Grafy nižšie síce ukazujú kalibráciu na USA a používajú model SIR, ale teraz mi ide len o kvalitatívny záver.

Ako vidíte, v tomto modeli má význam začať s relatívne prísnymi opatreniami a postupne ich ďalej sprísňovať, až kým epidémia nedosiahne svoj vrchol. Potom je optimálne ich postupne uvoľňovať (stačí sa sústrediť na prvý a posledný graf).

Zdroj – Eichenbaum a kol, so súhlasom autorov

Ak dáme dohromady epidemiologický model na báze sietí a model Eichenbauma a spol., vyjde nám, že ak všetko dobre pôjde (veľké AK), možno by bolo dobré karanténne reštrikcie uvoľňovať už o pár týždňov. Ako na to? Sme vôbec pripravení?

Vytvorme rýchlu rotu a skúsme uvoľňovať

Moja (možno naivná)

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Banky s Matovičom dohodli veľký kompromis
  • Otváranie ekonomiky: Po hraniciach s Českom sa dnes otvorili už aj priechody do Maďarska
  • Problémy železiarní: Košice idú už len na jednu vysokú pec
  • Zrušenie bankového odvodu: Banky nebudú platiť odvod, ale zisky nevyvezú
  • Dotácie: Vláda schválila pomoc štátu s nájmami
  • ÚRSO: Šéf úradu Jahnátek končí, vláda ho odvolala
  • Meny: Euro stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru
  • Burzy: Akcie v USA prevažne oslabovali, indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli
Zdieľať

Matovič sa dohodol s bankami: nebudú platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky 

Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto - TASR
Premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a generálny riaditeľ SLSP Peter Krutil po rokovaní vlády a bánk začiatkom apríla. Foto – TASR

Matovič sa po vyše dvoch mesiacoch rokovaní dohodol s bankami: nebudú už ďalej platiť extra daň, ale zisky investujú do slovenskej ekonomiky. Spoločné memorandum by mala vláda a komerčné banky predstaviť začiatkom budúceho týždňa.

Minúta po minúte

Zdieľať

Bentley prepustí v Británii 1000 ľudí, čo je približne štvrtina z celkového počtu zamestnancov. Výrobcu luxusných automobilov zo skupiny Volkswagen kvári koronakríza, problémy s tvorbou zisku mal už pred ňou.

Bentley vyrába autá v britskom Crewe. Očakáva sa, že zamestnancom ponúkne možnosť dobrovoľného odchodu. Firmu poškodilo prerušenie výroby v dôsledku pandémie koronavírusu.

Šéf Bentley Adrian Hallmark minulý mesiac uviedol, že štvrtina zamestnancov je na nútenej dovolenke a ďalšia štvrtina pracuje z domova. Produkcia v Crewe bola medzičasom obnovená, no podieľa sa na nej len polovica zvyčajného počtu pracovníkov.

Automobilka Bentley funguje od roku 1919, vlani zvýšila predaj o 5 % na 11-tisíc vozidiel. V aute Bentley jazdí napríklad aj britská kráľovná Alžbeta II.

Problémy majú aj ďalší

Koronakríza a s ňou spojený pokles dopytu dolieha tiež na ostatné automobilky. Tento týždeň oznámil prepúšťanie ďalší britský výrobca luxusných vozidiel Aston Martin. Odísť by malo 500 pracovníkov.

Britský automobilový trh sa v posledných mesiacoch pre koronakrízu výrazne prepadol. V máji bolo zaregistrovaných 20-tisíc nových osobných áut, čo je síce nárast oproti aprílovým viac ako 4000 kusom, no len zlomok v porovnaní s vlaňajším májom, keď sa predalo vyše 183-tisíc vozidiel. (bbc, čtk)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Banky s Matovičom dohodli veľký kompromis

  • Prepúšťajú už nielen U. S. Steel Košice, ale aj Podbrezová, ktorá mala ešte pred mesiacom dosť zákaziek
  • Vláda schválila ohlasovanú pomoc s nájmami, Sulík ju chce uľahčiť aplikáciou
  • Heger plní predvolebný sľub OĽaNO, dal preveriť audity, ktoré umožnili odliať 400 miliónov z Dôvery
Zdieľať

Akcie v Spojených štátoch dnes prevažne oslabovali, investori vyberali zisky pred piatkovými údajmi o vývoji májovej nezamestnanosti v USA. Indexy S&P a Nasdaq 500 mierne klesli.

