Denník N

Boris nechcel tajtrlíka, preto si vybral mňa, hovorí nový minister dopravy Doležal

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Koaličná strana Sme rodina mu zverila najväčšie ministerstvo, aj keď predtým o ňom vôbec nebola reč. Andrej Doležal tvrdí, že ponuku prijal, lebo ho lákala možnosť namiesto krčmových debát niečo zmeniť.

Hovorí, že prostredie ministerstva dopravy predtým vnímal ako špinavé a skazené. Hnevalo ho, že máme rozbité cesty a nekompletné diaľnice. Už ako ministra ho teraz kontaktujú dodávatelia, ktorí podľa neho nechcú lobing, ale mu radia, ako napraviť deformovaný trh.

Vraví, že chce vytvoriť normálnu hospodársku súťaž, ale má obavu, že z toho budú problémy, „keď niekomu stúpime na otlak“.

Vrátil sa aj k rozpačitému odvolaniu štátneho tajomníka Jána Marosza po siedmich dňoch vo funkcii. Tentoraz už bez zahmlievania priznal, že dôvodom boli rozpory. „Mňa ako ministra kompetenčne nerešpektoval.“

Doležal ide meniť nielen vedenie ministerstva, ale aj štátnych podnikov, do ktorých tečú štátne dotácie, eurofondy a tržby v miliardách eur.

Vraví, že Boris Kollár si ho vybral, lebo nechcel za ministra „tajtrlíka“, ale dobrého manažéra. Riaditeľov najväčších dvoch štátnych firiem – NDS a ŽSR – mu však posunul Kollár.

Čakajú ich tam však aj obrovské problémy. Doprava patrí k odvetviam, ktoré sú najviac zasiahnuté koronakrízou. Štátne dopravné firmy tento rok stratia stovky miliónov eur a mnohé skončia v strate.

Doležal chce vybrať dodávateľa nového mýtneho systému v tendri. Predĺženie zmluvy so spoločnosťou Skytoll berie ako plán B, lebo pre krátkosť času sa tender možno nestihne vyhodnotiť včas.

Bude preto rokovať so Skytollom o podmienkach pokračovania, ale žiada výraznú zľavu. „Spoločenská aj politická objednávka proti Skytollu je taká silná, že by to musela byť strašne výhodná dohoda, ktorá by nezlomila krk mne ani tejto vláde,“ hovorí minister.

Podporuje myšlienku, že štát by mal mať jasnú a záväznú investičnú stratégiu, ktorá sa nebude meniť podľa toho, ktorý politik je pri moci. Je teda nádej, že plánovanie, príprava a výstavba diaľnic bude mať konečne hlavu a pätu. Bývalý minister Érsek sa až do svojho odchodu sporil s Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií o tom, ako sa majú vyberať priority.

Vráťme sa do momentu, keď ste dostali ponuku stať sa ministrom. Ako to prebiehalo a ako ste reagovali?

Bolo to veľmi prekvapivé, keď mi zavolal Boris a oslovil ma veľmi svojsky, že, vieš, Andrej,

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Andrej Doležal

Diaľnice a cesty

Mýto

Pomoc ekonomike

Rozhovory

Železnice

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie