Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Mraziarňam Mariána Hossu hrozí hromadné prepúšťanie či konkurz. Ani kurzarbeit im veľmi nepomôže

Marián Hossa. Foto - TASR
Marián Hossa. Foto – TASR

Popradské mraziarne bývalého špičkového slovenského hokejistu Mariána Hossu Ho&Pe Family, ktoré sú známe svojimi pirohmi a inými tradičnými múčnymi jedlami, predvlani prešli zásadným ozdravením. Hokejista sa rozlúčil aj so svojím bratrancom Petrom Peštom, ktorý ich spoločný podnik pôvodne manažoval.

Firma sa pod novým manažmentom na čele s Jurajom Sopkom, ktorý kedysi viedol severoslovenskú sieť čerpačiek Oktan či bratislavského predajcu áut Boat, vrátila do zisku a je ešte väčšia ako kedykoľvek predtým.

Koronavírus ju však zasiahol doslova existenčne, i keď dopyt po potravinách je stále vysoký a ich výroba akoby bola mimo problémov. Manažér Juraj Sopko v rozhovore hovorí:

  • ako mraziarne koronavírus zasiahol obzvlášť tvrdo,
  • prečo by im príliš nepomohol ani kurzarbeit,
  • čo robia, aby prežili.

Mnohé odvetvia pre koronavírus trpia výrazne zníženým odbytom, no potravín nakupujú ľudia stále dosť. Ako je na tom váš podnik?

Za posledné dva roky sme prešli významnou prestavbou firmy. Zmenili sme štruktúru výroby, nákladov, internú organizáciu a pomer ceny a kvality.

Výsledkom bol posun obratu z 31 miliónov eur v roku 2017 na vlaňajších 36,5 milióna eur. Podaril sa aj hlavný cieľ – zvrátiť stratové hospodárenie. Po uzávierkach za minulý rok očakávame zisk na úrovni okolo 300-tisíc eur.

Stabilizácia firmy po predchádzajúcich finančných problémoch sa nám vydarila. A výborný bol aj úvod tohto roka. V januári a februári sme s tržbami rástli až o 30 percent. No dnes je situácia diametrálne odlišná.

Existuje niekoľko možností ďalšieho vývoja. Okrem iného aj to, že zredukujeme našu divíziu horeca služieb (horeca – pôvodná skratka vznikla zo slov hotely, reštaurácie, kaviarne, pozn. red.), čo by sa dotklo až 50 z našich celkovo 180 zamestnancov, ktorých máme v popradskom výrobno-skladovacom areáli.

A z veľkej časti by sa to dotklo aj našich 30 obchodných zástupcov. Museli by sme výrazne prepúšťať. Ďalšou alternatívou je neplatiť dane, odvody či časť obchodných záväzkov.

Krajným riešením je poslať firmu do konkurzu. Urobíme však všetko pre to, aby sa to nestalo. Nečakáme so založenými rukami. Hľadáme riešenia, aby sme ostali aj naďalej spoľahlivým partnerom.

Prečo? Iní potravinári takéto problémy nehlásia.

Obrovským problémom týchto dní je, že až

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobrá správa od ministra Krajniaka – púšťa sa do opravovania sporenia na dôchodok
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu oddnes podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Železnice: Štátna ZSSK bude v lete cez víkendy jazdiť na viacerých tratiach, kde už bežne vlaky nejdú
  • Firmy: Asi 550 zamestnancov firmy Eterna v Bánovciach nad Bebravou ostane od pondelka na nútenom voľne.
  • Ochrana: Mimoriadnu vládnu ochranu pred konkurzmi získala od súdov cestovná kancelária Solvex
  • Obchod: Predaj áut v Nemecku v júni klesol medziročne o 40 % na 220-tisíc kusov
  • Financie: Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, najviac od roku 1999
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Arce chce pomôcť z dlhov J&T. Cenou môže byť prevzatie časti jej podielov či najlukratívnejších podnikov

Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR
Patrik Tkáč, spolumajiteľ J&T. Archívne foto – TASR

Finančnej skupine Arca chce podľa zdrojov Denníka E pomôcť z dlhov oveľa majetnejšia skupina J&T. Nebude to zadarmo. V hre môže byť kapitálový vstup medzi spoluvlastníkov Arcy či prevzatie jej perspektívnejších podnikov.

Zdieľať

Kľúčový Doležalov konkurz polovica kandidátov spochybňuje, Kremský ho odporučí zopakovať

Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto - TASR
Kandidáti na post šéfa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, zľava Ivan Marták, Branislav Máčaj a Pavol Kukura. Vpravo predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský. Foto – TASR

Dvaja zo štyroch kandidátov na post šéfa telekomunikačného úradu spochybňujú konkurz na ministerstve dopravy. Bývalý šéf poštového úradu Karol Achimský označil písomný test za nedôstojný a na konkurz neprišiel. Pochybnosti má aj bývalý šéf telekomunikačného úradu Branislav Máčaj, ktorý podľa rezortu neprešiel písomným testom.