Index Dow Jones vzrástol o 0,05 percenta, na 26.281,82 bodu. Širší index Standard & Poor’s 500 odpísal 0,34 percenta, na 3112,35 bodu. Index technologického trhu Nasdaq sa znížil o 0,69 percenta, na 9615,81 bodu.

Počet nových žiadostí o podporu v nezamestnanosti v USA  minulý týždeň prvý raz od polovice marca klesol pod dva milióny, oznámilo dnes americké ministerstvo práce. Za týždeň do 30. mája požiadalo o podporu takmer 1,88 milióna ľudí. (čtk)

Zdieľať

Talianska divízia automobilky Fiat Chrysler Automobiles žiada, aby Rím ručil za úver 6,3 miliardy eur. Talianske ministerstvo financií bude zrejme v rámci pomoci ručiť za 80 % pôžičky, povedal zástupca talianskej vlády.

Úver poskytne banka Intesa Sanpaolo. Automobilke hrozia sankcie, pokiaľ nebude plniť záväzky spojené so štátnou pomocou, povedal minister hospodárstva Roberto Gualtieri.

Úver vyvoláva v Taliansku značné kontroverzie. Nadnárodná spoločnosť FCA sídli v Holandsku a plánuje fúziu s francúzskym konkurentom, automobilkou PSA. Spojením vznikne štvrtý najväčší výrobca áut na svete podľa objemu predaje. Automobilky chcú transakciu uzavrieť do konce tohto roku alebo na začiatku budúceho roku. (čtk, reuters)

Zdieľať

Železničná spoločnosť Slovensko obnoví od 9. júna prevádzku viac ako 90 vlakových spojení s Českom. V diaľkovej preprave začne jazdiť 48 vlakov a v regionálnej medzištátnej preprave 45 vlakov denne.

„V porovnaní s inými dopravcami ide u národných dopravcov o rádovo náročnejšiu logistickú operáciu, keďže viaceré naše vozidlá teraz jazdia inde a aj mnohí zamestnanci sú rozdelení do iných služieb, či sú doma na prekážkach v práci na strane zamestnávateľa. Preto ešte nevieme potvrdiť presný cestovný poriadok. Ten by mal byť jasný v priebehu piatka. Predaj lístkov na tieto spojenia zrejme finálne doladíme až počas víkendu,“ povedal hovorca Tomáš Kováč.

Do Rakúska, Maďarska, Poľska a na Ukrajinu ešte vlaková doprava nie je povolená.

Tento mesiac chce národný dopravca vrátiť na koľaje niektoré vlaky InterCity a obnoviť radenie reštauračných vozňov na ich zvyčajných diaľkových trasách. Od júla by mali začať pribúdať aj autovlaky.

Zdieľať

Euro dnes stúplo na 12-týždňové maximum voči doláru. Reagovalo aj na rozhodnutie Európskej centrálnej banky rozšíriť program nákupu dlhopisov spustený pre koronavírusovú krízu o 600 miliárd eur.

Okolo 18:14 euro k doláru posilňovalo o 0,8 % na 1,1326 USD. Dolárový index, ktorý sleduje výkon doláru ku košu šiestich popredných svetových mien, v rovnakom čase klesal o takmer pol percenta na 96,82 bodu.

Väčšina analytikov očakávala, že ECB program nákupu dlhopisov rozšíri z pôvodných 750 miliárd eur o 500 miliárd. ECB chce v rámci núdzového programu nakupovať dlhopisy minimálne do konce júna budúceho roku, teda o šesť mesiacov dlhšie, než plánovala. (čtk)

Zdieľať

Súkromný dopravca RegioJet by chcel vypraviť prvý vlak na Slovensko v nedeľu 7. júna, pôjde o spoj z Prahy do Košíc a Bratislavy. V utorok 9. júna plánujú obnoviť spojenie so Slovenskom České dráhy. (čtk)

Zdieľať

Heger žiada preveriť, ako Penta vyberala peniaze z Dôvery, oficiálne pôjde o kontrolu auditov, ktoré robil v poisťovni Deloitte

Minister financií Heger dal prešetriť okolnosti, ktoré umožnili vybrať z poisťovne Dôvera 400 miliónov eur. Konkrétne žiada Heger preveriť audity účtovníctva poisťovne Penty, ktoré robil Deloitte. Ide o operácie, ktoré OĽaNO kritizovalo aj pri predvolebnej ceste na Cyprus za schránkovými firmami, v ktorých skončili peniaze zo zdravotného poistenia.

Zdieľať

Leo Express je pripravený obnoviť vlakový spoj medzi Prahou a Košicami v týždni od 15. júna. Grafikon prispôsobí záujmu cestujúcich a zverejní ho v najbližších dňoch.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať