Denník N

Ítečkár Illek: Myšlienka, že mi pošlú predvyplnený formulár a ja ho len skontrolujem, stále znie ako z rozprávky

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

IT odborník združenia Slovensko.Digital Ľubor Illek vysvetľuje, kde vidí problém, že mnoho podnikateľov aj bežných občanov nevie správne vyplniť formuláre pre žiadosť o štátnu pomoc.

V rozhovore tiež hodnotí, ako kvalitne a prehľadne dokáže štát na svojich weboch poskytovať občanom informácie o koronakríze.

Firmy a občania majú problém s vypĺňaním formulárov pre žiadosti o štátnu pomoc, mnohí ich nevedia správne vyplniť. V čom je podľa vás problém?

Je to stále rovnaké už veľa rokov. Údaje, ktoré už verejná správa má, by som nikdy nemal zadávať duplicitne. Riešenie životnej situácie nie je vypĺňanie formulára. Skôr treba prehľadný návod alebo sprievodcu, ktorý si potrebné nové údaje interaktívne vypýta. Okrem toho čo najviac umožniť automatizáciu, aj možnosť prepojenia existujúcich podnikových systémov priamo na registre štátu.

V čom je problém? Nová vláda nevie alebo nestíha pripraviť jednoduché formuláre alebo sa v informatizácii doteraz nemyslelo na to, že môže prísť až taká záťažová situácia?

Zatiaľ sa vymenili len ľudia na vrchole pyramídy, takže na vážnejšie zmeny nebol ešte čas. Podobne ako v iných oblastiach, napríklad v Štátnych hmotných rezervách, kde bol zrejme problém dlhodobý, ale mimoriadne sa ukázal pri chýbajúcich ochranných pomôckach, aj v štátnom IT zrazu vidno, ako veľmi by mohlo byť nápomocné, keby sme mali veci poriadne spravené. Obzvlášť kvalita elektronických služieb, keďže pre krízu sa musia ľudia naučiť robiť veľa nových podaní.

Napríklad pri OČR som vypĺňal tlačivá, ktoré sú spravené, ako keby sa očakávalo, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Koronavírus

    Ekonomika, Slovensko

    Teraz najčítanejšie