Minúta po minúte

Zdieľať

Spoločnosti British Airways, easyJet a Ryanair ukončia právny spor, ktorý viedli s britskou vládou pre povinnú dvojtýždennú karanténu. Vláda má od tohto plánu upustiť pri ľuďoch, ktorí sa vrátia z populárnych turistických destinácií, napríklad z Francúzska, Talianska či zo Španielska.

Povinná karanténa bude však stále platiť pre tých, čo pricestujú zo Spojených štátov.

Právny zástupca trojice aerolínií Tom Hickman uviedol, že zoznam krajín, pri ktorých nebude karanténa platiť, dnes zverejnia. Súhlasil s tým, že námietku v tom prípade stiahne.

Britská vláda zaviedla povinnú dvojtýždennú karanténu tých, ktorí sa vrátia zo zahraničia, od 8. júna. Rozhodnutie odôvodnila tým, že ide o nevyhnutný krok, aby sa predišlo druhej vlne pandémie. (čtk)

Zdieľať

Daimler zvažuje predaj závodu vo francúzskom Hambachu ako súčasť zmien v globálnej výrobnej sieti. Firma varovala, že v 2. štvrťroku z dôvodu reštrukturalizácie zaúčtuje mimoriadne náklady rádovo v stovkách miliónov eur.

Rozhodnutie Daimleru prichádza v období, keď automobilový priemysel bojuje s nadmernou kapacitou a prepadom dopytu po nových autách v Európe.

Daimler produkoval v Hambachu dvojsedadlové modely Smart s elektrickým a spaľovacím motorom. V roku 2017 sa tam vyrobilo vyše 80-tisíc áut.

Vlani však automobilka uviedla, že bude vyrábať novú generáciu elektrických Smartov v spoločnom podniku s Geely a presťahuje produkciu z Francúzska do Číny. Závod v Hambachu má 1 600 zamestnancov.

Výsledky Daimleru (rok 2019):

  • čistý zisk klesol takmer o dve tretiny na 2,7 miliardy eur (stiahli ho dodatočné náklady spojené s aférou okolo emisií naftových áut, vysoké investície do elektrických vozidiel a problémy s výrobou);
  • tržby stúpli o 3 % na 172,7 miliardy eur;
  • predal 2,34 milióna osobných áut Mercedes-Benz, deviaty rok za sebou rekordný počet vozidiel. (reuters, čtk)
Zdieľať

Miera úspor domácností v eurozóne v 1. štvrťroku stúpla na 16,9 %, čo je najviac od začiatku sledovania štatistiky v roku 1999. Ukazovateľ odráža podiel hrubých úspor k hrubému disponibilnému príjmu domácností.

Pravidelnú kvartálnu štatistiku o úsporách domácností zverejnil Eurostat na internetovej stránke. V záverečnom štvrťroku vlaňajška ich miera dosiahla 12,7 %.

K výrazne vyššiemu sklonu k šetreniu pomohli viaceré okolnosti. Podľa Financial Times výdavky domácností limitovali začínajúce koronavírusové reštrikcie a s nimi súvisiace obmedzenie pohybu. Ich príjmy navyše podporili vládne opatrenia na zmiernenie dosahov koronakrízy.

Eurostat uvoľnil tiež údaje o investíciách domácností, ktorých miera na rozdiel od úspor medzikvartálne klesla na 8,7 %.

Zdieľať

Akcie v Číne stúpli na 5-ročné maximum, impulzom bol najmä silný júnový rast sektora služieb. Akciový index CSI 300, ktorý sleduje obchodovanie na burzách v Šanghaji a Šen-čene, vzrástol o 1,9 % a uzavrel týždeň najvyššie od júna 2015.

Index nákupných manažérov pre čínsky sektor služieb v júni rástol najvýraznejšie za viac ako 10 rokov. K jeho zotaveniu pomohlo uvoľnenie koronavírusových reštrikcií, ktoré viedlo k zvýšeniu spotrebiteľského dopytu.

Podľa Mobeena Tahira z firmy WisdomTree čínske akcie ťažia z fiškálnej podpory vlády a menových stimulov centrálnej banky na pomoc ekonomike v koronakríze. Viac o stave hospodárstva napovedia nové údaje o nezamestnanosti, inflácii a HDP.

Index CSI 300 prekonáva americké i európske burzové indexy, od začiatku roka stúpol o 4 % a počas koronakrízy ho postihol miernejší prepad. Americký S&P tento rok stráca 3 % a paneurópsky index Stoxx 600 až 11 %. (ft)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať